Nimiäisiin kastemekko - siis häh ja täh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Öööh :O. Nimiäiset ehkä hieman eriasia kuin ristiäiset. Ei ainakaan meijän lähipiirissä, nää jotka on nimiäisiä pitäny, niin eivät ole kastemekkoakaan pukenu vauvalle päälle. Mun mielestä kastemekko on päällä sillon, kun lapsi saa nimen kirkollisin menoin. Sama juttu, mitä oon ihmetelly suuresti on se, että nää jotka vihitään maistraatissa, niin naisella on hääpuku päällä :confused:. Kova ja muodollinen tilaisuus, niin jakkupuku välttäis tollaseen tilaisuuteen. Mun mielipide ja joku voi vedellä hernepellollisen herneitä nekkuun tästä, mutta mun mielipidettä se ei muuta!

Millä lailla se hääpuku sitten on uskonnollinen asuste? Sitähän voi käyttää vaikka fetissibileissä - ja aina usein muuten käytetäänkin :D

Minä en myös ymmärrä tollasta. Että jos on ateisti niin sitten juhlitaan kuitenkin kirkollisin menoin noita "mukajuhlia" kuten nimiäisiä. Se on minusta todella tekopyhää ja jotekin moukkamaista.
Lisään tähän listaan, että vieteään joulua ja pääsiäistä :D jotka on Jeesuksen syntymä juhla ja Jeesuksen ylösnousemuksen juhla se että ateisti - siis sellainen joka kuuluttaa joka mutkassa, että on ateisti juhlii noita on noloa ja ääliömäistä.
Missään ei saa vahingossakaan kuulua virttä, koulussa ei saa olla ristiä seinällä jne mitä viimeaikoina on ateistit duunaillu ja julkisuudessa noista ollu,mutta nimiäisissä pitää olla kastemekko ja lapsella kummit ;)

Minun mielestä se vasta tekopyhää ja moukkamaista on, jos kuvittelee että kaikki kirkkoon kuuluvat ovat "tosikristittyjä" jotka juhliessaan ristiäisiä/joulua/pääsiäistä miettivät juhlan perimmäistä tarkoitusta ja kristinuskon merkitystä siinä. Heitän ihan perstuntumalla, että kirkkoon kuuluvista ns. kristityistä on 20% näitä "tosikristittyjä", joille oikeasti kristinusko merkitsee jotain ja 80% on "vain muodon vuoksi" kirkkoon kuuluvia. Ja nämä muodon vuoksi kirkkoon kuuluvat eivät sen kummemmin mieti joulua tai muita "kirkkopyhiä" juhliessaan hiukkaakaan juhlan perimmäistä tarkoitusta vaan pääsiäisenä mättävät mämmiä ja jouluna kinkkua naamariin ja ja suklaata kaksin käsin avaessaan lahjoja...

Meillä oli nimiäiset. Ei olla ateisteja vaan wiccoja, pakania.
Lapsen mummo halusi välttämättä suvussa kulkeneen kastemekon tyttäremme päälle,
itse olisin ommellut jonkun kauniin ja yksinkertaisen puuvillakaavun johon riimukoristelut helmaan,
mutta myönnyin mummon pyyntöön kun se oli hänelle niin tärkeää. Enkä näe tässä mitään väärää.

Meillä häitä juhlittiin puvussa ja luonnonvalkoisessa pitsisomisteisessa mekossa.
Viralliset seremoniat käytiin maistraatissa tavallisissa vaatteissa, ja juhlissa oli sitten koreampaa ja vannottiin omat valat ynnä muut seremoniat.
Kyllä ihan kaikissa muissakin kulttuureissa ja uskonnoissa naimisiin mennessä pidetään juhlavaa mekkoa ja jopa huntua kun vaan kristinuskossa :D

Joulu on meille vanha pakanallinen juhla Yule, jota tosin vietetään talvipäivänseisauksena,
mutta jouluna tulee ihan joulupukki ja tontuille viedään puuro pihalle ja syödään itse hyvin.

Pääsiäisenä (Oestara) juhlitaan luontoäidin uutta heräämistä ja kevään hedelmällisyyttä jota muna kuvastaa. Tehdään myös esim. pääsiäisleipää jota viedään myös luontoon "uhrilahjaksi" ja muistellaan mennyttä pimeää talvea ja toivotetaan kevät tervetulleeksi.
Koristellaan myös pajunvitsoja ja virvotaan joka on todellakin vanha pakanallinen tapa.

Juhannus (keskikesän juhla) ehkä yksi tärkeimmistä pakanallisista juhlista joka ei kirkonmenoihin mitenkään liitykkään. :)

Mutta ei se kirkko mekkoja omista, valkoisiakaan. Ei edes vauvojen mekkoja...
Wiccoillakin on tapana pukea lapsi valkoiseen ennen siunaamista, koska valkoinen edustaa puhtautta ja suojelusta sekä nuorta Jumalatarta.

Jos ateisti tai pakana ei saa valkoisessa puvussa naimisiin mennä,
niin miksi kristitty kirkossa naimisiin menevä voi nykyään käyttää vaikka punaista (tai MUSTAA) mekkoa joka nyt ei mitenkään päin ole soveliasta tai kristinuskon mukaista?

Ja miksei me pakanat voitaisi "napsia" joitain juttuja kristinuskosta itsellemme omiin juhliimme,
kun alunperin lähes kaikki kirkolliset juhlat ja juhlaperinteet on matkittu suoraan luonnonuskonnoista? :D

Lukemalla selviää ja tietoaan kannattaa kartuttaa ennen kuin keuhkoaa jostain tyhjänpäiväisestä ;)

Itse en ole wicca, mutta minäkin aikanani kerroin lapselle joulusta sen pakanaversion. Se on siis ihan ensimmäinen joulukäsitys, mikä lapsella on ollut, ja vasta myöhemmin tuli tämä Jeesus-kerros mukaan (mm. päiväkodista...)

Tämä tällaisena sivuhuomautuksena, kun jotenkin ilahduin tosi paljon tästä tekstistäsi. Wicca on uskonnoista mielestäni sympaattisin, ja soisin sen näkyvän enemmän meidänkin yhteiskunnassamme. Harmitti, kun se ei aikanaan saanut virallisen uskonnon asemaa - mutta ehkä jonain päivänä saa.

Minä en myös ymmärrä tollasta. Että jos on ateisti niin sitten juhlitaan kuitenkin kirkollisin menoin noita "mukajuhlia" kuten nimiäisiä. Se on minusta todella tekopyhää ja jotekin moukkamaista.
Lisään tähän listaan, että vieteään joulua ja pääsiäistä :D jotka on Jeesuksen syntymä juhla ja Jeesuksen ylösnousemuksen juhla se että ateisti - siis sellainen joka kuuluttaa joka mutkassa, että on ateisti juhlii noita on noloa ja ääliömäistä.
Missään ei saa vahingossakaan kuulua virttä, koulussa ei saa olla ristiä seinällä jne mitä viimeaikoina on ateistit duunaillu ja julkisuudessa noista ollu,mutta nimiäisissä pitää olla kastemekko ja lapsella kummit ;)

Just sinun kaltaistesi ihmisten takia erosin aikoinani kirkosta. Missä se teidän julistama rakkaus lähimmäisiin ja empaattisuus on? Takerrutaan joihinkin mekkoihin ja materiaan, minusta se on tekopyhää!!
Eikö sen ateistinkin lapsi ole viaton?! Olette te kyllä ahdasmielistä sakkia.

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa

Yhteistyössä