Nenä tukkoon nukkuessa

  • Viestiketjun aloittaja Sella.
  • Ensimmäinen viesti
Sella.
Meidän pojalla (6½kk) menee lähes aina yöunilla nenä tukkoon. Mistäköhän moinen johtuu? Onko yleistä? Voikohan asialle tehdä jotain, kun toinen itkee, eikä tuttiakaan voi syödä kun hengitys on sitten vaikeaa.
 
tukkonenuli
Osta apteekista suolaliuostippoja tai Erisan suihketta (ovat siis ihan laimeea suolaliuosta eivätkä sisällä mitään lääkeainetta)ja laita nenään ennen nukkumaan menoa. Pehmentää ja liuottaa karstaa ja pitää nenän limakalvot kunnossa. Erinomainen myös nuhan yhteydessä.
Meillä oli usein pikkuvauvana samaa ongelmaa, sieraimet vaan ovat niin pienet että siellä ei paljon tarvitse olla töhnää kun on jo tukossa.
 
katju'
Nuo keittosuolatipat ovat todellakin hyvä apu tukkoisuuden hoitoon.
Meidänkin pojalla vauvana oli nenä öisin usein tukossa ja nimenomaan talviaikaan. Ilmeisesti ilma oli niin kuivaa tai jotain, niin se aiheutti tukkoisuutta.
Kannattaa myös sängynpääty pitää koholla.
 
Pauliina-
Meillä on käytössä unipalikat, mutta kirjat pääpään sängynjalkojen alla ajavat saman asian. Jo noin 5cm korotus riittää, eikä vielä aiheuta lapsen valumista jalkopäähän.
 
Tukkoinen nenu
Alkuperäinen kirjoittaja Sella.:
Meidän pojalla (6½kk) menee lähes aina yöunilla nenä tukkoon. Mistäköhän moinen johtuu? Onko yleistä? Voikohan asialle tehdä jotain, kun toinen itkee, eikä tuttiakaan voi syödä kun hengitys on sitten vaikeaa.
vahvistavat limakalvoja ja tämän vinkin saimme lastenpolin lastenlääkäriltä. On auttanut kummasti. Laitetaan kerran päivässä ja minä laitan tipat aina illalla. Sängynpääty kannattaa laittaa myös koholleen.
 
Tukkoinen nenu
Alkuperäinen kirjoittaja pöhkö kysymys:
laitetaanko ne a-tipat suuhun vai nenään?
Nämä ovat nimenomaan nenätippoja. Ne ovat Leiraksen A-vita nimisiä tippoja. Lääkäri kehotti myös käyttämään itsekkin flunssan aikana.
 
Hoppu
Meillä oli sama ongelma eteenkin pakkasella, kun ilma oli kuiva. Ostettiin ilmankostutin ja tukkoisuus loppui. Pidämme myös sängynpäätyä koholla. Noi a-vit. tipat on varmaan hyviä, täytyykin kokeilla (äitikin käyttää joskus)
 
Jellybean kirjautumatta
Meillä tuota nenän öistä tukkoisuutta on nyt ollut n. 5 yötä. Omituista kun päivällä ei ole mitään ja yöksi kuitenkin tulee. Viime yöksi korotin pinnasängyn päätyä, mutta silti meni tukkoon. Kuulostaa ettei vauva saa ollenkaan ilmaa nenän kautta, kun korisee vaan. Yritin imeä nenästä räkää ja laitoin weledan jotain nenäsuihketta, mutta ei mitään vaikutusta. Kokeilen ensi yöksi ilmankostutinta, mutta ihan älytöntä että voi tulla tuollainen yönuha jonka takia yöt menee ihan pipariksi. Nuo a-vitamiinitipat on vielä kokeilematta.
 
Tukkoinen nenu
Alkuperäinen kirjoittaja Jellybean kirjautumatta:
Meillä tuota nenän öistä tukkoisuutta on nyt ollut n. 5 yötä. Omituista kun päivällä ei ole mitään ja yöksi kuitenkin tulee. Viime yöksi korotin pinnasängyn päätyä, mutta silti meni tukkoon. Kuulostaa ettei vauva saa ollenkaan ilmaa nenän kautta, kun korisee vaan. Yritin imeä nenästä räkää ja laitoin weledan jotain nenäsuihketta, mutta ei mitään vaikutusta. Kokeilen ensi yöksi ilmankostutinta, mutta ihan älytöntä että voi tulla tuollainen yönuha jonka takia yöt menee ihan pipariksi. Nuo a-vitamiinitipat on vielä kokeilematta.
ostamassa esim prismasta vaporizer, se on todella hyvä keksintö- tässä lisätietoja -> http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11926&toimittajaid=48

Teillä voi olla pientä flunssaa tulossa ja nyt myös joka paikka pölisee eli sekin saattaa tehdä nenän tukkoiseksi ja kun lapsi makaa pitkän aikaa (yöllä) niin nenu menee helpommin tukkoon kun päivällä.
 
Hmmmmm
Mulla menee aina nenä yöllä tukkoon ja kurkku kuivaa ja tulee tosi kipeäksi. Oon miettinyt homeongelmaa mutta eipä taida se olla kun muutin jo toiseen makuhuoneeseenkin talossani ja oireet meni pois hetkeksi ja jatkuu vaan taas. Ja kenelläkään muulla samassa talossa asuvilla ei ole oireen oiretta. Ostimme uuden sängynkin mutta ei ole auttanut mulle.
 
Hmmmmm
Mulla menee aina nenä yöllä tukkoon ja kurkku kuivaa ja tulee tosi kipeäksi. Oon miettinyt homeongelmaa mutta eipä taida se olla kun muutin jo toiseen makuhuoneeseenkin talossani ja oireet meni pois hetkeksi ja jatkuu vaan taas. Ja kenelläkään muulla samassa talossa asuvilla ei ole oireen oiretta. Ostimme uuden sängynkin mutta ei ole auttanut mulle.
 
sdd
kyseessä voi olla myös pölypunkki- tai pölyallergia, varsinkin jos oireet tulevat aina nukkuessa.

Suosittelen joko kääntymään lääkärin puoleen (lapselle voidaan tehdä allergiatesit pölypunkeista) tai sitten ihan vain kokeilemaan pölypunkkisuojia. Itselläni on tyyny pölypunkkisuojan sisällä (pölypunkkisuoja on siis sellainen omanlaisensa tyynyliina, jonka sisälle tyyny suljetaan ja se sitten tyynyliinan sisään). pelkästään se on auttanut oireisiin (olen sekä pöly- että pölypunkkiallergikko).

tietenkin vuodevaatteet tulee allergisilla pestäkin usein.

en osaa ihan heti neuvoa, mistä noita pölypunkkisuojia nykyisin löytää, mutta omani ostin paikkakunnan allergia&astmayhdistyksestä. Meillä myös lainattiin niitä kokeiltavaksi, (tosin eivät ole kovin kalliita (kestävät monta vuotta))
 

Yhteistyössä