Hae Anna.fi-sivustolta

Negatiivinen vanhus

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Ene, 02.04.2012.

1. ei aina niinkään Vierailija

hoidin työssäni erästä ihmistä jonka olen tuntenut lapsuudestani saakka.
    Hän oli mitä mukavin ihminen, todella herttainen rouva, kiltti, erittäin sivistynyt, auttoi kaikessa aina muita. Eläkeiän kynnyksellä suusta alkoi tulla mitä sattuu. Saattoi puhuessaan huoritella karkeasti muita naisia, sanoi todella ilkeästi jostain, löi miestään, kiroili, varasti kaupasta jne..
    Alzhaimerin tauti muutti hänen luonteensa aivan päinvastaiseksi.
    Mutta kyllähän siinä muutama vuosi meni ennen kuin diagnoosi tuli.

Nyt tämä rouva on taantunut jo puhumattomaksi, mutta lyöminen, se ei ole hävinnyt. Nyrkistä saattaa tulla aivan äkkiarvaamatta, tai hän voi potkaista kenkiä jalkaan laitettaessa.

Kyllä luonne voi muuttua myös vanhemmilla ihmisillä sairauksien, joskus myös lääkkeiden takia.

2. Tytär Vierailija

Mulla myös erittäin negatiivinen ja vaikea isä. Äitini on kuollut ja olen ainoa lapsi. Lisäksi meillä isän kanssa yli 50 vuotta ikäeroa, joten itselläni on pikkulapsivaihe ja elämän ruuhkavuodet menossa samaan aikaan kun pitäisi jaksaa hoitaa häntä ja hänen asioitaan. Eikä niissäkään mitään, mutta kun samaan aikaan saa jatkuvasti kuulla kuinka olen huono tytär eikä minusta ole mitään hyötyä, laiskakin kuulemma olen. Lisäksi hän haukkuu (syyttä) mieheni milloin mistäkin ja on vainoharhainen omaisuutensa suhteen. Alkaa olla jaksaminen lopussa, mutta silti paha olo ja syyllisyys vaivaa jos en jaksa.

3. ei tuollaiseen Vierailija

alistamiseen tarvitse alistua, dominoivat vanhemmat saattavat tehdä lapsensa sielulle suurenkin vahingon, jos ei oma isä hyväksy ja rakasta, niin kuinka voit kuvitella kelpaavasi elämässäsi mihinkään ja kenellekään?

Tutkituttaisn isän terveydentilan ja toimittaisin laitoshoitoon.Elämä selviäisi ja saisit helliä lapsiasi ja elää tasapainoista elämää.

Tiedän syyliisyyden joka painaa mieltäsi, eikä se parane, vaikka laitoshoito auttaakin aressa jaksamista, mutta oma jaksamisesi vaatii, ja oikeuttaa sinut antamaan isäsi hoidon ammattilaisille.

Omat lapseni olivat jo lukioikäisiä , elettiin kirjoitusten aikaa, kun elämäni vanhempani kanssa meni mahdottomaksi, juoksin useita kertoja 5km:n päähän apuun, hätään jota ei ollutkaan. Iltaisin yöllä, puhuin yöllä tuntimäärät puhelimessa, kun en yksinkertaisesti lähtenyt pakkaseen juoksemaan, lukuisat puhelut vuorokaudenajasta riippumatta, naapureiden valitukset , kaikki kaatui päälleni sen lisäksi, että hoidin erittäin vastuullista virkaani kuusihenkisen perheen lisäksi.

Pyysin ammatti ihmiset arvioimaan tilannetta ja silloin sain heti hoitopaikan vanhukselleni, kun huomasivat, että yliheitti monessakin asiassa, kyllä ammattilaiset osaavat tunnistaa sairauden oireet, vaikka itse ei edes niitä yksityiskohtia osaa ajatellakaan.

Jaksamista sinulle, on tuoreessa muistissani kaikki tuo kokemani.

