Neulojat, apua pikana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

villis

Vieras
Tein villasukat 7veljestä langasta, nelosen puikoilla, kokona naisten 38(vyötteessä se ohje) ja niistä tuli 43 kokoiset, miehelle siis sopivat.

No, nyt muistin et jossain oli suositus et sukat tehdä puoli kokoa pienemmillä puikoilla kuin muuten, eli nuo pitäs tehdä sit 3,5 puikoilla kai?

Ongelma siis se, et vaikka oon villapaitoja sun muita neulonu, niin nuo sukat on jotenkin se " hankala" jota oon aina vältelly. *nolottaa* Ja siksi siis haluisin tehdä ohjeen mukaisilla silmukkämäärillä että saan opeteltua kavennukset ja kantapäät sun muut helposti suoraan ohjetta seuraten, ilman et lasken silmukkamääriä johonkin "välikokoon".

Joten jos vaihdan tuon puikkokoon pienempään, tuleeko siitä sukasta pienempi, ja siis mulle sopiva, vaiko pitääkö mun nyt sit alkaa laskea jostain mallitilkusta sopivia määriä silmukoita ja kierroksia?

Siksi en viitsis miehelle tehdä harjoituksena kovin paljoa sukkia kun sillä niitä on ja itsellä on kova pula lämpimistä villasukista kun lumetkin tuli maahan (ja sukkiin ostettu lanka on aika naisellisen värinenkin).;)

Kiitos jo etukäteen jos jollain on neuvoja antaa!!

Tee koetilkku. Sen perusteella tiedät, onko 3.5 puikot sopivat, vai pitääkö olla vieläkin pienemmät. Yleensä lankojen vyötteessä on silmukkatiheys mainittu.

Ne on sellaisia yleimaailmallisia ohjeita nuo puikkokoot ja silmukkamäärät, oikeasti naulojan käsiala vaikuttaa hurjasti lopputulokseen.

Periaatteessa se pitäis tehdä siten, että sä kokeilet erivahvuisia puikkoja kunnes se vastaa sitä vyötteessä ilmoitettua silmukkamäärää ja senttilukua.

Eli jos vyötteessä on vaikka että 15 silmukkaa muodostaa 10 senttiä puikoilla nro4, sä neulot ensin puikoilla nro 4- toteat että tuli paljon leveämpi, vaihdat puikkoihin 3 ja toteat että nyt tuli alle 10 senttiä, vaihdat puikkoihin 3,5 ja huomaat että nyt tuli niinkuin pitääkin.

hmmm onks sun käsiala löysää? eli periaatteessa isoja silmukoita en oikeen osaa selittää...
tai onko mahdollista et jossain kohtaa oot menny vaan senteissä sekaisin? onko se kokonaan löysä siis niinku nilkastakin vai vaan liian pitkä?

mä teen ite niin et aina testailen sitä sukkaa kantapään jälkeen omaan jalkaan ja sitten alan kaventamaan kärkeä kohti kun ollaan suunnilleen pikkuvarpaan kohdalla

olen molemman kokosilla puikoilla ite tehny enkä huomannu isoa eroa.

Niinkun Aamuäreekin sanoi niin käsiala on miun kokemuksen mukaan se, mikä vaikuttaa eniten. Itelläni on tiukka käsiala ja miun sukista tuleekin aika jalkojanuolevia, kun teen seiskaveikasta 3,5 puikoilla.

Joo, vähän myöhässä pääsen lukee vastauksia.. Mut siis, ei kamalan löysältä näytä silmukat, mut kai mulla sit aika löysä käsiala on. Sukka on siis ihan hyvännäköinen ja hyväntuntuista neulosta, on vaan joka suhteessa kamalan iso, vaikka olevinaan sitä sovittelin tekovaiheessakin.;)
Villapaidat sun muut teen joko oman pään mukaan tai paljon soveltaen ohjeesta joten tuo mallitilkku ja laskeminen on mulle aika vieras juttu.
Mut kai se on sitä nyt vaan sit kokeiltava jos sitä sais itsellekin sopivat sukat aikaan(ja annettava nuo jo tehdyt sukat miehelle)..
Kiitos vinkeistä!

Yhteistyössä