Hae Anna.fi-sivustolta

Nielurisaleikkaus

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Menttu, 03.08.2005.

1. Menttu Vierailija

Hei!

Lueskelin tuossa jo aikaisempia kirjoituksia nielurisaleikkaukseen liittyen, mutta omaan kysymykseeni ei löytynyt vielä vastausta.

Onko kellaan kokemusta, miten nielurisaleikkaus vaikuttaa ääneen pitemmällä tähtäimellä? Joku kirjoitti, että ääni on ensin käheä ja oudon kuuloinen, mutta pysyykö se sellaisena? Olen harrastanut klassista laulua jo monta vuotta ja pelkään, että lauluääni muuttuu jotenkin kummalliseksi leikkauksen myötä. Onko kenelläkään kokemusta?

Toinen minua askarruttanut juttu on leikkauksen hinta. Sain lähetteen yksityiseltä erikoislääkäriltä, mutta normaaliin keskussairaalaan. Tietääkö joku, kumman mukaan hinnoittelu menee ja paljonko homma kustantaa?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
    t. Menttu

2. mimmi Vierailija

hei
    minulta leikattin 13 vuotta sitten nielurisat. nukutettiin
    joten en tiennyt mitään
    kurkku oli todella kipea ja särki joka paikkaan. illalla oksensin
    veren pois mikä oli mennyt mahaan. ääni oli käheänä minulla
    aika pitkään kun puhua pälpätin jo herätyäni.sairaslomaa
    tuli 2 viikkoa ja sain lisää sairaslomaa viikon verran kun ääni oli poissa.mutta kyllä siitä sitten pikkuhiljaa parani. sairaalloissa
    on ehkä poliklinkka maksu ?. mutta näin vuosien jälkeen
    ei yhtään angiinaa ollut.

3. Jenna Vierailija

Ei äänen käheyttä, muttei heti passaa ruveta laulemaan, vasta kun katteet on irronnut, noin 2 viikkoa.
    Vuodeosastomaksu, meillä 22 e/vrk ( 2x, eli yö osastolla), jos päiväkirurgisena 72 e.
    Nukutuksessa. Lääkitys aina, jopa ennlta ehkäisevästi, eli ainakin meillä pilleri huuleen, vaikkei kipuja olisikaan.
    Tuntuu normaalilta kurkkukivulta, jos noudattaa ohjeita.
    Lykkyä tykö, ainakin kurkkukivut ja tulehdukset jää leikkauspöydälle.

4. Menttu Vierailija

Kiitokset vastauksista! Taidat olla sairaalassa töissä Jenna? Osaatko sanoa onko siitä haittaa leikkaukselle, että nielurisatulehdus on vielä päällä (tosin ilmeisesti loppusuoralla)? Kurkussa on ollut peitteitä jo yli kuukauden päivät...

t. Menttu

5. Jenni Vierailija

Nielurisaleikkaus voidaan tehdä, vaikka tulehdus olisikin päällä. Monesti potilaalla on märkäpaise nielurisoissa, ja leikkaus tehdään päivystyksenä juuri tuon tulehduksen hoidoksi. Ja leikkaushan on hoito juuri tuohon tulehdukseen!

6. Jenni Vierailija

Pakko vielä vähän kommentoida noista maksuistakin. Eli erikoissairaanhoidossa Suomessa on kaikkialla samat maksut: vuodeosastohoidon maksu on 26 eur/vrk, päiväkirurgian maksu 72 eur. Eli mikäli olet suunnitellusti vain yhden päivän hoidossa, maksu on 72 eur ja mikäli tässä tapauksessa yövyt, tulee lisäpäivästä hintaa 26 eur. Mikäli olet suunnitellusti useampia kuin yhden päivän, on maksu 26 eur/pvä.

Ja poliklinikkakäynnin hinta on 22eur.

7. Menttu Vierailija

Hei taas...

