Neuvokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helen

Vieras
Hei!

Olen tapaillut mukavan miehen kanssa (olemme 30-v. molemmat). Ollaan tehty kaikkea kivaa yhdessä, kävelty käsi kädessä ja suudeltukin. Vähän vanhanaikasta menoa mutta oikeastaan mielestäni ihan mukavaa näinkin.

Mies on selvästi hyvin kiinnostunut minusta. Hän jopa sanoi viimeksi tavatessamme, että tapaa kaltaisiani naisia niin harvoin, ettei millään haluaisi päästää irti :) Ongelmana tässä onkin nyt se, että minä olen hieman ulalla. En siis tiedä, onko minulla tarpeeksi tunteita aloittaakseni suhteen.

Olen ollut naimissa ja ehtinyt erotakin, minkä olen kokenut aika traumaattisena. Tuo tapailemani mies on mielestäni komea, herttainen ja ehdottoman luotettavan oloinen - arvomaailmat kohtaavat ja meillä on ihan hauskaa yhdessä. En vain tunne oikein mitään, lähinnä on kivaa tapailla, mutta voinko lähteä suhteeseen ilman suurta intohimoa ja rakastumista? Voiko tämä tästä lämmitä vai onko tulevaisuus kuitenkin alamäkeä? Kertokaa kokemuksia, haluaisin kovasti välttää uuden eron eli en lähtisi suhteeseen, mikä saattaisi jossain vaiheessa isolla todennäköisyydellä johtaa eroon. Voiko rakastuminen tulla hiljaa lämmittelemällä?

Kyllä minä luottaisin enemmän"hiljaahyvätulee" vaihteeseen...
Ne salamarakkaudet ja jalatalta tunteen tahtovat hiipua ajan kanssa.

Katsastele rauhassa, älä panikoi;) lykkyä tykö!

Eilisessä Arto Nyberg ohjelmassa näytettiin pätkä elokuvasta, jossa analysoitiin rakastumista. Nuori nainen selitti sen olevan serotoniinivajeen aivoissa, josta toipuu melko nopean ajan sisällä.

Kun tilanne normalisoituu, ihminen on jo koukussa. Niin se luonto on hoitanut tehtävänsä.

Ehkä joku Elli googlettaa paremman selostuksen tuosta biologian perusjutusta.

Minäkin suosittelen ottamaan päivä kerrallaan. Ystävyys ja luottamus ovat parisuhteessa nekin todella tärkeitä asioita, jotka pitävät suhdetta pystyssä. Ette ole olleet vielä sängyssä, joten varmasti päätökseesi yhdessäpysymisestä tulee vaikuttamaan myös se, millainen hän on sängyssä. En tarkoita, että täytyy äkkiä päästä testaamaan, mutta tarkoitan sitä, että yleensä naiset haluavat, että miehessä on maskuliinisuutta. Miehen pitää edustaa tukea ja turvaa ja miehen pitää olla jämäkkä. Liiallinen pehmoilu ei välttämättä ole hyvästä. Kun menette sänkyyn, näet sitten senkin puolen miehestä, että millainen hän oikein on.

Se on tietysti totta, että intohimo ja rakastumisen huuma haihtuvat kuukausien ja vuosien myötä yleensä aina (varsinkin, jos parisuhteen eteen ei tehdä töitä). Olen ollut ns. kaverisuhteessa miehen kanssa, jossa mies oli luotettava, kiltti, vähän nössö. Mies oli minuun tyytyväinen, minä taas olisin halunnut muuttaa häntä koko ajan. Mies osoitti jämäkkyyttään kuitenkin siinä, että hän ei halunnut muuttua. Eihän minulla olisi ollut oikeuttakaan vaatia häntä muuttumaan vuokseni. Vuosikausia meni "hukkaan" kun olin hänen kanssa ja koko ajan haikailin jotakin muuta.

Suosittelen, että juttelette tosi paljon. Tutustu hänen ajatuksiinsa ja päästä hänet lähelle sinua. Jos hän ei kosketa sieluasi ja tunnet olevasi yksin suhteessa, jätä hänet.

Vie hänet pahimpaan liikenneruuhkaan ja aseta aikataulu kireäksi. Näin pääset tutustumaan hänen hermoihin, sanavarastoon, pitkäpinnaisuuteen, muiden huomioimiskykyyn, autoon, rahatilanteeseen, näet sivuprofiilin, ajotaidon, paikkojen tuntemuksen, ystävällisyyteen, sinun huomioimisen virhetilanteessa...

Neuvo ei maksa mitään:)

Kiitos! Tuo ajatus, että joku "koskettaa sielua" kuulostaa kauniilta ja siihen ehkä tiivistyvät ajatukseni hyvästä kumppanista.

