NENÄSSÄ POLYYPPEJA?KOKEMUKSIA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 32V NAINEN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

32V NAINEN

Vieras
ONKO OIREITA? MULLA EPÄILLÄÄN NYT SELLAISTA. POSKIONTELOTULEHDUKSEN OIREET MUTTA TULEHDUSTA EI VAA LÖYDY.
PÄÄ ALASPÄI OLO JÄRKKY. HUIMAA. TUKKOINEN OLO. HAJUAISTI ON VUOSIA SITTE JO MENNY . KORVAT LUKOSSA. NENÄSTÄ VALUU NIELUUNB LIMAA.N JA NENÄSTÄ ULOS VALUU KIRKASTA ERITETTÄ.
ONKO TEILTÄ POSTETTU NE?

poistettiin juuri muutama polyyppi,vuosia jo vaivannut,juuri kuvailemiasi oireita ollut. Huimaus välillä tosi voimakasta,sekä tiheitä tulehduksia. Saa nähdä helpottaako oireet nyt,lääkäri sanoi kyllä polyyppien uusivan herkästi=(

Tuttava kertoi hiukset nostattavan kokemuksensa nenäpolyypista. Se oli ollut valtavan iso, ei ollut tahtonut lääkäri saada sitä vedettyä pois... Tuttavalla kanssa oli vaivannut jo pitkään, syönyt monta lääkekuuria, kun oli epäilty poskiontelotulehdukseksi. Hän oli alkanut kuorsaamaan todella äänekkäästi. Nyt kaikki tuntuu olevan ok, kun polyyppi on poistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahans:
Tuttava kertoi hiukset nostattavan kokemuksensa nenäpolyypista. Se oli ollut valtavan iso, ei ollut tahtonut lääkäri saada sitä vedettyä pois... Tuttavalla kanssa oli vaivannut jo pitkään, syönyt monta lääkekuuria, kun oli epäilty poskiontelotulehdukseksi. Hän oli alkanut kuorsaamaan todella äänekkäästi. Nyt kaikki tuntuu olevan ok, kun polyyppi on poistettu.

MIEHENI VALITTANU PARIN VUODEN AJANN ETTÄ KUORSAAN.HAJUAISTINI ON HUONONTUNUT KOKOAJAN. NETISSÄÅ LUKI ETTÄ ALLERGIKOILLE( HEINÄNUHA YM VAST ) TULEE HELPOMMIN.MILLÄ NE SAIS ESTETTTYÄ?

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaahans:

MIEHENI VALITTANU PARIN VUODEN AJANN ETTÄ KUORSAAN.HAJUAISTINI ON HUONONTUNUT KOKOAJAN. NETISSÄÅ LUKI ETTÄ ALLERGIKOILLE( HEINÄNUHA YM VAST ) TULEE HELPOMMIN.MILLÄ NE SAIS ESTETTTYÄ?

Jaa'a mulla ei ole kyllä tarkkaa tietoa, mutta se käsitys jäi tuttavani puheista, ettei niitä estääkään voi. Hän vannoi painokkaasti ettei koskaan enää päästä noin pitkälle (siis jos alkaa samat vaivat uudelleen, menee heti lääkäriin). Tuttavani kuvaili polyypin olleen ihan jonkin "raadon" näköinen löllö pussukka. Se ei ollut tahtonut mahtua näytteenottopurkkiin. Polyyppi oli tutkittu, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ole ollut. Itsekin joskus mietin, että mulla myös on huono hajuaisti, mutta ei olotila muuten ole mitenkään poikkeava. Ei ole tukkoisuutta ja mieheni ei ainakaan vielä ole valitellut kuorsaamisesta.

Minulata tutkittiin ihan nenään kurkkaamalla laitteella, ja ymmärtääkseni ne poistetaan nenän reiästä ihan vastaanotolla, hoitaja avustaa lääkäriä. Hyvä yksityinen ei liene pahitteeksi. Jos et vielä ole valittanut asiasta mihinkään, niin jos otat vakuutuksen niin se korvannee kulut, tosin en usko että kulut olisivat kovin suuret yksityiselläkään.

Mulla tuntui nenässä, että joku liikkuu, mutta eti tule ulos. Niistin niin kovaa, kuin pystyin ja nenästä tuli 5x5 senttinen möykky. En tiedä oliko polyyppi, mutta pelästyä sai. Tukkoiusuus hävisi samalla kokonaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla tuntui nenässä, että joku liikkuu, mutta eti tule ulos. Niistin niin kovaa, kuin pystyin ja nenästä tuli 5x5 senttinen möykky. En tiedä oliko polyyppi, mutta pelästyä sai. Tukkoiusuus hävisi samalla kokonaan. =)

ai oikein 5 senttiä pitkä ja leveä möykky! Sulla taitaa olla aika helvetin suuri nenä!

