Hae Anna.fi-sivustolta

1. Palvelimen ylläpitotöiden johdosta foorumi ei ole käytettävissä perjantaina 19.7. noin klo 06.00 - 07.00 välisenä aikana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Pyrimme pitämään tauon mahdollisimman lyhyenä.

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Nielu- ja kitarisaleikkaus

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä : ), 14.07.2005.

1. : ) Vierailija

Heipä hei, 5- vuotias tyttäreni on menossa nielu- ja kitarisaleikkaukseen vajaan kuukauden kuluttua - itseäni taitaa jännittää äitinä enemmän kun tytärtäni. Haluaisin kuulla kokemuksia leikkauksesta, kuinka on mennyt jne.

2. anya Vierailija

Meidän yhdeltä tytöltä leikattiin kitarisat ja nielurisat 8-vuotiaana jatkuvan tulehduskierteen takia. Tyttö on lisäksi allerginen lähes kaikille antibiooteille, joten oli järkevää päästä eroon tulehduskierteestä. Leikkaus sujui hyvin, mutta likka oli kyllä tavattoman kipeä leikkauksen jälkeen. Hän pääsi sairaalasta toisena päivänä leikkauksesta, mutta olen kuullut, että jopa nielurisojakin leikattaisiin ihan päiväkirurgisesti. Minusta se on aika riski homma, koska verenvuodon vaara on aina olemassa ja helpoitenhan komplikaatiot sairaalassa huomataan. Meistä tuntui pahalta ja avuttomalta, kun tosi kipeä tyttö laitettiin meidän vastuullemme.

Kipulääke jouduttiin laittamaan suppona, koska suun kautta otettava lääke ei pysynyt sisällä. Ainoastaan viileät litkuruuat menivät alas ja tietysti jäätelö, ja tyttö laihtuikin kaksi kiloa. Koulusta hän joutui olemaan pois viikon. Mutta vaikka kokemus oli aika kurja, niin hyvääkin siitä seurasi: tyttö ei ole sairastunut yhteenkään tulehdustautiin leikkauksen jälkeen ja siitä on sentään viisi vuotta aikaa.

Muilta palstoilta olen lukenut paljon helpomminkin sujuneista toipumisista, eli ei se aina mene niin vaikeasti kuin meillä. Pääasia, ettei tullut komplikaatioita ja leikkaus teki tehtävänsä.

3. Mamma *4 Vierailija

Meiän esikoiselta leikattiin nielurisat päiväkirurgisesti muutama vuosi sitten.Sairaalassa oltiin iltaan asti,aamupäivällä leikattiin.Toipuminen sujui ilman ongelmia ja nopeasti.Kipeähän hän tietty oli muutaman ekan päivän,jäätelön ja kaiken muun kylmän avulla selvittiin,tietty oli myös aika vahva särkylääke.Viikon piti olla koulusta pois,liikuntaan ei saanut kahteen viikkoon osallistua.

4. Joanna Vierailija

Meidän viisivuotiaalta leikattiin nielu- ja kitarisat HYKSin korvaklinikalla. Sain olla mukana siihen asti, kun lapsi nukahti. Poika oli tokkurainen herättyään koko loppupäivän, nukkui vähän väliä ja kotiin päästyä oksensi kerran, mutta siinäpä ne ongelmat sitten olivatkin. Lääkkeitä hankin tarpeeksi ja Tramalin kanssa oltiinkin vähän liemessä, kun lähiapteekista ei löytynytkään kuin pieni pullo (se muuten melkein riitti, iso jäi sitten kaappiin odottelemaan mahdollista tulevaa tarvetta). Poika taisi olla koko ajan pikku pilvessä ;), mutta eipä ollut kipeäkään. Lääkäri sanoikin, että on parempi ehkäistä kipu kuin lääkitä jo alkanutta kipua. Jäätelöä ja mehujäätä syötiin neljä ekaa päivää, mutta sitten alkoi jo muu ruoka (tosin soseena) maistua paremmin. Ei komplikaatioita ja parin viikon päästä kaikki oli jo kunnossa.

5. Määräsikö lääkäri tramalia pienelle lapselle? Itse sain eka tabletista hirvittävän pääsäryn ja oksensin 12 tuntia putkeen. Ikinä en enää niitä lääkkeitä syö.

6. bb Vierailija

Ikäkin voi vaikuttaa siihen, miten kipeä on. En tiedä miksi, mutta pienten leikkaukset sujuvat käsittääkseni helpommin.