Suurkiitos tiedosta. Leikkaus on edessä jo tiistaina, joten nuo tiedot tulivat tarpeeseen! Vielä maanantaina verikokeisiin ja sitten tiistaiaamuna osastolle... Leikkaus on aamulla ja jään seurattavaksi vielä seuraavaksi yöksi.

Toivon mukaan näistä jatkuvista tulehduksista pääsisi tällä eroon. Mononukleoosiakin ovat nyt kesällä epäilleet, mutta onneksi muita oireita ei ole ollut nyt pariin viikkoon. Nielutulehduksia mulla on ollut jo 4 tälle vuodelle ja kurkku jatkuvasti kipeänä. Tympii kun oon ollut jo yli kuukauden sairauslomalla tämän takia, mut kai tässä vielä pari toipumisviikkoa kestää! :)

Kiitos & kumarrus!
    Menttu

8. hei Menttu Vierailija

Kertoisitko miten nielurisasi oirehtivat? Minun nielurisani ovat sellaiset, että lääkärit aina (muun käynnin yhteydessä) kauhistelevat niiden arpisuutta. Lisäksi välillä ne turpoavat ja tuntuvat ikäviltä kurkussa. Nyt myös viimeisen puolen vuoden aikana kurkkuuni on satunnaisesti pistänyt muutamia päiviä kerrallaan esim. juodessa ja välillä sieltä tulee niitä ällöttäviä proppuja.

Olen miettinyt kannattaisiko tutkituttaa tarkemmin ja olisiko tämä kenties peruste leikkaukselle. Ikinä minulla ei nimittäin ole angiinaa ollut. Tuntuu, että ne ovat muuten vähän väliä tulehtuneet, mutta toisaalta en ole asiantuntija ja ongelma on tuntunut niin vähäiseltä, etten ole turhaan siitä viitsinyt lääkäriinkään mennä...

Kiitos jos jaksat vastata!

9. Polgara Vierailija

Minulla on aika risaleikkaukseen ensi viiko tiistaille. Lähetteen sain yksityiseltä lääkäriltä, mutta leikkaukseen olen menossa julkiselle puolelle.

Minulla ei ole ollut yhtään flunssaa, angiinaa tai normaalia kurkkukipua moneen vuoteen. Korvakäytävätulehduksia on ollut useampia, mutta en tiedä voiko se johtua risoista.

Olen kuitenkin jounut useamman kerran viimeisen vuoden aikan käymään lääkärissä ""kaavituttamassa"" kurkustani mätää ja proppuja. Pahimmillaan tilanne menee sellaiseksi että tunnen koko ajan voimakkaan raapivan tunteen kurkussani mätäpatin kasvaessa. Viimeksi kesäkuussa lääkäri sai paneltua molemmilta puolilta yhteensä semmoisen ruokalusikan verran mätää. Hengityskin on tietysti vaivan takia haissut aivan järkyttävälle.

Nyt kesäkuun operaation jälkee tilanne taas ollut parempi, vaikka toiselle puolelle on taas kertymässä pattia. Saa nähdä mitä viikon päässä korvaklinikalla sanovat ja ryhtyvätkö leikkaamaan.

10. Menttu Vierailija

Moi!

Mulla on kurkku kipuillut jotenkin oudosti tuolta maaliskuulta asti. Silloin mulla oli ihan perinteinen kova virusflunssa, epäilivät A-virusta. Kuumetta oli lähemmäs 39 astetta. Kolme viikkoa edellisestä selvittyäni iski toinen yhtä paha flunssa perään. Nappasin terkkarin mukaan tod. näk. molemmat liikkeellä olevat virukset. Sain kahdet antibiootit keväällä, jotka eivät juurikaan auttaneet.

