nimiasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun mielestä ei ole hankalaa, jos etunimen viimeinen ja sukunimen eka on sama kirjain. hankalampaa on jos on sama tavu, tyylii (älköön kukaan loukkaantuko, jos nyt tulee oma nimi:) salla lahtinen, mikko koivunen, satu turakainen jne
tulee jotenkin änkyttävä vaikutelma la-la, ko-ko, tu-tu.

ja en siis tarkoita pahalla em. nimisiä kohtaan.

meilläkin on sellainen sukunimi, että monet kivat etunimet loppuu samaan tavuun kuin sukunimi alkaa.

Joku ehdotti yhdistelmää Rasmus Aleksis. Mun mielestä taas jos eka nimi loppuu S:ään, niin toinen ei saisi loppua, ei siis kuulosta mun korvaan hyvälle. Rasmus Aleksi olisi parempi.

Meillä on yksi harkittavista ensimmäisistä nimistä Matias, ja sen kanssa olen sulkenut S-loppuiset toiset nimet pois. Mikä teillä muuten on mutu-tuntuma, kuinka yleinen Matias on tällä hetkellä ekana nimenä (sori kun on varsinaisen asian vierestä?) Väesterekisterikeskuksen mukaan se on sangen yleinen nimi, mutta itse luulisin, että lähinnä toisena nimenä. En haluaisi älyttömän yleistä nimeä, ja Väestörekisterikeskus ei ole vielä julkistanut viime vuoden tarkkoja tilastoja.

Mulla (miehellä en ole vielä hyväksyttänyt :D) on muuten tuon Matiaksen kanssa harkinnassa Patrik ja Joonatan, ne voisivat sopia Rasmuksenkin kanssa, ehkä paremmin tuo jälkimmäinen.

ainakin täällä (helsingissä) matias tuntuu olevan joka toisen lapsen nimi. kaverin lapsi meni päiväkotiin, ikää 4 vuotta. samassa ryhmässä on 3 muutakin matiasta.

Vuodelta 2004 on tilasto, jossa erikseen ensimmäiset ja toiset nimet. Viime vuodelta ei vielä vastaavaa löydy (eikä tietenkään tältä). Vähän haluaisi sitä trendiä nähdä, että onko yleistymässä vai vähenemässä, kun sitähän tässä juuri haluaa välttää, ettei ole samalla luokalla paljoa kaimoja.

Täällä Keski-Suomessa en ole montaa Matiasta kastetuissa nähnyt, siksi kuvittelinkin, että olisi suht tuore nimi, mutta Väestörekisterikeskuksen sivuilta näin, että toissa vuonna oli ainakin aika yleinen. Noinkohan sitten riippuu paikkakunnasta...