Neuvoja kaveriongelmiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
On eräs tyttö, jonka kanssa tyttöni ei tule toimeen. Ottavat yhteen yleensä aina, kun ovat yhdessä, ennemmin tai myöhemmin. Mun tyttö suuttuu helposti ja hänet saa helposti ärsytettyä kiukun partaalle, ja tämä tyttö tietää sen. Niinpä hän tekee sitä tarkoituksella, jotta saa tyttöni suuttumaan, jolloin hän voi päästää suustaan sammakoita. Jos sitten joudun selvittämään tätä riitaa, juttu kääntyy niin, että mun tyttö sanoi niin ja niin pahasti, mutta unohtuu se, että hänet on provosoitu siihen.

Tällä tytöllä on useampia sisaruksia. Ongelma on se, että mun tyttö tulee niiden muiden sisarusten kanssa toimeen, mutta he eivät saa olla tyttöni kanssa, jos tätä yhtä ei oteta mukaan. Ikävä sanoa, mutta näillä muilla ja tytölläni on tosi kivoja leikkejä, kun tämä yksi ei syystä tai toisesta ole mukana. Mun lapseni ei ole täydellinen enkä koskaan usko sinisilmäisenä kaikkea mitä hän sanoo. Jos hänellä tulee jonkun kanssa riitaa, en automaattisesti pidä lastani syyttömänä kaikkeen, vaan ensin otan selvää, onko hän tehnyt jotain. En siis koskaan ole sillä linjalla, että muiden lapset aiheuttavat kaiken ja mun on aina se syytön uhri, vaan useimmiten riidassa on kaksi (tai useampi) syyllistä.

Multa alkaa olla keinot loppu. Mä olen yrittänyt jutella näiden lasten äidin kanssa. Hän on periaatteessa sitä mieltä, että joo, kiusaamista ei saa esiintyä ja kyllä hän puhuu lasten kanssa jne. Mutta kun tämä yksi riidanhaastaja onnistuu aina puhumaan aikuiset puolelleen. On hyvin pikkuvanha ja sellainen, että aikuisten edessä esittää maailman kilteintä ja ihaninta tyttöä, mutta selän takana tekee ihan muuta. Kävipä kerran niinkin, että kun äitinsä oli hänelle pihalla puhunut, että ei saa tehdä sitä ja tätä ja tyttö otti kaiken kiltisti vastaan ja pyysi nöyrästi anteeksi, niin äidin kääntyessä näytti tälle keskisormea. Mä olin itse pihalla ja näin sen. Eli ei mitään kunnioitusta vanhempiaankaan kohtaan, vaikka esittääkin muuta. Mä en oikeasti pysty voittamaan sitä tyttöä, kun en saa sen vanhempia uskomaan, että hänessä voisi jotain vikaa.

Miten me tästä jatketaan? Mun tyttö haluaisi olla niiden muiden lasten kanssa, mutta sitten pitäisi ottaa kiusaaja mukaan. Mun järkeni sanoo, ettei sellaiseen tarvitse alistua. Hänellä on muitakin kavereita, mutta nämä asuvat kaikkein lähimpänä (naapuritalossa). Kannattaako mun enää edes yrittää puhua vanhemmille? Annetaanko me asioiden mennä omalla painollaan eteenpäin? Tällä hetkellä olen sanonut tytölle, että yrittää välttää tätä tyttöä ja opettelee hillitsemään itseään niin, ettei leimahda kaikesta mitä se sanoo. Toisin sanoen jättää ihan kokonaan rauhaan ja on mahdollisimman neutraalisti. Mutta kun tämä tyttö tunkee väkisin seuraan ja yrittää ärsyttää naljailemalla ja provosoimalla. Mä olen sitä mieltä, ettei menetä mitään, vaikkei kaveeraisi heidän kanssaan ollenkaan. Mutta hänellä on kuitenkin ikävä niitä muita.

Anteeksi pitkä vuodatus, kiva jos jaksoit lukea ja vielä kivempaa, jos jollain olisi ideoita tai vaikka samankaltaisia kokemuksia.

Kuulostipa röyhkeältä jutulta. Kyllä sinä laitat oman lapsen nyt kuriin ja opetat itsehillintää.
Jos seura ei kelpaa niin et hae myöskään sisaruksia.
Kyllä toisen äiti kuulosti mukavammalta kin sinä, hän on löylyttänyt " omaansa sinunkin nähden torunut eikä näe tätä täydellisenä. Oletko sinä?
sinun kakarasi kuulost hemmotellulta paskaperseeltä.

Ihmissuhteet on vaikeita. Voittehan te jutella vanhempien kanssa mutta ei tuossa oikein kai muuta voi, kuin antaa mennä omalla painollaan.