Tapailemani mies on jämäkkä ja suoraselkäinen - esim. aika aikaisessa vaiheessa hänen aloitteestaan sovittiin, ettei tapailla muita ja että pidetään toisemme ajan tasalla, mikäli tilanne muuttuu. Hänellä on myös ns. oma elämä, eli haastava työ, hyviä ystäviä, läheiset suhteet perheeseen jne. Sekin on minusta mukavaa. Taustamme muistuttavat toisiaan (perhe, ystävät, koulutus - ylipäänsä arvot) ja minusta oli esimerkiksi hellyyttävää havainnoida, miten mies viime tapaamisellamme katseli n. vuoden vanhoja ohikulkijoita ja jutteli siitä, miten erilaiselta maailman täytyy sen ikäisistä ihmisistä näyttää :)

Ja tottakai sänkyyn meneminen voi muuttaa asioita. Ehkei vielä sytytä siksikään, ettei tiedä mitä on odotettavissa? ;)

Olen aiemmin ollut ns. salamarakastuja - ja aina se on johtanut eroon. Siksi olenkin antanut tällaiselle hitaalle tutustumiselle mahdollisuuden. Ehkä yritän toistaa totuttua kaavaa sen sijaan että suhtautuisin tällaiseen uudenlaiseen säätämiseen avoimin mielin :)

Mies,

Miten sen rahatilanteen mukamas näkee? Mitä tekemistä on auton merkillä ja rakkaudella? Entä miten niin virhetilanne, tarkoitatko stressitilannetta?

Itselleni ei tule mieleen yhtään tuttua, jonka luonteen (eli,että jotain yllättävää paljastuu liikenteessä) näkisi hänen ajaessaan, jostain syystä ystäväni ovat vakaita kuskeja ja ymmärtävät, että hiiltyminen liikenteessä on turhaa. Taitaa näitä kuumakallekuskeja olla aika harvassa ja ap:n ystävä on ilmeisesti aika tasainen tyyppi, noin rivien välistä tulkittuna.

Tuli, kai minä sitten tarkoitin arkea?

"esim. aika aikaisessa vaiheessa hänen aloitteestaan sovittiin, ettei tapailla muita ja että pidetään toisemme ajan tasalla, mikäli tilanne muuttuu." Tuo lause särähtää minun korvaani.

Tuo lause oli kirjoitettu kommenttisi jälkeen. Mikä siinä sitten särähtää? Ei millään pahalla, mutta en (läheskään) aina oikein ymmärrä kommenttejasi.

Itsestäni tuntuisi jotenkin vainoharhaiselta järjestää tilanteita, joissa testaisin toisen reaktioita. Mieluummin huomioin niitä todellisissa tilanteissa.

Ota se liikenneruuhka vitsinä, minua vain ottaa aivoon, kun ihmiset lähtee liikenteeseen, niin he muuttuvat ääliöiksi ja mietinkin, että ovatko he kotonakin ääliöitä. Joku kuumakallen puoliso voisi sanoa, että voiko näitä asioita yhdistää?
Minä yhdistän.

Minusta on outoa, jos mies sanoo aikaisessa vaiheessa, että ei tapailla muita, Siis "et sitten tapaile muita" Vaikuttaa siltä, että hän on varpaillaan tuossa asiassa, eikä välttämättä luota. Ja jos ei luota, niin se voi olla vaikeimpia ominaisuuksia ihmisessä. Siitä voi tulla mustasukkaisuutta, omistushaluisuutta, äkkipikaisuutta, melkein vaikka mitä. En halua maalailla piruja seinille, mutta etene kuitenkin hitaasti. On se vain niin, että todellinen helmi on täytynyt olla hyvin piilossa, että hän ei ole parisuhteessa.

No jopas... Tämä tapailevani mies oikeastaan esitti asian niin, että hänestä itsestään on mukavaa tapailla yhtä kerrallaan ja kysyi minun mielipidettäni asiasta. Olen vain luontevasti samaa mieltä.

Niin, enhän itsekään ole parisuhteessa, koska olen eronnut :)

Tämä juttu lähti nyt raiteiltaan. En jaksa nyt alkaa etsiä toisesta virheitä, lähinnä kysyin alunperin sitä, voivatko tunteet syttyä ajan myötä.

mies,

Ettet vain itse olisi se "ääliö" siellä liikenteessä:-)

Tuosta piilossa pysyneestä helmestä, näiden ellit-juttujenkin perusteella, läheskään kaikki eivät ole "helmiä" jotka ovat suhteeseen päätyneet.

Ei tarvitse olla piilossa missään, vaikkei sitä kumppania ole löytänytkään. Myöskään kenenkään hyvyys tai huonous ei ole ratkaiseva tekijä pariuduttaessa. Joillekin tuntuu kumppaneita olevan jonoksi asti, vaikka ovat kaukana esim. minun ihanne miehestä.

