Niukat vuodot ja ohut kohdun limakalvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susan-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Susan-

Uusi jäsen
14.11.2012
3
0
1
Olisikohan kenelläkään samanlaista ongelmaa? Olemme yrittäneet raskautua yli puolen vuoden ajan, siinä onnistumatta. Jätettyäni minipillerit pois on kuukautiset olleet todella niukat. Vuotoa tulee noin kaksi päivää ja se on rusehtavaa. Ultraäänessä oviksen aikaan limakalvo oli vain muutaman millimetrin paksuinen. Eli on todennäköisesti hyvin ohut, kun vuodotkin on noin niukat aina.

Gyne sanoi, ettei tähän ongelmaan ole mitään apua, kun hormoniarvoissani ei ole mitään vikaa. Eli mitään ei voida tehdä limakalvon paksuntamiseksi. Lähetti vain kotiin jatkamaan yritystä, mutta olen käsittänyt, ettei älyttömän ohuella limakalvolla raskautumisen mahdollisuus ole kovin suuri. Olo on vähän epätoivoinen, oikeastiko ei ole mitään hoitoa saatavilla tähän vaivaan? Olisiko kokemuksia?

Mitä tarkoitat muutaman millin paksuisella?
Ja minkälainen gyne sulla oli?

Jos limis oli alle 7mm, niin kannattaa varmaan vielä kysyä asiaa tällaisiin asioihin (lapsettomuuteen) erikoistuneelta gyneltä. Kyllähän limakalvon paksuuteen voidaan ainakin jonkin verran vaikuttaa hormooneilla.

Olen kirjoittanut jonnekin tänne aiemminkin oman lääkärini lohdutuksen: raskaus on saatu alkuun jopa 2,9 mm limiksellä. Mutta koska se kuitenkin heikentää mahdollisuuksia, niin apua varmaan kannattaa pyytää vielä joltakin asiantuntevalta. Ja vähintääkin seurata, että onko se joka kierrossa niin ohut vai oliko ehkä vaan jostain syystä siinä kierrossa.
Tsemppiä yritykseen :)

Kahdessa kierrossa seurattiin paksuutta ja ultrat osui molemmilla suunnilleen ovulaation aikaan. Molemmilla kerroilla limakalvo oli hieman päälle 3 mm. Eli käsittääkseni hyvin ohut. Lääkärinä oli lapsettomuuteen erikoistunut yksityinen gyne ja hän sanoi vain, että ei ole olemassa mitään keinoa, jolla limakalvoa voidaan paksuntaa. Kun siis hormoniarvoni ovat ihan normaalit. Kyllä meinasi itku tulla.

Kannattaisiko kuitenkin kokeilla jotain toista lääkäriä, jos löytyisi eriävä mielipide ja saisin edes kokeeksi hormoneita? Tämä gyne oli sitä mieltä, että turha kokeilla lääkitystä, kun siitä ei ole apua ja on aina rasite kropalle. Mutta itseäni ei kyllä yhtään haittaa rasittaa kroppaani hormoneita syömällä, jos pienikin mahdollisuus apuun on. Osaako kukaan vinkata esim. pk-seudulta sellaista gyneä, joka tietäisi näistä limakalvoasioista?

Jotkuthan väittää, että esim. greippimehun juomisella vois saada limistä paksummaksi, mutta uskoo ken tahtoo. Ei ainakaan varmasti kukaan lääkäri tuota allekirjoita, eikä ainakaan mulla ole vaikuttanut mitenkään, vaikka greippimehusta olenkin innostunut...

Mutta mullahan on myös tilanne se, että kaikki verikoearvot on olleet kohdillaan, mutta monenlaisia hormooneja olen jo noin vuoden verran vedellyt, kun ei lasta ole alulle saatu. Mulla tosin pulma ei ole todennäköisesti limakalvossa. Mutta siis rasitan koko ajan kroppaani noilla ylimääräisillä hormooneilla, vaikka kaikki on periaatteessa tutkimusten mukaan kunnossa...Mutta tottahan on, että ne varmasti kroppaa rasittaa, eikä niitä huvikseen pidä syödä.

