Ne raskauskilot...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Paljonko teille kertyi raskauskiloja ensimmäisen raskauden aikana? Kertyikö kiloja esim. alkuraskaudesta enemmän kuin loppuraskaudesta? Kuinka paljon kiloista jäi sitten laitokselle? Kuinka paljon liikuitte, ja millä tavalla liikuntaa harrastitte?

Itse syön normaalisti, päivittäin hieman tulee herkuteltua. Joka päivä olen kävellyt puolestatoista tunnista kahteen tuntiin reippaita lenkkejä - tämän kai pitäisi suurimmat ylimääräiset kilot pitää poissa, vai???

mlla menos rv37+0 ja kiloja tullut se 11. enkä kyllä ole niin kamalasti liikkunut. hyötyliikuntaa enimmäkseen. ja syönyt olen kuten halunnut, no en kyllä syö mitään mässyä muutenkaan paljoa. kahvipulla on mun heikkous.

alkuraskaudesta tuli kiloja joku viis, keskellä neljä ja nyt loppu ajasta noi kaks. turvotusta aika paljon. sen tuntee kun välillä päiviä ettei iho tunnu mahtuvan päälle.

Sanoisin ennemmin kuin että lisää liikuntaa, niin vähennä herkuttelua.

Siis ei välttämättä riitä kiloja pitämään poissa se, että lenkkeilet + jossakin vaiheessa et välttämättä voi enää lenkkeillä. Varmempi tapa on pitää leipäläpi kurissa. =)

Ekasta tuli paljon, jäi paljon. Alusta enemmän kuin lopusta, mutta kiitettävästi. Ja sitten imetysaikana lisää (ei, imetys ei kaikkia auta laihtumaan vaan voi estää sen). Herkuttelin suht' koht' kohtuullisesti, ajoittain vähemmän, toisinaan enemmän. Liikkua en voinut suurinta osaa raskaudesta.

Tästä ei onneksi ole tullut pahasti vielä. Lähinnä ruokavalion ansiosta, vaikka toki myös sen ansiosta, että olen päässyt lenkille. (toistaiseksi. Mursin prkl... just varpaani)

Painoin ennen raskautta 79kg, pituutta 165cm...

Raskauden ajan liikuin päivittäin koiran kanssa 1-3 tuntia, metsä kävelyjä, melko leppoisaa vauhtia, mutta usein umpihangessa:D

Raskauden aikana tuli vain 8kg lisäpainoa, mikä oli hyvä, kun lähtöpaino oli niin korkea. En kyllä juuri herkutellutkaan.

Laitokselle jäi pari kiloa, imetyksen aikana on lähtenyt huimat 25kg puolessa vuodessa :D Nukyään painan 57kg, jee! Ulkoilen pari tuntia päivässä, unohdin aluksi syödä (nykyään jo muistan), ja vauva oli puoli vuotta täysimetyksellä. Siinäpä se resepti, suosittelen :D

Ennen raskautta painoin 56 kg (olen 155 cm pitkä), alkuraskauden pahoinvoinnin takia putosi ensin kolme kiloa, lopussa söin ihan mitä huvittaa ja painoa oli silti vain 62 kg synnärille lähtiessä. Takaisin tullessa painoa oli vain 1,5 kg ylimääräistä, mikä oli varmaankin turvotusta. Sen jälkeen paino sitten lähti nousemaan, niin että on nyt lapsen ollessa puoli vuotta tuon saman 62 kg minkä raskauden lopussa. Imetys ei onnistunut alkuunkaan lapsen teho-osastohoidon sotkettua systeemin. Paino toki jakautuu lihoessa tasaisemmin raskauteen verrattuna, mutta vyötärön paikalla on silti selvä mahakumpu, eivätkä vanhat housut mahdu päälle. Vauvaelämä on ollut sen verran epäsäännöllistä ja raskasta valvomisineen ja koliikkeineen, että syöminen on ollut mitä sattuu. Laihduttaminen tuntuu tosi kovalta työltä ja ehkä sen aika on vasta kun vauva on isompi, mutta tosi masentavalta tuntuu, kun oma vyötäröä ei enää ole ja mahanympärys on suurempi kuin rinnanympärys:( Jotenkin ihmettelen miksi puhutaan vain raskauskiloista, kun niitä kiloja saa näköjään todella helposti myös raskauden jälkeen, vaikka aiemmin ei olisi ollut mitään ongelmia painonhallinnassa.

Mulle tuli kiloja huimat 32. Ei niistä kyllä suurin osa raskaudesta johtunut kuon välillisesti - mun selkä kipeytyi sillä tavalla, etten päässyt juurikaan liikkumaan puolivälin jälkeen, hyvä että töissä pystyin olemaan. Ja ruokahan mulle tunnetusti maistuu, etenkin näin pimeän aikaan...

