Nokkosrokko ja vaikeus raskautua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suru

Vieras
Mulla on siis ollut nokkosrokko JO kolmatta vuotta. Verikokeita ja muita kokeita mitä otetaan aina kun nokkosrokko on kestäny kauan, on otettu. Mistään ei syytä löydy. Keuhkot on kuvattu ja maksa on testattu, kaikki kunnossa.
Olemme nyt yli vuoden yrittäneet saada kolmatta lasta. Joulu/tammikuussa tulin raskaaksi ja se päättyi keskenmenoon vko:lla 6. Tosin asia selvisi vasta kun luulin olevani viikolla 10, kun vuoto alkoi..
No tämä nokkosrokko oli silloin kun sain raskaudesta tietää, tosi pahana eli jouduin päivittäin ottamaan allergialääkkeen. Plussan jälkeen sinnittelin aina pari päivää ettei tarvisi niin usein lääkettä ottaa ja voin kertoa että se oli yhtä helvettiä!
Keskenmenon jälkeen oireet helpotti enkä ole sen jälkeen joutunu ottamaan lääkettä kuin 1-2 kertaa viikossa.

Mietin siis nyt että voisko tää nokkosrokon aiheuttaja olla syynä myös siihen että raskautuminen on niin vaikeaa ja olisko se myös aiheuttanut keskenmenon? Seksiä kyllä harrastetaan ja paljon, joten yrityksen puutteesta se ei voi johtua.
2 edelliseen raskautumiseen, jotka on sujunu hyvin loppuun asti, meni n.6kuukautta. Ja ekassa olin syöny ehkäisypillereitä 5vuotta.

En tarkoitakaan että itse nokkosrokko aiheuttais sen vaan se mikä aiheuttaa nokkosrokon! Lääkäreiden mukaan syy nokkosrokkoon ei voi olla kehon ulkopuolinen eli heidän mukaansa se syy on mun kehon sisällä.

Jos sulla on ideoita missä muussa se syy rokkoon vois olla niin otan mielelläni vastaan vinkkejä.

Tota noin... mistäkähän nyt puhut? Itselläni on tullut nokkosrokko joistakin lääkkeistä, joille olen ollut allerginen. Se on siis todellakin sen näköistä, kuin olisi iho nokkosilla piiskattu. Se pahenee lääkeaineiden puoliutumisajan mukaan, ja sitten kun vaikutus alkaa loppumaan elimistöstä, alkaa nokkosrokkokin häviämään. Kerran se tuli alkuraskaudessa, kun söin rautatabletteja, joissa oli väriainetta, jolle sitten olinkin allerginen. Ja mun ei kyllä luvattu ottaa minkään sorttista allergialääkettä! Ei auttanut muu kuin suihkutella itseä ja usein! Se oli ainut helpotus. Lapset eivät uskaltaneet halata, niin ruman näköinen olin näppyineni.

Mutta että KOLME VUOTTA kestänyt nokkosrokko! Jotenkin HYVIN vaikea uskoa, että kyseessä ensinnäkään olisi nokkosrokko: jos, niin siihen olisi kyllä löytynyt allergeeni, joka sen aiheutta ja sitä olisit osannut välttää sitten. JA jos olisit oikeasti raskautunut, niin en usko kenenkään lääkärin luvanneen sunkaan syödä allergialääkkeitä. Niin monelta lääkäriltä itse kysyin gynekologista lastenlääkäriin ja yleislääkäriin.

Mutta sinänsä kyllä allergiat voivat vaikeuttaa raskautumista. itse kun olen monelle aineelle allerginen, niin elimistö jotenkin luulee lastenkin olevan vieras aineita, joihin kehittää allergian. Raskautuminen on ollut hankalaa, ja jokaisessa on ollut aina edellistä pahempi raskausmyrkytys lopussa.