No, siitä lähtien kurkussa alkoi olla semmonen kumma tunne. Nielaistessa tuntui ihan kuin nielussa olisi vasemmalla puolella jotain ylimääräistä. Sinnittelin aika pitkän aikaa ja kävin sitten vihdoin kesäkuun alussa lääkärillä ja sain taas antibiootit, ja kipu häipyikin vähäksi aikaa. Heinäkuun alussa alkoivat sitten kovat kurkku- ja keuhko-oireet. Epäiltiin kesäflunssaa, allergiaa, nielutulehdusta, angiinaa ja keuhkokuumettakin. Lopulta arvelivat sen olevan mononukleoosia, vaikka verikoe toista näyttikin. Söin kolmet antibiootit kuukauden aikana eikä apua juuri löytynyt... Nyt parin viimeisen viikon aikana onneksi ainoastaan kurkku on ollut enää kipeänä ja hirveät peitteet on olleet jo piiiitkäään.

Mulla nielurisat eivät ole mitenkään erityisen suuret, ne vain tuntuvat nappaavan kaikki mahdolliset liikkeellä olevat pöpöt. Nyt ovat olleet turvoksissa ja aika pahkuraiselta näyttää. Vaaleanharmaita pilkkuja on nielu täynnä... Proppuja oli joskus nuorempana jatkuvasti, mut nyt ei niinkään. Angiinaa multa ei ole löytynyt näytteistä, vaan kaikki tulehdukset ovat olleet ilmeisesti viruksen aiheuttamia. Leikkaukseenkin mun oli tarkoitus mennä vasta parin kolmen kuukauden päästä, mutta sain onneksi aikaistettua sitä, kun tuo kurkku vain jatkaa ja jatkaa...

Kannattaa kysellä lääkärin mielipidettä ja pyytää reilusti leikkausta. Kyllä sen saa ainakin yksityiseltä suht helposti, jos kurkku tosiaan vaivaa!

Huomen aamulla sitten leikkaukseen... Pitäkää peukkuja! Jospa se tästä tokenisi! :)

t. Menttu

11. Polgara Vierailija

Mei Menttu!

Kuulisin mielelläni leikkauskokemusestasi ja olotilasta sen jälkeen jos vain kykenet tänne kirjoittelmaan. Tiedänpä sitten mihin varautua jos leikkaus ensi viikolla tehdään.

Tv Polgara

12. leikattu Vierailija

En ole lukenut muita vastauksia, joten pahoitteluni, jos toistan samaa.

Itselläni nielurisaleikkaus ei juurikaan vaikuttanut ääneen. Alussa oli vaikea hallita äänen käyttöä, vaati opettelua. Laulaminenkin oli epävireistä kun yritti säännellä ilman määrää vanhan systeemin mukaan, eikä osannut vielä ottaa huomioon, että nielu on väljempi. mutta nyt en enää huomaa eroa.

Lääkärini mukaan suurin riski äänelle nielurisaleikkauksessa on se, että jokin leikkausinstrumentti vahingoittaa kurkunpäätä. Ovat kuulemma kuitenkin hyvin harvinaisia tapaturmia, mutta itse ajattelen että tuo voisi olla asia, jonka voi ottaa puheeksi leikkaavan lääkärin kanssa. kertoa että harrastaa tosissaan laulua.

Jos sinut leiktataan yleissairaalassa, hinnat ovat normaalimaksuja. Ellet ole sopinut lääkärisi kanssa sinua leikattavan erikoismaksuluokassa (tietäisit jos olisit)

13. hei Menttu Vierailija

Kiitos teille molemmille. Minulla on juuri tuollaisia oireita. Erityisesti tuntuu aina vuorotellen jommalla kummalla puolella ajoittain juuri siltä, että siellä on jotain ylimääräistä. Ajattelin jo, että olen ihan kahjo...

Olen jotenkin pidemmän aikaa ajatellut, että oireet johtuvat nielurisoista, mutta sitten kuitannut asian sillä, ettei minulla ole koskaan ollut angiinaa. Pitää ottaa seuraavan kerran puheeksi lääkärin kanssa ja tarvittaessa hankkiutua eroon koko risoista!

