nivustyrä

  • Viestiketjun aloittaja iituli
  • Ensimmäinen viesti
iituli
Onko kenenkään pikkuisella todettu nivustyrä?Meidän pojalla (2kk) todettiin viime viikolla kun huomattiin sellainen pullistuma nivusissa.Käytiin lääkärissä ja nyt se joudutaan leikkaamaan.Onneksi leikkaukseen pääsee jo parin viikon päästä.
Miten pystyn olemaan omasta rakkaasta yön erossa,oon itkenyt kun ajattelen asiaa vaikka tiedän että pienokaiseni olo helpottuu.
Kyselisin toipumis ajasta jos jonkun lapsella on leikattu?Lääkäri sanoi että paranee nopeesti.
 
Leena
vastasin jo kerran mutta viestini katosi jonnekin...

Etukäteen pelättynä tuo operaatio oli paljon isompi kun mitä oikeasti. Pojalta leikattiin alle 3 kk:n iässä ja se kyllä kannatti sillä musta se patti oli inhottavan tuntuinen ja vauvaankin varmasti sattu. Vauva leikattiin aamupäivällä, tuotiin osastolle muutama tunti leikkauksen jälkeen ja oltiin yö yhdessä osastolla. Miksi ihmeessä joudutte olemaan erossa vauvasta yön?

Haava paranee tosi nopeasti. Pari päivää vauva oli vähän kiukkuinen, etenkin siellä sairaalassa. Särkylääkettä annettiin muistaakseni 2 päivänä säännöllisesti ja vielä pariksi yöksi vielä. Viikkoon ei saanut kylvettää, paitsi alapesut normaalisti ja suihkussa sai käyttä nopeasti. Ilmakylpyjä paljon niin haava saa ilmaa ja paranee nopeammin.

Leikkauksesta 1.5 kk ja haava on tosi hyvin parantunut. Kerran vilkaisivat neuvolassa kun ei itsellä ole niin kokemusta noista haavoista... Viikossa siitä lähti teipit pois ja tikit suli itsestään. Aika rutiinileikkaus sillä noita tehdään tosi paljon.
 
minna
meidän vauvalla todettiin nivustyrä 2kk iässä ja se oli siinä vaiheessa jo niin paha että leikattiin päivystyksenä heti samana iltana. Ekan yön vauva oli hengityskoneessa lasten teholla, kun heräsi vähän huonosti nukutusaineista. Toisen päivänkin oli vielä teholla, mutta ei ollut enää heng.koneessa ja alkoi jo syödäkin vähän ja sitten oltiin yksi päivä vielä tavallisella vuodeosastolla. Sitten päästiinkin jo kotiin. siis tosi nopeasti lapsi toipuu, sitä on ihan vaikea kuvitella. Kotona annettiin vielä pari-kolme päivää kipulääkettä, vaikkei kyllä varsin kivuliaalta vaikuttanutkaan, mutta varalta kumminkin. Kotona ei ollut mitään ongelmiä enää leikkauksen jälkeen.

Hyvin se menee!

Me ei oltu vauvan kanssa sairaalassa yötä, koska oli toinen vauva (kaksoset siis) kotona hoidettavana, mutta olis siellä toki saanut olla.
 
iituli
Paljon kiitos teille vastauksista!
Ei meille sanottu mitään mahdollisesta yöpymisestä sairaalassa.No kai se selviää kun asia on ajankohtainen.
Kysyisin vielä että oliko teidän vauvat itkuisia iltaisin?Tuntuu että meillä ei meinaa millään rauhoittua.Itkee varmasti väsymystä ja tyrä pullistuu enempi ja se varmasti aiheuttaa lisää itkuisuutta.Toinen ei malta rauhoittua että saatais se turvotus työnnettyä pois.Saatiin suppoja jotka näyttäisi tehoavan kipuun.
Huvittavinta on et viime viikolla kun käytiin lääkärissä ni hän sanoi et se ei vaivaa millään tavalla ja eikä tarvii vielä leikkausta ja kirurgi oli sitä mieltä et se täytyy leikata mahdollisimman nopeasti.No onneksi leikkaukseen päästään
Odottavan aika on vaan pitkä....
 
leikkaus
Meidän pojallamme on myös nivustyrä, jonka neuvolalääkäri totesi 8kk:n neuvolakäynnillä. Saimme lähetteen lastenkirurgille, jonne edelleen odotamme kutsua, että tyrää tutkitaan, leikataanko vai ei. Lapsemme (nyt reilu 1-vuotias) nivustyrä, ei kuitenkaan ole kipeä, hän ei arista sitä, vaikka välillä pullistuu aika hurjan näköiseksi. Ystäväni on sairaanhoitaja ja hän sanoi, ettei hän antaisi noin pientä lasta vielä nukuttaa juuri näiden mahdollisten ongelmien takia. Joku aiempi tästä yllä kirjoittikin lapsen nukutuksesta heräämisongelmista. Nyt odotetaan kirurgille pääsyä, emmekä anna lastamme nukuttaa ellei ole ihan pakko, esim. jos tyrä pahenee tai tulee kipeäksi. Saattaahan hyvin olla, että tyrä lähtee pois itsestään tarvitsematta leikkausta.
 
Leena
mekin vähän epäiltiin leikkauksen tarpeellisuutta noin pienenä mutta jälkeenpäin voin kyllä sanoa että ehdottomasti kannatti. Itkuisuus on vähentynyt huomattavasti, vaikka eihän sitä voi tietääkään kuinka paljon siihen tyrään on sattunut ja kuinka usein se on ollut pullistuneena (vaipan alla). Olisi ollut ehdottomasti liian pitkä aika odottaa vuoden ikään asti etenkin kun noin pieni ei osaa itse sanoa että sattuuko. Nivustyrä ei parane itsestään vaan se vaatii aina korjausleikkauksen jos meinataan kuntoon saada!
 
Pettynyt äiti
huomasin mun pojalla noin 2 viikkoa sitten nivustyrän. soitin heti paniikissa sairaalaan kun oli viikonloppu että mikä se pullistuva patti siinä nivusessa on kun mulla ei ollut sellaisista jutuista mitään tietoa. Sieltä sanottiin että ei hätää.. pitää vaan seurailla ja se siinä.. Okei.. sitten kuitenkin soitin heti maanantaina neuvolaan ja kysyin mun terveydenhoitajalta että tarviiko se mitään toimenpiteitä. Sitten se sanoi että ei ole mikään akuuttitilanne että katotaan sitten sitä kun on neuvolanaika parin päivän päästä. Neuvolassa sitten katsottiin sitä ja terveydenhoitaja sanoi että pitää vaan tarkkailla että kyllä se kuntoon tulee.. tänään kävin itse jälkitarkastuksessa ja lääkäri kysyi että onko mulla kysyttävää. Kysyin sitten että eikö oikeesti tarvi tehä sen nivus- ja napatyrälle mitään kun ne ei ole vieläkään lähtenyt pois. Ja lääkäri yllätykseni sanoi että nivustyrä ei missään nimessä lähe itse pois että se pitää leikata. Että mikä se semmoinen hoitolaatu on?! Kaksi viikkoa lapseni on ollu levoton ja itkuisempi ja kärsinyt turhaan siitä tyrästä. Jos joku ois ollu heti viisampi ois saanu sen kuntoon jo ajat sitten eikä mun pienen kullan olisi tarvinnut kärsiä tähän asti.
 

Yhteistyössä