Neuvolakortista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piitu

Vieras
Aloimpa kysyy teiltä muilta tämmöstä ku tutkin tuossa viime viikolla saamaani neuvolakorttia.Niin siinä on taulukko siitä sikiöstä. Ja sydämen sykkeestä. Ja alhaalla on selite että + tarkoittaa vähän ja ++ normaali. Siis sykkeestä. Sitten on liikkeet ja samat selitteet. Mulla on syke kohdalla + ja liikkeet kohdalla ++. Mitä se tarkoittaa että sykkeessä on vähän? Ja kuitenki liikkeissä normaali? Onko se jotenki heikko sydäminen että onko vaaraa keskenmenoo? Onko kokemuksii? Ku kävin neuvolassa viikkoja oli 12+4.

KYllä mulla oli liikkeissäkin ++ alussa (siis kun alkoi liikkumaan) ja sit jostain syystä alkoi merkkaamaan vain yhtä + loppuvaiheessa vaikka pikku veijari melskasi minkä ehti...

Joten ei niin tarkkaan kannata niiä + määrää katsoa =)

Mulla on laitettu kumpaankin vain yhtä plussaa (+), paitsi harjoittelija laittoi viimeksi liikkeisiin kaksi plussaa (++), kun minä käskin. On nimittäin ollut viime aikoina aikamoinen meno päällä pikkuisella.

Mun kortissa ei edes ole sykkeiden kohdalla tähdellä merkittyä kohtaa, joka siis alalaidasssa on selvennetty juuri ++=normaali, +=vähänja -=ei ollenkaan. Ainoastaan lapsiveden määrän ja liikkeiden kohdalla on tähti/tähdet. Ja mulle on aina merkitty vain yksi + sykkeisiin.
Onhan kaikkien kortit samana vuonna samanlaisia Suomessa?

Älä huoli Piitu, varmasti on niin, että th:t merkkaavat kukin tyylillään. :)

Itse kävin ensimmäisen kerran varhaisultrassa yksityisessä lääkärikeskuksessa ja sain sieltä jonkun esihistoriallisen äitiyskortin, joka nyt sitten on minulla käytössä... Siinä ei moisia kohtia olekaan... Ja kaikki myöhemmin kanssani tekemisissä olleet hoitoalan ihmiset ovat ihmetelleet mistä olen moisen kortin saanut. Ilmeisesti nykyään kortit ovat paljon nätimpiä ja muutenkin parempia. Mutta onko tuolla kortilla niin väliä.

Meillä ainakin liikkeiden kohdalle laitetaan + jos liikuskelee ja ++ jos on oikeen aktiivisena. Eka kerran tuli yksi +, koska kädet vain vispasi. Seuraavalla kerralla pyöri koko asukki, niin korttiin tuli ++. Syke kohtaan tulee aina vain yksi +, jos syke havaitaan. Sit jos ei niin luultavasti - ja turhaan kai sitä korttia enään täyttäis.

Vaikka onkin jo vanha ketju, niin oli pakko tulla korjaamaan oma pöljyytensä. Siis tietysti tarkoitin niin päin, että sykkeeseen merkataan se + ja liikkeisiin + tai ++. Mitä lienen ajatellut, kun viimeksi kirjoitin just toisinpäin! Siis syke tietysti joko on + tai sitten sitä ei ole. Kun taas liikkeet voi olla + vähän, ++ normaali.
Äly hoi minua.

Uusimmat

Yhteistyössä