7. ötökän äiti Vierailija

Pojaltani poistettiin kitarisat keväällä 2003, hän oli tuolloin 4-vuotias.
    Sitä ennen hänellä oli aivan jatkuva korvatulehduskierre ja ilmeisesti kaikista antibiiooteista johtuen kaikki muutkin taudit iskivät helposti. Kitarisojen poiston jälkeen lapsi on ollut suurimman osan aikaa täysin terve, korvatulehdukset eivät ole vaivanneet ollenkaan, pahoja flunssia ei ole ollut ja vatsatautia pari kertaa kahden vuoden sisällä.

Kitarisonjen poistosta hän ""selvisi"" hyvin, seuraavalla päivällä söi jo aivan normaalia ruokaa. Elämä on ollut kaikille kaikin mahdollisin tavoin helpompaa kitarisojen poiston jälkeen.

8. Joanna Vierailija

Lapsille annettu lääke on varmaan vähän eri sorttia kuin se aikuisten lääke. Tämä oli tippoina annosteltavaa, eikä mukula ainakaan meillä kärsinyt niistä, ei oksennellut eikä muutakaan.

9. Hoitsu Vierailija

Kitarisoja on vain yksi kappale (monessa viestissä kirjoitetaan monikossa....)

10. Sama Vierailija

Mun tyttö oli kans, eikä saanu puhuu söi jätskii kaiket päivät (oli koti-matkalla mutka hän oksensi autoon tieytty oli ñoloa) onnea teille

11. Edams Vierailija

Hei!

Itse en tiedä miten leikkaus menee tai sillein, koska minulta on pienenä tyttönä leikattu ne Kitarisat pois. :eek: syytäkään äitini ei ole kertonut minulle ollenkaan. :)

12. eveliina99 Vierailija

Moikkamoi! oon kastoista vuotias tyttö ja multa leikattiin kahdeksan päivää sitten nielu/kitarisat. Minulla on vielä kipua ,mutta tämä menee ohi särkylääkkeillä. Huomasin että neljäs päivä oli pahin ,kun suuhun tuli kamala maku ja koskkin paljon. Kannattaa antaa hänelle jäätelöä mikäli hän pystyy sen nielemään.Se auttaa sekä kipuun / turvotukseen.

13. 11v. kitarisat Vierailija

Olen itse menossa tämän kuun sisällä ja jännittää palon miten sut nukutettiin mä pelkään piikkejä ihan hirveesti!!!!!
    Onko sulla liikunta-tai koulukieltoa? Isoveljellä on leikattu monta monta vuotta sitten eikä muista siitä mitään ,joten ois kiva saada vastauksia! Kuinka kauan olit sairaalassa ja mitä söit siellä, oksentelitko paljon??

14. äiti huolissaan Vierailija

Meillä alakouluikäinen tyttö on menossa kohta nielurisaleikkaukseen ja jännitän nyt jo asiaa enemmän kuin hän.
    Tyttö on kovin kipuherkkä. Jo pelkkä kurkkukipu on joskus aiheuttanut aikamoisen episodin ja kitarisaleikkauksenkin jälkeen itki kipua pitkään kurkku ihan käheänä ja oli todella huonossa kunnossa, vaikka oli vahvin mahdollinen lääkitys päällä. Kaikki muut leikkauspotilaat pääsivät huomattavasti nopeammalla aikataululla kotiin.
    Jos tämä leikkaus on vielä ikävämpi, niin mitenhän sitä pärjää?

Pelkään myös mahdollista verenvuotoa, etenkin sitten myöhemmin, kun katteet irtoaa.
    Onko kenelläkään tullut pahaa verenvuotoa?

Meiltä on aikoinaan yksi lapsista kuollut onnettomuudessa ja olen varmaan sen takia vielä tavallistakin herkempi kaikenlaiselle äkilliselle dramatiikalle, joten pelkään jotain verenvuotoa nyt ihan sairaasti.
    Tätä ei vaan, ikävä kyllä, hoitohenkilökunta yleensä mitenkään noteeraa, että jotain tukea sais asiaan...Toivottavasti eivät ainakaan väkisin heitä meitä sairaalasta pihalle liian nopeasti.

Huolta lisää vielä se asia, että asutaan ihan pöpelikössä ja tänne saattaa ambulanssin tulokin kestää ikuisuuden ja mulla ei lähiviikkoina ole tässä välttämättä 24/7 edes omaa autoa käytössä tai/ja ketään apuna. :(
    Voiko tuollainen verenvuoto olla lapsella vaarallinen jos hoitoonpääsy kestää?
    Tyttö on muutenkin sellainen "vähäverinen kukkakeppi", että ei mitään rotevaa mallia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri