Neuvola tädin ihme keuhkoaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhyyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhyyy

Vieras
Alkaa ihmetyttämään Neuvola tädin keuhkoaminen painon noususta. Viikkoja on nyt 37+2, tänään taas neuvolassa. Joka kerta th valittaa painon nousustani joka nyt on aika paljon, välillä reilu puolta kiloa viikossa, välillä kiloa, nyt oli viikon sisällä tullut 2 kiloa lisää :__D, myönnän että tulee syötyä paljon, koska tein pari viikkoa sitten päätöksen että raskaus on niin lopussa että en jaksa enään välittää painon noususta, sitten kun vauva on syntynyt niin rupean sitten vähän tsemppaamaan kun pystyy liikkumaankin. No mutta siis, aina kun paino nousee th on aivan hysteerinen, mutta KERRANKIN kun sain painon laskemaan 200 g verran, th oli silloinkin aivan hysteerinen että syötkö sä nytten kunnolla? Syönhän minä, sattui vain olemaan inspis kävelemään joka päivä, nyt se taas mennyt kun alkaa olla aika tuskaista tuo kävely ja olo muutenkin. Onko se 200 g nyt niin hirveätä, onhan se voinut tulla vaikka siitä että olen sattunut käymään sonnalla juuri ennen neuvolaa? :D Millä muka pystyisin tarkkailemaan niin mahtavasti liikkumista ja painoa että saisin sen pysymään tasaisena tai tasan 345,2350825 g niinkuin rouva haluaa?

Anteeksi valitus mutta onko kohtalosisaruksia? :D

No mutta onhan tuommonen 2kg nousu ihan järkyttävä! terkkarin kuuluu seurata painon kehitystä, turvotuksia yms. loppupuolella turvotus on yksi raskausmyrkytyksen oireista.

en mä ymmärrä miksi se raskaus on syy sille, että antaa ittensä paisua. päinvastoin, odotusaikana ois hyvä syödä terveellisesti sen lapsen takia.

Jos olit jo ylipainoinen ennen raskautta, ymmärrän terkkaria. Tosin jos sulla on jotain syömishäiriön tapaista tai lohtusyömistä, niin pitäisi olla vähän varovaisempi kommenteissaan.

Kuinka paljon paino sitten noussut kokonaisuudessaan ja mikä oli bmi ennen raskautta? Se kai on se ratkaiseva juttu, ei viikottainen painonnousu sinänsä. 2 kg voi lopussa tulla turvotuksesta.

Mulla ei paino ensimmäisessä raskaudessa enää noussut viikon 32 jälkeen. Se vaan heitteli edestakaisin kolmen kilon sisällä. Välillä tuli viikossa laskua pari kiloa.Ainoastaan painon noususta valitettiin mulle jatkuvasti loppuvaiheessa (vaikka paino ei siis todellisuudessa noussut, vaan se vain heittelehti turvotuksen mukaan) Miten 200 g:n lasku voi terkasta olla jotenkin omituista?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24673510:
miksi suotta lihottaa itsensä raskaus aikana turhan reilulla syömisellä. ei ole mitenkään kivaa pyrkiä niistä kiloista eroon sitten vauvan synnyttyä

Kuinka paljon oikeasti voi viidessä viikossa lihoa puhdasta rasvaa? Ellei nyt koko ajan ole syömässä?

Löysätkää vähän sitä pipoa. Raskausmyrkytys ei tule syömällä.

Minulla taas terkkari ei välittänyt painonnoususta mitään, vaikka sitä tuli todella reilusti loppuraskaudessa. Synnytyksessä kävi sitten ilmi, että kyse oli turvotuksen lisäksi runsaansa lapsivedestä eikä kaikki ollut kunnossa. Olisi ollut syytä laittaa äitipolille tarkastettavaksii.

Mutta jos paino nousee, niin pitääkö siitä syyllistää äitiä, koska kyse voi tosiaan olla jostain oikeasta ongelmasta? Toki painon nousun pitää ottaa puheeksi, koska ruokavaliossa voi olla korjattavaa, mutta syyllistäminen ei auta ketään.

