Nopea synnytys - miten meni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nti Tinttura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nti Tinttura

Jäsen
13.04.2008
109
0
16
Kolmas synnytykseni oli nopea 1h 40 min kokonaisuudessaan, ponnistus 2 minuuttia. Aikaisemmatkin olleet suhteellisen nopeita, mutta niissä olen kuitenkin ehtinyt saada kivunlievitystä ja ovat olleet tunnelmaltaan rauhallisia.
Tämä viimeinen oli toista maata, kivut olivat valtavat ja ennätimme vaivoin sairaalaan ennen kuin lapsi jo syntyi. Synnytyssaliin emme ehtineet. Hetki ennen ponnistusvaihetta kipu vei paniikkiin ja olin aivan omissa maailmoissa, ponnistusvaiheen alkaessa kuitenkin sain skarpattua. Kun vauva syntyi olo oli hyvä eikä enää mitään hätää. :heart: :heart: Traumoja ei ole jäänyt.
Mitenkäs muiden nopeat synnytykset ovat sujuneet?

mulla ei noin nopeeta ja salissaki oltii mut nopeutu kyllä edellisestä aika paljo. eli eka kesti 8,5 h ja tää toka 3h10min. minispinaalin kerkesin saada ja aika mitäänsanomaton oli. kivut oli sietämättömät mut sit ku pääsin ponnistamaan niin helpotti. ponnistusvaihe oli 6 min. poika 3880g ja 52cm.

mun nopea synnytys 1t20min oli kutakuinkin samanlainen kuin sinunkin kokemus vaikka kerkesin kyllä saliin koska olin jo valmiiksi sairaalassa.kipu ja nopea/raju eteneminen vei paniikkiin ja ponnistuvaihekkin sujui samaa rataa,kesti 5min ja oli mielestäni tosi kivulias.tämän jälkeen olen synnyttänyt vielä yhden lapsen ja hänen synnyttäminen kesti 2t56min eli nopeahko sekin mutta tuosta syöksysynnytyksestä jäänyt kammo varmaan aiheutti sen että myös tämä synnytys meni täysin hysteerisessä tunnelmassa enkä saanut koottua itseäni mitenkään. koin myös tämän ehkä jopa tota syöksysynnytystä kivuliaammaksi,ensimmäiset kaksi synnytystä ovat edenneet vähemmän kivuliaasti ja niistä ei ole jäänyt pelkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
mun nopea synnytys 1t20min oli kutakuinkin samanlainen kuin sinunkin kokemus vaikka kerkesin kyllä saliin koska olin jo valmiiksi sairaalassa.kipu ja nopea/raju eteneminen vei paniikkiin ja ponnistuvaihekkin sujui samaa rataa,kesti 5min ja oli mielestäni tosi kivulias.tämän jälkeen olen synnyttänyt vielä yhden lapsen ja hänen synnyttäminen kesti 2t56min eli nopeahko sekin mutta tuosta syöksysynnytyksestä jäänyt kammo varmaan aiheutti sen että myös tämä synnytys meni täysin hysteerisessä tunnelmassa enkä saanut koottua itseäni mitenkään. koin myös tämän ehkä jopa tota syöksysynnytystä kivuliaammaksi,ensimmäiset kaksi synnytystä ovat edenneet vähemmän kivuliaasti ja niistä ei ole jäänyt pelkoa.

Tuliko sulle repeämiä tai muita vaivoja syöksysynnytyksestä? Ponnistusvaiheessa tuska oli niin valtava että olin varma että nyt repeää ja pahasti, mutta ei ihme kyllä tullut! Lapsi 3620 g ja 51,6 cm.