Mulla jo toinen kerta polyypit nenässä. Eka kerralla oireilu alkoi poskiontelo tulehduksilla. Söin 3 kuuria ja aina vaan kuvat näyttivät tulehdusta. Oma lääkäri löysi polyypit nenästä. (ontelot ei pääse kuivumaan, koska nenä on koko ajan tukossa). Sairaalassa ne poistettiin ns. saksilla, jossa on ohut "hirtto-silmukka. Ensin kumpankiin sieraimeen tungettiin 4 puudutus piikkiä, eli 8 kpl. Ne nenässä odotetaan 30 min. Se sattu ihan törkeesti, kun ne tökätään kiinni pääkalloon. Poiston jälkeen olo oli kuin toisella miehellä. Henki kulki ja väsymys loppui. (Jatkuva väsymys kuuluu oireisiin) Nyt 3 vuoden jälkeen ne uusiutu. Aloin väsymään enemmän ja enemmän (hengästyy pienestäkin kävelystä ym. kun happi ei kulje nenän kautta) ja oikea korva menee välillä tuulessa lukkoon. (johtuu siitä, että oikea sierain on ihan tukossa ja käytävä on yhteydessä korvaan) Poskiontelotulehdusta ei nyt ole. Johtuukohan kortesooni-suihkeesta, jota käytän. Poisto-muotoja on käsittääkseni 3. Edellä mainitsemani ja kirurgi veitsi ja laser-leikkaus joka suoritetaan nukutuksella. Valitsin viimeisen, koska en halua enää niitä puudutus-piikkejä. Odotan tällä hetkellä, koska pääsis leikkaukseen. Lääkäri käynnistä 1,5 viikkoo. Kamalaa odotusta, ku ei pysty tekee mitää, ku hengästyy ja pumppu paukuttaa yli-kierroksilla ja päässä humisee. Että tämmöstä infoo.

moro multa on poluupit poistettu 6 kertaa on hirtetty ja pihdeillä otettu loput ja sitten on
laaseroitu huom ei mitään nukutusta tampereen kirurgipalvelu oli ihan kivuton toimenpide
porissa otettiin lääkäritalossa pois ja sattu paljon ...johtuu huonosta lääkäristä
sitten löysin parhaan eli ilkka haukan ottaa vastaan huittisissa suosittelen ...puuduttaa hyvin ja täysin kivuton toimenpide!!

Mun miehellä on nenässä (ja muistaakseni poskionteloissa). Käyttää joka ilta nenäsuihketta ja kaksi kertaa vuodessa kortisoonikuuri tippoina. Nenäontelot avataan leikkauksella joka toinen vuosi. Vuoden jälkeen leikkauksesta on ok ja toinen vuosi menee todella tukkosena... :( Mies on aina ollut todella allerginen ja astmaa epäilty pitkään, muttei todettu. Polyyppitauti todettiin vasta yli kakskymppisenä. Poskiontelon tulehduksia mihellä on ollut aina usein (nyt viimeksi viime viikolla).

Zemppiä! Kyllä sen kanssa elää voi vaikka joutuukin vähän järjestelyjä tekemään! Ja mun miehellä on tietääkseni harvinaisen paha tapaus, joten ehkä pääset helpommalla! Itse toivon vaan että lapset välttyvät tuolta...

Tässä saikulla oottelen kahdeksatta leikkausta. Ajattelin että voisin osaltani valaista asiaa. Itellä polyypit tulee jo vuodessa takas. Mutta ne lepäävät takaraivoonpäin eli ovat n.10-15cm nenänpäästä. Eli polyypit on yleensä kaukana nenästä. Vasta kun ne paisuvat/turpoavat ne alkaa tukkimaan nokkaa. Ja tämän ajankohdan alkaminen on vieläkin mulle mysteeri. Vaikka onkin polyypit niin voi mennä parikin vuotta kun ne paisuvat/turpoavat ja alkavat haitata. Tällöin pitää varoo kaikkea kuumeilua / flunssaa koska ne tahtoo jäädä päälle kun ei saa nenästä limaa pois, itellä olin joskun 2kk kuumees ennen kun leikattiin.

Hyvää itellä on se että ne leikataan narkoosissa (nukutetaan) koska mulla on puudutusaine allergia. Mutta ite leikkaukseen pääseminen voi viedä yli puoli vuotta. Ja tätä on vaikee ennustaa, eli voi joutua olee tosi kauan kipeenä.

