neuvolasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ankeuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ankeuttaja

Jäsen
27.06.2007
31
0
6
Hei! Typeränä kyselisin että voiko ensimmäiseen neuvolakäyntiin tulla mies mukaan? Mitä siellä ylipäätään tehdään?Onko hiusten värjäämisestä haittaa raskaus aikana?

Kiitos jos joku jaksaa vastata typeristä typerimpiinkin kysymyksiini ;) :flower:

Ensimmäiselle neuvolakäynnille on hyväkin tulla miehen mukaan. Siellä nimittäin kysellään yhtä ja toista lähisukulaisten sairauksista yms. Muutenkin isä kuuluu neuvolaan siinä missä äitikin - mukaan vaan. Ekalla neuvolakerralla täytellään yhdessä neukan tädin kanssa kaikenmoisia lappusia, otetaan ekat labrat (pissat ja verikoe), jutusellaan siitä elämäntilanteessa, jossa pari juuri nyt on. Ekalla kerralla saa myös kaikenmoista esitettä, jotka liittyvät vauvan odotukseen.

Hiusten värjäämisestä on montaa mielipidettä.. Mun kampaaja ei tuota uskaltanut mulle tehdä muuten kuin folioraitoja, joissa väri ei kosketa päänahkaa. Mutta on kai ihmiset ilman huolta värjänneet raskaanakin ollessa..

Totta kai voi vaikka joka kerta.Punnitaan,jaetaan esitteitä,otetaan verenpaine täytetään paperit.Tohon hiusten värjäämisestä en osaa mitään faktaa sanoa mutta tuskimpa olisihan siitä neuvolassa mainittu jos olisi lähes jokainen kumminkin värjää hiuksia olen joskus kuullut että hiusväri saattaa raskaus aikana tarttua huonommin kuin yleensä.

Voi olla jopa hyvä ottaa se mies mukaan ku ainaki täällä meillä sillä ekalla käynnillä käydään läpi molempien perhetaustat. Siis sairauksia sun muita. Ja voi se olla kiva isällekin ehkä kuulla ne ekat pienet sydämen äänet. (jotka ei muuten sitte välttämättä kuitenkaan kuulu ennen ko vasta viikolla 12 :) )

Ja mä en usko,et hiusten värjäämisestä raskausaikana on mitään haittaa. Kolmas raskaus itellä menossa ja samaan tahtiin oon värjänny ko ennenki. Terveitä lapsia tullu. Ainoo mitä oon kuullu,et väri ei välttämättä tartu niin hyvin raskauden aikana tai ei kestä niin kauan. Jotkut sanoo,et ekan kolmanneksen aikana pitäs välttää värjäystä,mut en tiedä sitte. Sen ekan kolmanneksen aikana pitäs melkeen sitte välttää kaikkea muutaki jos tiettyjä tahoja kuuntelee.

Juttele siellä neuvolassa kaikista tommosista. Sieltä saat semmoset ohjeet,joita voit huoletta sitte noudattaa. Ja siellä tiedetään,et ei oo tyhmiä kysymyksiä. =)

Onnittelut vielä plussasta. :flower: :heart:

Mä en kyllä usko että hiusten värjäämisestä haittaa olisi.
Mites sitten me kampaajat? Ei ihan voi olla töistäkään pois 9kk. Joka päivä kuitenkin tulee käsiteltyä värejä/permisaineita.
Ja omaa päätäni meinaan värjätä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä sai myös lähetepaperit jotka otetaan labraan mukaan. Siellä siis pitää myös käväistä lähiaikoina.

Ei meilläpäin kyllä missään labrassa käydä..

Meillä käydään joka raskauden alussa.Testataan HIV ja hepatiitit sun muut.. Ja täällä myös katotaan hemoglobiini labrassa. Ei oo tekniikka täällä kehittyny siihen,et ois tädillä pikatestiä siinä itellään. :D

Meillä on mies ollut mukana neuvolakäynneillä aina kun töitten puolesta on voinut (5vuorotyössä ) . Ensimmäisen raskauteni aikana ei ollut niin paljon töitä, että hyvin kerkesi mukaan. :)

Ensimmäisen raskauden aikana en värjännyt hiuksia, kuin ihan viime hetkillä ennen synnytystä (juurikasvu oli jo paha) enkä myöskään lakannut kynsiä jne... ;)
Mutta seuraavissa raskauksissa olin hiukan huolettomampi... En tosin ole koskaan polttanut ja juomisen jätin heti raskaaksi tultua ja sillä tiellä melkein olen (siideriä silloin tällöin, kun viimenenkin imetettävä on nyt vieroitettu 2½v) ... :whistle:

Meillä sai myös lähetepaperit jotka otetaan labraan mukaan. Siellä siis pitää myös käväistä lähiaikoina.

Täällä käydään. Otetaan veriryhmä, hiv ja hepatiittitestit ym. verikokeet ja pissanäyte josta tutkittiin jotain...siis eri näyte kun mikä annetaan joka kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:

Täällä käydään. Otetaan veriryhmä, hiv ja hepatiittitestit ym. verikokeet ja pissanäyte josta tutkittiin jotain...siis eri näyte kun mikä annetaan joka kerta.

Ahaa, meillä otetaan vaan neuvolassa verikoe mikä lähetetään sitten sinne missä noi veriryhmät sun muut katotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mä en kyllä usko että hiusten värjäämisestä haittaa olisi.
Mites sitten me kampaajat? Ei ihan voi olla töistäkään pois 9kk. Joka päivä kuitenkin tulee käsiteltyä värejä/permisaineita.
Ja omaa päätäni meinaan värjätä myös.

Mun tuntemat kampaajat kyllä käyttävät suojakäsineitä noita aineita käsitellessään...

Yhteistyössä