neuvoton vauvan vaivojen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koliikkia vai mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koliikkia vai mitä

Vieras
Hei... Tässä silmät ristissä koetan kirjoittaa taas huonojen yöunien jälkeen... Meillä on 5 viikon ikäinen täydellinen pieni tyttö, jolle haluaisin olla paras mahdollinen äiti, mutta välillä niin väsynyt etten jaksaisi pienelle edes jutustella, ja on niin kamalan syyllinen olo tietysti siitä sitten... Eli vauvalla on ilmeisesti vatsavaivoja... itkeminen on lähinnä iltaisin tapahtuvaa, eli vauva saa itkukohtauksia, silloin ei ota tuttia, tissiä kyllä ottaa mutta koska ylensyö, sitten oksennetaan jo siinä tissillä valtavat määrät, ja taas syödään... ja mahaa kipristää vaan enemmän. Vauva vääntelehtii ja taivuttaa itsensä karrelle, huitoo käsillään ja potkii naama punaisena. Piereskelee ihan hirveästi.

Röyhtäyttäminen ei auta, pidän myös aina pitkään pystyasennossa syötön jälkeen. Vauva pulauttelee ihan kauheasti, välillä olen yltä päältä soosissa hiuksia myöten. Pulautuksia tulee myös vaikka syömisestä olisi kuinka paljon aikaa. tuntuu siltä että vauvalla nousee jatkuvasti masusta tavaraa suuhun ja nieleksii sitä jatkuvasti... Öisin nukkuessaan vauva pitää jatkuvaa ärinää ja ähinää ja vehtaa kehdossaan, pulauttelee myös öisin. Aina ennen syömään heräämistä vauva pitää ainakin puolisen tuntia heräämisääniä, ähellystä ja "hinkumista" ja maiskuttelua, ja herään jo näihin ääniin ennen kuin kitinä alkaa.

Olen suurimman osan yöstä hereillä kun en saa vauvan ärinöiltä nukuttua. vauvan nukuttaminenkin on kamalaa, pidän puoliväkisin tuttia suussa ja toisella kädellä pidän venkoilevan vauvan käsiä paikoillaan. ja yösyötön jälkeen on turha luulla että vauva nukahtaa ja itse saa myös nukkua, syömisen jälkeen, tai yleensä jo sen aikana, alkaa se punaisena puhkuminen ja ähellys eikä vauva meinaa millään nukahtaa... Hikka meillä on myös jatkuvasti, ja sekin valvottaa ja pulaututtaa. En tiedä miten voisin auttaa vauvaa! En tiedä voidaanko tässä tapauksessa puhua koliikista, kun ei vauva itke kuin sen pari tuntia päivässä.Päivisin tai aamuisin on välillä niin hyväntuulinen, kovasti nauraa ja on tarkkaavainen ja kiinnostunut... Cuplatonia olen käyttänyt jo pari viikkoa, ei ole auttanut. Öljypohjaisen d-vitamiinin vaihdoin myös vesipohjaiseen, jekovittiin, ei tullut muutosta...

Vauvan itku alkoi ennen kuukauden ikää, mutta muut puhinat ja kakan työntämistä muistuttavat äänet on olleet alusta saakka jatkuvia... Olen kyllä itse niin puhki, hoidan vauvan yksin koska mies on aina töissä, iltaisin kello on ainakin 1 ennen kuin pääsen nukkumaan... Sitten vauva herää ennen aamua muutaman kerran, ja siinä meneekin sitten hereillä ainakin tunti per kerta, ja vauvan nukuttaminen päälle puolisen tuntia, ja yleensä 8 jälkeen en saa enää nukkua koska vauva ei nuku... jos koetan nukuttaa hänet väkisin, menee siihen ainakin puoli tuntia... Onko kellään mitään sanottavaa tähän meidän tilanteeseen???

Kylläpä kuulostaa rajunpuoleiselta koliikilta.. Oireet ainakin suoraan oppikirjoista. Koliikkitietoahan löydät esim. googlettamalla.
Olet todella hienosti kirjoittanut asiasta ja tunnut olevan todella hyvä ja vastuuntuntoinen äiti. Olet varmasti tehnyt kaiken niin hyvin kuin vain voi. Koliikki on kurja vaiva, kun siihen ei ole oikein konstia muuta kuin aika. Kolmen kuukauden tienoilla pitäis helpottaa. Vauvalle ei jää siitä mitään haittoja, suurin ongelma on vanhempien väsyminen. Ja eihän siis vauvallakaan ole hyvä olla niissä vaivoissa..
Voi kun saisit järjestettyä itsellesi kunnon unet, jotta jaksaisit sitten taas hetken vähän paremmin.
Älä missään tapauksessa koe olevasi huono äiti tai aiheuttavasi itkut itse jollakin. Vauva varmasti vielä palkitsee kunhan vaivat loppuvat. Järjestä aikaa itsellesi ja muista, että olet omalle vauvallesi maailman paras ja rakkain!
voimia :hug:

voisipa olla myös refluksia, eli takaisinvirtausta. Juttelisitko lapsesi oireista lastenlääkärin kanssa, voisitte saada avun pian, ja elämä hellittäisi edes hiukan. Tuo kamala väsymys myös minulle tuttua, ja juuri samanlaista oireilua meillä tytöllä. Ja apua saatiin vasta vuoden iässä kun tajusin mennä yksityiselle, neuvolassa ei otettu mitään kantaa! Ehdin siihen mennessä itse huonoon jamaan, myös henkisesti koska unet jäivät olemattomiksi enkä jaksanut olla "hyvä äiti". Olisi hyväksi sinulle ja lapsellesi että hakeutuisit oikean lääkärin juttusille pian, etteti väsymys teillä molemmilla mene "yli" ja aiheuta sitten muuta murhetta ja huolta...
Voimia!!!

Hei, meillä oli esikoisen kanssa ihan samanlaista, ja toi punaiseksi meneminen ja huitominen kans. Pulauttelut lensivät kaaressä seinälle asti pahimmillaan. Olin tosi väsynyt myös. Yöt oli yhtä ähkimistä, loppujen lopuksi kun olin neuvolassa ja kunnallisessa terveydenhoidossa käynyt enkä kummempaa apua saanut niin käännyin yksityisen lääkärin puoleen, (lastentautien erikoislääkäri), hän totesi ettei rintamaito sopinut meidän vauvalle koska hänellä oli maitoproteiini-allergia. Siitä päivästä lähtien juotimme pullosta apteekin Peptidi-tuttelia ja kolmannen vuorokauden kuluttua jo alkoi tilanne rauhoittua, ja siitä joka päivä vaan paremmaksi meni. Unet piteni ja ruokailuvälit myös kun ruoka alkoi pysyä sisällä. Ja sain sitten myös nukuttua enemmän. Voimia sinulle, koeta levätä päivällä kun vauva nukkuu, kotityöt VOi odottaa sitä parempaa aikaa. :hug:

Meillä oli hyvin samanlaista oireilua. Neuvolassa sanottiin voivoi, kuten myös lääkärissä. Kokeilin itse täysin maidotonta dieettiä ja muutamassa päivässä oireet katosivat. Tämän neuvolassa kerrottuani, päästiin allergiatestiin. Näytti negaa maidolle ja lääkäri kehotti vaan alkaa syödä maitotuotteita. Oireet palasivat.

Sittemmin monen mutkan kautta päästiin allergialääkärille ja altistukseen: maitoproteiiniallergia. Eli allergia (voi olla muukin kuin maito) voisi olla yksi syy. Suosittelen kyllä yksityistä lastenlääkäriä, jotta sisitte avun mahdollisimman pian. Täällä on myös julkiselle puolelle melkoiset jonot.

Toivottavasti saatte selvyyttä asioihin. Tuo on pitemmän päälle aivan liian raskasta yksin jaksaa! :flower:

oli hirveetä oksentelua ja semmosta paksuakin maitoa tuli takaisin ja meinasivat että se on takaisin virtausta.. mutta kun lapsella nousi paino ei tehty sille mittää.. jos lapsen paino ei nouse ja on takaisin virtausta nii se vaatii leikkauksen.. meillä tyttö nyt 3kk ja on oksentelukin alkanu helpottaa että toivottavasti se teilläkin helpottaa..

jaksamisia sinne :hug:

oli hirveetä oksentelua ja semmosta paksuakin maitoa tuli takaisin ja meinasivat että se on takaisin virtausta.. mutta kun lapsella nousi paino ei tehty sille mittää.. jos lapsen paino ei nouse ja on takaisin virtausta nii se vaatii leikkauksen.. meillä tyttö nyt 3kk ja on oksentelukin alkanu helpottaa että toivottavasti se teilläkin helpottaa..

jaksamisia sinne :hug:

Veikkaisin allergiaa.

Tutun lapsi oli aikalailla sinun kuvauksen mukainen. Huusi ja huusi, epäilivät olevan vain koliikkia. Lopulta äiti väsähti ihan täysin ja soitti lääkäriin. Sai nopeasti peruutusajan allergiatesteihin. Selvisi, että tyttö on allerginen melkein kaikelle. Aloittivat heti apteekin maidon ja vaivat katosivat. Edelleenkin kiellettyjä ruoka-aineita on enempi kuin sallittuja.

Nyt vain lääkäriin mars, niin toivottavasti jotain selviää. Jaksamista :hug: !

Ymmärrän täysin sinua. Meillä on täsmälleen sama tilanne. Käytiin juuri tänään lääkärissä asian kanssa. Sanoi vaan, että vatsavaivoja ja koliikin tyyppisiä oireita. Cuplatonia käski kokeilla, myös vyöhyketerapiaa ja vauvahierontaa. Näitä ensin kokeilla sitten verikokeisiin, josta selvitetään onko maitoallergiaa. Itse alkaa olla väsynyt, mutta jaksettava on. Toivottavasti jossain vaiheessa helpottaisi. Ja oksentelu on kuulemma ihan "normaalia". Kerroin lääkärille, ku vauvalla tulee suuhun aina jotain, jota se nieleskelee. Mutta eipä se oikein noteerannut, ei pitänyt minään. Meijän vauva nukkuu yöllä ihan hyvin ekan 4-5 tunnin jakson, mutta sen jälkeen pari (joskus yksi) 1-2 tunnin jaksoja, jotka ovat tosi levottomia. Ähinää, puhinaa, maiskuttelua ym. Ja tosiaan tätä aina ennen kunnon heräämistä. Päivisin ei vauva nuku juuri lainkaan, taistelun kanssa sen saa nukkumaan ehkä pariksi tunniksi. Ja siinäpä se päivä sitten onki. Todella raskasta on, mutta koetetaan jaksaa päivä kerrallaan :hug:

Kyllä tuo runsas pulauttelu on merkki jostakin. Saattaa olla just maitoallergiaa. Sitä tutteli-peptidiä ei enää valmisteta, maitoallergiset saa almiron pepti -nimistä vastiketta. Tai jos maitoa itsellä riittää niin sitten kannattaa kokeilla sitä maidotonta ruokavaliota. Mutta siinä saa olla tosi tarkka, maitoa on melkein joka paikassa. Ja kun niin usein sekoitetaan vielä siihen laktoosiin...

Sitä vaan vielä, että meidän bebe nyt jo 5 kk mutta ei mun mielestä ole oksentelu tai runsas pulauttelu normaalia. Me saatiin heti neuvolan kautta vastikeresepti, testeihin ollaan menossa vasta nyt. Olisi ollut hirveää vain odotella tyyliin "koita jaksaa"....! Tosin mulla itsellä on maitoallergia että ehkä se laittoi vähän potkua asioihin. Mutta tosi kauan on saatu odotella tuota testiaikaa.

Saisitko isin nukuttamaan vauvan iltaisin, jotta saisit itse hyvää unta edes muutaman tunnin yössä? Meillä vauva nukkuu arkipäivinä ensimmäiset yöunet aina isin kanssa (me siis nukutaan miehen kanssa eri sängyissä), minä saan muutaman tunnin hyvää syvää unta ja loppuyön vaavi nukkuu minun kanssani, jotta isi saa unta ja jaksaa käydä töissä. Illalla ja viikonloppuna nukutaan sitten kaikki päikkäreitä tarpeen mukaan.

Yhteistyössä