Näitähän sattuu kaikille, toinen on hieman provosoivampi ja toinen helposti räiskyvä, äkkiähän siinä riitaa tulee.

Mä oisin niin "hankala" että jos sattuisin todistamaan vielä vastaavaa kuin tuo keskisormijuttu niin toisin sen saman tien julkisuuteen sanomalla esim. kovaan ääneen "Älä Minttu näytä keskisormea äidille!!" Saisipahan äitikin esimerkin siitä miten lapsi toimii selän takana

Mä oisin niin "hankala" että jos sattuisin todistamaan vielä vastaavaa kuin tuo keskisormijuttu niin toisin sen saman tien julkisuuteen sanomalla esim. kovaan ääneen "Älä Minttu näytä keskisormea äidille!!" Saisipahan äitikin esimerkin siitä miten lapsi toimii selän takana

Jos ap löylyttää omansa lapsen kaverin ja lapsen kaverin äidin nähden, niin mitenhän saraldon kersa reagoi? voisi olla tällä tulistuvalla reaktio jotain enemmän kuin lapsensa kaverilla.

[QUOTE="just";29223114]Jos ap löylyttää omansa lapsen kaverin ja lapsen kaverin äidin nähden, niin mitenhän saraldon kersa reagoi? voisi olla tällä tulistuvalla reaktio jotain enemmän kuin lapsensa kaverilla.[/QUOTE]

Älä sano toisten lapsia kersoiksi!

Mun mielestä kun Saraldon lapsi ei ole se ongelma tässä vaan se kaveri. ja mulla on tapana kasvattaa muitakin kuin vain omia lapsiani.

[QUOTE="just";29223114]Jos ap löylyttää omansa lapsen kaverin ja lapsen kaverin äidin nähden, niin mitenhän saraldon kersa reagoi? voisi olla tällä tulistuvalla reaktio jotain enemmän kuin lapsensa kaverilla.[/QUOTE]

Mä olen joutunut selvittelemään näitä juttuja aika paljon. Ja olen löylyttänyt omaani siinä missä tätä naapurin lastakin. Sille linjalle en ole mennyt enkä mene, että nolaisin lapsen muiden edessä. En omaani enkä muiden. Vaikka onkin välillä vaikea pysyä aikuisena ja tekis mieli sanoa vaikka mitä, on pakko hillitä itseään, koska jokin asia etenkin aikuisen sanomana voi saada pahaa jälkeä pienessä lapsessa.

Tässä esimerkki siitä, miten mun lapsen saa kimpoamaan. Tämä tyttö sai uuden kännykän. Tuli mun tytön luo ja alkoi kehuskella sitä. "Mä sainkin tämän vaikkei vanha ollu ees vielä vanha, mutkun mä halusin sen." "Eiks olekin epäreilua, että mä sain uuden kännyn mutta sä et." Mun tyttö sai myös tässä syksyllä uuden kännyn, muttei läheskään saman hintaista kuin tällä tytöllä. Kun tyttö sanoi tästä, hän sai kuulla, että se on liian halpa ja että hän olisi nyt kateellinen tälle toiselle tytölle. Johon mun tyttö sitten, että "mua ei kiinnosta sun kännykkäs, mee pois". Jonka jälkeen tyttö selittämään sisaruksilleen, että "toi on niin kateellinen tästä kännykästä, että ajoi mut pois, vaikka mä vaan halusin näyttää sitä sille". Josta tyttö sitten kimpos. Siis tällasta nälvimistä ja ärsyttämistä ja sellasta, että sais mun tytön vaikuttamaan jotenkin katkeralta ja kateelliselta.

Mä olen joutunut selvittelemään näitä juttuja aika paljon. Ja olen löylyttänyt omaani siinä missä tätä naapurin lastakin. Sille linjalle en ole mennyt enkä mene, että nolaisin lapsen muiden edessä. En omaani enkä muiden. Vaikka onkin välillä vaikea pysyä aikuisena ja tekis mieli sanoa vaikka mitä, on pakko hillitä itseään, koska jokin asia etenkin aikuisen sanomana voi saada pahaa jälkeä pienessä lapsessa.

