Nonni, valtio meinaa ruveta pitämään huolta mammojen oikeuksista, kun eivät itse osaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No musta ainakin oikein. Nykyään avioero on niin yleistä ja vähän "epäreilua", että miehellä joka tapauksessa suurempi eläke vaikka olisi yhtä suuri palkka. Nainen kun joutuu väkisinkin jäämään äitiyslomalle , jos perhe haluaa lapsia. Helposti jopa 10:ksi vuodeksi.

Vähän vaikea miettiä kuitenkin miten miten tuo lasketaan. Entä jos on 2 exää tai peräti 5 ja siis jokaiselle lapsia. Aika vaikeaa ja kalliiksi tulee, jos esimerkiksi ensimmäinen vaimo 3 vuotta äitiyslomaa 1 lapsi, toiselle 2 lasta 7 vuotta kotihoitoa ja vaikka kolmannelle 2 lasta 8 vuotta. Miehelle yhteensä 15 vuotta maksua siitä, että 15 vuotta yhteensä "pois" naisten eläkkeestä.

Ainakin voisi mies pyrkiä siihen, että siittää ainoataan yhden naisen.

Hmph. Naisilla on samanlainen mahdollisuus tehdä pitkä työura lapsista huolimatta. Kyllä se on ihan omasta valinnasta kiinni. Minusta tuo on typerää ja lisää miesten ja naisten välistä kismaa erotilanteissa ja eron jälkeenkin. Ei ole oikein.

Hmph. Naisilla on samanlainen mahdollisuus tehdä pitkä työura lapsista huolimatta. Kyllä se on ihan omasta valinnasta kiinni. Minusta tuo on typerää ja lisää miesten ja naisten välistä kismaa erotilanteissa ja eron jälkeenkin. Ei ole oikein.

Juu toki on MAHDOLLISUUS, mutta jos MOLEMPIEN toiveesta nainen jää kotiin niin onko se sitten oikein? Entäs jos on oikeasti laskettu, että päivähoitomaksujen/kotihoidontuen menetyksen myötä ei kannata mennä töihin? Eikö naisella ole oikeus saada tästä korvaus mieheltä?

tää mamma on kyllä sitä mieltä että kotihoidontuista yms olisi jo ajat sitten pitänyt kerätä eläkettä... mä olen hoitanut ukolle jälkikasvua ja kotia viimeiset 25v ...6 lasta n 20v sisällä...eli kotona olen ollut sekä kotihoidontuella että perhepäivähoitajana n 1000 ,- tuloilla (kun ryhmässä oli omia lapsia ei voinut olla kuin 2 hoitolasta ja tulot sen mukaan)
Siinäpä sitä eläkettä mukavasti kerrytetty ...

[QUOTE="mamma";27836732]tää mamma on kyllä sitä mieltä että kotihoidontuista yms olisi jo ajat sitten pitänyt kerätä eläkettä... mä olen hoitanut ukolle jälkikasvua ja kotia viimeiset 25v ...6 lasta n 20v sisällä...eli kotona olen ollut sekä kotihoidontuella että perhepäivähoitajana n 1000 ,- tuloilla (kun ryhmässä oli omia lapsia ei voinut olla kuin 2 hoitolasta ja tulot sen mukaan)
Siinäpä sitä eläkettä mukavasti kerrytetty ...[/QUOTE]

meillä siis tehtiin yhteinen päätös että jään kotiin ja tarjotaan lapsille rauhallinen lapsuus kotona ...ei me tehty lapsia tarhatätien "iloksi"...vaan hoidetaan lapset itse kun ne kerran on hankittu...

[QUOTE="aapee";27836721]Juu toki on MAHDOLLISUUS, mutta jos MOLEMPIEN toiveesta nainen jää kotiin niin onko se sitten oikein? Entäs jos on oikeasti laskettu, että päivähoitomaksujen/kotihoidontuen menetyksen myötä ei kannata mennä töihin? Eikö naisella ole oikeus saada tästä korvaus mieheltä?[/QUOTE]

Jos miehen kanssa tehdään yhteinen sopimus siitä, että nainen jää kotiin hoitamaan lapsia, siitä pitäisi tehdä kirjallinen sopimus samalla tavalla kuin avioehdosta, ja siitä pitäisi päättää avioparin yhdessä, eikä minkään valtion määräämään lain, joka ei katso sitä, onko päätös tehty yhdessä tuumin vai onko sen päätöksen tehnyt nainen yksin. Tuollaiset asiat pitäisi sopia siis yksilöllisesti, jokaisen parin pitäisi tehdä tuollaisesta sopimus keskenään, eikä riistää eläkkeestä niiltä miehiltä, joilla ei ole ollut mitään sananvaltaa koko asiaan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mammojen pitäisi tajuta, että ne kotona vietetyt vuodet ovat eläkkeestä pois. Ei niistä pidä alkaa muiden maksamaan, kukin tehköön töitä eläkkeensä eteen. Tuollainen systeemi vain edesauttaisi tiettyjä mammoja pirttiviljelyn ettei vain tarvitsisi roudata sitä persettään töihin.

Jokainenhan sen tajuaa että kotona vietetyt vuodet eivät kerrytä eläkettä. Johan tästä on keskusteltu täälläkin vuosia ja mikä on mammojen vastaus "ei kiinnosta eläkkeet tällä hetkellä" tai "mitä väliä " no, jos ei ole mitään väliä niin turha niitä on alkaa miehiltäkään riistämään. Minusta tuo on aivan tyhmä uudistus. Jokainen voi ottaa itselleen vaikka eläkevakuutuksen kotiviosien ajaksi.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
onneksi tein lapset ennen kuin alkoi edes eläkettä karttumaan :) kotona olin 4 vuotta 2 lapsen kanssa ja kun töihin palasin alkoi eläke kertymään 3kk työssäolon jälkeen. olin siis vielä niin nuori, että vaikka olisin tuon 4v. ollutkin kokoajan töissä, niin eläke ei olisi karttunut. Lisäksi avasin nyt eläkesäästötilin johon menee kuukausittain muutama kymppi kunnes täytän 64v.

Jokainenhan sen tajuaa että kotona vietetyt vuodet eivät kerrytä eläkettä. Johan tästä on keskusteltu täälläkin vuosia ja mikä on mammojen vastaus "ei kiinnosta eläkkeet tällä hetkellä" tai "mitä väliä " no, jos ei ole mitään väliä niin turha niitä on alkaa miehiltäkään riistämään. Minusta tuo on aivan tyhmä uudistus. Jokainen voi ottaa itselleen vaikka eläkevakuutuksen kotiviosien ajaksi.

Juurikin näin.