Niskat ja hartiat jumissa, oksettaa, pyörryttää jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipaapiipaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piipaapiipaa

Vieras
Kerronpa teille oman tarinani niska- ja hartiaseudun jumeista ja miten pääsin niistä eroon. Ensinnäkin se syy, miksi tällaista minulle tapahtui, oli ilmeisesti kylmettyminen. Kämpässä ikkunan lähellä talvisaikaan kiertää kylmäilma (sohvan takana) ja tässä istuessa kylmä menee niskaan ja hartioihin jos niitä ei suojaa vaatteilla. No, tästä seurasi tietenkin niskan jäykistyminen ja sitä kautta myös hartiat menivät jumiin sekä lapojen väli. Tyhmänä menin sitten aina hieromaan itse niskaa ja selkää ja käytin myös hierontalaitetta. Tästähän lihakset ym. eivät tykänneet yhtään vaan pamahtivat entistä enemmän jumiin. Jumi tuntui kurkussa asti (en tosiaan etupuolta hieronut. TK:sta kehottivat syömään särkylääkkeitä, jotta kipu hellittäisi kunnolla. Tyhmänä menin uskomaan, että kannattaa ottaa se 1 grammanen panadol forte, vaikka sanoin, että tuskin nyt kokonaista tablettia kerralla otan. No, otin kuitenkin yhden päivän aikana sen maksimin 3 kertaa tuota lääkettä. Muitakin särkylääkkeitä olin syönyt aikaisemmin ennen kuin tämän reseptivalmisteen sain. Lähinnä 500mg panadolia. Ei auttanut kyllä kipuun kuin hetkeksi ja sen jälkeen kun kipu palasi niin piti taas mennä hinkkaamaan niskoja ja hartioita. Särkylääkkeet pistivät kyllä pään sekaisin ihan totaalisesti, olo oli ihan hirveä. Hieronnasta tuli kamala olo, päätäkin särki, oksetti joka aamu, pöyrrytti ja näköäkin sumensi välillä. Väsytti aivan kamalasti. Paniikki ja kaikki muukin tuli kaupan päälle. Tätä oloa kesti noin pari viikkoa ja sen aikana tuli rampattua tk:ssa useampaan kertaan, mitään neurologista ei löytynyt ja kaikki labra-arvot ja sydänfilmit sun muut olivat ihanteellisen normaalit. Lopetin pikkuhiljaa särkylääkkeiden syönnin enkä koskenut enää sormellakaan niskoihin. Vältin huonoja asentoja ja käytin tuubihuivia sekä kunnon pipoa ulkona, kaikin keinoin suojasin niskan kylmältä. Kävin saunassa ja otin lämpimän suihkun aina aamuisin, silti hieromatta ollenkaan niskoja tai hartioita. Kipugeelejä jossakin vaiheessa käytin, mutta ne särkylääkkeiden kanssa pahensivat vain oloa. Kaikkein helpoin olo on ollut nyt kun en ole syönyt yhtäkään nappia enkä ole hieronut ollenkaan niskoja ja hartioita. Lihasrelaksanttitabletteja en ole suostunut syömään kerran aikaisemmin niitä kokeiltuani ja jos niitä olisin nyt syöynyt, olo olisi varmaan kuoleman partaalla. Venytellyt ole sievästi sekä niskaa, että hartioita, pyöritellyt olkapäitä (sievästi) jne. Ja toki myös välttänyt huonoja asentoja. Ajoittain olen kärsinyt pienistä kivuista, mutta ne on menneet ohi ilman särkylääkkeitäkin. Itse en siis menisi missään nimessä hierottamaan omia niskoja ja hartioita hierojalle (vaikka olisi kuinka kokenut). Olen käynyt aikaisemmin hierojalla kymmeniä kertoja saman vaivan takia muutama vuosi sitte ja helpotusta se ei tuonut oloon. Sama oravanpyörä pyöri silloinkin ja talvisaikaan nimenomaan. Huonot asennot voi tulla esim. imettämisestä, jos imettää makuuasennossa tai sitten jos nostaa liikaa istuessa hartioita korviin. Jos on oikoryhti niin kantamisestakin voi tulla jumeja. Yksinkertaisin ja halvin lääke minulle oli lihasten suojaaminen kylmältä sekä huonojen asentojen ja hieronnan ja särkylääkkeiden välttäminen. Tietenkin myös kävely ja muu liikunta on auttanut, enää ei vihlo niskaa tai korvia kun kylmä ei pääse selkäpuolelle. Toivon, että tästä on jollekkin edes pientä apua. Itse voin nyt todella mainiosti kun toimin em. tavoilla enkä tosiaan ramppaa hierojalla ja napsi tabuja poskeen.

Yhteistyössä