Puoli vuotta yritystä on kuitenkin vielä niin lyhyt aika, että sekin varmasti vaikuttaa siihen, ettei lääkäri vielä halua tai näe tarvetta kokeilla mitään. Ja tosiaan, kyllä kolmen millin limikselläkin toivoa on =)

Onko sulla taustalla jotain kohdun toimenpidettä tai tulehdusta, jonka seurauksena limakalvo on vahingoittunut? Siinä tapauksessa pitäisi katsoa tähystyksellä tilanne ja poistaa mahdolliset kiinnikkeet (Ashermanin syndrooma). Jos se ei ole syynä, niin monesti kokeillaan ovulaation induktiota lääkkeillä siinä toivossa, että limakalvo reagoisi positiivisesti. Toisilla myös IVF-hoidoilla saadaan apua tähän ongelmaan, koska käytettävät hormoniannokset voivat olla suurempia kuin induktiossa, jossa pyritään vain 1-2 munasoluun. Hyvä tämän alan gyne on esimerkiksi Terveystalon gyne S.Vi...

keholla menee oma aikansa pillereiden lopettamisen jälkeen, ennen kuin hormonitoiminta tasaantuu. Puoli vuotta on lyhyt aika. Jos puolenvuodenkaan päästä ei ole tilanne muuttunut, niin sitten hae tutkimuksiin. Nyt ei ole syytä hätäillä, varsinkaan jos kierrot on kutakuinkin säännölliset. Limakalvon kasvua voi kyllä lääkkeellisesti tukea, mutta ei siihen tuossa vaiheessa ole vielä syytä. Kärsivällisyyttä ja tsemppiä! Jospa se plussa sieltä tulisi. :)

Kiitos vastauksia! Tiedän, että reilu puoli vuotta on vielä lyhyt aika ja ymmärrän sen hyvin, että ei päästy vielä mihinkään lisätutkimuksiin. Ikää on kuitenkin reilut 30 vuotta, joten siksi vähän pelottaa, että tilanne ei helpotu mihinkään ja olen entistä vanhempi ennen mahdollisia hoitoja.

Itseasiassa minulle on tehty kohdun toimenpiteitä aikaisemmin, kohdustani on poistettu lihaskasvainta eli myoomaa yhteensä viisi kertaa. Tästä on jo n. 4 vuotta aikaa, eikä lääkärin mielestä ole mitään vaikutusta lapsentekoon, kun nyt kohtuontelossa ei ole nähtävissä myoomia. Tuo Ashermanin syndrooma onkin ihan uusi tuttavuus, kiitos paljon vinkistä! Tuohan voisi olla hyvinkin mahdollinen syy. Täytyypä varata aika Terveystaloon.

Yli kaiken toki vielä toivon, että luomuplussa tulisi, vaikka taas on hyvin epätoivoinen olo, kun eilen alkaneet kuukautiset näyttävät jo nyt loppumisen merkkejä.

Itselläni on myös ollut turhan ohut limakalvo, johon alkion on vaikea kiinnittyä. Apua ongelmaan olen saanut akupunktiosta. Klinikan lääkäritkin ovat olleet ihmeissään tuloksista, vaikka eivät tietenkään voineet myöntää, että akupunktiolla voisi ylipäätään mitään hyötyä olla yhtään mihinkään. Suosittelen myös katsomaan netistä Katsomon kautta AVA-kanavalla 12.11. tulleen Studio55-ohjelman, jossa puhutaan homeopatiasta ja lapsettomuudesta.

Lisäksi IVF-hoidossa Puregon-lääkkeen määrän ollessa suurempi kuin ovulaation induktiossa, kohdallani saatiin myös paksu ja kaunis limakalvo ilman mitään muita jippoja.

Puoli vuotta tosiaan on lyhyt aika, mutta ymmärrän hyvin että et halua hukata aikaa ja kun viitteitä ongelmasta on niin suosittelen jatkotutkimuksia. Itsekin menin puolen vuoden yrittämisen jälkeen tutkimuksiin, kun näytti siltä ettei kaikki ole kunnossa ja sillä tiellä ollaan nyt kolmatta vuotta. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä!

Yhteistyössä