Helen, kyllä ne tunteet voivat syttyä ihan humauksessa... lähin esimerkki istuu tässä näppiksen ääressä. Olimme mieheni kanssa alun alkaen ystäviä. Eräällä reissulla vaan "humahti", ihan yks kaks.

tuli:

Ehkä olenkin, kun asian noin hyvin tiesin:)

Voisiko se olla sitten niin, että vain helmet ovat vapaana:))

Tietäisi vain mitä sille jonolle tekisi:)))

Helen:

"Tämä juttu lähti nyt raiteiltaan. En jaksa nyt alkaa etsiä toisesta virheitä, lähinnä kysyin alunperin sitä, voivatko tunteet syttyä ajan myötä."

Anteeksi harhailusta, minä tunnustan syyllisyyteni.
Mutta kyllä sinä voit hakea toisesta virheitä, turha sitä on vaalenpunaisia laseja ottaa niin kuin muut tekee. Suhtaudu asiaan realistisesti, niin varmasti rakastut, jos et muutakaan voi:)

Nimenomaan, ei sun tarvi päättää nyt seurusteletteko te vai aivoidutte vai mitä, jos toisen kanssa on mukava olla, voi sen kanssa viettää aikaa!
Ei tarvi olla silmänräpäyksessä lääpällään, ei se ole ainoa tapa rakastua!

Ja, onnittelut että olet löytäny tollasen miehen joka ei oo heti vonkaamassa! Niitä on harvassa :D Tulee semmonen mielikuva, et juoksut on juostu ja nyt voi oikeasti tutustuakin rauhassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Vie hänet pahimpaan liikenneruuhkaan ja aseta aikataulu kireäksi. Näin pääset tutustumaan hänen hermoihin, sanavarastoon, pitkäpinnaisuuteen, muiden huomioimiskykyyn, autoon, rahatilanteeseen, näet sivuprofiilin, ajotaidon, paikkojen tuntemuksen, ystävällisyyteen, sinun huomioimisen virhetilanteessa...

Neuvo ei maksa mitään:)

Minusta tämä oli itseasiassa ihan hyvä neuvo! Paineen alla todelliset persoonallisuuspiirteet tulevat yleensä hyvin esiin. Vuosia sitten olin aloittelemassa suhdetta ihan kivanoloisen miehen kanssa. Kerran suhteen alkuvaiheessa liikenteen ruuhkassa ja kiireessä hän alkoikin kiroilla, ärhennellä ja tiuskia, sekä minulle että muille autoilijolle. Vähän säikähdin, mutta ihastuksen alkuhuumassa kuvittelin, että kyse oli vain poikkeustapauksesta. Myöhemmin jouduin valitettavasti toteamaan, että kyseisellä tyypillä oli muutenkin taipumusta räyhätä pikkuasioista eikä itsehillinnästä ollut tietoakaan.

Sannis:

Suuret kiitokset kun kerroit kokemuksestasi, minua alettiin jo "vainota" tuon heiton vuoksi. Itse en ole koskaan tuota tavannut käytännössä, mutta arvelin sen pelaavan.
Olen joutunut vastaavaan tilanteeseen lomalla ahtaassa mökissä, missä alkoi "HERMOT PALAA" kumppanilta ja tapaukselle tuli ikävä loppu. Hän menetti harkintakykynsä niin totaalisesti, että en jatkanut sitä suhdetta enää sekuntiakaan.

Jos mies on horoskoopiltaan kaksonen, niin jätä äkkiä hänet. Kaksosmies on päälle päin mitä ihanin,herttainen,kiltti, aina hymyilevä. MUTTA, todellisuudessa kovapintaisin,häikäilemättömin,ilkein ja alhaisin pettäjä mitä koskaan voi löytyä. Kaksosmiehet ovat pahasti kieroutuneita yksilöitä. Kysy ihmeessä hänen horoskooppi. Jos kertoo olevansa kaksonen, voin sanoa suoraan, että hän on täysi mätämuna.

Mies, hyvä kommentti: "Suhtaudu asiaan realistisesti, niin varmasti rakastut, jos et muutakaan voi:)"

Mutta piti ihan miettiä, ovatko hyvät hermot tärkeintä suhteessa. Kyllä ne muuten ovat, ainakin itselleni. Jotenkin sen kummenpia harkitsematta ihastun ja luotan miehiin (ihmisiin), jotka osaavat suhtautua vaikeissakin tilanteissa, tilannetajua ja tilannekomiikkaa löytyy. Ei voi muuta kuin ihastua sellaiseen:)

Rakkaus on kyllä eri asia, mutta ihastuminen antaa hyvän pohjan kehitellä suhdetta.

Yhteistyössä