[QUOTE="Vieras";22356303]Paljonko teille kertyi raskauskiloja ensimmäisen raskauden aikana? Kertyikö kiloja esim. alkuraskaudesta enemmän kuin loppuraskaudesta? Kuinka paljon kiloista jäi sitten laitokselle? Kuinka paljon liikuitte, ja millä tavalla liikuntaa harrastitte?

Itse syön normaalisti, päivittäin hieman tulee herkuteltua. Joka päivä olen kävellyt puolestatoista tunnista kahteen tuntiin reippaita lenkkejä - tämän kai pitäisi suurimmat ylimääräiset kilot pitää poissa, vai???[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan, mutta minusta tuollainen suhtautumistapa on vähän hysteerinen. Ei sinulla välttämättä tule olemaan mitään paino-ongelmaa, vaikka et kävelisikään yhtään ainutta kilometriä. Raskaus ei väistämättä tarkoita hirvittävää paisumista. Siinä pätee se sama vanha sääntö, että jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo (loppuraskauden turvotus on sitten ihan eri asia, se on pelkkää nestettä). Jos syö suurin piirtein normaalisti (pieni pävittäinen herkuttelu kuuluu minusta normaaliin elämään, kunhan ei vedä kokonaista suklaalevyä joka ilta), niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Minä en lihonut yhtään ylimääräistä raskauden takia, vaikka liikunta oli ihan nollissa ennenaikaisten supistelujen takia. Jatkoin vain elämää samanlaisena kuin ennen raskautta, pikkuisen enemmän tuli vain herkuteltua... Hillitön ruokahalu on ongelmana joillain, mutta ei todellakaan kaikilla.

Mä oon lihonu kaikissa raskauksissa 20 kiloo. Kai se 5 kiloo on sitä vauvaa, vettä ja istukkaa mikä jää laitokselle. Keskiraskaudessa varmaan lihonu eniten, kun ei oo enää ollu pahoinvointia eikä vatsa ole vielä ollut liian iso. Loppuraskaudessa vauva vie niin paljon tilaa ettei ns. mahdu syömään niin paljoa, lisäksi närästys ja kaikki muut vaivat hillitsee syömistä. Imetys kuitenkin on aina pudottanut painon nopeasti takaisin lähelle lähtöpainoa, muutama kilo on jäänyt, mutta se ei haittaa koska olin alunperin vähän alipainoinen. Liikuntaa en ole suuremmin harrastanut, mitä nyt normi hyötyliikunta ja koiran kävelyttäminen.

Rv 37+0 tullut n.7-8 kg. Keskiraskaudessa niitä kiloja tais tulla eniten, muuten aika tasaisesti. Muutaman kerran viikossa lenkkeilin silloin kun vielä pystyin, nyt olen jo muuttunut niin vaivaiseksi, ettei tahdo onnistua. Ruokavalion olen pyrkinyt pitämään perusjärkevänä, välillä toki tulee herkuteltua.

Painoin ennen raskautta 61kg ja oon 168cm pitkä. Raskaus aikana painoa kerty 90kg ja turvotusta oli todella paljon, ei auttanu mitkään konstit siihen. Tuntuu kammottavalta kattoo raskausajan kuvia kun ei meinaa itteään niistä tunnistaa :(. Synnytyksen jälkitarkastuksessa painoin 75kg ja nyt oon tosta jonkin verran laihtunu, kun omat vaatteet mahtuu jo melki päälle :).

Loppuraskaudesta mahaki otti jonkin kasvupyrähdyksen ja repeilin raskausarville todella pahasti, niitä tuli polvitaipeisiin, lantioon ja reisiin. Nyt mahasta on hävinny raskausarvet ja samoin lantiosta. Mut polvitaipeissa ja reisissä on vielä ihan näkyvät.

Mulle tuli enempi kiloja loppuraskaudesta, alkuraskaudessa oli kivan tasanen tahti, eikä paljoo etes noussu sillon. Söin ihan normaalisti ja herkkuja söin vaan lauantaisin. Alun pahoinvointiki piti painonnousun tasasena. Liikuin niin paljon kun vaan pystyin. Rv 30 tahti muuttu toiseks, alko tulla kivuliaita supistuksia ja neuvolassa alettiin seurata tiukasti verenpainetta ja se oli korkee koko raskauajan ja myös turvotusta seurattiin tarkkaan. Rv 31 tuli sit määräys hidastaa tahtia ja komennettiin että, pitää levätä enempi. Jäin sairauslomalle koulusta äitiyslomaan saakka. Kivuliaita supistuksia tuli silti ja neuvolakäyntejä oli tiheemmin, kun pelättiin että, vauva syntyy ennenaikojaan. No, sit alkoki olla toi liikkuminen jo todella hankalaa ja kivuliasta, että seki vaikutti tohon loppuraskauden painonnousuun.

Yhteistyössä