mun nopea synnytys on ollut syöksysynnytys...32min kokonaisuudessaan...ihan uskomaton kokemus varsinkin kun siihen mennessä olin 3 lasta synnyttänyt käynnistyksen avulla. Mutta sama nopeus jatkuu tytössä, mikä oli synnytyksessäkin. Todella pieni ja pippurinen tytsky.
1 minuutti laitettiin ponnistusajaksi vaikka se oli alle sen mutta kuulemma järjestemä alkaa 1 minuutista. Ei kerinnyt kätilö laittamaan hanskoja käteensä :D Kaikki 5 synnytystäni ovat olleet suht nopeita, ei muistaakseni ole yhtään yli 5 tunnin. Nyt kun taas odotan niin saan olla varuillani ettei synny kotiin. Edellisestäkin varoiteltiin, mutta kestoksi tuli kuitenkin yli 2 tuntia. Sairaalan osastolla jouduin olemaan kun menin edellisenä päivänä kun tuli lapsivettä...eivät uskataneet päästää kotiin koska sanoivat että jos on yksi syöksysynnytys niin sitä voi seurata toinenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hetikial:
mun nopea synnytys on ollut syöksysynnytys...32min kokonaisuudessaan...ihan uskomaton kokemus varsinkin kun siihen mennessä olin 3 lasta synnyttänyt käynnistyksen avulla. Mutta sama nopeus jatkuu tytössä, mikä oli synnytyksessäkin. Todella pieni ja pippurinen tytsky.
1 minuutti laitettiin ponnistusajaksi vaikka se oli alle sen mutta kuulemma järjestemä alkaa 1 minuutista. Ei kerinnyt kätilö laittamaan hanskoja käteensä :D Kaikki 5 synnytystäni ovat olleet suht nopeita, ei muistaakseni ole yhtään yli 5 tunnin. Nyt kun taas odotan niin saan olla varuillani ettei synny kotiin. Edellisestäkin varoiteltiin, mutta kestoksi tuli kuitenkin yli 2 tuntia. Sairaalan osastolla jouduin olemaan kun menin edellisenä päivänä kun tuli lapsivettä...eivät uskataneet päästää kotiin koska sanoivat että jos on yksi syöksysynnytys niin sitä voi seurata toinenkin.

mulla oli sama neljännestä,eli lapsivettä tuli mutta synnytys ei ollu käynnissä.sairaalaan vaan 15min matka mutta en päässy kotiin kun oli kolmas tollanen syöksynä tullu.lapsi syntyi sitten 26t vesien menosta.kesto oli sitten se 2t56min

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:

lapsi oli pieni,vain 2740g,pieni repeämä tuli mutta ei sille mitään tarvinnu tehdä.mutta tosiaan tuntu siltä että halkeen,ja olin tosi yllättynyt lapsen pienuudesta,luulin et se paapero on vähintään 4kg,siltä se todellakin tuntui :D

Mun esikoisern synnytys kesti 1h44min päättyen imukuppiulosauttoon. Itse synnytys oli hyvin kivuton, pärjäsin ilokaasulla. Synnytyksen jälkeen mut vietiin leikkuriin ommeltavaksi, epparin lisäksi repesin aika reilusta ja menetin 1,5l verta. Toipuminen kesti suht kauan, kuukauteen en istunut, kävelemisenkin kanssa vähän niin ja näin. Vieläkin se arpi kiristää, tapahtumasta on 3,5 vuotta :)

Kuopukseni syntymä kesti 1h50min ja oli hyvin samankaltainen kuin eka: kivuton, nopea aukeaminen, ponnistusvaihe oli onneksi "normaali" ja oikeastaan tosi ihana. En tuntenut mitään ihmeempää kipua, lapsen tulo tuntui lähinnä helpotuksena. Sain kymmenisen tikkiä, mutta toivuin erittäin nopeesti.

Kivun kannalta mun synnytykset on ollu ihan naurettavan helppoja :D Aina sanotaan, että kivut unohtuu, kun saa vauvan rinnoilleen.. no, mulla ne oikeestaan vasta alkoi sillon esikoisen kanssa.

Kolmatta en uskalla pariin vuoteen harkita...

Mulla nuorimmaisen synnytys kesti 1h36min. Ja matkaa sairaalaan oli n.90km. Kotoa lähdettiin välittömästi, kun synnytys katsottiin alkaneeksi. Alkoi niin, että tuli sängyllä maatessa ihan tosta vaan kamalaakin kamalampi supistus, sit tuntui sellanen napsahdus alapäässä ja sitten lirahti ihan vähän lapsivettä. Ja välittömästi alkoi supistaan säännöllisesti. Sairaalaan kerettiin just ja just ovesta sisään, vauva syntyi siihen ulko-oven viereen. Muistan siitä sen, että kätilöitä juoksi paikalle, yksi toi paareja. Ekana paikalle ehtinyt kätilö käski mun nousta paareille. Ja mä sanoin, että ei pysty, että vauva syntyy nyt. Ja ponnistin minkä jaksoin. Ja samaa vauhtia kätilö laski housuni ja otti kopin pojasta. Onneksi oli pienin meidän vauvoista, muuten olisi varmaan tullut kauheet repeämät...

Mulla on jokainen synnytys ollut aika nopea. Eka 4,5h. Toinen 2,5h. Kolmas 2h9min. Ja neljäs sen 1h36min. Koskaan en ole kerennyt saamaan kivunlievityksiä. Ekassa synnytyksessä ilokaasua koitin, mutta ei auttanut mulla.