Vielä lisäys edelliseen: se nokkosrokko on todella ihan he..llinen! Ihan järkyttävä, polttava kutina näppylöissä! En voi käsittää, kuinka kukaan voisi kestää sitä tervejärkisenä kolmea vuotta! Omat, parin viikon nokkosrokot ovat oikeasti olleet jotain aivan järkyttäviä! Ja silloin ei todellakaan ole ollut musta edes kaupoissa käymään. Se on jotain ihan toista, kuin allerginen ekseema, joka on myös kutiavaa ihottumaa ja josta myös olen ikäni kärsinyt. Sekin toki kutittaa ja visvaa välillä valuu kovastikkin eikä mikään tunnu tuovan helpotusta kutinaan. Mutta se nokkosrokko on sittenkin jotain aivan todella muuta. Se-on-kamalaa!!!! Ja se on aina jonkin allergeenin aiheuttaamaa. Ei tule sisältä elimistöstä, vaan jostain elimistön ulkopuolelta tulleeseen aineeseen elimistö reagoi ja koittaa puolustautua siltä. Siksi jotenkin kummallista tuokin väittämäsi, että lääkärit muka väittäisivät sen olevan sisäsyntyistä! Kyllähän nyt lääkärit tietävät, mistä nokkosrokko aiheutuu! Se on siis vahva allerginen reaktio. Siitä seuraavaksi vahvin, on sitten anafylaksia.

Oisitko ap kuitenkin nyt sekoittanut joko ihottumatyypin tai sitten puhut puuta heinää.

Ihotautilääkärille soitin kun plussasin ja kysyin saanko ottaa allergialääkettä siihen ja se sanoi että voi ottaa. Ei ole todettu niiden aiheuttaneet mitään vaaraa raskaudelle eikä sikiölle. Tottakai mahdollisimman vähän niitä ottaa Myös terveyskeskuslääkäri sanoi että voi ottaa, mutta tottakai niin vähän kuin mahdollista.
Ja nokkosrokoksi tää on todettu eikä ne ainakaan diagnoosia ole muuttaneet ja EI syytä Ei ole löytynyt. Ja todellakin olin raskaana. Testin tein 18.1.2010 ja eka neuvola oli 24.2.2010. Silloin ei sydänääniä kuulunu, neuvolan mukaan se oli ihan normaalia ettei niiden laitteilla niitä vielä kuulunu. Mua se epäilytti heti, koska aiemmissa raskauksissa ne oli 9viikolla kuulunu. Sunnuntaina 28.2.2010 alkoi vuoto, joka vain lisäänty ja soitin yksityiselle lääkärille johon pääsin ultraan ja hän totesi sikiön olevan n. 6viikon ikäinen eikä sydänääniä kuulunu.

Minulla on todettu olevan vain yksi allergia, nikkeli.

Alkuperäinen kirjoittaja allergikko:
Vielä lisäys edelliseen: se nokkosrokko on todella ihan he..llinen! Ihan järkyttävä, polttava kutina näppylöissä! En voi käsittää, kuinka kukaan voisi kestää sitä tervejärkisenä kolmea vuotta! Omat, parin viikon nokkosrokot ovat oikeasti olleet jotain aivan järkyttäviä! Ja silloin ei todellakaan ole ollut musta edes kaupoissa käymään. Se on jotain ihan toista, kuin allerginen ekseema, joka on myös kutiavaa ihottumaa ja josta myös olen ikäni kärsinyt. Sekin toki kutittaa ja visvaa välillä valuu kovastikkin eikä mikään tunnu tuovan helpotusta kutinaan. Mutta se nokkosrokko on sittenkin jotain aivan todella muuta. Se-on-kamalaa!!!! Ja se on aina jonkin allergeenin aiheuttaamaa. Ei tule sisältä elimistöstä, vaan jostain elimistön ulkopuolelta tulleeseen aineeseen elimistö reagoi ja koittaa puolustautua siltä. Siksi jotenkin kummallista tuokin väittämäsi, että lääkärit muka väittäisivät sen olevan sisäsyntyistä! Kyllähän nyt lääkärit tietävät, mistä nokkosrokko aiheutuu! Se on siis vahva allerginen reaktio. Siitä seuraavaksi vahvin, on sitten anafylaksia.

Oisitko ap kuitenkin nyt sekoittanut joko ihottumatyypin tai sitten puhut puuta heinää.

