Nimiasiaa - Miten tarkka olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian tarkkako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian tarkkako?

Vieras
Tai sinä ja miehesi kun olette valinneet lastenne nimiä? Pitääkö sointua yhteen sisarusten tai vanhempien nimien kanssa?
Mä oon varmaan tosi pilkunviilaaja mutta mua jotenkin ärsyttää jos perheessä yhden nimi on esim pidempi kuin muiden nimet.
Tyyliin vanhemmat Mari ja Panu, lapset Eetu ja Sanna. Kaikkien muiden nimissä neljä kirjainta mutta yhdellä viisi.

Hmmm meillä on jokaisen lapsen etunimessä erimäärä kirjaimia.
Yhdellä sama määrä kuin äidillään, toisella sama määrä kuin isällään ja kolmannella kumpaakin nimeä enemmän.

Miulle on ihan sama :D Omassa nimessä on 9 kirjainta, exä valitsi pojan nimen, hänellä on 5 kirjainta ja nykyisellä miehellä 6. Näillä mennään :xmas: En ole koskaan edes ajatellut tuollasta asiaa. Niin ja pojan nimessä 5.

no mites meillä ku miehelle kuusi ja mulla vain viisi kirjainta ja ja ei aleta samalla kirjaimella eikä edes loputa samalla kirjaimella... niin miten meidän pitää valita tulevan lapsen nimi..

no en todellakaan ole nuin tarkka. Mun ja miehen nimessä 4 kirjainta, lasten nimissä 5 kirjainta. Kaikki alkaa erikirjaimella. Itse en taas ymmärrä sitä et annetaan lähes samanlaiset nimet... Kukin tyylillään.

Jokin punainen lanka nimien valinnassa on hyvä minusta olla, mutta mikä se sitten on, sen määrittelee jokainen itse :) Meillä nimet ovat ihan eri pituisia, mutta jollain tapaa toisiinsa sopivia kuitenkin.

Meillä pojan kaksi nimeä tulee suvusta ja etunimi on yhteinen päätös mutta eipä sillä nimen pituudella ole mulle eikä miehelle merkitystä kunhan ei ala T:llä kuten meidän etunimet. :laugh:

seuraavan lapsen nimi tulee kahden nimen osalta suvusta ja etunimi sovitaan yhdessä!

Alkuperäinen kirjoittaja liian tarkkako?:
Tai sinä ja miehesi kun olette valinneet lastenne nimiä? Pitääkö sointua yhteen sisarusten tai vanhempien nimien kanssa?
Mä oon varmaan tosi pilkunviilaaja mutta mua jotenkin ärsyttää jos perheessä yhden nimi on esim pidempi kuin muiden nimet.
Tyyliin vanhemmat Mari ja Panu, lapset Eetu ja Sanna. Kaikkien muiden nimissä neljä kirjainta mutta yhdellä viisi.

Miusta tuollainen taas on ihan naurettavaa... Nimet eivät ole mulle matematiikkaa, vaan yksi osa persoonallisuudesta. Toinen sisaruksista nyt vain saattaa näyttää Kristiinalta ja toinen Ainolta.

Mua itseäni taas ärsyttävät lempinimimäiset nimet, ts. Aatu, Eetu, Jossu, Santtu, Samu, Elli, Ellu jne.

Mä taas haluan että nimet olisi erilaiset.
Ei missään nimessä samalla alkukirjaimella eikä muutenkaan tartte olla samantyyliset.
Mun ja miehen nimet alkaa samalla alkukirjaimella joten ihmiset luuli ennen ku poika kastettiin et sekin alkaa samalla muttei todellakaan.

Niin siis en tarkoita sitä että nimien pitäisi olla samantyyliset mutta se punainen lanka pitäisi olla, vaikkapa sitten se että kaikkien nimissä on eri määrä kirjaimia. Se vaan ei sovi mulle että vain yksi "poikkeaa joukosta". Esim Selänteen perhe, lasten nimissä on tupla-e koska Teemunkin nimessä on. Näin ollen perheen äiti on ainoa jolla tupla-e:tä ei ole. Ja koska kaikkien nimet on Teemu, Sirpa, Eemil, Eetu, Leevi ja Veera, kaikkien muiden nimissä 5 kirjainta paitsi Eetulla.
Ja joo, kaikella mäkin päätäni vaivaan mutta tulee mietittyä kaikenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis en tarkoita sitä että nimien pitäisi olla samantyyliset mutta se punainen lanka pitäisi olla, vaikkapa sitten se että kaikkien nimissä on eri määrä kirjaimia. Se vaan ei sovi mulle että vain yksi "poikkeaa joukosta". Esim Selänteen perhe, lasten nimissä on tupla-e koska Teemunkin nimessä on. Näin ollen perheen äiti on ainoa jolla tupla-e:tä ei ole. Ja koska kaikkien nimet on Teemu, Sirpa, Eemil, Eetu, Leevi ja Veera, kaikkien muiden nimissä 5 kirjainta paitsi Eetulla.

Ööh...

En mä halua antaa lapsilleni nimiä jonkin "säännön" mukaan. Lapset ovat saaneet nimen ihan sen fiiliksen mukaan mikä lapsen syntymän jälkeen on ollut tai joskus lapsi on ollut heti jo ihan valmiiksi "jonkin nimen näköinen tai oloinen". No sen verran täytyy tässä antaa myönnytystä, että meillä kaikilla lapsilla on "vanhanaikaiset" suomalaiset etunimet ja toisissa nimissä on kaikilla jokin "juju". En halua nimiä tähän laittaa, mutta paljon olemme kehuja saaneet hoksaavaisuudesta =) Sellainen palaute tuntuu kivalta, vaikka minulle nimet ovat ihan niitä mielipideasioita. Toinen tykkää toisesta ja toinen sitten taas ihan toisesta =) =)

niin siis mikä tässä häiritsi? se, että sirpa on ainut jolla ei ole tupla eetä, vai se että eetulla on liian vähän kirjaimia??

No sen verran, että mulle oli tärkeää, että molempien lasten nimet sopivat tyylillisesti yhteen. Mutta en mä tajua sitä, että nimien pitää alkaa samalla kirjaimella tai olla tarkalleen saman mittaiset. (itse asiassa, jos rehellisiä ollaan, mä en oikein voi sietää sitä, että väkisin keksitään nimiä, joissa on alkusointu tai jotka rimmaavat keskenään täysin)

Alkuperäinen kirjoittaja vier@s:

niin siis mikä tässä häiritsi? se, että sirpa on ainut jolla ei ole tupla eetä, vai se että eetulla on liian vähän kirjaimia??

No tavallaan molemmat ja jos vielä hiukan pilkkua viilataan niin yhden nimi loppuu konsonanttiin kun muidet nimissä on vokaali vika kirjain.

Alkuperäinen kirjoittaja vier@s:

No tavallaan molemmat ja jos vielä hiukan pilkkua viilataan niin yhden nimi loppuu konsonanttiin kun muidet nimissä on vokaali vika kirjain.
Kuulostaa hieman pakkomielteiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Inconspicuous:
Jokin punainen lanka nimien valinnassa on hyvä minusta olla, mutta mikä se sitten on, sen määrittelee jokainen itse :) Meillä nimet ovat ihan eri pituisia, mutta jollain tapaa toisiinsa sopivia kuitenkin.

Peesaan =)

Meillä se yhteensopivuus on saatu aikaan sillä, että ensimmäinen ja toinen nimi alkaa samalla kirjaimella, siis lapsilla. En sekoita aikuisten nimiä mukaan nimi valintaan ollenkaan.
=)

Myönnän että menee jo pakkomielteen puolelle.
Ja ei, mun elämä ei ole helppoa mutta kivempi miettiä tällaisia kuin murehtia isompia juttuja. Hajoaa muuten pää jos ei nollaa välillä tällaisella hömpällä.

Yhteistyössä