4. Kotihoito Vierailija

Nyt on niin, jotta yhteiskuntamme ei enää pidä palvelutaloja ja hoitopaikkoja vanhuksille riittävästi. Niihin on erittäin vaikea päästä. Pitää olla todella varakas, jotta pystyy maksamaan yksityisiin palvelutaloihin maksut, niihin ei tavallisten palkansaajien säästöt riitä.

On niin paljon halvempaa järjestää tukea kotipalveluun, kuin ylläpitää laitospaikkaa.
    Tosin sen kotisairaanhoidon palveluitten saamiseksikin piti taistella oikein todella ja useampi vuosi, ennenkuin sellainen saatiin järjestettyä yhdeksänkymppiselle sotaveteraanille. Arvioija antoi kerta toisensa jälkeen lausunnon, jotta hän pärjää kotonaan ja on hyvin aktiivinen, vaikka isä puhui puuta heinää eikä omaehtoisesti osannut edes ruokaa jääkaapista ottaa. Arvioija ei huomannut, jotta isän puheissa tuli monien vuosikymmenien asioita sikin sokin ja oman pään tuottamat lisäksi. He eivät ottaneet meidän lasten sanomisia lainkaan todesta, vaan sanoivat, jotta ensisijainen vastuu vanhuksista on omaisilla.

Meitä kolmea lasta siis syyllistettiin, vaikka olimme jo voimiemme äärirajoilla. Tuota hoitamista ja asioista huolehtimista olimme tehneet jo 15-20 vuotta äitimmekin eläessä. Itse olemme nyt jo eläkeläisiä vaivoinemme ja asumme etäällä, minä 450 km:n päässä . Lisäksi meille sattui noiden vuosien aikana hyvin raskaita asioita itsellemmekin, oma poikani kuoli taistellessamme isälleni hoitopaikkaa. Ehkä juuri se sitten auttoi arvioijaa huomaamaan, ettemme todellakaan jaksa enää.

Isä sai viimein kotipalvelusta ruuat ja hoitajan käynnit, aluksi 1 krt/pv, mutta lääkkeiden oton sekoilujen ja niistä johtuvien 3 pitkän sairaalareissun (omaisten vieminä) hoitaja käy antamassa lääkkeet 3 krt/pv + viimein turvapuhelinkin.

Tällä pärjätään toistaiseksi, me itse voimme käydä normaalisti vierailuilla, mutta päivittäin ei tarvitse huolehtia. Käydessämme siivoamme ja pesemme pyykit sekä käymme kauppa- ja pankkireissut.

En todellakaan toivo, että oma lapseni joutuu vuosikymmeniä huolehtimaan minusta. Se on hirveän rankkaa. Mekin asumme satojen kilometrien päässä toisistamme. Yhteiskunta on itse luonut tämän systeemin, jossa ei ole mahdollista enää asustella monen sukupolven samoissa pihapiireissä. Luotiin palvelutalojärjestelmät, joiden piti olla viimeinen ja turvallinen koti. Tällä hetkellä järjestelmää vesitetään täyttä päätä.

Pistää miettimään, miten pärjätään, jos Luoja suo elinpäiviä, mutta ei terveyttä.

5. hoitopa hyvinkin. Vierailija

julkinen vanhustenhuolto on suoraan sanoen pelkkää rahastamista.
    Äidilläni on turvaranneke ja periaatteessa jatkuva ympärivuorokautinen mahdollisuus ottaa yhteyttä julkishallinnon kilpailuttamaan palveluntuottajaan.

Ennen tämä palveluntuottaja oli alle 30 km päässä. Homma toimi. Jos puheyhteys oli rikki, mitä se on ollut kymmeniä kertoja, korjaaja tuli paikan päälle.

