Np-ulta Jorviin vai yksityiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami2010

Vieras
Hei kaikki!

Kysyisin kokeneemmilta neuvoja ja kokemuksia siitä, kannattaako np-ultra mennä tekemään yksityiselle vai onko Jorvista hyviä kokemuksia?

Itse kävin alkuraskauden ultrassa yksityisellä (Femeda, Bruno Cacciatore) ja kokemus oli todella positiivinen. Nyt sitten seuraavana muutaman viikon päästä olisi np-ultra ja neuvolan täti kehotti minua varaamaan sen Jorviin (asumme Espoossa).

Onko Jorvissa tehty np-ultra yhtä hyvä ja luotettava kuin yksityisellä, vai kenties jopa parempi? Mietityttää vaan se, että Jorvissahan ultran tekee kätilö, kun taas Bruno on lääkäri ja tietysti takana on hyvä ja positiivinen kokemus hänestä, mutta toisaalta olisi tietysti "järkevää" kerrankin saada verorahoille vastinetta menemällä Jorviin. Onkohan Jorvin laitteet yhtä hyvät kuin Brunolla?

Mielelläni kuulisin, mitä te muut olette tehneet! Kiitos paljon etukäteen vastauksista.

Hmm. Minusta aika hassu kysymys. Lopputuloksena np-ultra onnistunee sikiön ja raskauden sujumisen kannalta (voisiko se epäonnistua..?) yhtä hyvin molemmissa. Toki jos olet kovin herkkä esim hoitajien yms kohtelulle ja koet että esim yksikin väsyneen tai muuten julkisella puolen työn uuvuttaman kätilön ultraamaksi joutuminen perjantai-iltapäivänä saa mielesi pahastumaan ja viemään ilon odotuksestasi, niin silloinhan voi se yksityinen olla paikallaan..

Lähinnä minusta kuulostaa että koet yksityisellä saavasi enemmän rahalle vastinetta, ja sitä kautta "yksilöllisempää" palvelua ja huomiointia, kun taas kunnallisella puolella olisit vain yksi muista.. Se sikiön niskaturvotuksen määrä tuskin on tarkemmin mitattavissa yksityisklinikoilla kuin yleiselläkään. Eikä se sikiön tilanne siitä miksikään muutu parempaan tai huonompaan suuntaan ultralaitteen vuosimallista ja teholuvuista riippuen. Noissa seuloissa (ultra + verikoe) jää kiinni vain 80% downeista, eli niistä 20% sekä kaikki muut kromosomihäiriöt ja kehitysvammoista ei valitettavasti tuossa näy. Lisäksi loppuraskaus ja synnytyskin voi vielä vaikuttaa sikiön terveyteen Samoin sinun äitiyteesikään sillä ei ole vaikutusta, julkisen tai yleisen puolen ultran valinta ei tee sinusta tässä vaiheessa yhtään sen parempaa tai huonompaa äitiä.

Rahanmenolta se yksityinen kuulostaa, mutta jos se ei ole ongelma niin anna palaa vaan. Herkästi voi vaan tulla sellainen olo ja harhaluulokin että kun valitsee aina yksityispuolelta mitä kokee ns. "parhaaksi" mitä rahalla saa, että kaikkeen voi rahalla vaikuttaa ja asiat voi sillä muuttaa parhain päin. Raskaus ja synnytys on kuitenkin niitä elämän ja kuoleman asioita joihin pitää vaan heittäytyä, ja toivoa parasta. Ihan kaikkea ei voi kontrolloida ja hallita viimeiseen saakka, vaikka terveillä elämäntavoilla yms voikin asioita helpottaa.
Tavallisen raskauden normaalisti sujuva synnytyskään ei vaadi lääkärin läsnäoloa tai puuttumista, vaan kätilö hoitaa sen alusta loppuun (poikkeuksena tietysti tietyt puudutteet jotka vaatii anestesiologin.). Ei raskaus sellaisenaan ole sairaus joka ehdottomasti vaatisi aina lääkärin paikalle..

Itse kävin molemmat ultrat paikallisessa keskussairaalassa, ja kätilöt tekivät molemmat. Ensimmäinen oli oikein reipas ja puhelias, toinen hieman epäselvempi. Emme halunneet rakenneultrassa tietää sukupuolta, eikä ko. perjantaipäivän kätilö olisi ollut kovin halukas sitä kertomaankaan. Ei minulle kuitenkaan jäänyt aiheesta mitään hampaankoloonkaan, en minäkään välttämättä aina jaksa työhöni 110% keskittyä. Itse asia tuli kuitenkin hoidetuksi, ja sikiön ollessa hieman jääräpäisesti yhdessä hankalassa asennossa tuo kätilö haki kuitenkin toisenkin kätilön paikalle varmistamaan ja kokeilemaan jos tilanteen saisi paremmaksi. Ja ainakin täälläpäin nuo kaikki ultrat on keskitetty tuonne äitiyspolille jonne täältä maalta sitten ajellaan. ja siellä oli kyllä pelit ja vehkeet ihan riittävät. ja kätilöt on koulutettuja ja tekee niitä jatkuvasti. Np-ultra maksoi poliklinikkamaksun eli n. 26€ ja vuoden vaihteen jälkeen joku asetus tai suositus muuttui kun rakenneultra olikin ilmainen. matkat sai kelasta. Noissa ultrissa on synnyttäjän ikä-, kunta- ja sairaanhoitopiirikohtaisia eroja, montako tarjotaan ja mihin hintaan. Pakollisia kun ne eivät ole.

Toivottavasti et pahastunut toisenlaisesta mielipiteestäni mutta näinkin sen voi nähdä. Toivon että raskautesi sujuu hyvin ja onnellisesti ja osaat nauttia siitä rennosti ja ottaa mitä tuleman pitää.

Kiitos tästä vastauksestasi, en pahastunut ollenkaan, sinulla on monta hyvää pointtia siinä. Erityisesti se laittoi miettimään, mitä sanoit siitä illuusiosta, joka voi syntyä siitä, että kuvittelee, että maksamalla enemmän saisi taianomaisesti kaikki mahdolliset ongelmat häviämään. Se on tietenkin totta, että näinhan se ei ole.

Tuo on varmaan sitten juuri se tärkein ero, että yksityisellä tietää, mitä saa palvelun osalta, kun taas julkisella puolella voi tulla eteen kätilö, jolla on huono päivä tms.

Mielelläni kuulisin vielä muilta kokemuksia, oletteko käyneet np-ultrassa yksityisellä vai julkisella (erityisesti Jorvissa)...

Kiitos tästä vastauksestasi, en pahastunut ollenkaan, sinulla on monta hyvää pointtia siinä. Erityisesti se laittoi miettimään, mitä sanoit siitä illuusiosta, joka voi syntyä siitä, että kuvittelee, että maksamalla enemmän saisi taianomaisesti kaikki mahdolliset ongelmat häviämään. Se on tietenkin totta, että näinhan se ei ole.

Tuo on varmaan sitten juuri se tärkein ero, että yksityisellä tietää, mitä saa palvelun osalta, kun taas julkisella puolella voi tulla eteen kätilö, jolla on huono päivä tms.

Mielelläni kuulisin vielä muilta kokemuksia, oletteko käyneet np-ultrassa yksityisellä vai julkisella (erityisesti Jorvissa)...

Minulla on ultrat tehty Kätilöopistolla ja lisäksi yksi ylimääräinen ultra- ja lääkärikäynti päivystyksessä samassa paikassa. Sekä Haikaranpesän valmennuksissa. Kaikilla kerroilla henkilökunta (kätilöt ja lääkäri) ovat olleet erittäin mukavia, ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Varhaisraskaudenultrassa kävin yksityisellä ja se lääkärinainen on tähän mennessä huonoin kokemukseni raskausajalta. Kävimme myös myöhemmin 3D-ultrassa, jossa taas oli mukava ja ammattitaitoisen tuntuinen herra.

Itse olen sitä mieltä, että ihmisiähän me kaikki olemme, ja enemmän riippuu henkilökemiasta, ko. henkilön osaamisesta yms. Toki sillä erolla, että yksityisellä puolella on eritavalla palvelu- ja tulosvastuu. Työterveydessä olen käynyt yksityisellä reilut 10 vuotta ja siellä on tullut vastaan sekä hyviä että huonoja lääkäreitä.

Ja kaikki me olemme joskus väsyneitä tai on muuten vaan huonompi päivä :)

Viimeksi muokattu:
Minä olen käynyt Jorvissa np-ultrassa (sittemmin muutin paikkakunnalta) ja kaikin puolin oli hyvä kokemus. Kokeneet, asiaan koulutetut kätilöt tekevät näitä ultria, eli ei heidän ammattitaidostaan tarvitse olla huolissaan. En ainakaan itse näe mitään järkeä maksaa yksityiselle tismalleen samasta palvelusta, jonka saa murto-osan hinnalla julkiselta puolelta.

Kiitos paljon teille muillekin vastanneille! *** - kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia Jorvista, kuulostaa erittäin positiiviselta tuo sinun kokemuksesi. Itse asiassa mietin sitä juuri, että vaikka yksityisellä puolella paljon tehdään noita muita esim. varhaisraskauden ultria niin tuo np-ultra varmaan on juuri se, jonka lähes kaikki käyvät tekemässä julkisella puolella, eli sitä kautta voisi kuvitella, että esim. Jorvissa on tuosta niskaturvotuksesta kuitenkin parempi ja laajempi kokemus kuin yksityisellä.

Olin jo ennen tuota kommenttiasi kallistumassa Jorviin, ja nyt taidan tehdä niin, että varaan sieltä ajan. Jos jostain syystä en olisikaan tyytyväinen siihen käyntiin tai jotain jäisi epäselväksi tms, niin ainahan sinne yksityiselle pääsee sen jälkeenkin (tietysti pitää mennä nopeasti, kun ilmeisesti 13. viikon jälkeen se niskaturvotus laskee, eikä enää kerro kaikkea, mitä sen pitäisi kertoa).

Sitä paitsi Jorvi on itselleni aika todennäköinen synnytyssairaala sitten kun ja jos siihen saakka päästään, eli kiva päästä vähän tutustumaan paikkaan jo ennakkoonkin.

Kiitokset vielä kaikille hyvistä ja hyödyllisistä kommenteista!

Itse kävin jorvissa viime raskaudessa np-ultrassa jorvissa.... jossa tosin raskaus todettiin keskeytyneeksi 8+4 viikoilla...asian tuli kätilön lisäksi toteamaan myös lääkäri. Mielestäni sain jorvissa hyvää palvelua, myöskin täsä tapauksessa,että ultra ei päättynytkään onnellisesti:).

Tosin nytkun olen toista kertaa raskaana painin itse saman kysymyksen kanssa..lähinnä sen takia,että jorvi tuo mieleen vaan vanhat muistot ja tulee pakosti mieleen toistaako historia jälleen itseään..mutta muuten, suosittelen jorvia, palvelu on hyvää ja asiantuntevaa.

Yhteistyössä