Normaali uhma-ikäinen vai erityislapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ihmeissään

Vieras
3v4kk tyttö kyseessä. Itse olen alkanut miettimään, että joku ei ole ihan kohdallaan, että ihan kaikki ei mene uhmaiän piikkiin. Ja tätä mieltä on myös tuntemani ihminen, jolla kokemusta adhd/add lapsista. Olen kyllä ottamassa asiaa esille päivähoitopaikassa ja/tai neuvolassa asap. Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä seuraavista piirteistä/ominaisuuksista lapsessa (sanon tässä vaiheessa, että ei ole ainoa lapsi eikä hemmoteltu):

-Joka ikinen uloslähtö, vessassakäynti, nukkumaanmeno, ruokapöytään istuminen jne aiheuttaa vähintään vastustelua ja kiukkua, ja useimmiten raivarin/kirkumista (kun joutuu asian tekemään vastusteluista huolimatta.) Ja näistä on taisteltu KAUAN ja tuntuu että pahemmaksi vaan menee.
-Ei pue eikä riisu juurikaan itse, tai osaisi kyllä muttei viitsi tai sitten tekeytyy osaamattomaksi.
-Useinkaan ei kuuntele. En tiedä onko oikeasti uppoutunut omiin juttuihinsa vai eikö ole kuulevinaankaan. Asiasta kuin asiasta saa sanoa sata kertaa, ja kun menee ihan lähelle ja sanoo kuuluvalla äänellä, ikään kuin havahtuu että "ai puhutsä mulle vai?"
-Menee ihan sekaisin jos joku mitätönkin pikkujuttu tehdään milliäkään eri tavalla kuin on ennen tehty. Ja lähes kaikesta uudesta mitä tehdään, tulee nopeasti rutiini ja jos tätä uutta rutiinia ei noudateta, tulee raivarit
-On nirso ruuan suhteen, ja ei kertakaikkiaan suostu maistamaan mitään uutta, eikä syömään mitään mistä ei tykkää. On nälissään ennemmin.
-Puhuu lähes kirjakieltä ja muistaa pitkiä tekstejä hänelle luetuista kirjoista, pitkien laulujen sanoja, osaa tehdä vanhemmille lapsille tarkoitettuja palapelejä ihan tosta vaan
-Oppi aakkoset ja numerot ja tunnisti kaikki värit reilu 2-vuotiaana, jolloin oppi puhumaan ja alkoi heti puhua lauseita ja sanavarasto oli valtava.
-Osaa jonkin verran laskea (yhteenlaskua)
-Puhuu paljon (lähes koko ajan) ja vähän kuin itsekseen, vastausta odottamatta ja saattaa toistella samaa asiaa lukemattomia kertoja
-On melko kömpelö ja arka kiipeilemään. Jopa seisomalaudalla seisominen on pelottavaa. Oppi viime kesänä ajamaan pyörällä, mutta "unohti" tuon taidon yhtäkkiä ja väitti ettei osaa. Eikä ole sen jälkeen suostunut itse polkemaan.
-Leikkii paljon itsekseen
-Tönii pikkusiskoa loputtomasta napakasta kieltämisestä/jäähyilystä huolimatta. Tuntuu että tajuaa tekevänsä väärin, mutta ei vaan pysty tai halua olla tekemättä

Kaikkea nyt ei edes tule mieleen ja vaikea pukea sanoiksi. Joskus vaan lapsen käytös tuntuu "häiriintyneeltä". Kiitos jos viitsit kertoa mielipiteesi!

Jotain autismin piirteitäkin tuosta tulee mieleen. Just noi palapelit, värien oppimiset, pitkät pätkät muistaa satuja, rutiinit tosi tärkeitä ja muutosvastarinta....mut en tosiaankaan ole alan asiantuntija.

Onhan tuossa kuvailussasi kyllä aika monia a-piirteitä ja kun ottaa huomioon noi sosiaaliset taidot/puutteet niissä niin ei nyt ehkä aivan "normaalilta" 3-vuotiaalta kuulosta.

Noh... Kokemusta on lapsista reilusti ja noihin mainitsemiisi on tullut perhedyttyä, mutta en tuon kirjoittamasi perusteella näkisi lapsessasi olevan mitään outoa. Ihan perus 3v4kk ikäiseltä vaikuttaa.

Ongelmatilanteissa auttaa jonkunverran ennakoiminen. Lasta kannattaa varoittaa pariin otteeseen; tänään tapahtuu XXX, 10min kuluttua tapahtuu XXX ja varoita vielä juuri ennen tapahtumaa XXX. Kun nyt muutenkin selvästi olet miettinyt noita juttuja, niin mieti myös etukäteen, miten noissa tilanteissa voit tukea lastasi ja olisiko omassa toiminnassasi parantamisen varaa?

