Neuvolan punnitukset yhtä painajaista ja taas pelottaa, jos olenkin lihonnut seuraavaan käyntiin mennessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raakkuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raakkuliini

Vieras
Ensimmäistä lasta odotan ja en todellakaan olisi uskonut kuinka suuri numero ja stressi painosta tulee raskaudenmyötä. Olen normaalin painon ylärajoissa, BMI oli ennen raskautta 22.6. Ensimmäiseen neuvolaan (rv 9) mennessä olin lihonnut 4 kg.

Kokoajan vain mietin mistä painon nousuni voi johtua ja millä saan sen kuriin. Tosin kotona olen aikaisemmin punninnut itseni aamulla, ilman vaatteita ja neuvolassa kävin iltapäivästä ja ylläni oli saappaat, farkut ja paksumpi neule koska oli kylmä päivä. Eli osa kyllä oli vaateiden ja kenkienkin painoa sekä ihan turvotusta mitä työpäivän aikana ehtii kertyä. Lopetin plussatestin tehtyä tupakoinnin ja en sitten tiedä voiko se oikeasti lihottaa. Lisäksi kärsin alkuraskauden pahoinvoinnista jos en syönyt jotain pientä kahden tunnin välein ja tämä on ollut varmasti suurin syy painon nousuun. Toinen neuvola oli rv 13 ja silloin vaaka näytti taas 500g enemmän kun edellisellä kerralla.

Seuraava neuvola on onneksi vasta 3 viikon kuluttua rv 19, mutta olen edellisestä käynnistä asti pohtinut kokoajan millä saisin painoa alas niin ettei siitä olisi haittaa sikiölle. Nyt onneksi vaaka näyttää iltapäivästä paksut vaatteet ja kengät jalassa 2 kg vähemmän kun viimeksi neuvolassa :) Päätinkin jättää herkut, vaaleanleivän, banaanit yms. kokonaan pois, tähän asti olen syönyt jotain niistä noin 2-3 kertaa viikossa. Lisäksi olen nyt muutaman päivän katsonut hyvin tarkasti, että annoskoot ovat pienempiä (koska perus terveellisellä ruualla olen tulleet kilot saanut kasaan) kun aikaisemmin ja annan tulla kovan nälän ennen kun otan välipalaa ja tällöinkin vain esim. 2 porkkanaa tai purkin maitorahkaa.

Ärsyttää tällainen syömisen kyttääminen koska painoni on aikaisemmin pysynyt suht samassa koko aikuisikäni (olen nyt 31) vaikka en ole asialla stressannut mitenkään vaan oikeastaan aina syönyt mitä mielitekee. Ruokavaliooni kuuluu paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, kotiin ostetaan harvoin vaaleaa leipää, käyn harvoin ravintoloissa tai pikaruokapaikoissa syömässä jne. Millä ihmeellä tähän syömistensä tarkkailuun sopeutuu? Itseäni eivät nuo lisäkilot ensin haitanneet mutta neuvolassa asiasta tehtiin niin iso numero, etten todellakaan halua lihota enää grammaakaan vaan kaikki tuleva paino saa olla vain kohdun kasvamisesta johtuvaa. Olen nyt kuullut kummallakin käynnillä kuinka suuriin ongelmiin joudun kun olen lihonnut näin paljon ja terkkari halusi vielä viimeksi kerrata kanssani ravintosuositusvihkosen, koska en kuulemma ollut sen sisältöä ymmärtänyt koska painoa oli taas tullu 500g lisää. Ensimmäisellä kerrallakin se samainen vihko käytiin lähes sanastasanaan läpi. Sain myös tehtäväksi kirjata kaikki päivän syömiset ylös, jos siitä olisi apua. Hyvää kai tuo terkkari tarkoittaa, mutta tapa jolla asioita kertoo on niin syyttävä, ettei itku ole kaukana.

Onko tämä tätä samaa kyttäämistä koko loppuraskauden ajan?

No jo on neuvolan täti... Jos jonkin pitäis löysätä pipoa ni sen. Ei tollanen stressi tee hyvää sulle eikä vauvalle. Nyt oot muutaman päivän käymättä vaaalla ja syöt mitä haluat ja nautit tulevasta vauvastasi!

Kurjaa, kun kohdallesi on osunut kyttääjä terkkari :( Mulla painoindeksi oli 27 ekassa ja tokassa raskaudessa 29 ja silti painoani ei kytätty mitenkään erityisesti. Sokerirasituksessa kävin, siinä kaikki oli ok. Kiloja tuli molemmissa raskauksissa 11 ja kaikki jäi laitokselle. Ole huoleti, kuulostaa että syöt terveellisesti. Joillekin tulee raskauden aikana enemmän kiloja, toisille vähemmän. Ei siinä liika stressi auta. Kun syö järkevästi, on kaikki varmasti vauvallasi hyvin!

