Nenän periytyminen (Auttakaa!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!

Mieheni suvussa hyvin omintakeinen nenä. Miehellä ei ole sisaruksia/sisaruksenlapsia, joten en voi siitä päätellä, miten se periytyisi meidän lapsille, mutta miehen puolelta hänen isällään, isänsä sisaruksilla sekä näiden lapsilla (mieheni serkuilla) kaikilla tuo omalaatuinen nenä. On ilmeisesti odotettavissa, että se meidänkin lapselle periytyisi? Vai kulkeeko tuollainen piirre useammalle sukupolvelle? Nyt olen siis nähnyt sellaisen vain kahdella sukupolvella, en esimerkiksi miehen serkkujen lapsilla.
Saiko mun selityksestäni edes selvää, kysykää jos kysyttävää:)

mua ei siis haittaisi se periytyminen, mutta just kun se on niin tyypillinen tuolle suvulle, olisi mielenkiintoista tietää periytymisjutuista vaikka nekin taitavat pitkälti olla sattumaa.

[QUOTE="koppis";27814668]No puolet niistä nenägeeneistä tulee kuitenkin sinulta, että todennäköisesti lastenne nenut ovat teidän välimuotojanne.[/QUOTE]

Mut kun miettii, et esim. miehellä ja hänen serkuillaan samanlaiset nenät, vaikka heillekin hyvin erinäköisiltä henkilöiltä tullut niitä geenejä, niin voisko olla et tuo heidän suvun "nenägeeni" on niin hallitseva et pysyy muuttumattomana vaikka multakin tulee niitä geenejä?

Miehellä on hyvin erityyppinen kärsä kun mulla. Lapsi on perinyt molempia niin että lopputulos ei oo täysin kumpaakaan ja hyvä yhistelmä. Paha noita on etukäteen sanoa miten menee noi periytymiset. Pojassa on jotkut asiat aivan isältään ja jotkut minulta. loppu on sekoitusta.

[QUOTE="vieras";27814682]Mut kun miettii, et esim. miehellä ja hänen serkuillaan samanlaiset nenät, vaikka heillekin hyvin erinäköisiltä henkilöiltä tullut niitä geenejä, niin voisko olla et tuo heidän suvun "nenägeeni" on niin hallitseva et pysyy muuttumattomana vaikka multakin tulee niitä geenejä?[/QUOTE]

No joo, en tiedä tarkkaan juuri noista nenän muodon geeneistä. Voihan se tosiaan olla, että miehelläsi on ns. vahvoja geenejä, jotka tulevat esille lapsissanne, mutta yleensä on todennäköisempää juuri tuollainen "sekamuoto". Teillä molemmilla on piilossa myös muunlaisia nenänmuodon geenejä, joten voi olla mahdollista etteivät lstenne nenät muistuta jopa olenkaan miehesi nenää.

[QUOTE="mie";27814714]No joo, en tiedä tarkkaan juuri noista nenän muodon geeneistä. Voihan se tosiaan olla, että miehelläsi on ns. vahvoja geenejä, jotka tulevat esille lapsissanne, mutta yleensä on todennäköisempää juuri tuollainen "sekamuoto". Teillä molemmilla on piilossa myös muunlaisia nenänmuodon geenejä, joten voi olla mahdollista etteivät lstenne nenät muistuta jopa olenkaan miehesi nenää.[/QUOTE]

Harmi kun mistään ei tunnu löytyvän tietoa esimerkiks siitä, onko nenän muoto resessiivinen vai dominoiva ominaisuus. Toki tollasta muotoseikkaa on varmaan mahdotonki määritellä jommaksi kummaksi..

Miehen suvulla on kans hyvin tunnistettavissa oleva tuulenhalkoja. "The nenä" löytyy monelta suvun edustajalta; anopilta, mieheltä ja kaukasemmilta sukulaisilta, mut ei näemmä ole periytynyt miehen tai veljensä lapsille (onneks :D ).
Eli vastaava kai nenä on kun silmien muodot, värit yms. tuuripeliä.

Minun miehelläni on tyystin erilainen nenä kuin kummallakaan vanhemmallaan ( terävän suippo), eikä kenelläkään viidellä lapsestani näytä olevan samanlaista ja hieman ihmettelin sitä. Pidän vanhoista valokuvista ja sain sitten kuvan mieheni isovanhemmista ja - yllätys yllätys - sama, tuttu nenän malli löytyi mieheni ukin päästä!

Yhteistyössä