Neljäs synnytys tulossa. Kertokaas erinlaisista puudutteista? Aiemmat olen synnyttänyt luomuna....

17.05.2010
180
0
16
Eli neljännen la ensi kuussa. Aiemmat olen synnyttänyt ilman kipulaakkeitä ja nyt päätin etten enään aio kärsiä. Haluan neljännen kanssa kokeilla jotain puudutusta tms. Kertokaas haitoista ja hyödyistä...

Eka synnytys minulla kesti ekasta supistuksesta 3 tuntia ja ehdin olla synnytys-salissa vain 20min ennenkuin vauva syntyi. Toka vauva syntyi perätilassa peppu edellä ja minulta meinasi henki lähteä. Se synnytys kesti 9 tuntia ja en ajoissa tajunnut pyytää puudutteita. Jalat oli sidottu niihin telineisiin ja oli kaikinpuolin järkyttävä kokemus. Kolmas sitten syntyi hätäsektiolla.... Jotenka olen nyt kokenut synnytyksen etuperin, takaperin ja sektiolla... Ja tuosta perätilasynnytyksestä jäi niin kamala kammo että neljänteen synnytykseen haluan jotain puudutteita...

Kun on noin nopea synnytys niin varmaan ne spinaalia suosittelee, epiduraalia pumpataan sinne selkään koko ajan, spinaali laitetaan kerran. ite olen 2 lasta spinaalilla synnyttänyt ja ei ihan kaikkia kipuja vienyt mutta ei ole silti mitään pahaa sanottavaa.

Mulla takana 4 synnytystä, yks niistä kaksosraskaus.
Jokaisessa olen saanut paraservikaali puudutteen ja se on ollut todella hyvä.
Sen voi pistää kohdunsuulle lääkäri kun kohdunsuu on noin 4 cm auki.
Mulla se edisti synnytystä, 15-30 min tuon puudutteen laitosta on päästy ponnistamaan.

Mä suosittelen sitä, sillä nykyään kaikki haluaa epiduraalin. Mullekin sitä lääkäri ja hoitaja väkisin miltei tunkivat mutta sanoin etten sitä huoli.
Tiedän liikaa sen komplikaatioista enkä todellakaan halua että joku törkkii mun selkäytimeen.
Tuo paraservikaali on ollut riittävä, se ei täysin vie kipua, mutta tekee siedettäväks sen ja siinä pystyy rentoutumaan niin että jaksaa taas.

[QUOTE="vieras";21953888]Kun on noin nopea synnytys niin varmaan ne spinaalia suosittelee, epiduraalia pumpataan sinne selkään koko ajan, spinaali laitetaan kerran. ite olen 2 lasta spinaalilla synnyttänyt ja ei ihan kaikkia kipuja vienyt mutta ei ole silti mitään pahaa sanottavaa.[/QUOTE]

niin ja ensimmäisen synnytyksessä sain epiduraalin ja siinä olikin koko alakerta täysin tunnoton :D

Nopeuden takia tosiaan kannattaa pyytää spinaali. Mulla auttoi se täydellisesti neljännessä synnytyksessä, myös ponnistusvaiheessa. Viidennessä ei kyllä ollut supistuksiin apua, mutta ponnistusvaiheeseen kyllä.

Minulla 3 luomusynnytystä alakautta. Neljännen kanssa minäkin halusin jotain kivunlievitystä ja pyysin epiduraalin. Auttoi hyvin mutta jostain syystä vain 50min. Apu oli kuin taivas sen hetken mitä kesti, mutta mulla puutui kyllä yläkroppaakin pikkuisen. Sellaista kummaa pistelyä ja se ärsytti. Kun teho lakkas, niin lapsi syntyi syöksyllä. Jotenkin en päässyt mukaan koko hommaan. Lisäksi vauvan sydänäänet laskivat kesken synnytyksen, yhdenkään luomuna synnyttämäni vauvan sydänäänet eivät ole laskeneet.
Viidennen kanssa ei ollut mitään hajua kuinka kauan synnytys kestäisi. Olin varautunut ainakin kolmeen neljään tuntiin. Pyysin puudutteita, mutta ainoa mikä tarjottiin oli pudendaalipuudutus tai joku tuollainen. Sanoivat että toimii hyvin uudelleen synnyttäjällä. Sen laittaminen kohdunsuulle oli yhtä tuskaa. Aina supistuksen välissä koitettiin laittaa mutta se sattui niin paljon että kiemurtelin tuskissani. Lopulta kun saatiin laitettua, sen teho oli ihan olematon. Yhtä supistusta vaimensi vain pikkuisen. Vauva oli siitä sitten syntymässäkin jo ja mielestäni tämä piikki vaimensi ponnistamisen tunnetta. Tiesin että pitää ponnistaa, mutta jotenkin en osannut. Lopulta kun sain ponnistettua niin tuntui että alapää repeää vaikka ei tullut kuin nirhaumia. En oman kokemukseni jälkeen voi suositella tuota piikkiä kenellekään. Jos olisin tiennyt etukäteen että mun synnytys aika oli 1h15min en olisi ottanut mitään :D

Jos menen synnyttämään vielä joskus niin en ota mitään. :)

Viikko synnytyksestä takana. esikoisen synnytin ja minispinaali laitettiin, ja sen lisäksi vielä paikallisesti joku puudute(jonka nimeä en muista) ennen ponnistusvaihetta. Mulla spinaali vei kaikki kivut pois HETI! Noin tunnin ajan sain maata hymyssä suin, kunnes kätilö käski alkaa ponnistamaan. En tuntenut supistuksia lainkaan, mutta kätilö katto näytöltä milloin supistus tulee ja mä ponnistin. 19 minuuttia ponnistusvaihe kesti ja poika oli ulkona! Olen erittäin tyytyväinen, ei edes välilihaa leikattu. koko synnytys kesti 6h 34min.

Kaikki puudutukset kokeiltu, en voi kyllä suositella. Hirvee horkka, ja ponnistusvaiheessa ei auttanut ollenkaan. Viimeisen synnytin TENS:n avulla, ei sattunut ollenkaan. Siis ei yhtään! Ihan loistopeli!

Voiko tuosta spinaalista ja epiduraalista tulla se kamala päänsärky... Kun minulta otettiin muutama vuosi sitten selkäydinpunktio ja sain siitä sen päänsäryn. Päätä ei voinut nostaa yhtään vaakatasosta. Lopulta konttasin vessaan ja mies vei päivystykseen. Laitettiin sitten sellainen "veripaikka" selkäytimeen ja se älytön särky loppui... Tuo hieman pelottaa jos sen saa spinaalista tai epiduraalista?

Olen kuullut monelta että epiduraai vie tunnon kokonaan. Ystävä kertoi ketä synnytti kaksoset että laskivat vain lekkiä miehensä kanssa koko synnytyksen kun ei ollut mitään kipuja. Ja synnytys ei tuntunut missään... Vähän tuli epäreilu olo kun itse on kärsinyt tuon hirveän perätilasynnytyksenkin ilman kipulääkkeitä. Ja vauva tuli vielä peppu edellä kaksinkerroin ulos =( Tuli tunne että eihän synnytys ole enään homma eikä mikään tuollaisilla puudutteilla? Epäilen vaan että miten ponnistusvaihe sujuu ,jos ei tunne alapäätä olenkaan? Kyllä jonkinlainen tunto pitäisi mielestäni kumminkin pysyä? Ja osalla ystävistä ketkä ovat ottaneet epiduraalin on synnytys pysähtynyt ja lopulta on jouduttu leikkaamaa.... Mietin voiko esim. epiduraalin annostuksen pyytää niin ettei tunto ihan kokonaan katoa?

Vähän mietityttää mitä oikein kannatta pyytää?

Niin vastaan vielä aiempaan kysymykseen... Minulta tosiaan sidottiin jalat kiinni niihin telineisiin kun vauva oli perätilassa ja oli vaara että napanuora luiskahtaa ensin ja vauvan hapensaanti estyy... Oli siinä jotain muitakin syitä mitä en muista... Mutta makasin melkein sen 9 tuntia selällään jalat niissä telineissä kun vauvan sydän äänet eivät kuuluneet kuin siinä asennossa. Heti kun vaihdoin asentoa niin ne katosivat....

Ja kun vauva syntyi niin kukaan ei ottanut siitä kiinni, koska perätilavauvalla on sellainen reflexi että jos siihen koskee niin nostaa kädet sellaiseen asentoon että jää jumiin. Muistan kun toistin vaan että ottakaa vauvasta kiinni ettei tipu lattialle. Vauvalla oli vielä napanuora kaulan ympäri.... Sitten vasta koskivat vauvaan kun oli kaulaan myöten syntynyt. Kaivoivat pään ympäriltä sen napanuoran. Onneksi napanuora ei ollut kireä eikä aiheuttanut mitään.

Minä vielä tyhmyyksissäni annoin luvan harjoittelijoiden tulla katsomaan ja paikalla oli 12 ihmistä... Hävetti jälkikäteen mutta onneksi en paljoa muista synnytyksestä kun olin niin kipeä

Yhteistyössä