Neuvoja kaipaisin: tuleva työttömyys ja sitä ennen toimeentulotukea? Vai miten pitäisi toimia? Voiko hakea ennakkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammattiin valmistuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammattiin valmistuva

Vieras
Olen kuullut että ennen kuin alkaa saamaan työttömyyskorvausta, kestää viikkoja ennen kuin raha tulee tilille. Voinko jo nyt tehdä hakemuksen sossulle toimeentulotuesta, vai vasta sitten kun olen ilmoittautunut työttömäksi...? Opiskelut loppuvat 28.5 ja silloin on rahapula (tai on se pula jo nyt, mutta jos saisi silloin sitten jotain rahaa niin sitten pärjäisi jotenkin nää pari viikkoa..)

Jos et ole ennen ollut toimeentulotuen asiakas, sinun kannattaa nyt jo varata aika tt-sosiaalityöntekijälle, jonka kanssa käytte läpi sun tilanteen. Hän neuvoo tilanteessasi sitten eteenpäin. Mahdollisesti, jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olet saamassa työttömyyskorvausta, voit saada jonkun summan ennenkuin työttömyyskorvaus tulee. Voi kuitenkin olla, että joudut maksamaan tämän saamasi summan takaisin takautuvasti maksetusta työttömyyskorvauksesta. Kannattaa kuitenkin nyt olla yhteydessä sinne toimeentulotuen sosiaalityöntekijään/sosiaaliaohjaajaan ja varata häneltä aika.

Jos et ole ennen ollut toimeentulotuen asiakas, sinun kannattaa nyt jo varata aika tt-sosiaalityöntekijälle, jonka kanssa käytte läpi sun tilanteen. Hän neuvoo tilanteessasi sitten eteenpäin. Mahdollisesti, jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olet saamassa työttömyyskorvausta, voit saada jonkun summan ennenkuin työttömyyskorvaus tulee. Voi kuitenkin olla, että joudut maksamaan tämän saamasi summan takaisin takautuvasti maksetusta työttömyyskorvauksesta. Kannattaa kuitenkin nyt olla yhteydessä sinne toimeentulotuen sosiaalityöntekijään/sosiaaliaohjaajaan ja varata häneltä aika.

Voinko varata ajan jo ennakkoon, vai täytyykö se varata sitten vasta kun olen työtön?

Viime kesänä hain yhdelle kuukaudelle toimeentulotukea, eli olen varmaan asiakas, vaikka lähes vuoteen en ole toimeentulotukea tarvinnut. Siitä kerrasta muistan että kesti 2 viikkoa ennen kuin raha tuli tilille, ja onneksi äiti lainasi silloin ruokarahat, mutta nyt ei olisi tutuilta irtoamassa lainaa.

Mulla kävi niin, että sossu lainasi kuun alussa toimeentulotuen ja peri sitten kuun lopussa maksettavasta työt. turvasta takaisin sen summan -> piti seuraavan kuun alussa hakea toimeentulotuki uudestaan lainaksi -> kierre. Työttömyysturva maksetaan aina takautuvasti, lisäksi kun jää työttömäksi on myös 10 pv. karenssiaika jolta t.tukea ei makseta.

Jos haluat sossurumbaan lähteä, niin hakemuksen voi tehdä etukäteen, paperiin pitää laittaa aika jolle toimeentulotukea haet.. lisäksi kannattaa varata aika sosiaalivirkailijalle, joka selvittää asiasi luotettavammin kuin jos laitat menemään vain pelkän paperin. tarvitset toimeentulotukeen todistuksen että olet valmistunut ja siksi et oikeutettu opintutukeen, tilitodistukset. Ja jälkeenpäin todistuksen siitä että mistä lähtien olet työtön ja milloin karenssiaikasi päättyy, nämä hoituvat työkkärin/kelan kautta.

[QUOTE="piip";23808334]Mulla kävi niin, että sossu lainasi kuun alussa toimeentulotuen ja peri sitten kuun lopussa maksettavasta työt. turvasta takaisin sen summan -> piti seuraavan kuun alussa hakea toimeentulotuki uudestaan lainaksi -> kierre. Työttömyysturva maksetaan aina takautuvasti, lisäksi kun jää työttömäksi on myös 10 pv. karenssiaika jolta t.tukea ei makseta.

Jos haluat sossurumbaan lähteä, niin hakemuksen voi tehdä etukäteen, paperiin pitää laittaa aika jolle toimeentulotukea haet.. lisäksi kannattaa varata aika sosiaalivirkailijalle, joka selvittää asiasi luotettavammin kuin jos laitat menemään vain pelkän paperin. tarvitset toimeentulotukeen todistuksen että olet valmistunut ja siksi et oikeutettu opintutukeen, tilitodistukset. Ja jälkeenpäin todistuksen siitä että mistä lähtien olet työtön ja milloin karenssiaikasi päättyy, nämä hoituvat työkkärin/kelan kautta.[/QUOTE]

Meinaat siis ettei minun kannattaisi lainkaan olla sossuun yhteydessä, vaan keskittyä vaan työkkäriin ja kelaan?

Näistä teidän vastauksista on ollut apua. Osaisiko joku valaista että kauanko siinä "oikeasti" menee ennen kuin työkkäriltä saa työttömyskorvauksen tilille? Pääsisin varmaan helpommalla jos jättäisin sossureissun väliin. Vuokra on tällä hetkellä eniten se mihin tarvitsen rahaa, mutta saisin varmaan sovittua asian vuokran-antajan kanssa jollain tapaa.

Työkkäri ei maksa mitään korvauksia. Työkkäri antaa lausunnon työttömyyskorvauksen maksajalle. Kela toimii vähän nopeammin kuin työttömyyskassat, mutta tämä on ruuhkaisin aika kun uusia työttömiä tulee eniten just kesäkuun alussa. Kyllä siinä useampi viikko menee.

[QUOTE="vieras";23808432]Työkkäri ei maksa mitään korvauksia. Työkkäri antaa lausunnon työttömyyskorvauksen maksajalle. Kela toimii vähän nopeammin kuin työttömyyskassat, mutta tämä on ruuhkaisin aika kun uusia työttömiä tulee eniten just kesäkuun alussa. Kyllä siinä useampi viikko menee.[/QUOTE]

Täytyy siis mennä kuitenkin sossuun. Olisi niin hienoa saada töitä, niin ei tarvitsisi miettiä tollasia juttuja..

HUOM! Muista käydä ilmoittautumassa työkkäriin HETI 29.päivä! Työttömyyspäivien laskeminen aloitetaan vasta siitä päivästä kun olet työkkäriin ilmoittautunut.
Sossulla on 7 työpäivää aikaa tehdä tt-tuki päätös ja tähän lisätään ne pari päivää mikä menee maksatuksessa niin 2vk voi varautua, että sossusta tulee rahaa. Ja ota huomioon että sossu laskee tt-tuen sun tämän kuun tulojen mukaan ei kesäkuun tulojen!

Uusimmat

Yhteistyössä