Nirso 2-vuotias, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
Kohta 2-vuotias lapsemme on aina ollut aika nirso ruokien suhteen, mutta nyt on heittäytynyt entistä nirsommaksi. Esim. makaronilaatikosta näykkii vain makaronit suuhunsa ja sylkee pois kaiken jos häntä syöttää niin ettei itse saa valita suupalaansa. Mankuu herkkuja ja jälkiruokia joita ei kyllä olla annettu jos ei syö ensin muuta ruokaa (esim. puuron sijaan mankuu aina jogurttia), joten syynä ei mielestäni ole periksi antaminen. Ravintolassakin muut samanikäiset tuntuvat syövän eteen kannetun ruuan hyvällä ruokahalulla, tämä syö vaan pelkät ranskalaiset ja jättää muun ruuan täysin koskematta.

Miten voisin toimia toisin että nirsoilu loppuisi? Ihmetyttää ihan miten lapsi on vielä hengissä ja jaksaa leikkiä kun ei söisi mitään, makaronia ja perunaa lukuunottamatta..

Kuuluu ilmeisesti 2-vuotiaan kehitysvaiheeseen, sillä meidän muksu "harrastaa" ihan samaa. Kaikki on pahaa ja haluaa vain syödä lihaa. Ruuista nyppii lihapalat ja jättää muut lautaselle. Itse ajattelen, että lapsi syö sitten kunnolla, kun on nälkä. Ja näin toisinaan tekeekin ja lautanen tyhjenee nirsoilematta. Pidä säännöllisestä ruokailusta ja ruoka-ajoista kiinni ja tarjoa edelleen monipuolista ruokaa. Äläkä vaihda tarjottua ruokaa siihen, mitä lapsi vinkuu.

Luulen kanssa, että se liittyy ikään ja menee ohi, voipa olla uhmaakin. On vähän noloa vieraissa paikoissa, mutta kyllä lapsi lopulta innostuu kokeilemaan muutakin, varsinkin kun herkkuja ei anneta.

Alkuperäinen kirjoittaja Suonet menee tukkoon muutenkin noilla geeneillä:
Tota noin... miksä tarjoot ranskalaisia noin pienelle?

Hei kamoon....jos et ole huomannut, niin aika usein lasten ruokalistoilla ravintoloissa tarjoillaan vaan niitä ranskiksii tai tikkuperunoita....eipä tuo äippä sanonu, niitä joka päivä antavansa...