NICORETTE JA ALKURASKAUS !!

  • Viestiketjun aloittaja tupakkaliisa
  • Ensimmäinen viesti
tupakkaliisa
Onko täällä ketään(??!!) jolla olisi kokemusta kyseisestä valmisteesta ,onko sitä ihan turvallista tupakanhimoonsa käyttää? Tällä hetkellä tupakkaa menee 2-3 päivässä.
 
Minusta...
Tuntuu kummalliselta, että jos noin vähän polttaa, niin eikö pysty olemaan ilman mitään nikotiinivalmisteita? Tupakka on myrkky!!!! Itse polttelin about 2 tupakkaa päivässä ennen raskautumistani ja se loppui kerrasta kun sain tietää olevani raskaana.
 
fang shai
Alkuperäinen kirjoittaja Minusta...:
Tuntuu kummalliselta, että jos noin vähän polttaa, niin eikö pysty olemaan ilman mitään nikotiinivalmisteita? Tupakka on myrkky!!!! Itse polttelin about 2 tupakkaa päivässä ennen raskautumistani ja se loppui kerrasta kun sain tietää olevani raskaana.
Mitä ihmettä tulet moralisoimaan kun toinen yrittää vaan kysyä kysymystä?!?! Tuollaiset ääliöt pilaa tän palstan idean.

Olen aivan 100 % varma että AP tietää tupakan olevan huonoksi sikiölle ja tupakoinnin kaikin tavoin typerä tapa, joten pitääkö sitä erikseen alleviivata varsinlkaan kun ei edes vastaa kysymykseen?

Hieno juttu, aivan mahtava juttu että sinä pystyit lopettamaan tupakan polton. Ketään se ei nyt kylläkään kiinnostanut!

AP:lle: minulle neuvolassa sanottiin (kätilö) että 1-3 tupakkaa päivässä on turvallisempaa kuin nikotiinilaastarit. Eli laastareita ei saa raskausaikana käyttää, koska ne antavat koko ajan vaikuttavaa ainetta. Purkkaa sen sijaan suosittelivat. Äitiyspolin el lääkäri taas sanoi purkasta ettei suosittele koska ei tarpeeksi tutkimustietoa. Että stressi ja vieroitusoireet joka lopetuksesta aiheutuu voi olla haitallisempaa kuin se max 3 tupakkaa päivässä.

Tsemppiä lopettamiseen!
 
siis purkka
Alkuperäinen kirjoittaja takuuvarma tieto:
Nicorette on taatusti terveellisempi vaihtoehto sikiön kannalta kuin tupakointi.
Purkka kyllä mutta laastari ei. Nikotiinia sisältäviä laastareita ei saa käyttää koska päästävät verenkiertoon jatkuvalla syötöllä nikotiinia, ympäri vuorokauden ja sikiö altistuu koko ajan. Sillon on turvallisempaa polttaa se muutama tupakka vuorokaudessa. Vaikkei tietenkään tupakointi ole hyväksi, mutta sitä ei tässä ketjussa kysytty.
 
terkaksi
Alkuperäinen kirjoittaja meille..:
Minulle lääkäri sanio että jos polttaa alle 10 päivässä on se parempi vaihtoehto kuin mikään nikotiini valmiste.. tiedä sitten..
Samoin!

En ole raskaana mutta neuvolassa töissä. Meidän toinen lääkäri vastaa kysyttäessä että jos on pakko käyttää nikotiinia niin mieluummin polttaa sen alle 10 päivässä kuin että käyttää ns. keinotekoista nikotiinia joka vaikuttaa nikotiinin lisäksi muillakin tavoin joita ei vielä tunneta tarpeeksi. Toinen lääkärimme taas alkaa päivittelemään että hyi hyi kun tupakointi on pahasta, eikä asiakas kehtaa enempää kysellä. Mielestäni on hyvä antaa vastaus kysymykseen ilman arvotelua ja toisen kritisoimista. aivan varmaan kaikki tietää tupakoinnin olevan huonoksi, mutta ämä pino ei tosiaan ollutkaan sellaista moralisointia varten. Muistuttaisin lisäksi että tupakasta eroon pääseminen on verrattavissa heroiiniin riippuvuutta aiheuttavalta asteeltaan, joten hienoa jos odottaja pystyy ainakin vähentämään siihen alle kymmeneen päivässä.
 
Bamse+
Noi on juuri noita joiden pitää nostaa itsensä jalustalle että minä olen niin hyvä ja parempi. Kaikkihan tietää ettei tupakointi ole hyväksi tai huumeet tai viina. Turha sitä tähän ketjuun tulla kertomaan ellei samalla voi antaa siihen ainoaan kysymykseen edes vastausta.
 
En tiedä, mutta..
itse käytin nikotiini valmisteita heti kun tulin raskaaksi tarkoituksena jättää nekin mahd. pian. Olen siis tupakoitsija (vajaa aski päivässä). Lopetin heti tupakoinnin plussa testin tehtyäni, mutta käytin nicorettea purukumina ja välillä laastaria. Raskaus meni kesken aika alussa.
Lääkärikään ei osannut sanoa juuta eikä jaata johtuiko keskenmeno nikotiinivalmisteen käytöstä (ei ole tutkittu) vai muista syistä...
 
koettu on
Olen itse lopettanut röökin polton juurikin vauvakuumeen vuoksi ja oman terveyden. Kävin vieroitushoitajalla tämän takia ja hän (hoitoalan ammattilainen) sanoi että voin rohkeasti jatkaa nikotiinivalmisteiden käyttöä raskaana. Niissä EI OLE samoja myrkkyjä kuin röökissä. Joten käytä valmisteita vaan, parempi ne kuin hirveä stressi!
 
:).
Alkuperäinen kirjoittaja koettu on:
Olen itse lopettanut röökin polton juurikin vauvakuumeen vuoksi ja oman terveyden. Kävin vieroitushoitajalla tämän takia ja hän (hoitoalan ammattilainen) sanoi että voin rohkeasti jatkaa nikotiinivalmisteiden käyttöä raskaana. Niissä EI OLE samoja myrkkyjä kuin röökissä. Joten käytä valmisteita vaan, parempi ne kuin hirveä stressi!
Tuo on aivan väärä neuvo, kuten moni ketjussa kirjoittikin niin purkat kuin laastaritkin on kiellettyjen listalla raskausaikana niistä verenkiertoon joutuvan suuren nikotiini määrän vuoksi, tutkimustuloksista voi kysyä asiantuntioilta niin äitiyspolilta kuin nlan lääkäreiltä.
Itse luotan enemmän lääkäreihin kuin "kotikonitohtoreihin", jotka ovat kehoittaneet vähentämään tupakoinnin määrää alle 10 savukkeeseen vrk:ssa jollei kykene kokonaan lopettamaan.
(Vieroitusoireiden aiheuttama stressi on heidän mukaansa sikiölle haitallisempaa, kuin tuo muutama tupakka vrk:ssa)

Terveisin 5 täysin terveen tupakki-äiti


 
laalaalaalalal
Alkuperäinen kirjoittaja :).:
Tuo on aivan väärä neuvo, kuten moni ketjussa kirjoittikin niin purkat kuin laastaritkin on kiellettyjen listalla raskausaikana
Purkat EI ole kiellettyjä raskausaikana, tämä on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriltä tullut neuvo. Purkasta puuttuu kaikki ne tuhannet kemialliset myrkyt + häkä, mitä tupakka sisältää ja jotka myös kulkeutuu sikiöön. Tietty jos jatkuvasti jauhaa, ei se varmaan tee omalle olollekaan hyvää, mutta SILTI parempi kuin jos polttaa jatkuvasti.

Sitä paitsi, jos luulis silloin tupakankin olevan kiellettyä???? Kummasti vaan toisille maistuu :p
 
Hmmm.
Ketjupa meni taas mustavalkoiseksi....

Eli jos polttaa vain muutaman tupakan vrk:ssa on se vähemmän haitallista kuin nikotiinivalmisteiden käyttö.

Nikotiinivalmisteiden ns. hyöty verrattuna tupakkaan tulee paljon raskausaikana polttavalle....

eli mikäli tupakoit alle 10 röökiä vrk:ssa ei nikotiinivalmisteee ole sen parempia,
mutta jos tupakoit paljon 10 röökistä askiin tai yli vrk:ssa, suositellaan nikotiinivalmisteita käytettäväksi raskauden aikana.