Kai tuo sama "rääkki" on täälläkin edessä. Vaikka alkumetreillä tässä vasta menenkin. Painoni on nyt 67kg ja en kanssa ymmärrä miten painoni on tässä kesän myötä tuollaisiin lukemiin noussut.

Ennen kesälomaa paino oli 63 kg ja loman jälkeen 64 kg. Siitä muutamien viikkojen kuluttua 65 kg ja nyt lähipäivien aikana punnasin itseni, lukema tuo 67 kg.

En kanssa voi tajuta mikä lihottaa, vaikka olen pyrkinyt kiinnittämään huomiota syömisiini.

Ekaa kun aloin odottamaan painoin 55 kg ja lopussa 73 kg.

En jaksanu lukea noin pitkää sepustusta, mutta eikö kannattaisi hankkia oma vaaka (kun ei sitä otsikosta päätellen ole), ettei painonnousu tule ainakaan yllätyksenä

Siis what? Painosi oli rv 9 4 kg enemmän kuin ennen raskautta kotona aamulla mitattuna? Ja sinulla oli päällä saappaat, farkut ja paksu neule?

Jos näin on, niin eihän todellinen painonnousu ollut varmaan kahtakaan kiloa. Farkut, saappaat ja neule painaa kilon-puolitoista ja päivän mittaan paino nousee kyllä helposti kilon verran aamupainosta...

Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?

Myönnettäköön, kyllä itsekin vähän katsoin missä vaatteissa neuvolaan menin. Mieluummin ohut paitapusero ja housut kuin farkkuja ja monia paitoja päällekkäin. Meillä oltiin aina ilman kenkiä.

[QUOTE="vieras";27214992]En jaksanu lukea noin pitkää sepustusta, mutta eikö kannattaisi hankkia oma vaaka (kun ei sitä otsikosta päätellen ole), ettei painonnousu tule ainakaan yllätyksenä[/QUOTE]

Voisit opetella lukemaan

Vieras: Tiivistettynä oma vaaka on, mutta tuntuu, että neuvolan lähes ainut tehtävä on kytätä ettei painoa ole tullut lisää. Nyt siis ramppaan vaa´alla jatkuvasti ja mietin syömisiäni kokojan.

..: Taidan alkaa tosiaan kiinnittää huomita miten pukeudun neuvolaan :) Olen vain niin tottunut farkkuihin ja neuleeseen, että tuntuu ainoalta oikealta asuvalinnalta näin syksyllä.

Vierailija: Neuvolan tuulikaapissa oli sinisiä kengänsuojia ja kasa lastenkenkiä (ei siis aikuisten kenkiä), niinpä minäkin olen vetänyt vain suojukset kenkien päälle.

Vielä lisäkysymyksenä: Missä vaiheessa tuo painonnousu on edes pienissämäärin sallittua? Siis noin miltä raskausviikolta alkaen?

minulla myös kävi niin että kun neuvantäti merkistsevästi mainitsi painon nousun niin aloin panttamaan. kuvittelin että se painonnousu on tosi paha juttu ja kertoo itsekurin heikkoudesta.
koitinpa sitten olla herkuttelematta ja syömättä.
vauva syntyi viikoilla 35 ja oli aika pienipainoinen.

Itsellä ainakin paino alkoi nousta heti kun plussasin :D

Ennen raskautta 63kg, lopulta synnärillä 80kg ja pari kuukautta synnytyksen jälkeen taas 63kg ja nyt 10kk synnytyksen jälkeen itseasiassa 60kg...

Ei siitä painosta kannata liikaa stressiä ottaa, toki mitään 30kg ei tietenkään kannata itseensä kerätä, mutta se painonnousu nyt vaan kuuluu raskausteen ja osittain myös valmistaa imetykseen :)

[QUOTE="vierailija";27215133]Ja missä neuvolassa pidetään kengät jalassa????[/QUOTE]

Meidän neuvolassa. Laitan kyllä ne siniset muovit jalkaan ja punnitukseen otan kengät pois. Näin loppuraskaudessa tuo kenkien edes takaisin sahaaminen on kyllä järkyttävää. Iha ot tuohon väliin.

Mulla myös yksi sijais th valitti painosta, ja sanoi ettei saa juoda enää tuoremehua... oma th taas seuraavalla kerralla sanoi että eihän sulla mitään ongelmia ole painon suhteen. Toiset ne jaksaa nipottaa pienistä.

Yhteistyössä