Neuvolan mukaan imettäessä pitäis välttää samoja ruoka-aineita kuin raskaanakin?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äippä

Vieras
Eli olen reippaan viikonikäisen äiti ja tulin neuvolassa kysyneeksi mitä saan syödä. Olin aika hämmästynyt kun ohje oli, että kaikkia samoja aianieta pitää välttää kuin raskaanakin, vain maksaa saa syödä rajoituksetta. :o

Olen jo vetänyt Auraa ja brietä laitokselta palailun jälkeen (hulluna juustoihin...), koska kaikkialta muualta löytämäni tiedon mukaan listeria ei siirry äidinmaitoon...??? Toki vastasyntynyt on riskiryhmässä, mutta todellako se pöpö siirtyy maitoonkin? Oon lisäksi haaveillut sushista koko 9 kk, täytyykö sekin unohtaa sauraavaksi vuodeksi?

Tää ohjeistus siis Turussa, miten muualla maassa?

Uskaltaisinko kuitenkin noita suomalaisia ja puhtaanoloisia ruokia vetää? Vakuumipakattu kala kannattaa ehkä jättää pois, niissä toi listeria riski on kai suurin...

Entä toksoplasmoosi? Onko sen vaara yhtä suuri?

Höpön löpön.

Ainoat asiat mitä täytyy välttää on alkoholi, tietyt lääkkeet ja huumeet.

Joidenkin vauvat saavat mahapuruja jos äiti juo kahvia, syö valkosipulia tai suklaata.

öö? no en oo minäkään tommosesta kuullu ja yhden lapsen jo imetin ja toinen on tulossa.. :O en kyllä välttäny muita ruokia kun semmosia mistä tulee ilmavaivoja :D

No näin mäkin oon aatellut, että vain lääkkeitä ja alkoa sekä mahanpuruja aiheuttavia on vältettävä. Mutta kun nuo on näköjään kielletty ihan siinä "virallisessa" listassakin ruoka-aineista raskauden ja imetyksen aikana neuvolasta sain...?

Kiitos, tarvii käydä tutustumassa noihin imetyssivuihin.

allergialääkäriltä sain ohjeen että mitään ei saa välttää (mutta tietysti tupakka,viina ja huumeet) ellei itse tai vauva saa oireita.mitä monipuolisemmin syöt kaikkea niin ehkäiset mahdollisia allergioita.

What? Turussa myös enkä ole koskaan kuullutkaan moisista (en kyllä ole kysynytkään). Vain jos olen huomannut (tai olettanut :D) jonkin ruoka-aineen aiheuttavan pikkuvauvalle masuvaivoja, olen sitä vältellyt. Kuten ekat pari kuukautta tän nuorimmaisen kanssa kahvia. Nyt ei enää näyttäisi vaikuttavan, mikä aiheuttaa äidille suunnatonta iloa kun saa aamukahvin :)!

Alkuperäinen kirjoittaja mimmilehmä;26331431:
allergialääkäriltä sain ohjeen että mitään ei saa välttää (mutta tietysti tupakka,viina ja huumeet) ellei itse tai vauva saa oireita.mitä monipuolisemmin syöt kaikkea niin ehkäiset mahdollisia allergioita.

Just näin.

Ja imetysdieettien tehosta ei ylipäänsä ole mitään todisteita - siis että esim. sipulin tmv välttäminen vaikuttaisi jotenkin vauvan vatsavaivoihin. Ei se luonto niin huonosti ois tätä systeemiä voinut suunnittellakaan, IMHO.

Yhteistyössä