Neuvoja viisaudenhampaiden poistoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Urpo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Urpo

Vieras
Olen menossa huomenna viisureiden (2kpl) poistoon mutta koska aikaa on siirretty jo monet kerrat, ei minulla ole enää papereita jäljellä jotka tulivat ajanvarauksen mukana.. En siis tiedä nyt yhtään, mihin pitää varautua.

Hampaat ovat ikenen alla, eli ne pitää leikata sieltä. Ne eivät ole vaivanneet ja ovat vielä aika syvällä mutta tuntuvat kyllä ikenen jo.

Voinko mennä autolla vai pitääkö olla saattaja? Erikseen en mitään rauhoittavia aio pyytää, mutta annetaanko jotain mikä estäisi autolla ajon (ja lapsikin kulkee kyydissä siksi aikaa hoitajalle).

Riittääkö burana 400 vai pitääkö varautua erikseen vielä menemään operaation jälkeen apteekkiin hakemaan reseptijuttuja?

Tuntuu niin turhalle koko leikkaus, kun ne eivät ole vaivanneet kuin satunnainen paha maku on saattanut joskus tulla suuhun. Plääh..

mie sain jo etukäteen joitain nappeja jotka piti kotona ottaa ja kyllä apteekkiin piti mennä toimenpiteen jälkeen, sitä en muista saiko itsa ajaa autoa. ei mullakaan vielä vaivanneet kun leikattiin, alhaalta, molemmat kasvo ihan väärään suuntaan:D

siis mulla poistettiin viimeinen hammas ja sit kans viisaudenhammas samalta puolelta yhtä aikaa. sain suuliuoksen purskutettavaksi 1min, sit leikkas, poras yms.. 2h meni. sain reseptin 800mg buranaan. eli kyllä sä apteekkiin meet. aamupäivällä leikattiin, illasta alko särkemään. turvonnut oli. sain tikkejä. voi mennä autolla. kun lähdet pois olet vielä niin puutunut että et tunne juuri mitään kipua.

onko tämä sun eka suukirurkinentoimenpide? jos on niin kannattaa varautua syömään 1-2 viikkoa mössättyä ruokaa, ettei mahdolliseen koloon mene ruokaa. kannattaa harkita suuveden ostoa.

Saat tod.näk. jonkun kolmilääkereseptin kouraan. Enkä autolla menisi. Leikkauksen jälkeen et suutasi saa auki kunnolla, joten joudut syömään tosi nestemäistä ruokaa pari päivää.

Mene ihmeessä nyt kun olet ajan saanut! Itse tein sen vheen, että vetkutin, kun ne eivät vaivanneet ja sitten kappas yksi päivä suu tuli helvetin kipeäksi, vihloi ja turposi, pääsin särkypotilaana suht nopsaan leikkaukseen, mutta VITUN kipeä hammas oli. Tai siis ei ehkä se viisuri itsessään, oli minulla myös ikenen alla kuten sinulla, mutta se ien tuli todella kipeäksi.

Pelottelematta varaudu kovaankin kipuun. Itseltäni revittiin yhtä viisuria pois tunnin verran. Hammaslääkäri sanoi, että vie3lä parikymppiseltä viisurit irtoaa suht helposti, mutta mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä hankalammat ne viisurien poistot yleensä on.

Kannattaa ottaa kotona jo ENNEN leikkausta särkylääke, niin että se vaikutus alkaa heti jo silloin kun hammasta poistetaan.

Joudut puremaan tuppoa puolisen tuntia poiston jälkeen, että veri hyytyy kunnolla. Itse en ainakaan mitään kuskia tarvinnut, eihän ne rauhottavia muuten anna, ellet pyydä tai olet muuten hysteerisen hammaslekuripelkoinen. Särkylääketä ne antaa, ei rauhoittavaa. Muutakuin pyynnöstä ehkä siis.

Hommaa kotiin vaikka mehukeittoja tmv, tupakoida ei saa taikka suuhun laittaa mitään muutakaan kolmeen tuntiin hampaan poiston jälkeen, ponnisteluja tulee myös välttää, ettei kolo ala vuotamaan.

[QUOTE="mamm";22863886]kaks tuntia? oho, ei mulla itse toimenpiteessä menny ko alle puoli tuntia. joo ja tikit oli.[/QUOTE]

joo. leukaluussa kun olivat. hän oli varannu aikaa sen 1,5h. ei mulla ollu yhtään vaikee ajaa autolla kotiin. siinä on joku sääntö että ei sais juoda vettä moneen tuntiin leikkauksen jälkeen ettei alkais vuotamaan. kannattaa siis jonku verran juoda ennen tuota leikkausta. mullekin antoi antibioottikuurin. tikit leikkasin viikon kuluttua pois kotona. ällöttivät kun roikkuivat suussa haavan jo parannettua.

Olen menossa huomenna viisureiden (2kpl) poistoon mutta koska aikaa on siirretty jo monet kerrat, ei minulla ole enää papereita jäljellä jotka tulivat ajanvarauksen mukana.. En siis tiedä nyt yhtään, mihin pitää varautua.

Hampaat ovat ikenen alla, eli ne pitää leikata sieltä. Ne eivät ole vaivanneet ja ovat vielä aika syvällä mutta tuntuvat kyllä ikenen jo.

Voinko mennä autolla vai pitääkö olla saattaja? Erikseen en mitään rauhoittavia aio pyytää, mutta annetaanko jotain mikä estäisi autolla ajon (ja lapsikin kulkee kyydissä siksi aikaa hoitajalle).

Riittääkö burana 400 vai pitääkö varautua erikseen vielä menemään operaation jälkeen apteekkiin hakemaan reseptijuttuja?

Tuntuu niin turhalle koko leikkaus, kun ne eivät ole vaivanneet kuin satunnainen paha maku on saattanut joskus tulla suuhun. Plääh..

Mulle hammaslääkäri anto reseptin burana 800 et kandee vasta sitte mennä. Rauhottavia ei anneta jollet niitä itse pyydä. SIlloin voi ajaa autolla. Jos otat rauhoittavia tarvitset saattajan ja ei saa ajaa autolla.

Toi paha maku saattaa olla mätää.. Mulla oli molemmilla puolilla mätää vaikka niitä ei särkeny. ne näkyi röntgenissä. ja ne kannattaa poistattaa ennekuin ne vaivaavat.

Täällä esimerkki helposta hommasta, tosin kävin silloin yksityisellä. Kaikki neljä hammasta poistettiin yhtä aikaa, kaksi vedettiin, yksi leikattiin nätisti ja yhden kanssa setä tappelikin jo kauemmin, pilkkoi ja nyki ja pilkkoi vähän lisää. Lähinnä ne äänet vähän karmaisivat... Kipua ei ollut missään vaiheessa, antoi särkylääkkeen heti ensimmäisenä toimenpiteenään, myöhemminkään en tainnut mitään Buranaa syödä. Hauskinta oli muuten se, että kun laittoi puudutuksen, niin jutteli siinä mukavia siihen asti että mä aloin kunnolla sössöttämään :) Sitten saattoi alkaa hommiin.

Tulipas sekaista. Kuitenkin, mulla oli yhdestä kohdasta turvoksissa sen jälkeen ehkä pari, kolme päivää jotka olinkin kotona saikulla. En kivun takia vaan ihan siksi että näytin niin huvittavalta. Olisi toki voinut olla vielä huvittavampi, jos kaikki hampaat olisi olleet niin vaikeita poistaa. Ja tavalliseen ruokaan mä palasin aika heti.

Hyvin se menee. Mullekin jäi vaan hyvä mieli, vaikka tuntui niin haikealta ja tyhjältä suussa.

Kannattaa varautua siihen, että et pysty. Mä olin molemmista leikatuista muistaakseni 1 tai 2 päivää saikulla kotona ja sen jälkeen menin julkisilla huiviin kääriytyneenä töihin. En todellakaan halunnut tavata asiakkaita (voi verrata tuohon sun esitelmän pitämiseen) vielä silloin. Naama oli turvoksissa ja pieni mustelmakin taisi olla vielä parin päivän jälkeen. Tuttujen työkaverien kanssa toimistolla oli ihan ok, mutta ei muiden töllättävänä.

Parempi on olla menemättä omalla autolla. Ihmettelin miksi piti operaation jälkeen istuskella paikoillaan ja hoitaja kävi useampaan otteeseen kysymässä millainen olo on. Viisaudenhampaiden poiston jälkeen ei ollut mitään ongelmia, mutta sitten yhden paikallispuudutuksessa tehdyn luomenpoiston jälkeen olin pyörtyä ja vasta sitten ymmärsin, miksi tuon hampaidenpoistonjälkeen piti istuskella ja vointia kyseltiin. Eli joskus voi käydä niin, ettei ole ajokunnossa.

Särkylääkkeeseen saa yleensä vakiona reseptin, lääkkeet saa silloin halvemmalla kuin käsikaupasta ja vahvuuskin on suurempi, ei tarvitse niin montaa lääkettä niellä. Ensimmäinen kannattaa ottaa ennenkuin puudutus häviää täysin, oli ihan hammaskirurgin neuvo. Varaudu, että poski turpoaa ainakin hieman ja tulee todennäköisesti mustelmanpoikastakin, muutamalla kaverilla meni ihan pilliruokalinjalle, kun eivät saaneet suutaan auki. Itse pystyin syömään normaalisti, mitä nyt poistettujen hampaiden puolella ei voinut oikein purra mitään.

huoneenlämpöinen mehukeitto oli mun pääravinto ainakin viikon ajan, multa kanssa leikattiin alaleuan viisurit ja tikkejä jouduttiin laittamaan myös posken reunaan kiinni,se vähän kiristi ikävästi ja puhuminen oli alkuun kipeetä.
peruisin sinuna sen esityksen tältä viikolta. mustelmia ei mulle kyllä tullut.

Yhteistyössä