Hae Anna.fi-sivustolta

Neuvolakäynnit työaikana

Viestiketju osiossa 'Odotusaika' , käynnistäjänä Satu, 08.12.2005.

1. Satu Vierailija

Hei olisiko jollain tietoa että onko jotain yleistä lakia olemassa siitä onko raskauden takia välttämättömät työpoissaolot (neuvolat, lääkäri, ultrat) palkallista vai palkatonta vapaata? Itselläni on kuukausipalkka ja liukuva työaika. Toisin sanoen minulle kertyy miinustunteja kaikista poissaoloista. Pitääkö kaikki poissaolotunnit tehdä sisään vai ovatko palkallista? Tulee nimittäin tosi paljon miinustunteja jos ultrat esim. keskellä päivää...

2. TES Vierailija

Tarkasta asia työehtosopimuksestasi.

3. Nekku Vierailija

TES:stä tosiaan varmaan selviää tai palkanlaskijakin varmaan osaa auttaa.

Mulla sama kuin sulla, että kk-palkka ja liukuva työaika. Meillä sellainen käytäntö, että ultrat ja lääkärit saa käydä työajalla ja neuvolat sitten aina omalla ajalla. Itse olen saanut neuvolan aina hyvin sovittua heti klo 8 ja siitä sitten töihin.

4. Satu Vierailija

Niin, auttaisi jos olisi työehtosopimus. Olen sellaisella alalla että meillä ei ole mitään yleissitovaa työehtosopimusta. Pomo laskee itse palkat. Ajattelin kyllä kertoa raskaudesta pomolle vuoden alussa, kun olen käynyt ekassa ultrassa. Sittenhän tietysti selviää pomon kanta asiaan mutta olisi kiva tietää onko jotain lakia johon voisi vedota...

5. Tuulimamma Vierailija

Olen juuri pähkäillyt saman asian kanssa ja tässäpä vastaus:

TYÖSOPIMUSLAKI 4. luku (Perhevapaat) 8 § Palkanmaksuvelvollisuus:

Työnanatajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion meneteys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

ELI neuvolakäynnit ym. tutkimukset ovat palkallisia poissaoloja...harvoinhan neuvolat ovat enää neljän jälkeen auki...saati sitten äitiyspolit. - Eri asia on sitten varhaisultrat ja muut lisäultrat joita haluaa käydä omasta mielenkiinnosta...

6. Satu Vierailija

Kiitos vastauksesta!

Mistä löysit ton työsopimuslain pätkän? Löytyykö se netistä jostain? Voisi tulostaa ja viedä pomolle :)

7. Nekku Vierailija

Kerron vain, että meillä tuota pykälää tulkitaan nimenomaan niin, että ultrat ja lääkärit kuuluvat lääketieteellisiin tutkimuksiin mutta neuvola ei. Itseasiassa olen jopa tulkinnasta samaa mieltä, vaikka siitä itse ""kärsinkin"".

8. - Vierailija

Olen tehnyt saman tulkinnan, tosin olen ollut omalla ajalla myös lääkärissä ja ultrissa. Pomo kyllä lupaili, että voisin käydä työaikana neuvolassakin, mutta hän tuskin tajusi neuvolakäynnin vievän keskellä päivää kolme tuntia matkoineen. Koska meillä ei ole TES:ta eikä asiasta ole mainintaa työsopimuksessa, päädyin tähän ratkaisuun myöhempien ongelmien välttämiseksi.

Virallisesti saamme käydä työterveyslääkärillä ja työterveyshuollon määräämissä tutkimuksissa työaikana. Kaikki muu on omalla ajalla tapahtuvaa.

9. Tuulimamma Vierailija

Työsopimuslaki löytyy esim. googlesta ko. sanalla...

Mietin vain, että mitä tutkimuksia ne neuvolan virtsatutkimukset, verenpaineet, sydänäänet ym. seurannat ovat ellei lääketieteellisiä.... Työnantaja tiete keksii jonkun hyvän terveydenhoitoon ja seurantaan liittyvän termin, mutta itse kyllä pidän tutkimuksia lääketieteellisinä... Anyway... lähetin juuri kyselyn Kuntaliiton perheasian lakimiehelle... Toivottavasti saan piakkoin vastauksen kuinka lakia tulkitaan!

10. Tuulimamma Vierailija

No niin... Valitettavasti vastaus jonka sain koskee vain kunnallisia KVTES:n työsopimuksia, mutta luulisi, että lakia luetaan joka alalla samoin...

Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista, joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhaltijan/työntekijän tai sikiön terveydentilasta.

Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa työnantajalle niin pian kuin mahdollista. jne. jne.

Katsonpa seuraavaksi mitä työaikalaki sanoo....

11. - Vierailija

Mutta tuossahan sanotaan ""ellei tutkimuksia voida suorittaa työajan ulkopuolella"", niin, ap sanoi hänellä olevan liukuva työaika joten hän voi käydä neuvolassa omalla ajallaan silloin kun neuvola on auki, hänellähän ei siis ollut 7-16 työaika!!

Huomasiko kukaan tuota kohtaa?? Sitä ainakin sovellettaan useallakin työpaikalla, ja laki on selvä, liukuva työaika mahdollistaa neuvola yms. käynnit ns. työajan ulkopuolella, valitettavasti!!

12. Tuulimamma Vierailija

No joo... Jos haluaa käydä liukuvan ajan puitteissa niin kukin tavallaan. Itse en aio nöyristellä vaan katson olevani oikeutettu hoitamaan itseäni ja pitämään itseni työkykyisenä myös raskausaikana. Aina ei voi saada aamuaikaa tai viimeistä iltapäivän aikaa ja jos työterveydenhuollossa saa käydä vapaasti niin miksei raskaana oleva nainen saisi huolehtia työkyvystään... neuvolakäynneillähän seurataan äidin ja sikiön kuntoa ja pyritään myös siihen, että nainen voi elää ""normaalia"" elämää ja tehdä töitä äitiysvapaaseen asti.

Toki neuvola-aikoja varatessa pitää katsoa mikä on tilanne työpaikalla..ja työnantajalla on oikeus ehdottaa ajan siirtoa mikäli töissä on kiirus... Itselläni on onneksi sellainen työ, ettei se ole tunnista parista kiinni... ei edes yhdestä päivästä... Joiltakin työpaikoilla ei vain kertakaikkiaan voi poistua ellei saa tuuraajaa siksi ajaksi. - Asia on hankala, mutta katson kuitenkin, että raskaana olevan naisen oikeuksia loukataan, jos hänen täytyy kärsiä ansionmenetyksestä hoitaakseen itsensä ja sikiön terveyttä...

Katsoin myös ihan mielenkiinnosta termin ""lääketieteellinen tutkimus"" (Laki lääketieteellisestä tutkimuksesta) virallisen selityksen ja siitä saa käsityksen ettei juuri mitkään raskausajan tutkimukset ole lääketieteellisiä...NT-tutkimus + veriseulonta, lapsivesitutkimus tai istukkanäyte ehkä, mutta ei ultrat eikä neuvolalääkärien gynetutkimukset... eli lääketeiteellisessä tutkimuksessa otetaan näytteitä...tutkimukseen tarvitaan kirjallinen lupa jne.

13. Liukuvan uhri Vierailija

Niin se vaan on, että liukuvan työajan omaavan on hoidettava neuvolat omalla ajallaan, eli itselle varmaan pienin harmi tulee, kun ottaa mahdollisimman aikaisen aamuajan, niin ei hukkaannu matka-aikaa suuntaan ja toiseen, ja eihän sitä tarvi koko aikaa takaisin tehdä samana päivänä.

14. Sara Vierailija

Hei! Olen pohtinut, missä vaiheessa kertoisin pomolleni raskaudesta(en siis ehkä vielä ole raskaana, mutta yritystä on). Mulla työaika sellainen, että joutuisin työaikana käymään neuvolassa ja pakkohan se kai on sillon heti kertoa... Mutta kun meitä on vaa muutamia työntekijöitä, enkä haluais heti kertoa raskaudesta, jos sitten sattuu jotain ikävää.

Ajattelin, että jos yrittäisin järkätä ees ekat neuvolakäynnit lomina. Onko muita vastaavassa tilanteessa, ettette haluais kertoa työpaikalla raskaudesta vielä niin alkuvaiheessa? Ymmärtääkseni kuitenkin eka neuvolakäynti on jo n. 10 rv paikkeilla vai?

15. Junaillen Vierailija

No kun siinä pahimpana riskiaikana ei ole yleensä kuin yksi neuvolakäynti ja mahdollisesti np-ultra, niin kyllähän ne pystyy useimmilla työpaikoilla jotenkin junailemaan, jos ei vielä halua kaikkea paljastaa; ihan toinenhan juttu on niillä, joilla esim. pahoinvointi paljastaa asian heti alkuunsa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri