Hae Anna.fi-sivustolta

Neulekone Passap

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä aloittelija, 20.02.2011.

1. aloittelija Vierailija

Neulooko kukaan enää neulekoneella? Sain passap automatic 80 merkkisen koneen käyttööni. Ohjekirjat kaikeksi onneksi ovat selkeät, mutta yhtä asiaa olen pohtinut. Minkä merkkilset langat tähän koneeseen käy? Ihan varta vasten valmistetut konelangat vai käykö esim. novitan joku lanka merkki? Olisin neuvoista tosi ilahtunut!

2. artenomi Vierailija

Miljoonan vuoden takaa jotain kokemusta vähän Passapista. Ööööh, ei kai se merkistä kiinni ole. Lähinnä paksuus ja kierre ominaisuuksina. Siis kokeile. Heittämällä sanoisin, että nalle- langat versioineen ainakin pelittää. Brotherilla viimeksi tehnyt, joten kokemus sieltä. Seiskaveikka meni.

Pirkka- lanka Pirkanmaan kotityöltä on ihan tarkoitettu koneneulontaan, ohuempi siis. Aika kallis, tosin laadukas ja laaja värikartta. Vastaavia kaksikierteisiä (?) villalnkoja on muillakin firmoilla, esim. Esiton huopalanka, esimerkkinä villalangat. Mutta niiden kaltaiset langat siis, sekoite ja puuvillalangat vastaavasti. En tiedä, paljonko sulla kokemusta koneneulonnasrta ylipäätään?

3. neuloja Vierailija

Neulon paljon neulekoneella. Pirkka - ja Kamenalangat hyviä. Samoin Lanett- vauvalanka. On kyllä kallista, mutta erittäin pehmyttä. Nalle-lanka menee, mutta jälki on melko jäykkää. Lankakaupoissa aika hyvin tiedetään, mikä lanka sopii. Neulon itse Brotherilla.

4. piirpoi Vierailija

Itselläni on Passap Duomatic S, jonka herättelin autotallista henkiin useamman vuoden hiljaiselon jälkeen. Nalle-lanka menee siinä parafinoituna kartiolta hyvin, mutta seiskaveikasta tulee tosi jäykkää neuletta. Kerät ja vyyhdit kannattaa aina keriä kartiolle, jotta lanka luistaa tasaisesti. Teeteen Elegant 2-kertaisena on ihana silkkivillalanka ja siitä tulee kaunista neulekoneella.

Jos puikkokooksi suositellaan 3 tai alle, lanka todennäköisesti menee hyvin Passapissa. Olen käyttänyt jopa lankoja, joissa paksuus vaihtelee, esim. 80-90 -lukujen puuvilla- ja pellavalangat.

Neulevakka - Tervetuloa

5. janneli Vierailija

Kyllä neuloo, onneksi! Passapille käy esimerkiksi Nalle ja Florica. Paksummatkin menevät ainakin joka toisella neulalla tai joustimissa. Kotiväki ja virkkuulangat toimivat myös loistavasti.

QUOTE=aloittelija;10807817]Neulooko kukaan enää neulekoneella? Sain passap automatic 80 merkkisen koneen käyttööni. Ohjekirjat kaikeksi onneksi ovat selkeät, mutta yhtä asiaa olen pohtinut. Minkä merkkilset langat tähän koneeseen käy? Ihan varta vasten valmistetut konelangat vai käykö esim. novitan joku lanka merkki? Olisin neuvoista tosi ilahtunut![/QUOTE]

6. vierailija Vierailija

Seiskaveikkakin käy. Mutta sen kutomiseen kannattaa viritellä paikalleen erilliset langankiristimet, (ei lankaa siihen pikku kuppiin, joka kulkee lukon mukana, vaan vaikka lattialle, ja lanka ohjataan sellaisiin varren nokassa koneen taakse erikseen viritettäviin langankiristimiin, joista sitten langanpidikkeeseen ja lukkoon.) Sitten vaan jousi 14-14,5 ja kiristin 2,5-2,7. silmukkakooksi rohkeasti 6,5-7,5. Sileä ja jopa kuviot onnistuvat, ja lopputulos ei ole tiukkaa. Lukon mukana tulevassa kipossa ja lukon omalla langankiristimellä en ole saanut aikaan seiskaveikasta kaunista väljyyttä.

7. vieras Vierailija

Itsekin harjoittelen neulekoneen käyttöä. Löysin videolinkkejä, kts. 100+ Free Knitting Machine Videos | knittsings

8. Toni Vierailija

Mitä eroa on Passap duomatic s ja 80 koneilla?

9. Passap Duomatic 80:ssä on takapedillä valitsijaneulat, jotka Duomatic S:stä puuttuvat. Muuten koneissa ei ole eroa ja S-malli kehitettiin 80:n jälkeen, varmaankin edullisemmaksi versioksi niille, joille etupedin valitsijaneuloilla saadut kuviot riittävät.

Eli S:llä ei voi tehdä kuviota takapedillä vaan kaikki töissä olevat neulat neulovat samalla tavalla (sileää, patenttia tms).

10. tyttönen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    liitänpä tähän samaan kysmyksen. Onko jollakulla passap duomatic:n automatic versiota? Minä en mitenkään keksi miten siihen tulee langanohjaimet nelivärivaihtajalle (siis ne törökit, joiden läpi lanka kulkee). Ohjekirja on, mutta se on perus passap duomaticille ja automaticin jalusta on erilainen.

11. Passap Duomatic 80 Vierailija

Hei,

olen hankkinut käytetyn hyväkuntoisen neulekone Passap Duomatic 80.Olen joskus omistanut -70 luvulla Juki neulekoneen. Kone oli kovassa käytössä silloin ja käyttäminen vaivatonta. Siinä painot oli vakiovarusteena.
    Tässä koneessa ei tarvitse painoja??? en ymmärrä miten saisin alkuun tämän homman. Olen lukenut tästä koneesta paljon ja painotetaan nimenomaan että ei tarvita painoja.
    Neulominen ei vaan lähde alkuun vaan solmuun niin ettei kelkat enää liiku???
    Voi jos joskus oppisin käyttämään tätä .
    Missä järjestetään kursseja juuri tälle konemerkille.

12. hilu Vierailija

katso netistä langoitus-, joustimenteko ja muita ohjeita youtube-muodossa

13. vierailija Vierailija

Pystyykö Passapilla neulomaan esim poppanakudetta kahden tason väliin kun koneella neuloo langalla resorineulosta. Ainakin noilla japanilaisilla Brothereilla ym onnistuu, mutta kiinnosaisi tämä Passappi.

14. vierailija Vierailija

Hei, kaikki lankamerkit, huomiot vain langan paksuuden esim. nallelanka menee koneessa, 7-veljestä on liian paksu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri