nkl vai kätilöopisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv23
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv23

Vieras
Ollaan muuttamassa Helsinkiin ja pitäisi päättää missä synnytän, Naistenklinikalla vai Kätilöopistolla.

Varmasti molemmissa on ihan yhtä ammattitaitoinen henkilökunta ym joten tuntuu hankalalta valita, kun kai se on ihan sama? Kaiken lisäksi molempiin on melkein yhtä pitkä matka eli sekään ei ratkaise. Olisi helpompi jos olisi vain yksi vaihtoehto niinkuin täällä nykyisessä kotikaupungissa :).

Olisiko jollain hyviä vinkkejä tai kokemuksia? Vai pitäiskö vaan vetää arpaa?

Olen pohtinut samaa, juuri muutin Helsinkiin. Päädyin Kätilöopistoon, se kun on lähempänä. Lisäksi kuulin siitä riittävästi hyvää. Siellä on kuulemma mukavammat tilat ja perhehuoneita. Neuvolassa sanottiin, että molemmat ovat saman instanssin alaisuudessa, joten suuria eroja ei kuitenkaan ole. Voit valita jomman kumman ja käydä vielä senkin jälkeen rauhassa tutustumassa. Vaihtaa voi. Kätilöopistolla on joka päivä tutustumiskäyntejä, aika tilataan puhelimitse.

Itse olen menossa kesäkuussa Kätilöopistolle synnyttämään. Olen ilmoittautunut Kätilöopiston Haikaranpesään, jossa on perhehuoneita ja jossa muutenkin panostetaan kodinomaisuuteen. Isätkin siis ovat sairaalassa yötä. Sinne päästäkseen pitää olla perusterve ja raskauden sujua normaalisti väh. viikolle 38 asti. Silloinkaan pääsy osastolle ei kuitenkaan ole varmaa, sillä se voi esim olla täynnä h-hetkellä.

Itse valitsin ylipäätään Kätilöopiston siksi, että olen kuullut että se on ihmisläheisempi paikka kun Naistenklinikka. Naistenklinikalla on isommat huoneet (jopa 6 henkeä samassa huoneessa) eikä siellä käsittääkseni ole perhehuoneita ollenkaan. Itse en ainakaan halua monen vieraan ihmisen kanssa samaan huoneeseen, yksikin huonekaveri olisi tarpeeksi. Molemmissa sairaaloissa hoito on kuitenkin varmasti yhtä hyvää.

Naistenklinikalla on myös perhehuoneita, sekä 2-4 h huoneita. Ihan joka sairaalassa voi joutua kiireaikana huoneeseen jossa on useampi potilas.
Itse arvostan vain masuasukin turvallista maailmaantuloa, omaa turvallisuuttani ja ystävällistä ja tukea tarjoavaa henkilökuntaa, kodinomaisuus tms. ei minulla ratkaise synnytyspaikkaa.
Naistenklinikan henkilökunta on nyt raskauteni loppumetreillä tähän asti osoittautunut todella mukavaksi.

Kuten edellinen vastaaja jo totesi, niin myös Naistenklinikalla on perhehuoneita. Yleensä huoneissa on 1-4 henkeä, mutta esim. maaliskuun ruuhkassa voi joutua lyhytaikaisesti ahtaaseen huoneeseen. Varsinkin sektioäidit huomioidaan rauhallisella huoneella Naikkarilla.

Sain tyttöni vuosi sitten NKL:llä ja olen tyytyväinen päätökseeni, sillä hän syntyi sektiolla ja kiidätettiin heti Lastenklinikan vastasyntyneiden teholle tunnelia pitkin. Samoin serkkunsa kävi teholla heti syntymän jälkeen. Tietysti Kättärilläkin osataan hoitaa ongelmatapauksia, mutta NKL:llä teho-osasto on lähempänä.

Pari tuntia synnytyksen jälkeen vietin ahtaassa huoneessa, mutta sain sitten 2 h huoneen jossa vietin yhden yön jopa yksin - tai siis kaksin tytön kanssa! =) Arvostin myös raskaan sektion jälkeen mahdollisuutta jättää tyttö hoitoon yöksi.

Luulenpa että paljon on kiinni juuri siitä henkilökunnasta jonka sinä kohtaat synnytyksessä ja sen jälkeen. Mulla on suurimmaksi osaksi hyvät kokemukset Naistenklinikan hoitajista ja lääkäreistä.

Mun ystäväpiirissä on kaksi pariskuntaa synnyttäneet Kättärillä Haikaranpesässä ja ovat olleet tyytyväisiä. Isät ovat saaneet/pitäneekin olla mukana. Se oli mulla tärkein peruste, sillä en halua olla yötä yksin, vaan haluan, että olemme heti mieheni kanssa ensimmäiset yöt uuden tulokkaan kanssa.
Mutta tämähän ei ole varmaa, että pääsemme sinne perhehuoneeseen.Riippuu siitä onko ruuhkaa ja jos on jotain komplikaatioita synnytyksessä niin joutuu toiselle osastolle.

Mutta Haikaranpesää suosittelen. Mekin tulemme Espoosta ""asti"" sinne, vaikka Jorviin ei olisi kuin 10 km.

Ammattitaitoista hoitohenkilökuntaa on varmasti kaikissa synnytyssairaaloissa Suomessa.

T:Manna

Olimme Kättärillä, mutta ""tavallisella"" puolella. Se ei juurikaan eroa Haikaranpesästä ja suurin osa Haikaranpesään aikovista on joka tapauksessa ""tavallisella"" puolella, joka kyllä, kuten sanoin, on oikeastaan ihan sama. Olimme tosi tyytyväisiä, henkilökunta ihanaa, siellä oli rauhallista ja kodinomaista jne. Suosittelen.