Neuvoja vauvan pukemiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noviisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Noviisi

Vieras
Kertokaas nyt noviisille, että mitä vaatteita vauvalle (6 vk) laitetaan päälle näillä keleillä (pari astetta plussa ja aurinko paistaa):

a) ulos rattaisiin päikkäreille
b) kauppareissulle joka tehdään autolla markettiin.

Itselläni taitaa olla vähän tapana pukea liikaa ja siitäkö tuo pikkuneiti hermostuu.
Ei tule päikkäreistäkään mitään kun vaan marisee.

rattaisiin kevytvanupuvun jonka alle jokin paksumpi gollegepuku, tumput, kypärämyssy, pipo sekä töppäset ja sitten makuupussin sisään niin pitäs pärjätä. kauppaan laittaisin ton vanupuvun tavallisten sisävaatteiden päälle ja sit noi muut asusteet.

Minä sain aikoinaan sellaisen neuvon, että pue samanverran kuin itsellesi. Silloin kun vauva nukkuu vaunuissa lisäksi vielä peite tai lämpöpussi.

Tarkkaile lasta, miten tyytyväinen se on, hikinen yms. Kyllä sinä kokeilemalla opit pukemaan oikealla tavalla. Luota itseesi ja osaamiseesi :wave: Meidän poika on ollut aina melko kuumaverinen ja aina olen saanut kuulla, että puen liian vähän. Mutta omankokemukseni mukaan tiedän pojan viihtyvän paremmin kun on kevyemmin puettu.

Meidän 9kk menee partsille vanupuvussa, kypärämyssyssä, tumpuissa ja töppösissä. Alla normi body + sukkikset.

Noin pienelle mä laittaisin samat ku tolle meidän, mut sit joku ei liian paksu esim fleece-peittö "makuupussiks".

Mut palstan mukaan mä varmasti jäädytänki tän lapsen hengiltä. :whistle: Kukaan ei kuitenkaan kylmästä sairastu, mutta jos hikoilee ja sitte saa vetoa, tulee varmasti kipeeks.

Meillä on pehmustettu vaunukoppa, joka on tosi lämmin. Laitan pojalle (6 kk) vanupuvun sisävaatteiden päälle, tumput + töppöset, ruskovillan kypärämyssyn + trikoopipon ja makuupussin sisään. Silti tuntuu välillä olevan melkein liikaa vaatetta... Kauppareissulle sama varustus.

Mutta riippuu siis vaunukopasta, kuinka paljon sinne tarvitse lämmikettä. Kova ja iso koppa on kylmempi kuin pehmeä koppa...

meillä oli niin lämminverinen tyttö että talvellakin nukku vaunussa päällänsä sisävaatteet,lapaset + villasukat,kypärämyssy,ja kevytvanuhaalari,tietysti makupussin sisällä.

Meillä oli eilen pojalla päällä normaalit sisävaatteet, toppahattu, villasukat ja -lapaset sekä ä-pakkauksen vanupuku. Vanupuvussa kädet vielä sillai "taitettuna", jalat ei enää mahdu. Sitten nukkui vaunujen pehmeässä kopassa, ei peittoja. Ihan oli kuuma kun 5 tunnin unien jälkeen heräsi. Tänään en aio laittaa toppahattua, vaan tilalle Ruskovilla silkkimyssy ja villainen kypärämyssy, muuten samat.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Mut palstan mukaan mä varmasti jäädytänki tän lapsen hengiltä. :whistle: Kukaan ei kuitenkaan kylmästä sairastu, mutta jos hikoilee ja sitte saa vetoa, tulee varmasti kipeeks.
Mie en kehdannut laittaa missä varustuksessa meidän poika päikkärinsä nukkuu :ashamed: Meillä muuten sama kuin teilläkin, mutta vanupuvun tilalla on ohut villapuku.

Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Mie en kehdannut laittaa missä varustuksessa meidän poika päikkärinsä nukkuu :ashamed: Meillä muuten sama kuin teilläkin, mutta vanupuvun tilalla on ohut villapuku.