Ensimmäisellä onneksi kesti useamman tunnin (en tarvinnut kivunlievitystä), ja kakkosella lääkäri varotteli että kun ensimmäinen niin helppo niin voipi tulla vauhdilla.

Menin sairaalaan heti kun supistukset alkoivat, vaikkeivät sattuneet ollenkaan- missään vaiheessa. Kahden tunnin päästä vauva pullahti ulos, ponnistin kahdesti eli ponnistusaikaa varmaan puolisen minuuttia? Joka tapauksessa niin helppo ja nopea synnytys että olen vieläkin aika pihalla mitä tapahtui, mutta ilmeisesti sieltä lapsi tuli...

Jännittää vaan kolmannen kohdalla... haluan kyllä mielusti ehtiä sairaalaan.

No mun nopein synnytys tähän mennessä on ollut kolmosen synnytys. Kesti kaikkiaan reilun 1h 30min. Meillä oli just ollut vieraita joita mies lähti saattamaan pihalle kun iski ensimmäinen supistus. Mitään ennakoivia supistuksia ei ollut ja laskettuunaikaankin oli aikaa noin 3 viikkoa. Heti tajusin että nyt mennään eri kaavalla kuin aiemmin kipu oli jotain käsittämätöntä heti ja toinen supistus seurasi samantien ikkunasta yritin huutaa miestä ei kuule ei näe. Soitin äidilleni että alkaa tulla meille ja nyt heti onneksi asui vain 5 minutin päässä. Mieskin tuli sisälle ja oli aivan ihmeissään kun näki mikä on tilanne. Ei muuta kuin auto oven eteen ja samantien autoon kun äitini pääsee sisälle. Sairaalaan ei matkaa meillä ollut tuolloin kuin 5 min onneksi.
No sairaalalla mies ajaa autoa oven eteen johon minä karjasen että minä en tuonne yksin mene aja parkkipaikalle niin kävellään yhdessä :D
Vastaanotossa näytin ilmeisesti niin reippaalta ettei synnytyksen uskottu olevan kovin pitkällä ja kätilökin toimi kuin hidastetussa elokuvassa. Piti ihan tiuskasta että katso nyt se tilanne. Ja aivan 10cm auki sitten tulikin kumman kiire. jostain ilmestyi kaksi kätilöä lisää ja kiireellä saliin. Ensimmäisestä ponnistuksesta puhkesi kalvot ja toisesta oli tyttö pihalla. Sairaalassa kerettiin olla noin 10m salissa ei montaa minuttia.

Nelonen oli sitten rauhallinen tapaus yli 3 tuntia saa nähä mitä vauhtia vitonen pitää :whistle:

hyvin meni, voisin ottaa uusiks :-)
käynnistettiin siis puhkaisemalla kalvot klo 10, ja poika oli maailmassa 11.32-ponnistusvaihe 11 min. Oli kyllä oikea "pikakelaus" koko synnytys, mutta olinkin varautunut siihen. Myös kivunlievitys oli onnistunut. melkein heti suppareiden alettua ilokaasua, hiukka myöhemmin kohdunkaulan puudute, ja sitten vielä pudendaali. kätilöt oli ihania ja kannustavia, pudendaalipuudutus oli kätilön ehdottama, eli ei kukaan ainakaan pihdannut kipulääkkeitä. tämä synnytys oli muuten polikliininen, eli olimme kotona samana iltana klo 20. Voisin ottaa uusiksikin (toivottavasti Haikara on kuulolla!)

Meidän esikoisen synnytys kesti 2h 15min. Alkoi vesien menolla ja supparit käynnityi saman tien 3 min välein. Matkaa sairaalaan 50 km ja autossa supparit max 30 s välein. Sairaalassa olin 6 cm auki ja tutkimus huoneesta kun saliin kävelin aukesin loput 4 cm. Ponnistus kesti 23 min ,koska en osannut alussa ponnistaa oikeaan suuntaa ,enkä myöskään hengittää. Mitään kivunlievitystä en kerinnyt saada ja repesin melko paljon epparista huolimatta. Mitenkään treumaattinen synnytys ei kuitenkaan ollut. Autossa vain harmittelin ,kun en ollut synntytykseneen valmentavaa cd-levyä ehtinyt kuunnella kuin kerran :) . Nyt olen raskaana ja hieman jänskättää miten vauhdilla tuleva synnytys etenee. Th sanoi neuvolassa ,että jos vain vedet menee niin paras tilata ambulanssi.