Tuliko tarpeeksi selvästi selitettyä..... ja tieto saatu äitiysplk:n lääkäriltä!
 
toistan
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm.:
Eli jos polttaa vain muutaman tupakan vrk:ssa on se vähemmän haitallista kuin nikotiinivalmisteiden käyttö.
Ei ole, jos jauhaa niitä purukumeja yhtä monta kuin polttaisi tupakoita - johan sen sanoo arkijärki, koska tupakassa on tuhatkertainen määrä erilaisia myrkkyjä nikotiinipurukumiin verrattuna. Jos sen sijaan suu jauhaa aamusta iltaan tauotta nikotiinipurkkaa, niin se lienee ylipäätäänkin haitallisempaa kuin kahden savukkeen polttaminen. Mutta normaalisti nikotiinipurukumia käytetään _tupakan_korvikkeena_. Jos purkkaa tekee mieli niin kovasti, kantsii ostaa niksapurkan väliajoiksi vaikka Jenkkiä.
 
tupakkaliisa
Nimimerkille Minusta... haluan vaan sanoa että kyllä lopettaminen varmasti onnistuu helposti jos olet vaan polttanut sen 2 röökiä ennen raskautta. Ajattelin vaan tarkentaa ,että mulla sitä meni ennen plussatestiä noin aski ja nyt olen vähentänyt alle viiteen päivässä .Kirjoitinkin "tällä hetkellä" .Että kiitos hyvästä kommentista vitsin puusilmä ;)

Kiitos hyvistä vastauksista suurimmalle osalle. Mulle neuvolatäti sanoi että ehdottomasti vaan otat nikotiiniPurkkaa..Mutta nyt kun olen näitä lukenut niin enpähän tiedä kumpi sit on parempi ??!! Alle 5 tupakkaa vai ? Noissa purkissa kun on tuota nikotiinia aika hurja määrä verrattuna johonkin esim.pall mall (2 mg ---> 0,3 mg.

Lisää mielipiteitä!!
 
Jeps vanhempi..
Ehdottomasti parempi lopettaa, myös nikotiinipurkka ja inhalaattori on parempi kuin kohtuullisesti käytettynä kuin tupakka. Mutta niille kenelle se on todella vaikeaa, on parempi, että ehkä polttaa sen 0-2 tupakkaa/pvä, (max 5). Kuin että kärsii vieroistusoireista, hirveästä stressistä, "streesiarvot" on koko ajan huimissa lukemissa, syö nikotiinipurkkaa ja mahdollisesti vielä sen päälle repsahtaisi satunnaisesti tupakoimaan.

Mutta tuo 0-2 tupakkaa (max. 5) päivässä ei ole niin paljon enää, että jos sillä pystyy välttämään "muut" asiat, on ehkä parempi toimia sitten niin. Mutta ehdottomasti parempi lopettaa ja käyttää vaikka nirorettepurkkaa vähäisessä määrin, kuin jatkaa normaalisti, että polttaisi askin päivässä. Tuohon 2-5 tupakkaan/pvä:ssä pystyy kyllä vähentämään. Mutta tuo 5 alkaa olla ehdoton maksimi.
 
Jeps vanhempi..
Jos pystyt vielä tuosta vähetämään purkan avulla, niin ehdottomasti teet niin. Purkkaa saa käyttää purkkaa todella paljon, että se olisi haitallisempaa kuin tupakka. Mutta jos repsahtaa sen lisäksi tupakoimaan, niin sitten onkin ihan eri tilanne.

Tsemppiä ap:lle, todella hyvällä mallilla olet jo nyt. Toki kannattaa ehdottomasti vielä vähentää, voit vielä vaikka yrittää "korvata" paria tupakkaa purkalla.
 
Mitä jos yli 10?
En kaipaa moralisointia, itse asiassa en itse edes polta enkä ole edes raskaana juuri nyt. Mutta minua kiinnostaa mitä konkreettista haittaa tupakasta on? Tiedän että keskosuutta aiheuttaa, koska istukan toiminta heikentyy loppuraskaudessa ja keuhkojen kehittymiseen luullakseni vaikuttaa haitallisesti. Mutta mitä muuta?
Siskoni raskaana ollessaan poltti noin 5 savuketta päivässä. Lääkäri sanoi että se on parempi kuin nikotiinituotteet. Mutta lääkäri oli varoittanut että max 10. Eli tiedättekö mitä tapahtuu kun poltaa tuon yli 10? Asiasta tuskin tutkimuksia on, mutta onko jotain faktatietoa?
 
osoitteesta nettineuvo.fi:
Tupakointi

Raskauden aikainen tupakointi vaarantaa sikiön terveyden. Tupakan sisältämät myrkyt kulkeutuvat napanuoran välityksellä sikiöön. Sikiön kannalta haitallisimmat aineet tupakansavussa ovat häkäkaasu, nikotiini ja raskasmetallit.

Nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, mikä johtaa sikiön hapensaannin heikkenemiseen. Sikiön veren nikotiinipitoisuus voi olla jopa korkeampi kuin äidillä. Häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä ja tuloksena on krooninen hapenpuute. Hapenpuute vaikeuttaa solujen jakautumista ja kudosten kasvua.

Tupakansavun sisältämät syanidi, kadmium ja lyijy ovat myös merkittäviä sikiön kasvuhäiriön aiheuttajia häkäkaasun ja nikotiinin ohella.

Tupakoinnin aiheuttamat ongelmat raskauden aikana

Tupakointi viivästyttää raskaaksi tuloa, lisää kohdunulkoisen raskauden riskin yli kaksinkertaiseksi ja kaksinkertaistaa keskenmenon riskin.

Tupakointi raskauden aikana lisää raskaudenaikaisen verenvuodon riskiä, mikä puolestaan altistaa keskenmenolle ja ennenaikaiselle synnytykselle. Riski ennenaikaiseen synnytykseen kasvaa suhteessa päivittäin poltettujen savukkeiden määrään. Myös istukan ennenaikainen irtoaminen ja ennenaikainen lapsiveden meno ovat yleisempiä tupakoivilla kuin tupakoimattomilla.

Tupakoinnin vaikutukset sikiöön ja syntyvään lapseen

Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa lapselle terveydellisiä riskejä ainakin 10 ikävuoteen saakka. Tupakoivien äitien vauvat painavat synnyttyään 200-400 grammaa tupakoimattomien vauvoja vähemmän. Alentuneeseen syntymäpainoon liittyy suurempi erilaisten komplikaatioiden riski.

Jos äiti on tupakoinut runsaasti odotusaikana, lapsi saattaa kärsiä nikotiinin vieroitusoireista syntymänsä jälkeen ja olla itkuinen, ärtynyt ja valitteleva. Raskausajan tupakointi voi myös lisätä kätkytkuolemariskiä.

Tupakan haittavaikutuksille altistuminen voi heijastua myös lapsen viivästyneenä kehityksenä. Puhumaan oppinen voi viivästyä ja myös muussa oppimisessa voi olla vaikeuksia. Keskittymis- ja käytöshäiriöitä sekä yliaktiivisuutta ja aggressiivisuutta on raskauden aikana tupakalle altistuneilla lapsilla muita enemmän.

Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla on kaksinkertainen alttius sairastua astmaan, allergiaan tai allergiseen ihottumaan.
 
taistelua
Olen polttanut aina raskauksien välissä,aina on ollut helppo lopettaa tupakointi kun olen saanut tietää olevani raskaana. Nyt sitten tein testin, positiivista näytti, mutta tupakka vain maistuu, ei mitään etovaa tunetta niinkuin muissa raskauksissa,pelottaakin vähän jos tästä tuleekin kova taistelu päästäkseni pois tupakasta raskauden ajaksi.
 
Niksut 84
Purkka kyllä mutta laastari ei. Nikotiinia sisältäviä laastareita ei saa käyttää koska päästävät verenkiertoon jatkuvalla syötöllä nikotiinia, ympäri vuorokauden ja sikiö altistuu koko ajan. Sillon on turvallisempaa polttaa se muutama tupakka vuorokaudessa. Vaikkei tietenkään tupakointi ole hyväksi, mutta sitä ei tässä ketjussa kysytty.

Mulla olisi Nikotiinipurkkaa ja nikotiinilaastareita edullisesti 1/4 osa apteekin hinnasta myynnissä. Laastareita on kahta eri vahvuutta 14mg ja 7mg,purkkaa on 2mg vahvuus PK-seutu tai postitoimitus muualle maahan Vepari84@outlook.com
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Plussasin juuri ja ihan innoissani tästä! Olen kumminkin kova stressaamaan ja silloin tekee mieli niksapurkkaa. Tupakasta vierottauduin jo ajat sitten höyryllä ja höyrystä vierottauduin nikotiinipurkalla. En oikein uskalla näitä purkkiakaan enää pureskella, jos tulee jotain vakavaakin haittaa. :,O Ostan jotain ihan normipurkkaa ja vierottaudun tästä nikotiinistakin sitten vaan. Kysyn lisää sitten ekalla neuvolakäynnillä. xD

Pointtina on että jos on pakko sitä ressiä purkaa tosi hillityllä määrällä niksapurkkaa niin onko se kuinka vaarallista.. Voiko jatkaa hillityllä määrällä paristi päivässä tarvittaessa vai onko niin iso vaara että pitää kiertää kaupassakin kaukaa nikotiini. Sehän on kofeiiniin verrattava "myrkky" ja kyllä minä kahviakin olen juonut pari kuppia päivässä. Paras olisi että ei kumpaakaan mutta mites mun hermot. x,D
 

Yhteistyössä