Voisitko tulla minun mukaani sinne iholääkärille kertomaan tuon kun he eivät tunnu tuota tietävän?
Ja tiedän se on kamalaa, mutta onneksi minulla aika hyvin auttaa cetirizin ja atarax. Tuo on se diagnoosi joka mulle on annettu ja voi kumpa tää olisiki vain puuta heinää...

Haluatko että kopioin tänne sen lääkärin kirjoittaman epikriisin? Näköjään päivätty 20.3.3009...

Ihotauti lääkäri ei ole paras asiantuntija sikiönkehityksessä. Mua tosiaan meidän johtava synnytyslääkäri kielsi ottamasta alkuraskaudessa suun kautti otettavia allergialääkkeitä nokkosrokkoon. Samoin neuvolalääkäri oli jo aikaisemmin tehnyt, samoin lastentautien erikoislääkäri yksityisellä. Apua hain monesta paikkaa, kun todella olo oli oikeasti ihan kamala! Ja voin sanoa, että jos sitä olisi pitänyt kestää edes kolme kuukautta, olisin piirillä! Onneksi tajusin heti alkuunsa, että se todennäköisesti johtui rautatableteista ja jätin niiden syömisen. Mutta pari viikkoa meni, ennen kuin aine poistui kokonaan elimistöstä ja sain kärsiä.

Kyllä sun pitäis päästä allergiatesteihin nyt! pitäis testata tosiaan nuo väriaineet, niitä kun on vaikka ja missä ja vaikka kuinka paljon. Ja on kyllä todella erikoisia lääkäreitä, jos eivät ole tajunneet alkaa allergeenia tutkimaan! En kyllä oikeasti käsitä tuollaista!

Minulta testattiin allergiat verestä silloin kun lääkärille tästä menin eikä niistä selvinny mitään.
Tässä epikriisissä lukee Dg:L50.9 urticaria chr. Oireet alkanu 2007.
Valohoitoa tarjoavat kun apua sieltä pyydän.
Ehdotin oireiden syyksi huuliherpeksen estolääkitystä jonka sain niihin aikoihin kuun tää alko. Ei kuulema voi olla syy. Entäs jos työpaikalla on hometta? Ei sekään voi olla. Seuraillaan tilannetta ja jos ei parane tai pahentuu niin ota yhteyttä. Valohoito autto vähän, mutta kun se loppu niin pikkuhiljaa oireet koveni.

Ja tuohon piti sanoa että jos mä en olis ottanu lääkettä niin todennäköisesti olisin nylkeny itseni melko pian... Mä vietin yöllä 30-60min. suihkussa, koska se oli ainoa paikka jossa kutina ei ollu niin paha. Voit kuvitella kuin virkkuna aamulla olin ku töihin astelin...

Alkuperäinen kirjoittaja suru:
Minulta testattiin allergiat verestä silloin kun lääkärille tästä menin eikä niistä selvinny mitään.
Tässä epikriisissä lukee Dg:L50.9 urticaria chr. Oireet alkanu 2007.
Valohoitoa tarjoavat kun apua sieltä pyydän.
Ehdotin oireiden syyksi huuliherpeksen estolääkitystä jonka sain niihin aikoihin kuun tää alko. Ei kuulema voi olla syy. Entäs jos työpaikalla on hometta? Ei sekään voi olla. Seuraillaan tilannetta ja jos ei parane tai pahentuu niin ota yhteyttä. Valohoito autto vähän, mutta kun se loppu niin pikkuhiljaa oireet koveni.

Ja siksi otettiin verestä koska mun iho reagoi pieneenki kosketukseen.

No joo, tossahan se selitys seisookin. Urticaria ei todellakaan ole sama asia kuin nokkosrokko... Sori nyt vaan, mutta senssit meni sekasin. Ja alkuperäiseen kysymykseesi: ei, ei urticaria voi olla esteenä raskaudelle.

Ja tosiaan, olen ammatiltani sairaanhoitaja, että sikälikin tuota nokkosrokkoa epäilin... Ikävä, jos termit on lääkärillä menneet sekaisin... ihmisiähän ne tosin ovat vain hekin.

