neuvoloihin enempi vanhempia tukevaa lastenhoito-opastusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kyllä ois kova huuto tuommoisella hommalla että todellakin annettaisiin opetusta lasten hoitoon ja kasvatukseen ja siihen että vanhemmat on niitä aikuisia joiden tulee päättää asiat eikä miltään taaperolta kysytä lupaa johonkin perheen asiaan.
En tarkoita että pelkästään nuorille äideille tai isille vaan sellaisille kaikillejotka ovat aivan "käsi" lasten kanssa, niille joilla ei ole mitään tuntumaa lapsiin ja ei minkäänlaista kokemusta lapsista ja yht´äkkiä onkin vauva talossa joka kasvaa ja muuttuu uhmaikäiseksi ja vanhemmat on kuutamolla.

Mä itse seurailen paljon perheitä ja surullista kun näkee miten lapsi vedättää vanhempaa sata-nolla ja huomaa että vanhempi ei hoksaa pointtia.
Ei tässä itekkään mitään sädekehää päänympärille tarvii mutta voin kai sanoa että kyllä mulla homma on hanskassa, vaikka uhmaikäisiäkin pirtissä vilisee ja miksi sitä ei vaikka saisi terveesti huomatakkin itsestään.
mä tykkään että jokainen lapsi on niin arvokas että kyllä se hyvän kasvatuksen ansaitsee :)

Kiitti ideasta :) , mutta maksaisiko vanhemmat perheen lastenkasvatuksesta? Epäilen...ja neuvola, jos mikä on hyvä paikka oppia tuntemaan perheitä paremmin, kuin yhden käynnin perusteella. Näkee, miten vanhemmat toimivat lapsen kanssa. Edellyttäen, että molemmat olis läsnä.

Ihan hyvä idea, mutta välttämättä neuvola ei ole se oikea instanssi..

Ennemminkin sellaisia ihmisiä, kun sinä ap kaivattaisiin näihin tehtäviin. Ihmisiä joilla on ihan käytännön kokemusta, tervettä maalaisjärkeä sitä pehmeämpää tunnepuolta unohtamatta.

Kaikilla terveydenhoitajilla sitä ei ole. Eikä sitä voi kirjoista lukea..

Ja, kai se on niin, että se lapsi on se opettaja, meillä kaikilla :). Vaikka olis miten monta lasta, kaikki on kuitenkin yksilöitä ja erilaisia. Siinä sitten koetellaan perhettä, sisaruksia ja parisuhdetta, joka ikävä kyllä yllättävän usein hajoaa :(

Meidän neuvolan th on kyllä välillä itsekin niin kuutamolla, että ei kyllä mua ehkä tarviis enää kasvatuksessa tulla neuvomaan.. Jokainen kasvattaa niitä lapsia omien arvojensa mukaan, tai miten on tullut itse kasvatetuksi, tai sitten tekee juuri päinvastoin kun omat vanhemmat on tehnyt. Mulle paras "kasvatuskoulu" on kyllä tullut työkokemuksen perusteella, kun kentällä on tavannut niin paljon erilaisia perheitä ja niistä oppinut, miten en ainakaan halua tehdä..

Mutta oot kyllä oikeassa että aika monetkin vanhemmat tarvitsivat enemmän tukea siihen lasten kasvatukseen, mutta mikä sitten olisi se oikea väylä, päiväkodin yhteistyökään ei kaikille riitä ja jos kasvatus aloitetaan vasta koulu iässä niin ollaan jo pahasti myöhässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän neuvolan th on kyllä välillä itsekin niin kuutamolla, että ei kyllä mua ehkä tarviis enää kasvatuksessa tulla neuvomaan.. Jokainen kasvattaa niitä lapsia omien arvojensa mukaan, tai miten on tullut itse kasvatetuksi, tai sitten tekee juuri päinvastoin kun omat vanhemmat on tehnyt. Mulle paras "kasvatuskoulu" on kyllä tullut työkokemuksen perusteella, kun kentällä on tavannut niin paljon erilaisia perheitä ja niistä oppinut, miten en ainakaan halua tehdä..

Mutta oot kyllä oikeassa että aika monetkin vanhemmat tarvitsivat enemmän tukea siihen lasten kasvatukseen, mutta mikä sitten olisi se oikea väylä, päiväkodin yhteistyökään ei kaikille riitä ja jos kasvatus aloitetaan vasta koulu iässä niin ollaan jo pahasti myöhässä.

Varmaan AP tarkoittikin juuri niitä vanhempia, joilla ei ole sitä kosketusta ollut lastenkasvatuksen kanssa, ja joilla ei ole otetta kasvatukseen ollenkaan.

Yhteistyössä