Kuopuksen synnytys kesti muutaman minuutin päälle tunnin. Olin onneksi sairaalassa, muuten tuskin sinne olisin ehtinyt. Rajuhan se oli, eteni niin nopeasti,kipeää teki eikä kivunlievitystä ehtinyt saada, olin ihan sekava kivusta. Kuitenkin synnytyksestä jäi positiiviset muistot. Nyt vain jännitän, miten käy seuraavan synnytyksen kanssa.

Tän nuorimman neitin synnytyksen(rv 41+0) kestoksi on korttiin merkattu 52 min ja ponnistusvaiheeksi 3 min mutta tosi asiassa varmaan oli jotain vajaa 40 min ja ponnistusvaihe jotain ½ min. :o kokoa neidillä oli 4350g, pituutta 53cm ja pipo 34,8cm, ja pikkuneitihän syntyi iskän avustuksella kotiin ambulanssia odotellessa;) käytiin sitten sairaalassa lääkärin tarkistuksessa ja tultiin saman iltana kotiin

Edellinen pojan synnytys (rv 41+4) on ollu 1h45 min ja ponnistusvaihe 5 min, kokoa oli 4180g, 52cm ja 34,5cm, pikkumies halus nähdä ambulanssin ja päätti syntyä sinne? reipaat 30 km ennen sairaalaa

toinen synnytys (rv 38+6) oli 3 h 28 min ja ponnistusvaihe 1 min, josta sairaalassa 9 min ja kokoa neidillä 3350g, 50½cm ja 34cm

eka tyttären synnytys (rv 40+1) oli 3h40 min ja ponnistusvaihe 20 min, josta sairaalassa 30 min ja koko oli 3520g, 50,5cm ja 34,5cm

Ekaltakin odottelin kaikessa rauhassa että millon tulee kipeitä supistuksia että pitää lähteä sairaalaan, ja sitte rupes oleen jo niin tiuhaan että mies pakotti että käydään kattoon ja tullaan takas kotiin odotteleen, mutta oli jo täysin auki kun tarkistettiin ja eikun vauhdilla saliin ja sitten supistukset loppui ja odoteltiin vauvan pää puoliksi ulkona että seuraava tulee ja saa synnytettyä kokonaan... toiselta ja kolmannelta osasin sitten katella kellosta aikaa kun tuntu että supistaa ja lähteä sairaalaan joskaan ei yhtään liian aikaisin...

käynnistetty synnytys kesti 16 min. kipu oli ihan sietämätöntä ,menin paniikkiin ja lopetin hengittämisen ,tajun lähtö ei kaukana ollut.
kätilöt huusivat vieressäni että hengitä! :o maailma oli ihan sumuinen ei yhtään tietoa tästä maailmasta, mutta onneksi se kesti vain hetken =)

Alkuperäinen kirjoittaja emmi77:
käynnistetty synnytys kesti 16 min. kipu oli ihan sietämätöntä ,menin paniikkiin ja lopetin hengittämisen ,tajun lähtö ei kaukana ollut.
kätilöt huusivat vieressäni että hengitä! :o maailma oli ihan sumuinen ei yhtään tietoa tästä maailmasta, mutta onneksi se kesti vain hetken =)

Jaa oikeesti koko synnytys kesti vaan 16min? :o Hui kamalaa. :o :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Äitti-83:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi77:

Jaa oikeesti koko synnytys kesti vaan 16min? :o Hui kamalaa. :o :hug:

jep! eikä mikään kauhean kiva kokemus kyllä ollut vaikka vähän aikaa kestikin

Neljäs synnytys kesti 1h 52min. Supsistukset oli melko kipeitä lopuksi, mutta ei sietämättömiä. Ponnistusvaihe oli 1min, tyttö painoi 4360g.
Viides synnytys kesti vain 1h. Supistukset tosi lieviä, lähes kivuttomia. Ainoastaan automatkalla vähän jämerämpiä. Juteltiin kätilön kanssa kaikenlaista ennen kuin teki sisätutkimuksen. Paikat auki 10cm ja kauhea kiire saliin. Poika syntyi 20min sairaalaantulon jälkeen. Alle minuutin ponnistusvaihe, 4100g painoi. Isä ei ehtinyt autosta sisälle (oli lapset myös mukana, asuntoautolla oltiin matkassa). Todella helppo ja lähes kivuton synnytys kaiken kaikkiaan.

Yhteistyössä