Mutta näinhän se menee, jos oikein haluaa osata diagnoosia tehä: urticaria on tosi ikävää kutinoineen, ekseema on vieläkin ikävämpää, kun ei voi olla raapimatta, mutta nokkosrokko on oikeasti he..tti. Silloin ei voi ajatella muuta kuin kutinaa, raapii, mutta se vain pahentaa. Polttaa, ja hetken kylmä vesi helpottaa. Urticarian kanssa voi tehdä muuta, ja rapsuttaa kutinaa samalla. Ekseemankin kanssa voi tehdä muuta, ja lisäillä samalla kortisonia. Mutta kun sulla on nokkosrokko, niin silloin ei kertakaikkiaan voi ajatella muuta kuin sitä, mistä saisi hetken helpotuksen järkyttävääänkutinaan ja poltteeseen.

No joo, tossahan se selitys seisookin. Urticaria ei todellakaan ole sama asia kuin nokkosrokko... Sori nyt vaan, mutta senssit meni sekasin. Ja alkuperäiseen kysymykseesi: ei, ei urticaria voi olla esteenä raskaudelle.

Ja tosiaan, olen ammatiltani sairaanhoitaja, että sikälikin tuota nokkosrokkoa epäilin... Ikävä, jos termit on lääkärillä menneet sekaisin... ihmisiähän ne tosin ovat vain hekin.

Mutta näinhän se menee, jos oikein haluaa osata diagnoosia tehä: urticaria on tosi ikävää kutinoineen, ekseema on vieläkin ikävämpää, kun ei voi olla raapimatta, mutta nokkosrokko on oikeasti he..tti. Silloin ei voi ajatella muuta kuin kutinaa, raapii, mutta se vain pahentaa. Polttaa, ja hetken kylmä vesi helpottaa. Urticarian kanssa voi tehdä muuta, ja rapsuttaa kutinaa samalla. Ekseemankin kanssa voi tehdä muuta, ja lisäillä samalla kortisonia. Mutta kun sulla on nokkosrokko, niin silloin ei kertakaikkiaan voi ajatella muuta kuin sitä, mistä saisi hetken helpotuksen järkyttävääänkutinaan ja poltteeseen.

Nokkosrokoksi ne sen mulle suomensi ja silloin kun takia sinne soitin niin puhui taas että koska nokkosrokko on niin silloin ei muuta hoitoa ole kuin se allergialääke ja kortisooni, jota ei sitäkään toivota usein käyttävän. Ja silloin kun tuo mun tauti (olkoon mikä onki) iskee päälle niin se todellakin on yhtä helvettiä. Pilleri vie sen reilussa puolessa tunnissa pois, mutta kun en raskauden takia niitä halunnut ottaa joka päivä niin suihku oli ainoa apu.

Etsin netistä yksityiselle ihotautilääkärille aikaa ja kappas sama lääkäri siellä oli, joka mua tk:sta saaman lähetteen kautta hoiti..
Alkaa olla jo melko turhauttavaa tää, kun loppua ei näy..

Mä olen kyllä ollut siinä uskossa että nokkosrokko ja urticaria ovat sama asia mutta ilmeisesti näin et sit ole. Mulla on ollut urticariaa kohta 6v, on kanssa tutkittu eikä mitään syytä ole löytynyt. Korkeintaan viikko pystyy olemaan ilman lääkettä. Mulla tulee oireina kutinan lisäksi huulten ja silmäluomien turvotus, tosin harvemmin kuin tuo kutina. Kaksi raskautta takana eikä ole kyllä vaikuttanut raskautumiseen mitenkään.

Mulle sanoin neuvolalääkäri ja ihotautilääkäri että zyrteciä tai muuta vastaavaa ja ataraxia voi ottaa raskauden aikana mutta tietty vaan silloin kun on aivan pakko. Mulla kävi niin hyvä tuuri että molemmissa raskauksissa urticaria oli huomattavasti rauhallisempi kuin muutoin ja vain muutaman kerran lääkettä otin. Mutta auta armias sitten heti synnytyksen jälkeen molemmilla kerroilla aivan mahdottomat kutinat ja turvotukset vielä kun olin sairaalassa!

Mä olen jotenkin jo oppinut elämään tämän kanssa mutta kiva olisi kun joskus huomaisi että hei, nythän ei olekaan oireita ollut aikoihin :)

Yhteistyössä