Ei pitäisi koskaan "diagnosoida" tällaisten kirjoitusten pohjalta ja töissäkin vältän sitä kuin ruttoa (olen päiväkodin johtaja eikä minulla ole diagnosointiin koulutusta eikä ammattitaitoa). Koska vaikutat enemmänkin pohtivan pitäisikö sinun alkaa miettiä lapselle avun hakemista, kuin varmaa palstadiagnoosia, niin olkoon menneeksi...

3-vuotiaasta on vielä paha mennä sanomaan onko kyseessä erityislapsi vai vain lapsi, jonka kasvu menee nyt hieman omanlaisellaan tavalla, mutta kuvauksen lapsi kuulosti muutamaltakin kohdalta asbergeriin viittaavalta. Eikä hän silti välttämättä sitä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti22;24922620:
Ei pitäisi koskaan "diagnosoida" tällaisten kirjoitusten pohjalta ja töissäkin vältän sitä kuin ruttoa (olen päiväkodin johtaja eikä minulla ole diagnosointiin koulutusta eikä ammattitaitoa). Koska vaikutat enemmänkin pohtivan pitäisikö sinun alkaa miettiä lapselle avun hakemista, kuin varmaa palstadiagnoosia, niin olkoon menneeksi...

3-vuotiaasta on vielä paha mennä sanomaan onko kyseessä erityislapsi vai vain lapsi, jonka kasvu menee nyt hieman omanlaisellaan tavalla, mutta kuvauksen lapsi kuulosti muutamaltakin kohdalta asbergeriin viittaavalta. Eikä hän silti välttämättä sitä ole.

Vielä jatkan, että täysin "normaali" 3-vuotias voi myös käyttäytyä juuri noin.

Noh... Kokemusta on lapsista reilusti ja noihin mainitsemiisi on tullut perhedyttyä, mutta en tuon kirjoittamasi perusteella näkisi lapsessasi olevan mitään outoa. Ihan perus 3v4kk ikäiseltä vaikuttaa.

Ongelmatilanteissa auttaa jonkunverran ennakoiminen. Lasta kannattaa varoittaa pariin otteeseen; tänään tapahtuu XXX, 10min kuluttua tapahtuu XXX ja varoita vielä juuri ennen tapahtumaa XXX. Kun nyt muutenkin selvästi olet miettinyt noita juttuja, niin mieti myös etukäteen, miten noissa tilanteissa voit tukea lastasi ja olisiko omassa toiminnassasi parantamisen varaa?

Tuota ennakointia olen käyttänyt loputtomiin ja tilanne ei muutu miksikään. Varmasti joiltain muilta osin löytyy parantamisen varaa omassa toiminnassa ja tuota kyllä pohdin useinkin ja yritän muuttaa omaa toimintaani oikeammaksi. Viime aikoina vaan on alkanut tuntua siltä, että mikään mitä/miten teen tai sanon ei vaikuta mihinkään. Ja tämän vuoksi jonkunlaista apua ja tukea kasvatukseen haluan hakea, oli tyttö sitten "normaali" tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ihmeissään;24922731:
Tuota ennakointia olen käyttänyt loputtomiin ja tilanne ei muutu miksikään. Varmasti joiltain muilta osin löytyy parantamisen varaa omassa toiminnassa ja tuota kyllä pohdin useinkin ja yritän muuttaa omaa toimintaani oikeammaksi. Viime aikoina vaan on alkanut tuntua siltä, että mikään mitä/miten teen tai sanon ei vaikuta mihinkään. Ja tämän vuoksi jonkunlaista apua ja tukea kasvatukseen haluan hakea, oli tyttö sitten "normaali" tai ei.

Ennakointi auttaakin lähinnä lasta, ei sinua. ;) Kokeile myös koskettaa paljon; kun haluat puhutella lasta, kosketa ja ota katsekontakti. Älä huutele käskyjä kaukkaa, vaan mene luokse ja tee yhdessä. Itse pukeminen ym alkaa sujua vasta, kun annat asian täysin olla.

Ennakointi auttaakin lähinnä lasta, ei sinua. ;) Kokeile myös koskettaa paljon; kun haluat puhutella lasta, kosketa ja ota katsekontakti. Älä huutele käskyjä kaukkaa, vaan mene luokse ja tee yhdessä. Itse pukeminen ym alkaa sujua vasta, kun annat asian täysin olla.

Varoitan tilanteiden muutoksista moneen kertaan etukäteen, myös menemällä lapsen luokse ja juuri kosketan esim olkapäästä ja kerron että kohta aletaan pukemaan. Kiljuu jo siinä vaiheessa "eikä" ja sanon, että joo ei vielä mutta kohta mennään pukemaan jne... Lopputulos aina sama: kirkumisen kanssa mennään pukemaan. Ei auta siis lasta, enkä tainnut puhuakaan miten se minua auttaisi :)
Itse pukemisen olen jo oikeastaan unohtanut, ja puen lapsen. Puolitoista vuotias sisko pukee jo lähes itse, mutta ei vaikuta isosiskon toimintaan. Varmaankin ajan kanssa alkaa taas pukeminen kiinnostaa.

Yhteistyössä