Neuvokaa kokematonta ja tumpeloa täytekakun tekijää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piece of cake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piece of cake

Vieras
Tilanne on seuraava:

minulla on pakastimessa torstaina itse leivottu kakun pohja (5 munan kakku), joka onnistui mielestäni ihan hyvin. Minulla oli torstaina taitavampi apuri, joka jo leikkasi pohjan kerroksiksi (3). Kakku pitää olla valmis huomenna n. klo 17.

Kysymyksiä:

- pohja kannattaa ottaa tänä iltana jääkaappiin sulamaan?
- kostutanko pohjat vai kokoanko kakun täytteineen ilam kostuttamista jo aamulla, jolloin täytteet ilmeisesti kosteuttavat kakkua sopivasti imeytyessään jääkaapissa? Päällyskermavaahdon laitan vasta hetki ennen tarjoilua.
- miten täyttäisitte kakun? Minulla on vadelmahilloa, banaania, maitorahkaa ja kermavaahtoa. Laittaisinko kaikkia aineksia molempiin väleihin vai hilloa toiseen ja banaania toiseen (+ rahka molempien kanssa). Kermaa on runsaasti joten sitäkin voin kerrosten väliin lätkiä.
- kumoamisen jälkeen kakku on nyt tietenkin ylösalaisin, eli uunissa alimpana ollut kerros on nyt päällimmäisenä. Onko tämä hyvä järjestys vai kumoanko pohjat taas ympäri täyttövaiheessa?

Kiitoksia jos joku viitsii vastailla :)

Kaku tulisi kostuttaa hyvin ja täyttää jo edellisenä iltana(eli tänään) ja huomenna sitten pursotukset Täyttövaiheessa kannattaa laittaa kakun ja alusen väliin leivinpaperisuikaleet, niin ei täytteet mahdollisesti sotke valuessaan tarjoiluastiaa.

Pohjaa ei olisi tarvinnut laittaa ollenkaan pakastimeen.

Itse tekisin näin:
Kakun päälikerros on se sileä, eli uunissa alinna ollut kerros.
Kostuta kakku maito+vaniljasokeri seoksella tai mehulla. Kostutus on mun mielestä tosi tärkeää, koska kuiva kakku on kamala.
Täytteeksi ensin vadelmahilloa, sitten banaania viipaleina ja kermarahkaa, jossa kerma on kovaksi vaahdotettua, eli mahdollisimman "tiukkaa". Molemmat kerrokset samoin.
Päälimmäisen kerroksen kostuttaisin vain kevyesti. Täyte saa "pursua" yli, koska reunat voi siistiä veitsellä.
Sitten kakku jääkaappiin kemulla peitettynä ja päälle kevyt paino, esim. leikkuulauta.

Koristelu viimeistään n. tunti ennen h-hetkeä, ettei tule turhan kiire.

Tilanne on seuraava:

minulla on pakastimessa torstaina itse leivottu kakun pohja (5 munan kakku), joka onnistui mielestäni ihan hyvin. Minulla oli torstaina taitavampi apuri, joka jo leikkasi pohjan kerroksiksi (3). Kakku pitää olla valmis huomenna n. klo 17.

Kysymyksiä:

- pohja kannattaa ottaa tänä iltana jääkaappiin sulamaan? Joo
- kostutanko pohjat vai kokoanko kakun täytteineen ilam kostuttamista jo aamulla, jolloin täytteet ilmeisesti kosteuttavat kakkua sopivasti imeytyessään jääkaapissa? Päällyskermavaahdon laitan vasta hetki ennen tarjoilua. Kostuta ja kokoa aamulla. Älä kostuta päällimmäistä kerrosta. Voit ihan hyvin myös kuorruttaa jo aamulla, jos haluat, kunhan vatkaat kermavaahdon riittävän kovaksi.
- miten täyttäisitte kakun? Minulla on vadelmahilloa, banaania, maitorahkaa ja kermavaahtoa. Laittaisinko kaikkia aineksia molempiin väleihin vai hilloa toiseen ja banaania toiseen (+ rahka molempien kanssa). Kermaa on runsaasti joten sitäkin voin kerrosten väliin lätkiä. Sekoita kermaa ja rahkaa, sokeria ja vaniljasokeria. Toiseen väliin banaania ja toiseen hilloa. Molempiin rahkaseosta.
- kumoamisen jälkeen kakku on nyt tietenkin ylösalaisin, eli uunissa alimpana ollut kerros on nyt päällimmäisenä. Onko tämä hyvä järjestys vai kumoanko pohjat taas ympäri täyttövaiheessa? Alin kerros tulee päälle eli on ihan oikein.

Kiitoksia jos joku viitsii vastailla :)

Yllä on vastaukset

Pohjaa ei olisi tarvinnut laittaa ollenkaan pakastimeen.

Itse tekisin näin:
Kakun päälikerros on se sileä, eli uunissa alinna ollut kerros.
Kostuta kakku maito+vaniljasokeri seoksella tai mehulla. Kostutus on mun mielestä tosi tärkeää, koska kuiva kakku on kamala.
Täytteeksi ensin vadelmahilloa, sitten banaania viipaleina ja kermarahkaa, jossa kerma on kovaksi vaahdotettua, eli mahdollisimman "tiukkaa". Molemmat kerrokset samoin.
Päälimmäisen kerroksen kostuttaisin vain kevyesti. Täyte saa "pursua" yli, koska reunat voi siistiä veitsellä.
Sitten kakku jääkaappiin kemulla peitettynä ja päälle kevyt paino, esim. leikkuulauta.