Kun sopimus kilpailutettiin uudestaan pari vuotta sitten, uuden palveluntuottajan keskitetty "keskus" on yli 300 km päässä. Samalla hinta nousi 20 eurosta 46 euroon/kk.
    Nyt kun puheyhteyksissä on vikaa, vikaa korjataan niin, että äitini kännykkä soi, korjaaja neuvoo äitiä tekemään sitä ja tätä ja tuota. Nyt parhaillaan puheyhteys on ollut poikki yli 2 viikkoa. Kun äitini pyysi hyvitystä laskusta, palveluntuottaja sanoi, soita kuntaan. Kun äiti soitti kuntaan, kotisairaanhoito sanoi, soita palveluntuottajalle.

Entäs lääkärinpalvelut.
    Äitini syö 8:aa eri lääkettä, hänellä on paha diabetes. Sen lisäksi ikää on 84 vuotta. Hän on soittanut tämän vuoden aikana 8 kertaa varatakseen ajan lääkäriin sen vuoksi, että häntä huimaa ja hän on useamman kerran kaatunut kotona sisällä. Ajanvarauksen vastaus on aina sama: lääkärin kalenteri on vain 6:ksi viikoksi ja kaikki ajat ovat jo täynnä. Soittakaa myöhemmin uudelleen. Tosin 2 kertaa oli sanottu, että sähköinen ajanvarausjärjestelmä on rikki, eikä ajanvarausta sinä päivänä voi tehdä. Soittakaa huomenna uudelleen.

Kun äitini on pyytänyt terveyskeskukselta, että terveyskeskus itse varaisi ajan hänelle lääkärin kalenteriin mihin aikaan tahansa. Äidilleni on se ja sama koska hän lääkäriin menee, koska hän joutuu "Kelataksilla" sinne kuitenkin menemään, niin vastaus on aina sama, ajanvaraaaja sanoo, että valitettavasti meillä on näitä soittoja no jonossa niin paljon, ettemme voi enää yhtään lisää tänne ottaa!!!
    Arvatkaapa miltä tuollainen vastaus kuulostaa kun sen kuulee 6:tta kertaa!!
    Ei ainakaan ihmisarvoiselta. Äitini itki minulle tänään, miksi terveyskeskus voi soittaa takaisin jollekin toiselle, mutta ei hänelle. Kyllä se pistää mietityttämään minuakin.

Lähimmälle yksityiselle lääkäriasemalle on liki 70 km matka, yhteen suuntaan. Kysyin varaanko ajan sinne. Mutta ei ei äitini sinnekään halua kun mitään taustatietoja ei siellä hänestä ennestään ole. 84 vuotias sairas ihminen joka juuri ja juuri osaa käyttää kännykkää, ei hän enää osaa etsiä apua muualta.

Yritin tavoittaa tänään kunnan kotisairaanhoidosta vastaavaa. Automaattinen viesti sanoi, olen koulutuksessa, ottakaa yhteyttä uudelleen maanantaina klo 11.00-11.30 välisenä aikana.

Että silleen.

6. Jumissa Vierailija

7. Jumissa Vierailija

8. Jumissa Vierailija

9. Jotain apuja Vierailija

Äidillänne on diabetes ja hänellä on tai pitää olla mahdollisuus tavata diabeteshoitaja. Hoitaja pystyy konsultoimaan lääkärin kanssa äitinne vointiin liittyvistä asioista.
    Lääkkeiden määrä ja annostus tulee tarkistaa kun ikää tulee lisää ja usein annostusta pienennetään. Apteekkiin kaikki reseptit mikäli ei e-resepteinä eli luettelo päivittäin otettavista lääkkeistä ja pyyntö selvittää lääkkeiden yhteisvaikutuksista sekä haittavaikutuksista. Pätevät farmaseutit osaavat neuvoa.
    Viimeinen konsti päästä päivystävälle on silloin kun äitinne kaatuu seuraavan kerran niin käskekää hänen tilata ambulanssi. Tässä ainakin muutamia ohjeita.

10. Vanha kakara Vierailija

Tuttua juttua, tosin viime vuosituhannelta kohdallani. Äitini oli aina kielteinen ihminen. Ominaisuus paheni vuosien myötä. Aloitetaan sellaisesta tapauksesta, että otin pölynimurin komerosta ja imuroin oman huoneeni, kun äiti ei ollut sisällä. Hän haukkui imurin käyttöä ja oli sitä mieltä, että ison huoneen voi imuroida ja pienen huoneen pestä ym. Sitä imuria olisi kai pitänyt säilyttää käyttämättömänä komerossa. Elettiin ihan 70-luvun alkua, hän oli n. 50v ja aloittelin koulua, en muista tarkemmin.
    Ajan myötä tulivat harhat, jotka pahenivat ajan myötä. Jos naapurin kissat ym. kaatoivat pihalla jotain, hän uskoi siellä jonkun käyvän varkaissa. Ei tosin ollut mitä varastaa, korkeintaan puutarhatyökaluja.
    Isän kuoltua hänet olisi viimeistään pitänyt taluttaa edes johonkin sururyhmään. En kyllä tiedä oliko sellaisia siihen aikaan. Lähisukulainen valmistui niihin aikoihin apuhoitajaksi, lähinnä hänen asiansa olisi ollut huolehtia äidin avun saannista. Sisarukset lennähtivät pois kotoa elämään, mutta itse tuli jäätyä vielä aikuisenakin asumaan hänen kanssaan. Kun kerroin jotain lähisukulaiselle, hän ihmetteli, miksi äidin jutut niin muhun ottavat, aikuiseen ihmiseen. Joskus myönsi, että se oli mulle raskasta. Mitään hän ei tehnyt, vaikka tunsi paikkakunnan menettelytavat läpikotaisin. Oli kai oma elämä tärkeämpi kylän "tukipilarina", äijä oikein k.valtuustossa. Vaan kulissiliitoksi tuo paljastui ja tällä vuosituhannella ovat eronneet. Hän teki ensin sen päätöksen, ettei enää äidin "haukuttavaksi mene". Itse en osannut tuotakaan päättää.
    Lopuksi äidin harhat pahenivat niin, että sairaalaankin joutui. Se oli sitten lopun alkua, laitostui eikä osannut enää huolehtia itsestään.
    Äiti onnistui tekemään musta erakon haukkumalla vieläpä siitäkin, että vein lapsiani kerhoihin. Aina olisi pitänyt olla kotona enkä osaa oikein nyt aikuisenakaan solmia ystävyyssuhteita. Lapsille en tätä periyttänyt, heillä on kavereita ja seurustelukumppanit olleet jo vuosia. Kai jotain sitten opin?

11.  
  12. vierailija Vierailija

Mukava lukea muiden samanlaisia kokemuksia. Omatuntokaan ei enää niin pahasti kolkuttele. Meillä ihan saamaa menoa vanhuksen kanssa. Kiitos kaikille kokemuksensa jakaneille.

13. vierailija Vierailija

Minä olen itse eläkkeellä. Monisairas syöpäpotilas. Minulla on liki yhdeksänkymppinen isä. Asuu vielä yksin kerrostalossa. Fyysisesti hyväkuntoinen ikäisekseen, mutta pää ei enää toimi. Hukkaa rahoja, karkaa sairaalasta. Elää muistojen ja harhaluulojen vallassa. Ei suostu mihinkään. Olen ainoa lapsi ja aina yrittänyt pitää papan puolta. Kuolleella avopuolisolla on kaksi tytärtä. Papan mukaan he ovat oikeita ihmisiä. Syöttää ja juottaa heitä ravintoloissa. Haukkuu minua kuinka mitätön ja huono olen ja kuollutta äitiäni, josta erosi aikoinaan. Mitätöi ja mustamaalaa ammattiani. Jo lapsena en ollut hänelle kuin kuluerä. Nyt vanhana ja sairaana itsekin en enää jaksa. Omaisuutta hänellä ei ole, joten en ole rahan perässä. Saa kuolla yksin. En välitä pätkääkään narsistin kohtalosta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri