Nivelkierukan repeämä, onko muilla ollut, onko leikattu jne ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "satunnainen vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"satunnainen vierailija"

Vieras
Elokuun lopussa metsässä kävellessä maasto petti alta ja polvi "muljahti". Muutama päivä sen jälkeen alkoi kipuilu, muutaman viikon päästä kävin työterv.lääkärillä; nestettä polvessa, oli dg. Lääkekuureja parikin. Kivuliaisuus lisääntyi ajoittain joten kävin ortopedillä yksityisesti, alle 1 min tutkimuksella ja töykeästi tuo lääk totesi että nivelkierukan repeämä ja mahdollinen rustovaurio. Laittoi lähetteen magneettikuvaan julkiselle puolelle. Kuinka ollakaan muistin sitten että minullahan on vapaaehtoinen tapaturmavakuutus ja sieltä sainkin maksusitoumuksen magneettikuvaan, jossa kävin viikko sitten. Tänään tuli postissa lausunto kuvasta: sisänivelkierukan pitkittäinen alapintaan avautuva repeämä.
Nyt kysynkin teiltä; onko muilla ollut vastaavaa ? Onko leikattu ? Miten leikkauksesta toipuminen ? Tuleeko polvi täysin kuntoon ? Monenko viikon sairausloma ? Minun on tosi vaikea olla töistä poissa, työtilanne on sellainen. Teen toimistotyötä eli ehkä voisin käydä töissä keppienkin kanssa. Huomenna soittoaika ortopedille, joka toivon mukaan sanoo arvionsa miten edetään tästä. En tiedä vielä saanko leikkaukseen maksusitoumuksen vakuutuksen piikkiin, että voisi mennä yksityiselle puolelle ja "valita" leikkauksen ajankohdan. Polvi on ollut viime viikkoina vähemmän kipeä kun olen opetellut uudenlaisia toimintatapoja. Polveen ei juurikaan koske, jos vaan muistan olla koukistamatta sitä liikaa, enkä esim. kävele rappuja ns. vuorotahtiin. Kyykistymään en ole pystynyt yli kolmeen kuukauteen mutta siihenkin olen tottunut. Pelottaa toimenpiteeseen meno (tähystysleikkaus) kun en ole koskaan ollut sellaisessa. Siis sikäli pelottaa, että onkohan siitä varmasti hyötyä.....ettei vaan mene pahemmaksi tilanne.

Kyllä kannattaa polvi leikkauttaa, kun haittaa normaalia arkea ja vaikuttaa liikkumiseen. Tähystysleikkauksessa siistitään repeämät. Päiväkirurginen toimenpide ja muutama n. kuukausi sairauslomaa.

Kyllä kannattaa polvi leikkauttaa, kun haittaa normaalia arkea ja vaikuttaa liikkumiseen. Tähystysleikkauksessa siistitään repeämät. Päiväkirurginen toimenpide ja n. kuukausi sairauslomaa.

Mulla meni myös kierukka polvesta ja tähystyksellä tehtiin leikkaus. Kuusi viikkoa sain sairaslomaa, josta neljä meni kyynärsauvojen kanssa. Polvi on ihan hyvä nykyään, mutta esim. pitkällä kävelylenkillä ajoittain kipuilee.

En todellakaan mitenkään voi olla kuukautta sairauslomalla ! Jos saan leikkauksen ensi viikolle (jos siis saan maksusitoumuksen vakuutusyhtiöstä ajoissa) niin just ja just pystyn kaks viikkoa olemaan poissa töistä. Sitten pakko mennä töihin, kotiovelta työpaikan ovelle miehen kyydissä eli en tarvitse itse ajaa autolla.

Ja siis teen toimistotyötä työkseni, työpaikka kuntoutuslaitoksessa. Te joille vastaava toimenpide on tehty; onko jotain estettä etten voisi käydä töissä esim. kahden viikon sairausloman jälkeen ?

Mulla repesi nuorempana polvesta kierrukka ja siitä piti poistaa puolet. Leikkaus tehtiin tähystämällä ja viikko leikkauksen jälkeen kävelin ilman sauvoja.

Lisäisin vielä sen verran tähän, että mulla kävi lääkärillä tässä moka ja repeäminen tajuttiin vasta kun tapaturmasta oli kulunut kuukausi, enkä pystynyt menemään kyykkyyn jne. Leikkaus ajan sain kunnallisella vasta nelisen kuukautta tapaturman jälkeen ja jalkaan kerkisi tulla pysyvä virhe asento ja jalka ei taivu normaalisti.

Joten, mene todellakin siihen leikkaukseen ja mahdollisimman pian.

Sisemmän kierukan alareuna repes ja korjattiin tähystysleikkauksella. Operaatiossa kierukka kiinnitettiin takaisin. Muistaakseni 3-4 vko sairaslomaa, joista 2 vko kepeillä puolivarauksella. Isältä operoitiin kans, mut hältä postettiin koko kierukka. Muistaakseni pari viikkoa sairaslomaa julkiselta puolelta.

Sairasloman pituus riippuu siitä, mitä kierukalle tehdään. Jos koko kierukka on revennyt, voidaan se yrittää kiinnittää uudelleen. Tämän seurauksena saikku on ainakin kuukauden. Jos vain osa kierukasta on revennyt, leikataan se pois kokonaan. Saikku tällöin parisen viikkoa.

Itselleni on tehty kummatkin leikkaukset. Ensin kiinnitettiin, mutta ratkesi parin vuoden päästä uudelleen. Ratkennut osa poistettiin. Parin vuoden päästä ratkesi loputkin ja sekin poistettiin. Nyt ei ole kierukkaa lainkaan ja alkava nivelrikko. Vaivoja ei onneksi vielä ole kauheasti, kunhan muistaa urheilla säännöllisesti ja pitää reisilihakset hyvässä kunnossa.