nenäsumutteet ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuhanenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuhanenä

Vieras
Suurimmassa osassa nenäsumutteita lukee että ei saa/ ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Ja yleensä syyksi ilmoitettu verisuonten supistuminen.
Onko kukaan kuitenkin käyttänyt kyseisiä tuotteita, esim. otrivinia ollessaan raskaana? Onko lääkäriltä saatu lupa vai pakon edessä käyttänyt omineen?
Nyt kauhea flunssa päällä ja nenäsumutteesta olisi todellakin apua!
Kokemuksia kaipailen...

Alkuperäinen kirjoittaja nuhanenä:
Mitä ne voi aiheuttaa? Siis vauvalle?
Suolaliuosta en ole nyt kokeillut, aiemmin kyllä. Minusta siitä ei ollut kuin pienen hetken apua.

No tuo saa käyttää lupahan perustuu siihen, että ne ei kulkeudu niin suurina määrinä verenkiertoon (koska ovat paikallislääkkeitä), että niistä ois vauvalle mitään haittaa. Sitä en sit tiiä, mikä on ollu se alkuperäinen pelko.

Mä en joka tapauksessa tahtonut käyttää ja itse asiassa täytyy sanoa, et eka flunssa oli vuosiin, jossa en käyttänyt, mutta nenän tukkoisuus meni nopeammin ohi kuin silloin, kun käyttää...

Kyllä mä käytin Nasolinia raskaana. En kyllä lukenu edes sitä pakkausta, ei tullu mieleen et siinä olis jotain... Eikä meidän 2 lapsessa ole mitään vikaa. Iltaisin laitoin vaan yhden ruuttauksen että saa nukuttua.

Mullakin oli sellanen käsitys että vois käyttää kun on paikallislääke. Mut miks sitte tuoteselosteessa lukee että ei saa käyttää raskaana ja imetyksen aikana keskusteltava käytöstä lääkärin kanssa. Haluaisin tietää mitä voi aiheuttaa? Kellään tietoa?

Alkuperäinen kirjoittaja nuhanenä:
Mullakin oli sellanen käsitys että vois käyttää kun on paikallislääke. Mut miks sitte tuoteselosteessa lukee että ei saa käyttää raskaana ja imetyksen aikana keskusteltava käytöstä lääkärin kanssa. Haluaisin tietää mitä voi aiheuttaa? Kellään tietoa?

Niissä lukee kaikissa, jos ei ole voitu riittävästi tutkia, että voidaan varmasti sanoa, ettei mitään haittaa ole. Mutta jos on jo vuosien ajan käytetty ja todettu käytössä, ettei ole, silloin sille annetaan tuosta tekstistä huolimatta käyttölupa. Mutta lääketestivaatimukset on aika tiukat ja tuo vuosien käytännönkokemus ei riitä todisteeksi, jotta voidaan siihen lappuun kirjoittaa, että ei ole haittaa. Se pitää olla todistettu valvotuissa olosuhteissa.

Yhteistyössä