Niskaturvotuksessa iso muutos viikossa!?! Löytyykö kohtalotovereita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvasta haaveillen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvasta haaveillen

Vieras
Hei!

Asiaan ei voi vaikuttaa, mutta kun se vaivaa niiiiiiin paljon...

Kävin niskaturvotusultrassa rv 11+4 ja silloin niskaturvotusta oli vain 1mm ja muutenkin kaikki oli ihan ok. Ei mitään moittimista.

Edellisessä raskaudessa kuitenkin lapsella oli kromosomivirhe ja sen perusteella minulla oli mahdollisuus nyt mennä myös istukkabiopsiaan.

Istukkabiopsia oli rv 12+4. Rakenteet edelleen ihan ok, mutta niskaturvotus olikin jo ihan eri luokkaa. Niskaturvotusta löytyi nyt 2,5mm!!! Lääkäri ei tosin maininnut mitään niskaturvotuksen suuruudesta. Näin mitat ruudulla ja ne ovat myös "epikriisissä". Mietin näin jälkeenpäin, että jättikö lääkäri turvotuksen mainitsematta, koska istukkanäyte otettiin ja siitähän viimeistään selviää sitten suht kaikki vai voisiko asia olla niin ettei asiassa ole huolehdittavaa. Siihen en jaksa edellisen kokemuksen perusteella uskoa.

Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia siis että niskaturvotuksessa olisi ollut suuria muutoksia pienen ajan sisällä? Jotenkin kaikki toivo terveestä lapsesta putosi ihan alamaihin... Pelottaa ja huolestuttaa. Istukkabiopsian tulokset saan varmaan vasta viikon tai reilun viikon päästä.

Mita myohemmilla viikoilla mennaan, sita suurempi on niskaturvotus. Sitahan ei yleensa ees oteta 12vkn jalkeen, koska nayttaa jo aikas suuria lukemia. Kylla varmasti on kaikki ihan ok!

Alkuperäinen kirjoittaja Kersantti Karoliina:
Epäilisin että kyseessä mittavirhe. Mut miks menit sekä np että biopsiaan? Np on kuitenkin "vain" seulonta, biopsiasta taas saa varman tuloksen.

Mulle annettiin ohje perinnöllisyyspolilta, että ennen istukkabiopsiaan tuloa pitäisi jollain tapaa selvittää, että kohdussa on "asukas". Neuvolassa ei ole ultraa ja minut ohjattiin äitipolille viikkoa ennen istukkabiopsiaa. Äitipolilla erikoislääkäri mittasi nt:n ja viikko siitä sitten yliopistollisessa sairaalassa uudet mitat otti myös alan erikoislääkäri.

Tein sen virheen, että etsin netistä tietoa turvotuksista. Välillä helpottaa, välillä ahdistaa. Vernerin sivuilta kuitenkin löysin tiedon, että tuo meiltä mitattu 2,5mm olisi juuri siinä ylärajoilla raskausviikoilla 12+4. Tuo suuri muutos vain huolestuttaa. Edellisessä raskaudessa kun lapsella oli kromosomivirhe - ei turvotusta ollut yli viitearvojen.

Ihan normaali tulos sulla oli tuosta np-ultrasta. Yleensähän ne siinä vaiheessa alkaa vasta huolestumaan jos on yli 3mm sitä turvotusta. Älä ole huolissasi jos sulle ei ole edes sanottu vielä mitään sellasta, että olis jotain poikkeavaa.

Tuo on muuten aika outoa, että eri paikkakunnilla on eri rajat niskaturvotusten suhteen. Vuosia sitten täällä meilläpäinkin puhuttiin yleisesti tuosta 3mm ylärajasta. Nyt rajat täälläkin katsotaan raskausviikkojen mukaan (tai varmaan lähinna sen mukaan mitä raskausviikkoa sikiön mitat vastaavat).

Onko jollekin vielä annettu lähiaikoina raja-arvoksi yleisesti tuo 3mm? Onko se siis vieläkin jossain käytössä? Mä olen varmaan myös siksi niin hysteerinen kaikkien riskilukujen ja turvotusten kanssa, koska olen mielestäni aika iäkäs odottaja. Nyt 38v. Vaikka eihän ikä vaikuta turvotukseen. Muita riskilukujahan se kyllä nostaa.

Kiitos muuten rohkaisevista kommenteista! Ne rauhoittavat epävarmaa mieltä, vaikka eihän tässä minä taikka kukaan muukaan mitään asialle voi. Istukkabiopsian tulosta on vain niin ahdistavaa odotella...

Yhteistyössä