Ninatt tai joku muu imetykseen kunnolla perehtynyt, vastaisitteko kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
Laitan tän nyt erikseen kun ei sitä tuolta yök ketjusta huomaa, ninatt kirjoittaa siellä näin:

**
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tietänette mitä kolostrum on. Sitä tulee ihan alussa, ja ensimmäisten viikkojen ajan maito ns kypsyy. Keskosillehan ei anneta liian "vanhaa", siis liian kauan synnytyksestä luovuttaneen, maitoa. Heillä raja taisi olla kolme viikkoa. Eli ihan alussa maito muuttuu paljonkin. Sen jälkeen vähemmän, mutta silti lapsen tarpeiden mukaisesti. Esimerkiksi yli 1v imettäneen maito on todennäköosesti rasvaisempaa ja siinä on enemmän vasta-aineita kun mitä siinä oli vauvan ollessa alle 1v..
**

Miten sitten ne jotka imettää yhtäaikaa vaikka vauvaa ja 2 vuotiasta? Miten se maito käyttäytyy? mä oon miettinyt tätä joskus paljonkin. Kun sanotaan että rintamaito on aina oikealla koostumuksella siihen mitä lapsi/vauva/taapero tarvitsee, mutta mistä se rintamaito tietää että nyt tulee 1vko vauva ja sitten tunnin päästä 2,5v taapero tissille ja osaa rakentaa sen maidon oikeaksi jotta molemmat lapset saavat sitä mitä tarvitsevat??

Rintamaito on vauvan "tasoista" (korjatkoon joku jos olen väärässä). Meilläkin meni taaperolla maha ihan vetelälle ja kakki "maitokakkaa" kun kävivät yhdessä rinnalla. Paino nousi myös hyvin ruikkanalla taaperolla! ;D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rintamaito on vauvan "tasoista" (korjatkoon joku jos olen väärässä). Meilläkin meni taaperolla maha ihan vetelälle ja kakki "maitokakkaa" kun kävivät yhdessä rinnalla. Paino nousi myös hyvin ruikkanalla taaperolla! ;D

Ok, jatkoitko silti taaperon kanssa vai katsoitko esim tuon ripulin vuoksi paremmaksi vieroittaa?

Tandemimetyksessä maidon koostumus menee nuoremman lapsen mukaan. Mutta vasta-aineitahan siinäkin on, "laimeammassa" muodossa vaan. Luulen että tuoreen vauvan sisarus juo määrällisesti enemmän vauvan ollessa pieni kun maitoa tulee määrällisesti enemmän ja paineella kuin taaperon äidillä.

Jatkoin kyllä 1.5v! :) Ei ollut varsinaista ripulia vaan tavallista löysempää ja tuoksui siis ihan vauvan maitokakalle. Lapsi söi tietenkin muutakin ruokaa ohessa. Vieroitin ennen kuin aloitti päivähoidossa 3v. Taapero oli muuten verraton pumppu nostattamaan maidon sektion jälkeen!Ei tarvinnut lisämaitoja antaa ja maitoa riitti myös luovutukseen 6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
mitäs tällaista ninalta kyselet, sehän on sitä mieltä, että on suorastaan rikos tehdä lapset alle 3v ikäerolla

UPS unohdin tän kokonaan

Mut kiitoksia vastanneille, eli tissimaito mukautuu nuorimman käyttäjän mukaan. Silloinhan tuo ei ihan paikkansa pidä että se olisi aina täysin oikeaa koostumukseltaan ja lapselle parasta mahdollista ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mut kiitoksia vastanneille, eli tissimaito mukautuu nuorimman käyttäjän mukaan. Silloinhan tuo ei ihan paikkansa pidä että se olisi aina täysin oikeaa koostumukseltaan ja lapselle parasta mahdollista ravintoa.

Kyllä se eduiltaan silti esimerkiksi lehmänmaidon voittaa. Jos jommalla kummalla imetettävistä lapsista on jotain alkavaa sairautta, alkaa maito muodostaa siihen vasta-aineita joita toinenkin lapsi saa, eikä sitten sairastu vaikka flunssaan yhtä helposti kuin ilman imetystä sairastuisi.

Jep, maito on tietysti vauvan tarpeiden mukaan, koska ylipäänsä koko maidontuotannon alkaminen on siitä vauvan syntymästä ja sen aiheuttamasta hormonitasojen muutoksesta kiinni.

Yhteistyössä