14. Menttu Vierailija

Heipparallaa!

Täällä sitä nyt ollaan toipumassa kotisohvalla leikkauksesta. Kaikki meni oikein mukavasti, ja särkylääkkeiden ansiosta olo alkaa olla ihan hyvä. :)

Kirjauduin sisään korva-, nenä- ja kurkkuosastolle tiistaiaamuna seitsemältä. Ensin minua haastatteli hoitaja, sitten lyhyesti leikkaava lääkäri. Hän vilkaisi kurkkua ja totesi, että kyllähän nuo kannattaa leikata. Sitten osastolle vaatteiden vaihtoon ja omalle sänkypaikalle. Sain pari rauhoittavaa lääkettä ja yhdeksältä minua vietiin jo leikkaussalia kohti. Salissa käteen laitettiin kanyyli ja sitä kautta nukutuslääkkeet. Taju hävisi aika nopeasti happimaskia tuijotellessa. Leikkaus tehtiin ilmeisesti veitsellä ja haavat sitten poltettiin kiinni.

Aloin tulla tajuihini heräämössä noin klo 10 aikoihin, jossa sain kipulääkettä. Jossain vaiheessa käteen oli ihmestynyt myös tippa. Pian minut vietiin takaisin osastolle, jossa torkuin sujuvasti noin klo 14 - 15 kieppeille. Sain hoitajilta jossain vaiheessa vettä juotavaksi ja kipulääkkeitä, ja myöhemmin sitten mehujäätä. Juominen tuntui aluksi tosi kummalliselta, ihan kuin vesi olisi yrittänyt mennä ihan väärään osoitteeseen. Suuta kuivasi muutenkin alussa tosi paljon, mikä johtui varmaan lääkityksestä.

Iltapalalla söin jo sitten velliä ja kiisseliä. Ilta meni telkkaria tuijotellessa ja sänkynaapurin kanssa jutellessa! Hassua kyllä puhuminen ei sattunut silloinkaan juuri ollenkaan! Yöllä en saanut kurkulta nukuttua, vaan heräilin parinkymmenen minuutin välein ja ramppasin monta monituista kertaa vessassa, koska sain edelleen nesteitä tipan kautta. Sain hoitajilta myös pari kertaa kipulääkkeitä. Aamulla olo oli jo paljon parempi eikä lämpöäkään enää ollut.

Lääkäri tarkisti vielä kurkun ja antoi luvan lähteä kotiin puolen päivän kieppeillä. Risat olivat kuulemma olleet todella isot, vaikka muut lääkäri olivat muuta väittäneet. Olivat olleet tosi syvällä ja näkyvissä oli ollut vain se ""jäävuoren huippu"". Pikkukieli turposi leikkauksessa ilmeisesti jonkun instrumentin painaessa kolminkertaiseksi, joten se tuntui nielussa hieman kummalliselta. Pitäisi kuulemma palautua viikossa normaaliksi. Muuten kurkku näyttää omasta mielestä valtavan suurelta mustalta montulta, mutta eiköhän se siitä...

Lopuksi sain hoitajalta vielä hoito-ohjeet ja laskun (yht. n. 61 euroa, sisälsi 2 osastopäivää, lääkärintarkistuksen ja puh. laskun osastolta), kanyyli irrotettiin kädestä ja sitten pääsinkin jo lähtemään kotia kohti.

Äänestänihän minulla oli suurin huoli, joten heitän nyt vielä vähän kommenttia siitäkin. Sen verran mitä olen puhunut ihmisten kanssa, niin puheääni on vielä näin pian leikkauksen jälkeen käheä, mutta laulunopen mukaan jopa selkeämmän kuuloinen kuin ennen. Tietysti nyt joutuu artikuloimaan kivunkin takia vähän tarkemmin kuin tavallisesti... Opettaja meinasi, että yleensä tuo leikkaus on jopa parantanut lauluääntä pitemmällä tähtäimellä ja ettei hän ole ainakaan kuullut, että se olisi kenenkään ääntä pilannut. Toki harjoitteluahan se varmasti vaatii! Lääkäri antoi luvan alkaa kokeilla laulamista parin viikon jälkeen, joten sitten tiedän varmuudella enemmän!

