Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Minusta lapsella ei ole kuin yksi koti, se missä pääasiassa asuu. Etävanhempi ja hänen uusi perhe on tietysti myös lapsen perhettä, mutta heidän koti on heidän koti. Suhde etävanhempaanja hänen perheeseen on tärkeä. Kuitenkin joulu vietetään kotona lähivanhemman kanssa. Tämä on siis minun mielipiteeni.
Sisareni lapset ovat aaton aina äidillään ja joulupäivän isällään. Ja se on ihan heidän isän ehdotus. Tietää kuinka tärkeä aatto on sisarelleni ja heillä taas vietetään joulupäivää juhlallisesti sukupäivällisillä.
Kysyin likalta montako kotia hänellä on, vastaus oli kaksi. Sitten likka kysyi miksi kysyit tuota, kun tiedät sen.
Sun mielestä joulu pitää olla lähivanhemman kanssa. Höpön höpön, jokainen tekee niin kuin haluaa. Likalle on sekä äiti että isä tärkeitä ja hyvä, että saa olla kummankin kanssa jouluna. Ei se joulun viettäminen lapsen kanssa ole mikään mun etuoikeus.
Aivan, jokainen tekee niin kuin hyvältä tuntuu. Siksi korostinkin, että tuo on vain mielipiteeni. Tarkoitushan on luoda joulu joka miellyttää joka osapuolta, aina se ei kuitenkaan onnistu.
Ja tuo yksi koti... Sekin perustuu ihan omaan kokemukseen. Minulla oli vain yksi koti, omasta mielestäni. Kun ilmoitin meneväni kotiin puhuin siitä kodista josta lähdin aamuisin kouluun. Siitä toisesta kodista puhuessa puhuin meneväni isälle. Ja kuitenkin isänkin luona oli oma huone, omat tavarat ja ihan perheenjäsenen asema. Viikottain olin isälläkin, en vain joka toinen viikonloppu. Harva meistä aikuisistakaan ajattelee itsellään olevan kaksi kotia, jos esim. syystä tai toisesta asuu kumppaninsa kanssa eri osoitteissa.
Mutta tuon koti asiankin jokainen kokee omalla tavallaan.
Nuo oli vain mun mielipiteitä...