Koristelu viimeistään n. tunti ennen h-hetkeä, ettei tule turhan kiire.

Jos vasta huomenna kostutat, niin parempi jättää pinta kokonaan kostuttamatta. Muuten voi tulla vaikeuksia kermavaahdon kanssa.

Mielipideasia, mutta kokematonta kakuntekijää en välttämättä neuvoisi laittamaan hillon päälle banaaniviipaleita ja sitten rahkaseosta. Nimittäin ne banaanit luistelee siinä hillon päällä aika vauhdikkaasti ja rahkan levitys voi olla aika hankalaa.

Banaanit ehdottomasti pieneksi pilkottuna täytteen sekaan.Ei viipaleina.
Eikä kannata sitä kermaa kamalan jytäkäksi vaahdottaa sillä siitä imeytyy kosteutta pohjiin ja näin ollen jytäköityy ikäänkuin luonnostaan.
Niin ja täyttö aina päivää ennen tarjoilua jos vain suinkin mahdollista.
Jos huomenna vasta täytät niin joudut kostuttamaan hieman enemmän koska aikaa imeytymiselle ei juurikaan ole.

Kiitoksia vastauksista :)

Olen vauvan kanssa kahdestaan kotona ja kakku pitäisi silti saada aikaiseksi ;) Toivon että hän suostuu huomenna nukkumaan kunnon päikkärit jotta saan sählätä rauhassa.

Koristelukin pitää hoitaa kaapista löytyvillä aineksilla; minulla on suklaanappeja ja pieniä koristesydämiä (vaaleanpunaisia ja liloja). Mulla on myös nonparelleja ja suklaaströsseleitä, saa nähdä mitä saan aikaiseksi (saa ehdottaa). Pursotin on myös, mutta en ole koskaan käyttänyt sitä. Saa nähdä onko minulla huomenna niin rohkea olo että kokeilisin sitäkin :D Riippuu hyvin paljon myös vauvasta mitä saan aikaiseksi.

Niin siis näyttää siltä että kakun täyttäminen jää huomiselle pakostakin. Tänään en jaksa enää hommaan ryhtyä kun se pohjakin on vielä pakkasessa ja vauva valvonee 24 asti.

Ota kuitenkin vielä tänään sulamaan että voit huomenaamulla täyttää... Puoliltapäivin olisi hyvä olla jo jääkaapissa "muhimassa". Koristella voit sitten vaikka tuntia aikaisemmin. Jos koristelet liian aikaisin nomparilleilla tms, värit leviävät.

[QUOTE="qwer";22958950]Ota kuitenkin vielä tänään sulamaan että voit huomenaamulla täyttää... Puoliltapäivin olisi hyvä olla jo jääkaapissa "muhimassa". Koristella voit sitten vaikka tuntia aikaisemmin. Jos koristelet liian aikaisin nomparilleilla tms, värit leviävät.[/QUOTE]

Juu, just otin pohjan jääkaappiin. Aikataulu muuttui niin, että kakku tarjoillaan vasta 18 jälkeen eli sillä on tunti enemmän muhimisaikaa.

Pohja voi olla jo sulamisen jäljiltä hieman kostea, riippuen laadusta millainen se on..kantsii kuitenki tarkastaa se vielä ettet välttämättä kostuta sitä liikaa.

Jes! Kakku on täytettynä kelmun alla jääkaapissa. Ehtii siis olla siellä noin 6 tuntia. Mielestäni selvisin ihan hyvin ottaen huomioon että heräsin vauvan kanssa aamupäiväpäikkäreiltä vasta 11 jälkeen...

Pohjat tuntuivat aika kosteilta jo valmiiksi, joten pirskottelin kahteen alimpaan kerrokseen vain hiukan vettä. Kyllä, kostutin pelkällä vedellä koska maitoa meillä ei ole. Päällimmäisen kerroksen jätin kostuttamatta, mutta poistin sahalaitaisella veitsellä varovasti liiaan tummaksi paistunutta pintaa toiselta laidalta. Eihän se kerman alta näy että pinta on hiukan ropeloinen :D

Kerrosten väliin tuli siis nyt vadelmahilloa, banaani viipaleina ja sokerilla+vaniljasokerilla makeutettu rahkakermaseos (2 dl kermaa + 2 dl rahkaa). Ei ollut ongelmia täyttämisessä.
Päällyskermavaahdon laitan joskus iltapäivällä.

Eniten jännittää se, onko kakku liian kuiva tai liian vetinen...

Mä en oo oikein koskaan käsittänyt, miksei kakkuun voi laittaa muita täytteitä kuin hilloa ja banaania. :x Niitä on aina ja joka paikassa, eikä se koskaan ole hyvää. Kakun kostuttamiseen en käyttäisi sen enempää maitoa kuin vettäkään, vaan jotain raikasta, kuten spritea tai sitruunamehua. Jos noita koristesydämiä käyttää kerman päällä, niin ne kannattaa tosiaan laittaa aika viime tipassa ettei niiden elintarvikeväri leviä.

Jaksaisiko joku vielä kertoa paljonko suurinpiirtein menee kermavaahtoa, jos tekee kakun sivureunaan pursottimella sellaiset pystyraidat? Pohja on siis leivottu 24 cm vuoassa ja kakussa on 3 kerrosta.

Minulla on 3,3 dl purkki kermaa.

Yhteistyössä