Nimivalinnat ja julkisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Ihanko oikeasti jotkut ihmiset valitsevat lapselleen nimen jonka sattuvat lukemaan lehdestä?

Heti kun Ruotsin prinsessan nimeksi tulee Estelle, se on ihan MUST nimi omallekin lapselle?

Tai - vieläkin huvittavampaa - lukee lehdestä vaikka nimen Lumia (?!?) niin ensimmäinen ajatus on, että hei, tässähän on mun lapselle nimi??

[QUOTE="suru";25737348]
Olen kärsinyt paljon, todella paljon, karmeasta nimestä minkä isä ja äiti bongasivat jostain näytelmästä 10 vuotta ennen syntymääni. :([/QUOTE]

Olen pahoillani jos nimi on ikävä, mutta tuo on sentään jotenkin ymmärrettävää - siis jos hautoo nimeä 10 vuotta (vai käsitinkö väärin? :D) niin siitä ainakin itse pitää. Eikä minun mielestäni ole suinkaan väärin esim. nimetä lasta jonkin tykkäämänsä kirjan hahmon mukaan...

Mutta ihmettelen sitä, että nimeää lapsensa jonkin muoti-ilmiön mukaan tms. Vain sen perusteella, että sen sattuu jostain iltiksestä bongaamaan.

Siis millä perusteella se nimi sit pitäisi antaa? Joku kamala suvussa iät ja ajat kulkenut? Vain ja ainoastaan suomenkielisestä kalenterista? Top10-listasta?

Ja mitä hittoa se muiden pyllyä kaivaa millä perusteella muut lapsensa nimeävät, eiköhän jokainen vanhempi sen omasta mielestään kauneimman ja parhaan nimen lapselleen mielellään anna?

• Tykkää
Reactions: SyysYö
Meidän pojan nimen bongasin lehdestä :). Joskus, öö, aika monta vuotta ennen kun poika edes syntyi. Pojan toka nimi tuli vastaan tv:n keskusteluohjelmassa vissiin -02 ja poika syntyi -06. Tytön eka ja toka nimi on molemmat telkkarista ekan kerran kuultu, ihastuin niihin ensikuulemalta n. 3 v ennen tytön syntymää. Ja tulevan vauvan nimistä yhden nappasin Turkin kartasta :D ja toisen saatoin ehkä joskus kauan sitten lehdestä lukea & tykästyin heti, en muista enää missä sen ekaa kertaa kuulin.

Joku etsii nimen almanakasta, toinen kuulee sen kaupassa, kolmas etsii nimiä netistä, neljäs ihastuu johonkin nimeen telkkarissa, jne. Joka tapauksessa nimi luetaan tai kuullaan jostain ensimmäistä kertaa, joten miksei sitten lehdestä?

Ja mitä Lumiaan tulee, niin onhan se ollut nimi jo kauan ennen Nokian kännykkää! :D

Anoppi on kertonut bonganneensa mun miehen veljen nimen kuolinilmoituksesta. Sitä en tiedä, että oliko lapsi jo silloin syntynyt vai missä kohtaa sen hoksasi. Nimi on ihan tavallinen ja suht yleinenkin jopa 80-luvun lapselle.

oma mies heitti tänä aamuna, että meidänkin tytöstä tulee Estelle. vaikka tiesin, ettei mies ollut vakavissaan sanoin topakasti ettei tytöstä tosiaan tule mitään sipsiä sillä sipsithän tuosta tulee mieleen. ja espanjalaiset.
espanjalaiset sipsit...

Meilläkin nosti eräs julkisuuden henkilö kuopuksen nimen meidän huulille. Tosin olin jo ennestään ihaillut samannimiä naisia tai ehkä ennemmin sitä itse nimeä ja sen kantajista korostuvaa itsevarmuutta.

Esikoiselle haluaisin kovasti lisätä Nikolaksen nimirimssuun itse joulupukin mukaan :D

Jäähän niitä nimiä milloin mistäkin mieleen.
Ihan suoraan en kyllä ottais mitään 'valmista' nimeä kuten kuolinilmoituksesta, jotenkin karmivaa silti :D Siis sillä tavalla, etä olis kaikki nimet ihan suoraan, etunimi ja toiset nimet.

Mutta sehän on varma, että julkimoiden ja royalttien tenavien kaimoja kastetaan aina useita.

Viimeksi muokattu:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Niiden nimien valintaperusteet on aika laajat ja moninaiset. Ei siis ole mitenkään erikoista nimen bongaaminen jostain lehdestä, ilmoituksesta, nimetyistä, kuolleista jne. olisi ihmeellistä. Aivan kuten sekään ei ole mitenkään erikoinen ilmiö, että nimiä valitaan tv-sarjoista, näytelmistä, julkimoilta jne.

Viimeksi muokattu:
No jos nyt vaikka miettisin nimiä, enkä olisi osannut ajatellakaan Estelleä mutta alkaisin tämän päivän perusteella miettimään, että sepä vasta kiva nimi... Eikö se ole ihan luonnollista? Vai onko apn mielestä joku sääntö, että mistä nimiä voi ottaa?

Ekan lapsen nimi jäi aikoinaan mieleen kun eräs nuoruudentuttu seurusteli sennimisen kanssa. Ihan yhtälailla se olisi voinut olla joku julkkiksen vosu, jonka nimi jäi mieleen. Kuopuksen nimen taas luin kirjasta viikkoa ennen ristiäisiä..

Jostainhan ne nimet aina tulee... Miksei julkisuudesta?

niin ja idea oman tytön etunimeen tuli, kun reissasimme lapissa raskaana ollessani & kävimme norjassakin.. jossa on Senja-niminen saari. toinen nimi taas tulee eräästä Tuija Lehtisen nuortenkirjasta :D ja kolmas nimi kuolleelta mummoltani

[QUOTE="jep";25737566]

Jostainhan ne nimet aina tulee... Miksei julkisuudesta?[/QUOTE]
Niinpä!

Ja lehdissä on ihan suht tavisten lastenkin nimiä. Sellaisten, jotka ei mitään kuninkaallisia tai Hollywood-julkkiksia ole.

Meidän pojankin nimi on Lasse Norreksen (en edes oikein tiedä/muista kuka hän on ja miksi oli lehdessä :D) pojan kaima. Jos olisin nimen nähnyt jossain muualla kuin Apu-lehdessä aikoinaan niin se olisi meidän pojan nimi silti. Mutta satuinpa vaan lukemaan nimen lehdestä aikoinaan.