nössö mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahempi kuin pelimies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pahempi kuin pelimies

Vieras
Mulla on nössö mies. Ihan tohvelisankari, naisellisempi kuin naiset mutta ei homo, seksi pelaa sentään tosi hyvin, se on poikkeus ja siinä se on jotenkin miehekäs. Tekee mitä toiset tahtoo ja haluaa miellyttää, ei mitään omaa tahtoa. Tykkään itsevarmoista, jopa röyhkeistä miehistä. Tuo on ihan painajainen. Onko muilla tällaista tössykkää kotona?

Tuota, miksi olet alunperin alkanut seurustelemaan miehesi kanssa, jos hänessä on noin paljon huonoja puolia? Hyvä seksi on hieno juttu, mutta eihän se riitä millään parisuhteen perustamiseksi, jos kaikesta muusta tulee paha mieli.

Nössöyttä pidetään yleensä paheena, mutta minusta se on myös ihan hyvä ominaisuus. Tietty nössöys sopii hyvin, jos esimerkiksi haluaa perustaa parisuhdetta, johon tulee kuulumaan lapset. Nössöydellä nimittäin usein tarkoitetaan sitä, että viihtyy kotona, on tyytyväinen "tässä-ja-nyt" -elämäänsä ilman suurempia haaveita, ei tuskastu arjen kotiaskareisiin jne.

Minusta kuulostaa siltä, että miehesi on ehkä ylikiltti ja ehkä hieman syrjäänvetäytyvä tai ujo. Aika moni mies ja nainen on sellainen, että ei edes halua olla mikään julistaja ja toitottaja, vaan tyytyy olemaan sivustakatsojana. Joskus kyseessä voi myös olla se, että ihmisellä ei kerta kaikkiaan ole sen kummempaa sanottavaa, vaan hän sanoo vain silloin kun on asiaa.

Olen itsekin sellainen, että tykkään miellyttää esim. puolisoa. No, omalla kohdallani se kyllä kääntyy helposti siihen suuntaan, että miellytän liikaakin unohtaen sen, mitä minä itse haluan. Itse myös herkästi vaikenen välttääkseni riitaa, sillä vaikka olisin oikeassakin, en välttämättä jaksa alkaa inttämään omaa mielipidettäni läpi.

Luulenpa, että jos saisit macho-miehen itsellesi, raivostuisit häneenkin, jos hän taas olisi todella itsekäs ja olisi muista piittaamaton.

Onko mahdollista, että juttelisit miehesi kanssa ja kertoisit, että toivoisit häneltä enemmän aloitteellisuutta ja enemmän oman tahdon julkituomista? Toisaalta kestätkö myös sen, jos mies sanoo, mitä asioita hän haluaisi sinussa muuttaa...?

Saattaahan olla, että miehen äiti on ollut dominoiva pirttihirmu ja mies on muuttunut sen vuoksi "nössöksi". Ehkä aloittajan äiti on taasen ollut Justiina tyyppinen pirttihirmu, jolta tytär on oppinut naisen mallin. Miestä on kyykytetty, toinen on taas nähnyt, kunka äiti on kyykyttänyt miestään.

Nämä käyttäytymis ja vuorovaukutusmallit ja taidot opitaan lapsuudenkodissa ja toimitaan opittujen mallien mukaan, koska nämä käyttäytymismallit ovat perintönä omilta vanhemmilta, jotka taasen ovat oppineet mallit omilta vanhemmiltaan, jne, jne, jne.

Amulehden keskustelufoorumilla oli mielenkiintoinen artikkeli "Asuuko teilläkin pirttihirmu?" Artikkeli löytyy myös Goolen haulla -asuuko teilläkin pirttihirmu-, mikäli allaoleva linkki on muuttunut, tai ei ole enään käytössä.

http://www.aamulehti.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=2829&tstart=60

Hyviä lukuhetkiä!

Minulla oli kiltti ja ihana mies joka otti minut aina huomioon ja kesti kiukunpuuskiani. Hän teki tasapuolisesti kotitöitä, remppasi asuntoamme ja teki minulle välillä ruokaa. En arvostanut häntä silloin vaan olin samaa mieltä kuin sinäkin, hän oli mielestäni hieman nössö.

Nyt on sitten sellainen mies joka ei ota ketään muuta huomioon kuin itsensä ja kiukuttelee kuin pikkukakara. Hän ei osallistu mihinkään arkiaskareisiin, eikä koe että hänen pitäisi osallistua esim. ruokakuluihin mitenkään. Hän kuulemma tuo kuitenkin tupakkaa (jonka itse polttaa suurimman osan) ja ostaa silloin tällöin kaljaa (jonka suurimmaksi osaksi juo itse). Jos minä joskus suutun, hän ei voi mitenkään sulattaa sitä vaan häneltä menee pasmat aivan sekaisin. Hänen kiukunpuuskiaan sitävastoin pitäisi aina ymmärtää kun hänellä on "hermot ihan loppu". Se oikeuttaa kaikenlaiseen käyttäytymiseen vittuilusta vaikka mihin. Kaikki riidat käännetään minun syykseni, hän kun on täydellinen kaikin puolin. Täytyy sanoa että nyt viimeistään huomaan minkä kultakimpaleen päästin menemään.

Aiemman kanssa pystyimme puhumaan asioista ja hän myös kuunteli. Jos olin johonkin asiaan tyytymätön ja koin syyn olevan hänessä, hän muutti tapojaan niin että meillä oli molemmilla hyvä olla suhteessa. Kommunikoimme kuin aikuiset, nykyisen kanssa ei voi keskustella mistään. Tulee mieleen lapsi joka kiukutellessaan heittäytyy lattialle parkumaan ja huutamaan.

Neuvon miettimään asiaa tältä kannalta, olisiko kuvailemani mies sitten parempi? Ole vain tyytyväinen mieheesi sellaisena kuin hän on, minä olen jo virheeni tehnyt kun en arvostanut. Sain sitten tilalle pelkkää pa.kaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksella:
...minä olen jo virheeni tehnyt kun en arvostanut. Sain sitten tilalle pelkkää pa.kaa....

Mutta luultavasti suhteessanne seksi toimii ja on intohimoista. Sehän on ellien mielestä parisuhteen perusta.

Alkuperäinen kirjoittaja perus-elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksella:
...minä olen jo virheeni tehnyt kun en arvostanut. Sain sitten tilalle pelkkää pa.kaa....

Mutta luultavasti suhteessanne seksi toimii ja on intohimoista. Sehän on ellien mielestä parisuhteen perusta.

Kyllä seksi toimi ihan hyvin. Ei se nyt enää niin intohimoista ollut lähes kymmenen vuoden jälkeen mutta oli ihan ok. Eihän se seksi pelkästään parisuhdetta pelasta, mutta voi se kyllä tuhota sen jos sitä ei ole ollenkaan. Vai kuka haluaa olla suhteessa jossa ei saa tyydyttää luonnollisia tarpeitaan? Sekö riittäisi sinulle "perus-elli" (vaikka nimim. takaa taitaa kyllä löytyä mies...) ? Mutta kyse ei nyt ollut seksistä, vaan siitä onko mies liian killti vai ei. Sekin on henkilökohtaista miten tuollaiset asiat kokee.

Alkuperäinen kirjoittaja pahempi kuin pelimies:
Mulla on nössö mies. Ihan tohvelisankari, naisellisempi kuin naiset mutta ei homo, seksi pelaa sentään tosi hyvin, se on poikkeus ja siinä se on jotenkin miehekäs. Tekee mitä toiset tahtoo ja haluaa miellyttää, ei mitään omaa tahtoa. Tykkään itsevarmoista, jopa röyhkeistä miehistä. Tuo on ihan painajainen. Onko muilla tällaista tössykkää kotona?

Kuunteletko todella miestäsi silloin kun hän on joskus sanonut oman mielipiteensä? Ja oletko kunnioittanut tätä mielipidettä? Monella naisella on kokemukseni mukaan kyllä halu kysyä miehen mielipidettä asiasta kuin asiasta mutta jos mielipide onkin toinen kuin mitä nainen on odottanut ja tahtonut kuulla, ei se kelpaakaan. Usein olen itse kyllä törmännyt omassa suhteessani tilanteeseen jossa vaimo ei vaikka osaa millään valita kahden vaihtoehdon (ruoka, kalusteet, vaatteen yms.) välillä ja kysyy minulta kumpi olisi parempi. Sitten kun sanon toisen, alkaa hirveä tenttaus siitä miksi juuri se kun siinä on se ja se huono puoli. Lopuksi selviää että hän haluaisi nimenomaan sen toisen kun se on lopulta niin paljon parempi. Tämä tietysti hieman kärjistettynä mutta pointti tuli ehkä selväksi.
Kannattaa siis tosissaan hieman katsoa omia toimintatapojaan sillä kyllä jokaisella on ihan oikeasti mielipiteitä suurimmasta osasta asioita. Osa on vain opetettu (ehkä jo kotona) siihen että muut tietävät aina kuitenkin paremmin ja omasta eriävästä mielipiteestä seuraa vain sanomista. Itsekin olen vasta aikuisena tajunnut että minulla on ihan oikeasti jotain sanottavaa (niin ammatillisissa kuin henkilökohtaisissakin asioissa) ja että olen osannut myös perustella mielipiteeni tarpeen tullen niin että muut ovat ne voineet ymmärtää ja hyväksyä. Siltikin pidän aina välillä suuni kiltisti kiinni ja taivun toisten tahtoon koska usein niin pääsee helpommalla.

Sinun pitäisi nähdä miehessä ne hyvät puolet. Jos vatvot mielessäsi miehen huonoja puolia, niin ne kaikki lukuisat hyvät puolet jäävät varjoon. Joskus myös omalla käytöksellä saattaa tukea puolison tietyntyyppistä käytöstä. Voi siis olla, että et itse kannusta etkä rohkaise tekemään mitään päätöksiä, koska "eihän toi nössö mitään kuitenkaan osaa päättää". Saatat siis ottaa äitihahmon, vaikka sinun pitäisi olla kannustava kumppani. Voi myös olla, että miestä ei huvita kertoa mielipiteitään, koska et hyväksy erilaisia näkemyksiä ja saatat huomaamattasi tiuskia vastaan. Joskus siis herkästi pahastuva kumppani saattaa suojella itseään mielipahalta alistumalla nössön rooliin.

Toki joskus vastakohdat täydentävät toisiaan, mutta silloin yleensä onnellisen parisuhteen perustana on suvaitsevaisuus ja erilaisuuksien sietäminen. Useinhan joku erityinen piirre saa ihastumaan, mutta usein ajan kuluessa se piirre rupeaa myös ärsyttämään. Muistan esim. ex-miehessäni ihastuneeni hänen puheliaisuuteensa, mutta myöhemmin tuntui, että koko äijä oli yksi saamarin puheripulinen käppänä.

Minulla on vähän samanlainen ujo nössykkä :) Taustalla ujo ja hiljainen luonne ja pirttihirmu äiti (ja ehkä myös exä, en ole varma).

Tuo mitä "isipapparainen" sanoo, on aivan totta... Minun mieheni aluksi oletti minun toimivan juuri noin, eli kysyisin hänen mielipidettään vain muodon vuoksi vaikka olen jo päättänyt mitä teen. Mutta kun minä en toimi niin, ja olen jo pikkuhiljaa saanut miehen uskomaan siihen. Jos kysyn mielipidettä, haluan kuulla sen ja otan sen myös huomioon.

Mies pyrkii myötäilemään minua, koska on ilmeisesti oppinut sen olevan helpointa. Minä olen perheestä, jossa kaikki ilmaisevat mielipiteensä estoitta ja useimmiten kovaan ääneen. Minusta on paljon mukavampaa tietää mitä toinen oikeasti haluaa. Yritän parhaani mukaan olla jyräämättä miestä, ottaa hänen mielipiteensä huomioon ja antaa hänen päättää asioista. Jos mies on tossuni alla, joko minä kyllästyn tai hän lähtee karkuun.

Miestä voi "kouluttaa" päättämään vaikkapa seuraavasti: Lähdemme autolla kauppaan ja hän ajaa. Hän kysyy, mihin kauppaan haluan. Minä sanon "ei mitään väliä, päätä sinä". Ensin mies ehkä yrittää tentata minne haluan mutta toistan vain, että hän saa päättää. Sitten voi melkein nähdä hien kohoavan otsalle kun hän yrittää päättää, tai pikemminkin arvata minne minä tahdon. Kun hän sitten saa ajettua johonkin kauppaan, minä teen ostokset tyytyväisenä ja puren kieleeni kun meinaan sanoa "Citymarketista olisi kyllä saanut...". Mies huomaa ällistyksekseen, että hän todellakin sai tehdä päätöksen ja minä sopeuduin siihen, ja seuraavalla kerralla se ei enää tuota yhtä suurta tuskaa. Samaa sitten pikkuhiljaa sovelletaan isompiin asioihin ;)

Yhteistyössä