Tsemppiä sinulle, Polgara, leikkaukseesi! Aika rutiinitoimenpidehän tuo taitaa olla, joten ei syytä huoleen. Olo ei ole minulla ainakaan ollenkaan niin kamala kuin luulin! Nielaistessa tuntuu kipua, mutta muuten tämä on niin kuin vähän pahemman laatuinen angiina. Kipulääkkeitä kannattaa kuulemma syödä reilusti, niin olo pysyy hyvänä. Toki leikkauksen jälkeen on riski, että haavat voivat alkaa vuotamaan, mutta toivotaan, ettei niin kävisi!

Nyt jäätelön syöntiin! :)
    tv. Menttu

15. Menttu Vierailija

Hei!

Tätä vähän pelkäsinkin... Leikkauksen jälkeiset pari päivää menivät tosi kivuttomasti ja hyvin, mutta nyt on alkanut tulla takapakkia. Kurkku on muuttunut todella kipeäksi ja nieleminen hankalaa. Välillä tuntuu, että kipulääkkeetkään eivät auta tarpeeksi. No, ei kai auta muuta kuin kestää!! Kuumetta ei onneksi ole, mutta kurkkua raastaa ja pahasti...
    Onko muilla vastaavia kokemuksia? Taitaa valitettavasti kuulua asiaan...

t. Menttu

16. Feline Vierailija

Hei

Olin leikkauksessa maanantaina ja nyt sitten jo kotona. Eli leikkauspäivä oli melko samanlainen kuin Mentulla, tosin minulla tuli leikkauksen jälkeen pahoinvointia ja oksensin illalla varmaan 4 kertaa.. eilenkin oli vielä huono olo särkylääkkeistä. Minulla on todella herkkä vatsa. Leikkausiltana sain vain jäävettä, koska mikään ei oikein pysynyt sisällä. Sairaalayönä en oikein saanut nukuttua ja sain nukahtamislääkettä kun vain kysyin, se auttoi todella.

Eilen podin koko päivän hieman huonoa oloa. Asiaa pahensi vielä se, että poissaollessani kissa oli karannut pervekkeen kautta kun poikaystävän veli oli jättänyt parvekelasin auki :( Kissa ei ole vielä löytynyt.

Tänään vatsa on ollut hyvässä kunnossa, mutta kurkku kipeä. Tekisi niin mieli lihaa ja leipää! täytyy vaan tyytyä kiisseleihin ja puuroon.. alkaa jo nyt tympimään.

Mentulla taitaa olla jo hyvä olo kun tuosta leikkauksesta on jo aikaa?

17. Menttu Vierailija

Heippa!

Tsemppiä sinne alkutaipaleelle Feline! Pääsin vähentämään kipulääkkeitä vasta 1,5 viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta aika pian sitten selvisi jo ilmankin niitä. Kurkussa on vielä vähän sellainen outo tunne, mutta enpä sanoisi, että kipua.

Nielu on aika siistin näköinen jo (leikkauksesta siis 3 vkoa), mutta toiselle puolelle on ilmestynyt jotain muhkuroita... Toivoisin, että ne olisivat vain normaalia turvotusta, kun on muutenkin vähän flunssainen olotila. Onpa tietysti käynyt mielessä, että jos risat alkavatkin kasvaa takaisin, mutta tuskin ihan näin pian sentään... Ja taitaa olla aika harvinaistakin? Tietäisikö joku?

Ääni kulkee muuten jo ihan hyvin, tosin kovempaa ja korkeampaa laulamista saa vielä odottaa. Kuulostan kuulemma erilaiselta ainakin vielä... Vähän on välillä sellaista palan tunnetta tuolla kurkussa, mutta jospa se tästä!