Nyt taas on uneton yö takana ja oottelen että korvalääkäri soittaa ja laittas kortisonikuurin (pillereinä) ainut vaan että sekin auttaa alle pari viikkoa.
Toinen sierain on kokonaan ummessa toisesta välillä ilma pihisee. Ja ihan samat vaivat kuin noilla aikaisemmin kirjoittaneilla.
Mulla toi hajuaisti toimii ainut vaan hun ei saa ilmaa nenänkautta sisään niin ei haista. Ja jos ei ole hajuaistia niin ei pysty maistamaankaan mitään.

Iteltä leikattu polyypit noin 8 vuotta sitten. . . silloin oli koko oikea poskiontelo täynnä polyyppia ja vasen puolillaan. Pään särky oli aivan käsittämätön eikä kyllä omalla kohdalla auttanut mitkään lääkkeet. Viimisen 2 vuoden aikana flunssat on kestänyt noin 1-2kk ja nyt kun kävin lääkärissä pitkään jatkuneen päänsäryn takia niin taas on poskiontelot täynnä "jotakin" + korva tulehdus. . .

Onkohan mulla polyyppeja nenässä kun oikea sierain on ihan tukossa mutta vasen kyllä on auki mutta hajuaisti on todella heikko. Välillä voi haistaa joku päivä paremmin ja taas tosi heikosti. Tässä on kuukauden ainakin kärsitty jos ei enempi. Lääkärissä käyty muutaman kerran ja nyt ootellaan että pääsee korvapoliklinikalle tutkittavaksi. Lääkärissä röntgen otettu mutta ei kuulemma mitään turvotusta näkynyt. Antibiootti kuuria on syöyty ja nyt on rhinocort aqua suihketta käytössä mutta ei tunnu auttavan hajuaistiin. Kortisoonia tapletteina ei lääkäri suostunut määräämään vaikka kysyin. Ja koko tauti alkoi kun eka oli poskiontelotulehdus jonka jälkeen haistoin kyllä pari viikkoa normisti jonka jälkeen alkoi hajuaisti katoilee. Alkaa olee aika toivoton olo että palaako hajuaisti normaaliksi enää koskaan.

Mullakin kahdesti leikattu polyypit. Ekalla kerralla oli melko pieniä, poistettiin ihan lääkärin vastaanotolla. Puudutus oli nuuskattavaa ''kokaiinia'' joka puudutti siis nenänielun alueen pinnan. Sitten lääkäri hirtti polyypit ja veti ne pois. Perimmäisen kohdalla lääkäri sanoi, että on niin syvällä että saa sen kyllä irti muttei ehkä ylety ottamaan koppia, joten jos putoaa kurkkuun, niin nielaise vaan :S Onneksi ei pudonnut kurkkuun.

Toisella kertaa polyypit oli niin isoja ja syvällä, että ne poistettiin nukutuksessa. Olin yhden yön sairaalassa.

Mulla on ollut jatkuva nuha jo 20 vuotta. jokunen aika sitten päätin mennä kunnalliselle tutkituttamaan, että mistä moinen johtuu. No, noita polyyppejähän sieltä löytyi (Meilahden nenä ja korva klinikalla). Pelkkää nenäruisketta määräsivät. Leikkaus ei kuulemma kannata. Lääkkeen käytön voi kuulemma lopettaa kun tulee oikein vanhaksi (70 v.+). Tossa iässä limakalvot kuulemma kuivuu... On se syvältä ainakin Helsingissä tuo kunnallinen terveydenhoito. Googlaamalla löysin useita keskusteluja tästä aiheesta ja nyt olen suuntaamassa "kaavittavaksi" yksityiselle puolelle kun ei veroeuroilla tunnu saavan muutakuin reseptin seuraavaksi kahdeksikymmeneksi vuodeksi. Hinnat moiselle operaatiolle alkavat 175 Eurosta. Luonnollisesti tulee vähintään pari käyntiä lääkärillä ensin ja muita toimistokuluja muutama satanen. Onko kenelläkään suositella hyvää lääkäriä pääkaupunkiseudulla tähän operaatioon?

Nyt oot väärällä keskustelupalstalla. Kalajutuille varmasti löytyy omakin keskustelualue.

Tai sitten ne oli sun aivot jotka sieltä ulos putkahti. mahtuivat vihdoikin sieraimista ulos. Olet varmasti huomannut miten olo on tuntunut aivastusten tai nenän niistämisen jälkeen aina kevyemmältä. Ja nyt se niitten tilalle jäänyt ilmakupla aiheuttaa tälläisiä kirjoituksia eri palstoilla.

Voi parkaa

Yhteistyössä