Ihanaa että täällä on muitakin "alipukeutujien" äitejä :laugh:

Minä sain aikoinaan sellaisen neuvon, että pue samanverran kuin itsellesi. Silloin kun vauva nukkuu vaunuissa lisäksi vielä peite tai lämpöpussi.

jos mä oisin ton mukaa pukenu ni molemmat ois paleltunu/saanu lämpöhalvauksen!esikoinen synty talvella ja mä kuljen kesät ja talvet pelkis collegehousuis ja ohues toppatakis ja kesäl paksu pitkähihanen pääl =D maalaisjärkeä käyttämäl lapset ainaki viel toistaseks elossa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Meillä ollaan lämminverisiä. :D Patterit laitetaan päälle, ku ulkona on 10 astetta pakkasta ja silloin pärjää parvekkeella hyvin t-paidassa vielä. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:

jos mä oisin ton mukaa pukenu ni molemmat ois paleltunu/saanu lämpöhalvauksen!esikoinen synty talvella ja mä kuljen kesät ja talvet pelkis collegehousuis ja ohues toppatakis ja kesäl paksu pitkähihanen pääl =D maalaisjärkeä käyttämäl lapset ainaki viel toistaseks elossa!

Joo en minäkään voi samaa tehdä, mulla on T-paita ja tuulenpitävä kesätakki, puuvillaiset tavalliset housut tuonne -10 asti. Sitten laitan pitkähihaisen paidan ja kalsarit/sukkikset, mutta sama kesätakki tuonne -20 saakka. Sitten jos on kylmempää, laitan talvitakin :laugh: Ja tyttö 4 v tuntuu olevan samanlainen, aina kuuma. Eikä ole talvitakkia tarvinnut muutamaan vuoteen, harmi, täällä etelässä.

Nyt tuli hassua suomea, siis minä en ole tarvinnut talvitakkia, tyttö toki on.

Meillä ollaan lämminverisiä. :D Patterit laitetaan päälle, ku ulkona on 10 astetta pakkasta ja silloin pärjää parvekkeella hyvin t-paidassa vielä. :saint:

Meillä taas on termostaatti laitettu +17 asteeseen, ja silti kuljetaan T-paidassa sisällä koko perhe. No, tyttö on pelkissä pikkareissa yleensä :laugh:

Kyllä sitä joskus saa pitkiä katseita ihmisiltä, kun huomaavat pojan vaatetuksen :whistle: Mutta, minä olen itse todennut kokeilemalla, että tuo ei paljoa tarvi, kun jo hikoaa. Ja alkaa kitistä kun on kuuma.
Siitä olen talvella kuitenkin pitänyt huolen, että vaikka kamppeet onkin ohuet, niin päälivaatteet on tuulenpitäviä.

Kyllä sitä joskus saa pitkiä katseita ihmisiltä, kun huomaavat pojan vaatetuksen :whistle: Mutta, minä olen itse todennut kokeilemalla, että tuo ei paljoa tarvi, kun jo hikoaa. Ja alkaa kitistä kun on kuuma.
Siitä olen talvella kuitenkin pitänyt huolen, että vaikka kamppeet onkin ohuet, niin päälivaatteet on tuulenpitäviä.

Täss se kai piileeki. Meillä on varmaan maailman pikkusin tuulipukujuntti. :xmas:

Kiitos paljon vastauksista.
Itsellä on vähän huono omatunto kun koittaa pukea neidille
samalla tavalla vaatteita kun ikätovereille niin pieni vaan hikoilee ja hermostuu koko ulkoiluun. Täytyy vähentää välivaatteita josko helpoittaisi hieman.

Minä kuljen jotenkin niin sokeasti ettei muiden katseet häiritse. Mutta meillä on iso ongelma hoidossa, sillä lapsi tarvitsee niin paljon vähemmän vaatetta kuin muut, ja sitten muut mankuvat että "vaatteet pois kun tuollakaan ei ole". Se tuntuu oikeasti aika vaikealta asialta.

Mitä voi laittaa neljä ja puol kuukautiselle lapselle päälle, jos on kylmä ( -8 astetta ) ja menee puistoon vanhempien lasten kanssa? Olen sen ikäisen vauvan täti ja hän tulee hoitoon minulle, joten kyselen vaan.

Yhteistyössä