Neuvokaa imetyksestä ja kiinteistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
Vauva 5kk, syö 3-4kertaa kiinteitä päivässä ja tissiä päälle. Miten usein vauvaa pitäisi imetellä kiinteitten lisäksi, huolestuttaa saako tarpeeksi maitoa. Koska jos vauvan tahtiin imetän niin pariin kertaan pv:ssä se jää. Vettä joisi pullosta vaikka miten mutta maitoa ei kelpuuta niin usein kuin äidin mielestä pitäisi. Ymmärrän, että eihän nälkä ole aina kun saa noinkin kiinteitä, mutta riittääkö se vauvalle maitomääräksi jos imee jonkun neljä kertaa pv ja sitten yöllä 3-4 kertaa.
Maidon tulo on toki vähentynyt ja joskus mietin saako senkään takia riittävästi tissistä, kun tahtoo hermostua ja riuhtoa tissiä syödessään. Pulloa ei kelpuuta maidon juontiin. olen joskus lypsänyt pulloon mutta töpeksii vain sen kanssa, vesipullo on ok.
Vaikka jo kolmas lapsi kyseessä niin tällaiset asiat vain äitiä huolestuttaa ja mietityttää.

Ja vielä lisäisin että onko typerää tai tarpeetonta lypsää maitoa pävittäin joitain kertoja pois, kun typy ei syö ja maitoa tulisi. Mietin että jos ei ole maidolle kysyntää niin sehän vähenee hyvinkin. Nyt olen joskus päivällä tyhjennellyt tissejä maidosta, koska en nyt haluaisi vielä imetystä lopettaa siihen että maito loppuu.

mulla on 4 lasta ja kellekään en oo antanu pullosta vettä. sehän vie tilaa maidolta. vettä ovat alkaneet juomaan sitten lähempänä vuotta nokkamukista. ton ikäsellähän hyvä aterioitten lkm on 5-6, yöllä tuskin enää tarttee mitään palvelua.

ja kyllä vauva pitää huolen maidon riittämisestä,mutta jos kiinteiden määrä suuri,niin sitten varmaan lypsäisin myös,että maidon määrä ei lähde vähenemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ellapuu:
äidinmaito riittää janojuomaksikin,ei tarvitse antaa vettä ollenkaan.
Kesäkuumalla oma pikkuiseni söi kyllä jatkuvasti vähän,eli taisi ottaa juomaksi.

Sen tähden olen vettä antanut koska selvästi tytöllä on jano, mutta maitoa ei kelpuuta koska nälkä ei ole ja maitohan on ruokaa.

tuleeko sulla minkä verran maitoa silloin kun lypsät ( vaikkakaan pumpullehan ei välttämättä heru yhtälailla kuin vauvalle)? Ja tyhjentääkö vauva tuolloin koko rinnan? Kyllä hän varmaan itse pitää huolta etttä maitoa tulee/saa tarpeeksi..mut voisit kokeilla että imetät puoli tuntia-tunnin ennen kiinteää ruokaa niin vauva jaksaa sitten ottaa maitoakin ja maito on myös näin sulanut hieman altapois kun kiinteää tarjoat ja sit kiinteän perään hieman maito hörpsyt tai kyllähän monet antaa vettäkin "ruokajuomana"

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
tuleeko sulla minkä verran maitoa silloin kun lypsät ( vaikkakaan pumpullehan ei välttämättä heru yhtälailla kuin vauvalle)? Ja tyhjentääkö vauva tuolloin koko rinnan? Kyllä hän varmaan itse pitää huolta etttä maitoa tulee/saa tarpeeksi..mut voisit kokeilla että imetät puoli tuntia-tunnin ennen kiinteää ruokaa niin vauva jaksaa sitten ottaa maitoakin ja maito on myös näin sulanut hieman altapois kun kiinteää tarjoat ja sit kiinteän perään hieman maito hörpsyt tai kyllähän monet antaa vettäkin "ruokajuomana"

Pumpulla en saa koskaan tulemaan mitään, käsin lypsän ja sillein hädin tuskin saan tulemaan max 50ml molemmista yhteensä. Toi on todellakin maximimäärä yhteensä. Kun kuuntelen kavereita joilla lappset korviketta juo, niin nehän vetää 200ml kerralla, no ei minulta sellasia määriä heru. Toisaalta aina ajattelen positiivisesti että vauvahan se on tehokkain tissin tyhjentäjä. Vaikka neuvolassa sanottiin että ei tarttisi enää yösyöttöjä, niin kyllä ihan senkin vuoksi annan syödä yöllä että joisi/söisi vielä kuitenkin tuota äidinmaitoa jonkun aikaa.

Älä anna vettä. Maito riittää janojuomaksi. Meillä myös imetyskerrat vähentyneet reilusti kiinteiden myötä ja siksi pidänkin entistä tärkeämpänä että vaan maitoa siihen janoonkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:

Pumpulla en saa koskaan tulemaan mitään, käsin lypsän ja sillein hädin tuskin saan tulemaan max 50ml molemmista yhteensä. Toi on todellakin maximimäärä yhteensä. Kun kuuntelen kavereita joilla lappset korviketta juo, niin nehän vetää 200ml kerralla, no ei minulta sellasia määriä heru. Toisaalta aina ajattelen positiivisesti että vauvahan se on tehokkain tissin tyhjentäjä. Vaikka neuvolassa sanottiin että ei tarttisi enää yösyöttöjä, niin kyllä ihan senkin vuoksi annan syödä yöllä että joisi/söisi vielä kuitenkin tuota äidinmaitoa jonkun aikaa.

Minkälainen pumppu sulla on? Mulla oli ensin ainun käsipumppu ja sillä sain just jokun "hikisen"25ml silti täys imettänyt siihen himpun vajaa 4kk asti ja vauva kuiten sai tarpeeksi rinnasta
nyt ostin sitten aventin käsipumpun niin saan samassa ajassa aamulla 110ml kun rinnat on aikasta täynnä yön jäljiltä..niin muista ettei se tosiaan meinaa sitä et jos et saa herumaan pumpulle tai lypsämällä et vauva ei sais maitoa..mut jos huolestuttaa et maidon määrä vähenee liikaa kiinteiden myötä (normaalia ett vähentää kuiten maitoa kun kiinteät aloitetaan) niin voit imetys kerroilla vaihtaa välillä rintaa..näin ainakin mulle neuvottiin imetystuki puhelimessa kun soitin sinne. Mut kannattaa sunkin soittaa sinne ja kysyä neuvoa, itse ainakin saanut paljon hyviä neuvoja sieltä, ja itse luottamusta imetykseen..

Yhteistyössä