Tässä esimerkki siitä, miten mun lapsen saa kimpoamaan. Tämä tyttö sai uuden kännykän. Tuli mun tytön luo ja alkoi kehuskella sitä. "Mä sainkin tämän vaikkei vanha ollu ees vielä vanha, mutkun mä halusin sen." "Eiks olekin epäreilua, että mä sain uuden kännyn mutta sä et." Mun tyttö sai myös tässä syksyllä uuden kännyn, muttei läheskään saman hintaista kuin tällä tytöllä. Kun tyttö sanoi tästä, hän sai kuulla, että se on liian halpa ja että hän olisi nyt kateellinen tälle toiselle tytölle. Johon mun tyttö sitten, että "mua ei kiinnosta sun kännykkäs, mee pois". Jonka jälkeen tyttö selittämään sisaruksilleen, että "toi on niin kateellinen tästä kännykästä, että ajoi mut pois, vaikka mä vaan halusin näyttää sitä sille". Josta tyttö sitten kimpos. Siis tällasta nälvimistä ja ärsyttämistä ja sellasta, että sais mun tytön vaikuttamaan jotenkin katkeralta ja kateelliselta.

Ei se ole nolaamista jos sanoo moisesta, se on kasvattamista. Mä ainakin haluaisin tietää jos mun lapset näyttelisivät mulle keskaria mun selän takana.

Suoraan sanottuna, kuulostaa hirveältä pikkukieroilulta/manipulaatiolta, mistä ei seuraa mitään hyvää ajan kanssa.

Siksipä juuri minä puuttuisin hyvin vahvasti siihen että se loppuisi jos kerran on nähtävissä että oma lapsi vielä tulee leikkimään sen lapsen kanssa.

Millä mä saan ne vanhemmat uskomaan sen, ettei heidän lapsensa ole mikään pikkuenkeli? Ja kyllähän se äiti sille aina siitä sanoo, mutta se loppuu ehkä hetkeksi, sitten jatkuu taas sama meininki. Onneksi tytöllä on muitakin kavereita. Tällä hetkellä mennään sillä linjalla, että keskitytään niihin muihin kavereihin. Mä olen luvannut kuskata vaikka maan ääriin, jos hän haluaa mennä muiden kavereiden luo. Harmittaa vaan, kun ihan vieressä olisi lapsia, mutta leikit päättyvät aina itkuun ja pahaan mieleen. Tänään just viimeksi asiasta puhuttiin ja tultiin siihen tulokseen, että jos ei mukavia kavereita ole sillä hetkellä saatavilla, niin mieluummin yksin kuin sellaisten seurassa, joiden kanssa tulee vaan paha mieli.

Millä mä saan ne vanhemmat uskomaan sen, ettei heidän lapsensa ole mikään pikkuenkeli? Ja kyllähän se äiti sille aina siitä sanoo, mutta se loppuu ehkä hetkeksi, sitten jatkuu taas sama meininki. Onneksi tytöllä on muitakin kavereita. Tällä hetkellä mennään sillä linjalla, että keskitytään niihin muihin kavereihin. Mä olen luvannut kuskata vaikka maan ääriin, jos hän haluaa mennä muiden kavereiden luo. Harmittaa vaan, kun ihan vieressä olisi lapsia, mutta leikit päättyvät aina itkuun ja pahaan mieleen. Tänään just viimeksi asiasta puhuttiin ja tultiin siihen tulokseen, että jos ei mukavia kavereita ole sillä hetkellä saatavilla, niin mieluummin yksin kuin sellaisten seurassa, joiden kanssa tulee vaan paha mieli.

Juuri tuolla että jos lapsi näyttää aidilleen keskaria niin tuo sen esiin. Samoin kaikki muut vääryydet mitä tyttö tekee. Oletko itse koittanut mennä selvittämään tuoreeltaan näitä juttuja? Miten se tyttö siihen reagoi? Eikö lopeta siltikään? Mä olen yhden lapsen kanssa marssinut lapsen ovelle selvittämään juttuja kun lapsi ei mun kehoituksesta huolimatta lopettanut juuri tuollaista dissaamista.

Se ei ole lapsen nolaamista vaan näyttämistä lapselle että pitää ottaa vastuu teoistaan (Musta on kamalaa että lapsen äiti ei tiedä että lapsi näyttää hänelle keskaria selkänsä takana. Ja kun äiti ei tiedä niin lapsi vaan jatkaa ja luulee voivansa tehdä mitä vain.) ja että mitä tahansa ei voi tehdä.

Juuri tuolla että jos lapsi näyttää aidilleen keskaria niin tuo sen esiin. Samoin kaikki muut vääryydet mitä tyttö tekee. Oletko itse koittanut mennä selvittämään tuoreeltaan näitä juttuja? Miten se tyttö siihen reagoi? Eikö lopeta siltikään? Mä olen yhden lapsen kanssa marssinut lapsen ovelle selvittämään juttuja kun lapsi ei mun kehoituksesta huolimatta lopettanut juuri tuollaista dissaamista.

Se ei ole lapsen nolaamista vaan näyttämistä lapselle että pitää ottaa vastuu teoistaan (Musta on kamalaa että lapsen äiti ei tiedä että lapsi näyttää hänelle keskaria selkänsä takana. Ja kun äiti ei tiedä niin lapsi vaan jatkaa ja luulee voivansa tehdä mitä vain.) ja että mitä tahansa ei voi tehdä.

Esim. kesällä, kun ovat paljon ulkona, olen saman tien mennyt pihalle selvittämään asiaa. Tyttö vaan väittää vastaan ja yrittää sysätä kaiken syyn mun tytön niskoille. Kerran selvitin hänen sisaruksensa ja mun tytön välistä riitaa. Tämä "hankala" tyttö puuttui koko ajan siihen, ei antanut sisaruksensa selittää omaa versiotaan tarinasta, vaan hiljensi hänet ja alkoi itse selittää miten asia oli. Kun sanoin, että nyt selvitetään noiden kahden riitaa, eikä hänen ei pidä puuttua siihen yhtään, hän ei edelleenkään hiljentynyt. Sitten mulla meni hermot ja sanoin, että nyt olet hiljaa ja annat sisaruksesi puhua ihan itse, tämä asia ei kuulu sulle millään lailla. "Kyllä se kuuluu, koska mä olen sen sisko." Tytöt selvittivät riitansa ja sopivat, niin kuin kuuluukin. Mutta tämä yksi piti kuitenkin huolen siitä, ettei mun tyttöä otettu loppupäivänä mihinkään mukaan. Vaikka se olisi tälle sisarukselle sopinut ihan hyvin.

En tiedä, ehkä mä en enää jaksa vaivautua. Mua vaan surettaa niiden muiden sisarusten puolesta, kun yksi holhoaa ja määrää, että kenen kanssa saa olla ja kenen kanssa ei.

nauhoittamaan tyttäresi taskuun? Sen äidille nauhuri kuunneltavaksi, toi keskarin näyttö oli paha:O, hitto kun sen olis saanu videolle ja näyttäny tälle äiteelle, niin olisko hälläkin muuttunu käsitys omasta kullannupusta?

Mun mielestä kanssa tuohon olisi syytä puuttua mielellään justiin noin, nauhoittamalla tms. Tuollaisen kieroilijan elämä ei ole onnellista nyt eikä myöhemmin, ja aina parempi mitä aikaisemmin vanhempien on pakko huomata, missä mennään. Jospa sitä saataisiin vielä vähän korjattua, ennen kuin lähtee maanantaikappaleena maailmalle.

Esim. kesällä, kun ovat paljon ulkona, olen saman tien mennyt pihalle selvittämään asiaa. Tyttö vaan väittää vastaan ja yrittää sysätä kaiken syyn mun tytön niskoille. Kerran selvitin hänen sisaruksensa ja mun tytön välistä riitaa. Tämä "hankala" tyttö puuttui koko ajan siihen, ei antanut sisaruksensa selittää omaa versiotaan tarinasta, vaan hiljensi hänet ja alkoi itse selittää miten asia oli. Kun sanoin, että nyt selvitetään noiden kahden riitaa, eikä hänen ei pidä puuttua siihen yhtään, hän ei edelleenkään hiljentynyt. Sitten mulla meni hermot ja sanoin, että nyt olet hiljaa ja annat sisaruksesi puhua ihan itse, tämä asia ei kuulu sulle millään lailla. "Kyllä se kuuluu, koska mä olen sen sisko." Tytöt selvittivät riitansa ja sopivat, niin kuin kuuluukin. Mutta tämä yksi piti kuitenkin huolen siitä, ettei mun tyttöä otettu loppupäivänä mihinkään mukaan. Vaikka se olisi tälle sisarukselle sopinut ihan hyvin.

En tiedä, ehkä mä en enää jaksa vaivautua. Mua vaan surettaa niiden muiden sisarusten puolesta, kun yksi holhoaa ja määrää, että kenen kanssa saa olla ja kenen kanssa ei.

Kyllä sinä olet puolueellinen tässä asiassa, tosi törkeää mennä sanomaan että suu kiinni koska olet vanhempi. Pistät kuriin omasi, toinen on lapselliinen jos ei osaa sinun nähden olla leuhkimatta, omasi ehkä osaa.

Palsta nuoleskelee sinua koska olet musta nikki.

Tultiin miehen kanssa siihen tulokseen, että hän käy seuraavaksi yrittämässä ja puhuu vanhemmille. Tytön kanssa kun juteltiin, niin häntä ei kuulemma haittaa, vaikkei heistä enää kavereita tuliskaan, kunhan se yksi vaan jättäisi hänet kokonaan rauhaan. Sillä koitetaan mennä eteenpäin.

Yhteistyössä