No ei kyllä paino nouse viikossa kahta kiloa syömällä. Eli turvotustahan tuossa on selvästi mukana. Th:n ei kuulu saaranata vaan reagoida. Eli tiuhempi seuranta, raskausmyrkytys ei ole mikään ihan pieni juttu.

En ollut ylipainoinen raskauden alussa, sitä itsekin mietin että kaksi kiloa viikossa miten olen sen aikaseksi saanut, kun en mitenkään erityisen enemmän kuin muutenkaan, mutta ei turvotustakaan ole, ainakaan näkyvää. Mutta en sitten tiedä :/

Itse en enää koskaan päästäis itseni niin pläsöön kuntoon kuin raskausaikana, oli erillaisia kipuja kuten issias etten vain pystynyt liikkumaan, painoa nousi 25 kg ja ne kyl oli ihan vaan läskiä, nyt puolen vuoden päästä edelleen noin 10 liikaa ja joka ikisen kilon eteen saa tehdä tosissaan työtä. Ei ne kilot aina itsekseen imettämällä karise...

Mulla neuvolan täti ei koskaan mitään sanonut, vaikka itse tiesin painon nousevan turhan reippaasti.

Itsellänikin oli sama juttu. En ollut ennen raskautta ylipainoinen vaan normaali painoinen. Raskauteni aikana teki vaan mieli koko ajan hyvää ja olin kiukkuinen jos en saanut esim. suklaata. Eikä mitkää hedelmät edesauttaneet suklaan himoon. Raskauskilot sain hoidettua kun ostin kuntosali kortin ja kävin kävelyllä lapseni kanssa rattailla. Minulla oli myös runsas lapsivesi jolloin paino siis valehteli omasta painostani.

[QUOTE="vieras";24673789]Itse en enää koskaan päästäis itseni niin pläsöön kuntoon kuin raskausaikana, oli erillaisia kipuja kuten issias etten vain pystynyt liikkumaan, painoa nousi 25 kg ja ne kyl oli ihan vaan läskiä, nyt puolen vuoden päästä edelleen noin 10 liikaa ja joka ikisen kilon eteen saa tehdä tosissaan työtä. Ei ne kilot aina itsekseen imettämällä karise...
[/QUOTE]
Minulla oli paljon turvotusta ja lapsivettä. Synnytyksen jälkeen 20 kiloa lähti kahdessa viikossa, joten aina ei ole läskistä kyse.

Kyllä kahden kilon painon nousu on huolestuttava, koska se voi syömisen lisäksi johtua myös turvotuksesta ja siten indikoida raskausmyrkytystä. Jos se taas johtuu syömisestä, niin se lisää vaaraa sille, että lapsi kasvaa liikaa ja hänellä on ongelmia verensokereissa syntymän jälkeen. Tuo ajattelu, että lapsen syntymän jälkeen sitten tsemppaan, on sikäli vaarallinen, että se päivä kun pystyt tsemppaamaan, ei välttämättä tule kovin pian. Lapsen kanssa saattaa olla raskasta tai painon pudottaminen vaikeaa aineenvaihdunnallisista syistä.

Minä en myöskään ole saanut terkkaria pysymään tyytyväisenä raskausaikana.
Mulla on ollut jokaisen raskauden alussa ylipainoa ja siitä on mainittu.

Jokaisessa raskaudessa paino on lähtenyt nousemaan vasta lähempänä puoltaväliä, joka ikinen kerta siihen on puututtu.
Mutta sitten taas kahdessa viimeisessä th on ollut jo "viisaampi" ja verrannut painonnousua edellisiin raskauksiin ja todennut että normaalilta näyttää. Sen alkuviikkojen vouhotuksen jälkeen.

Toisessa raskaudessa paino nousi eniten, silloin 10kg. Muuten ollut 6-8kg.
Olen syönyt ns. normaalisti koko raskauden ajan.