Vinkkinä vielä, että muista syödä kunnolla särkylääkkeitä ja syödä kylmää! Voi myös helpottaa, jos laittaa esim. tyynyjä niin, että voi nukkua pää koholla. Mulla jättimäiseksi turvonnut pikkukieli haittasi hengitystä muuten... Nyt on kyllä jo tavallisen kokoinen!

Tsemppiä!

tv. Menttu

18. Polgara Vierailija

Hei!

Minäkin olen palannut kehiin leikkauksen jäljiltä (leikkauksesta vähä reilut 2 viikkoa). Nielurista olivat pienet, mutta kuulemma täynnä mätää ja proppuja eli ihan aiheellista ne oli poistaa.

Minulla oli leikkauksen jälkeinen tilanne sama kuin Felinellä eli pahoinvointia nukutuksesta ja pahoinvoinita lääkkeistä. Särkylääkkeet jouduttiinkin vaihtamaan parin päivän päästä. Kurkku ei jostain syystä ollut erityisen kipeä 2-3 leikkauksen jälkeisenä päivänä, mutta sitten...

Enpä olisi ikinä uskonut että kurkku voi olla niin kipeä. Minulla meni parhaimmilaan 3*1g Panadolia, 3* 800mg Ibuxin ja sitten päälle vielä Tramalia. Näistä ja jääpalojen imeskelystä huolimatta kipu oli välillä todella kovaa ja syödessä ei voinut kuin itkeä. Sen mitä nyt pystyi syömään. Paino tippu kahden viikon aikana melkein 3 kg vaikka olen aika luikku jo muutenkin. Niinkuin Menttukin, niin särkylääkkeitä tarvitsi aktiivisesti n. 1,5 viikkoa ja sen jälkeen ihan satunaisesti ja nyt en enää ollenkaan.

Nielu ei kuitenkaan todellakaan ole vielä normaali. Puhuminen rasittaa, aivastukset sattuva, limaa tulee vieläkin aika paljon ja nieleminenkään ei mene vielä ihan vanhaan malliin. Lisäksi makuaistini toiminnassa on jotain häikkää. Ruoka ei oikein maistu miltään tai sitten jokin ruoka-aine maistuu ihan omituiselle tai ""myrkylle"". No, eiköhän tämäkin asia korjaannu ajan kanssa.

Enpä tiedä olisinko koko operaatioon uskaltautunut jos olisin etukäteen tiennyt minkälaista pahimmilla hetkillä voi olla. Toisaalta pakkohan ne mätivät risat olisi ollut jossain vaiheessa poistaa ja nyt koko homma on onneksi jo takanapäin.

19. Feline Vierailija

Moi

No niin eilen sitten oksensin taas pari kertaa ja tänäänkin on ollut hieman huono olo.. tosi kurjaa. Yritän jättää tuon panacodin vähemmälle, kun se ilmeisesti aiheuttaa tuon huonon olon. Olen korvannut sen panadolilla. Tuntuu, että särkylääkkeet ei millään riitä.. vähän väliä saa olla napsimassa. Mikään ruokakaan ei oikein maistu.. toivottavasti sais pian alkaa vähentään noita lääkkeitä. Nielurisat oli olleet keskikokoiset ja tosi mätäiset ja oikea puoli oli ollut vielä kiinnikkeinen.

20. Feline Vierailija

Muuten tuliko teillä kellekkään vuotoa? Tänä aamuna huomasin kurkussa sellasen verimöykyn (hyytynyttä verta) eli oli yön aikana tullut.. nyt se on siellä vieläkin enkä tiedä uskallanko syödä, jos se irtoo ja alkaa vuotaan. Tosi kipee nyt kurkku alkaa ilmeisesti peitteet irtoon.

21. Feline Vierailija

Niin ja koska aloitte syömään normiruokaa?

