neivokaa minua. Alan olla totaallisesti väsyny tuon 1vuotiaan nukkumisen kans.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jätin kuukausi sitten lapselta tutin pois ja sen jälkeen on alkanu kaikki yölliset uniongelmat. Mietinki tässä et jätinkö liian aikaisin tutin pois? Tuttia ei ole kaivannut sen eka päivän jälkeen ku heitin ne roskiin tai tarkemmin sanottuna en löytänyt enää yhtään.
No illalla nukahtaa syliini ja nostan hänet sitten omaan sänkyyn. olen yrittänyt et nukahtais viereen tai itsekseen omaansänkyyn,mut en raski huudattaa. kaikkein kivuttomimmin onnistuu että istun ja poika on sylissäni.
No siihen asti menee oikeen hyvin mut kun hän herrä yöllä noin yhden aikaan. ja saan hänet uudetaan nukkumaan vasta tunnin-kahdentunnin-kolmentunnin päästä. Siis tähän heräämiseen asti lapsi on nukkunu omassa pinniksessä.
Lapsi alkaa itkeen ja nousee sängyn laitaa vasten. Muutaman kerran kippaan takas sänkyyn ja taputtelen. Ei auta nousee ja itkee vaan. Nostan lapsen viereen ja sit alkaa se kiekkuminen ja konttaaminen ympäri sänkyä. Ei rauhotu millään. Todellakin tätä saattaa jatkua parikin tuntia ennenku lapsi rauhottuu kunnolla siihen viereen. Ei silettelyt eikä taputtelut auta.

Aloitat nukuttamalla vauvan suoraan sinne omaan sänkyyn. :) Sehän yöllä herää siihen että on eri paikassa kuin mihin nukahti... Äidin syli on vaihtunut sänkyyn!

Ja siinä vaiheessa kun lapsi nousee pystyyn uudelleen ja uudelleen ja huutaa vaan, niin pysy itse rauhallisena. Itse tein niin että annoin lapsen seistä sängyssä ja rauhoittelin sanomalla esim. "laita pää tyynyyn", "nyt X menee nukkumaan", "ei oo mitään hätää". Tai laulamalla tuutulaulua hy-vin hi-taas-ti ja rau-hal-li-ses-ti. :) Ja silittämällä. Ja jos lapsi tykkää laulamisesta tai silittämisestä niin sanoa että laita pää tyynyyn niin äiti silittää/laulaa. Parhaiten toimi meillä että sai lapsen rauhoittumaan ja menemään itse makuulle, kuin että pakotti takaisin makuulle.

Mutta ensin aloittaa rauhoittelun mahdollisimman pienillä jutuilla, kuten laittamalla lapsi makuulle ja "hyssyttämällä". Sitten jos se ei auta niin vasta laulaa/puhua lapselle. Liian nopeasti ei kannata vaihtaa rauhoittelukeinoa vaan jatkaa samaa kauan. Ettei hermostuneena kokeile kaikkea mahdollista mikä hermostuttaa myös lasta.

meillä oli ongelmia niin kauan kun syliin nukutettiin, tutti kyllä vielä on, mutta nukahtaa omaan sänkyyn, käy yöllä hereillä ottaa tutin suuhun ja jatkaa unia. Jos tutin käyttö mielestäs haittaa, voihan sen käytön rajoittaa pelkkään yöhön! Kyllä yöuni on tärkeä! Aamulla kun nostat lapsen sängystä, ottaa tavaksi tuti heittää sänkyyn odottaan iltaa :)

Lasta ei saa nukuttaa syöttämällä pullosta tai rinnasta ja nukahtaa syliin. Nukkumaan mennään väsyneenä omaan sänkyyn. Syonnin jälkeen vaihdetaan vaipat ja yöpuku ja pesut siinä. Isommille jo toisinpäin. Omaan sänkyyn mennään nukkumaan.
Tassuttelu on tuossa tilanteessa hyvä ja juttelu/rauhoittelu jo tuon ikäiselle, joka jo puhetta alkaa ymmärtämään.

Yhteistyössä