Kyllä kahden kilon painon nousu on huolestuttava, koska se voi syömisen lisäksi johtua myös turvotuksesta ja siten indikoida raskausmyrkytystä. Jos se taas johtuu syömisestä, niin se lisää vaaraa sille, että lapsi kasvaa liikaa ja hänellä on ongelmia verensokereissa syntymän jälkeen. Tuo ajattelu, että lapsen syntymän jälkeen sitten tsemppaan, on sikäli vaarallinen, että se päivä kun pystyt tsemppaamaan, ei välttämättä tule kovin pian. Lapsen kanssa saattaa olla raskasta tai painon pudottaminen vaikeaa aineenvaihdunnallisista syistä.

Niiiinpä! Moni ei vaan tajua tuota.
JA aina selitetään "voit syödä kahden edestä" ja "eihän se nyt haittaa jos 25 kiloa lihoo"
Mulle sanottiin, että normaali painonnousu on noin 15 kiloa ja sen pitää tulla tasaisesti. Ei niin, että yhdessä viikossa tulee kaksi.

Niin, ja siis lähtöpaino oli 68 kg ja nyt painoa on 84 eli +16 kg, pituuteni on noin 170 cm. Nyt alkoi pelottaa että miksei terveydenhoitaja sitten reagoinut mitään, rupesi itelläkin kellot soimaan että 2 kiloa/vk ei kyllä ole ihan normaalia :S

Minä en myöskään ole saanut terkkaria pysymään tyytyväisenä raskausaikana.
Mulla on ollut jokaisen raskauden alussa ylipainoa ja siitä on mainittu.

Jokaisessa raskaudessa paino on lähtenyt nousemaan vasta lähempänä puoltaväliä, joka ikinen kerta siihen on puututtu.
Mutta sitten taas kahdessa viimeisessä th on ollut jo "viisaampi" ja verrannut painonnousua edellisiin raskauksiin ja todennut että normaalilta näyttää. Sen alkuviikkojen vouhotuksen jälkeen.

Toisessa raskaudessa paino nousi eniten, silloin 10kg. Muuten ollut 6-8kg.
Olen syönyt ns. normaalisti koko raskauden ajan.

Jos on ylipainoa, niin paino ei saisi nousta yhtään raskausaikana. Silloin terkkarin kuuluu tehdä ruokailu ohjeet sinulle.

Kuinka paljon oikeasti voi viidessä viikossa lihoa puhdasta rasvaa? Ellei nyt koko ajan ole syömässä?

Löysätkää vähän sitä pipoa. Raskausmyrkytys ei tule syömällä.

No sepäs se onkin ongelmana. Jos äiti lihoo viidessä viikossa puhdasta rasvaa 2kg/viikko, niin se on todella paljon. Se on kymmenen kiloa ylipainoa, joka vaikeuttaa synnytystä monin tavoin vaikuttamalla mm. aineenvaihduntaan, liikkuvuuteen, kestävyyteen, sydämen ja verisuoniston toimintaan jne. Raskaus itsessään on suuri kuormittaja keholle, samoin on nopea painon nousu ja ylipainon kantaminen, näitä kahta ei kannata yhtä aikaa kantaa jos se on vältettävissä.

Jos taas kahden kilon viikottainen painon nousu ei johdu puhtaasta lisääntymisestä, niin se voi johtua mm. äidin turvotuksesta, lapsiveden äkillisestä lisääntymisestä tai vaikkapa sikiön äkillisestä ja ennustamattomasta kasvusta. Kyllä näihin asioihin on kiinnitettävä huomiota, ihan siksi meillä on äitiyshuolto, että arvaamattomia ongelmia tulisi mahdollisimman vähän.

[QUOTE="aloittaja";24673828]Niin, ja siis lähtöpaino oli 68 kg ja nyt painoa on 84 eli +16 kg, pituuteni on noin 170 cm. Nyt alkoi pelottaa että miksei terveydenhoitaja sitten reagoinut mitään, rupesi itelläkin kellot soimaan että 2 kiloa/vk ei kyllä ole ihan normaalia :S[/QUOTE]

SIIS häh? justahan sä mussutit, että terkkari puuttu siihen..

Yhteistyössä