22. Polgara Vierailija

Hei Feline,

Minulla ei onneksi ollut minkäänlaista jälkivuotoa. Toisaalta en edes yrittänyt kurkistaa kurkkuun enimmäisen viikon aikan, joten en tiedä olisiko silellä ollut jotain verihyytymiä tms.

Minä aloitin normaalimman ruuan syönnin vajaan viikon kuluttua leikkauksesta. Tosin ruuan piti olla ""mössömäistä"", helposti nieltävää (esim. pastaa/spagettia) ja mietoa. Mausteet polttivat todella ikävästi, samoin esim. tomaatit. Täysin normaaliin ruokavalioon palasin vajaa 2 viikkoa leikkauksesta.

23. Anna Vierailija

Hei te leikkaukseen päässeet!

Miten pääsitte laikkaukseen jos teillä oli pienet risat?

Itselläni ollut proppuja yhtäjaksoisesti kolme vuotta. Ei saa tongittua pois lääkäri enkä minä. Hengitys haisee järkyttävälle ja on saanut sosiaalisen elämäni olemattomaksi. Olen käynyt lääkärillä kolmesti. Kaksi ensimmäistä sanoivat että ei niiden takia leikata kun ei ole ollut angiinaa. Minulla on kurkku kuitenkin kipeä joka ikinen päivä. Ja proput tuntuvat kurkussa ikävästi ja kurkku punoittaa.

Nyt kävin taas lääkärissä ja taas lääkäri snaoi ettei leikata niiden takia kun on niin pienet risat. Antoi penisiliinikuurin ja sanoi että se auttaa. Ei vaikuta auttavan. Onko teillä muilla kokemusta penisiliinistä tässä vaivassa? auttaako jossain vaiheessa? Miteä ihmsettä te olette näiden kanssa tehneet? Lääkärit eivät minua enää auta.

24. Ida Vierailija

En tiedä oliko mulla isot vai pienet risat, mutta pääsin leikkaukseen juuri sen takia, että noita proppuja alkoi muodostua. Lääkäri katsoi tiedoistani, että mulla on ollut angiinoita ja sekin siis vaikutti lähetteen saamiseen. Eli mun ei tarvinnut ton ongelman kanssa kärsiä kuin hetki. Eikä mulla siis omasta mielestäni noita angiinoitakaan kovin paljoa ollut, mutta kuitenkin ilmeisesti sen verran, että vaikutti asiaan.

Toinen juttu taas on äidilläni, joka ei saa tuon ongelman takia lähetettä, vaikka haluaisi. Hän sitten kai menee yksityiselle puolelle hakemaan avun... Että en tiedä miksi toiset saa avun nopeast ja toiset ei.

25. rilla Vierailija

Anna: Sanoitko lääkärissä että kurkku on kipeä joka päivä? Mulla on leikkaus edessä vaikka ei ole ollut yhtään varsinaista angiinaa. Tosin virusperäisiä pahoja nielutulehduksia on ollut useita, ne eivät ole angiinoita mutta aiheuttaa samat oireet.

Joka tapauksessa, yksi suuri syy leikkaukseen oli se, että mulla on ollut jo pari vuotta lähes jatkuvaa kurkkukipua. Sen lisäksi pahaa makua suussa ja kurkussa jatkuvaa limaa. Kyllä niillä kaikilla tuntui olevan merkitystä, ei pelkästään ""angiinalla"". Proppuja mulla ei olekaan. Toinen juttu on ehkä se, että sain lähetteen yksityislääkäriltä (työterveys-), joten ehkä se onnistuu sitä kautta helpommin. Mikset menisi itsekin yksityiselle? Kyllä siitä ilosta kannattaa vaikka vähän maksaakin jos nielu oikeasti vaivaa, ja alle satasella selviää varmasti kuitenkin.

On muuten tosi kiva lukea täältä toisten kokemuksia leikkauksesta kun on siihen itsekin menossa! Vähän kyllä jännittää :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri