Nukahtaa tissille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lillu

Vieras
Tyttö on n 6 kuukautta ja meillä nukahdetaan aina tissille.
Se tuntuu minusta olevan helpoin tapa laittaa pieni nukkumaan. Ystäväpiirissäni, joilla n saman ikäisiä lapsia tuntuu olevan suurin rikos jos antaa lapsen nukahtaa rinnalle. Sitten on kuulemma vaikeaa vieroittaa, äitin väärinkäyttämistä jne....
Monet nukuttavat nyt tuntikausia toisin tavoin ja juoksevat ympäriinsä mustine silmäpusseineen.
Minä annan pienen nukahtaa tissille illalla ja kannan siitä sänkyyn, hyvin tuloksin. Myös yösyönniltä nukahdamme molemmat syönnin tohinoihin.
Päivälläkin jos olemme kotona laitan tytön nukkumaan rinnalta suoraan. Tietenkin vaunuissa sitten eri juttu.
Olen nyt saanut kuulla kuinka ""totutan"" lapseni nukahtamaan vain tissille tai vaunuun. Itse olen tyytyväinen, että meillä on hyväuninen lapsi ja itse olen virkeä.
Mielipiteitä tähän sisaret!
Kiitos

Jokainen meistä tekee niin, kuin itsestään parhaimmalta tuntuu... miksi et saisi antaa pikkuisesi nukahtaa tissille jos se on hänelle helpoin tapa saada unenpäästä kiinni:)

Tuttua tarinaa! Meillä nukahdettiin aina tissille ties kuinka kauan ja vaunut olivat toinen mahdollinen paikka sitten myöhemmällä iällä. Muilla kosteilla saatiin aikaiseksi vaan pahantuulinen yliväsynyt vauva ja kärttyisä äiti. Ilman muuta menin siitä missä aita oli matalalla ja vauvaa ei tarvinnut huudattaa turhaan. Ihan samoja kommentteja kuulin, ku säkin. Peloteltiin jopa sillä ikivanhalla jutulla, että jos vauva ei ole herätessään samassa paikassa (tissillä)ku nukahtaessaan, ni se säikähtää. Höpö höpö! Mitenkä se nyt säikähtää, jos on AINA herätessään samassa paikassa eli omassa sängyssään? Jos mä nukahdan sohvalle ja löydyn aamulla omasta sängystä, niinku muinakin aamuina, ni muistanko mä edes nukahtaneeni sohvalle. Sit varmaan alkaskin pelottaa, jos heräisin jostain muualta, vaikka autotallista.

Päikkäreille kävi aikansa vain vaunuihin, mut sekin muuttui vauvan kasvaessa ihan huomaamatta ja uni alkoi maittaa jopa paremmin sisällä. Piti vaan kokeilla aina joskus sisälle ja jos ei toiminut, ni ulos vaunuihin vaan. Kaverini huudatti vaunuihin tottunutta vauvaansa sisällä kolme päivää ihan vaan sen takia, että JOS JOSKUS on vaikka huono sää, niin osaa sitten nukkua sisälläkin. No arvaapa osasiko sitten enää, kun se huono sää tuli viikkoja myöhemmin? Ei mennyt mulle jakoseen se huudatus. Eikö ne vaunut suojaa huonollakin säällä?

Mulla ei nyt muisti pelaa, et koska meidän pikkunen lopetti tissille nukahtamisen iltasin, mut lähempänä vuoden ikää joka tapauksessa. Järjestely toimi oikein hyvin ja sit kun maitomäärä väheni ja uni ei ennättäny tulla tissittelyn aikana, ni köllötettiin vierekkäin sängyssä ja muksu imeskeli tuttiaan. No sekin oli tietty joidenkin mielestä väärin.

Lapsella on nyt ikää 1½-vuotta ja vieläkin, jos ei meinaa asettua omaan sänkynsä iltasin, ni nostan parisängylle ja köllötetään siinä unen tuloon saakka. Nostan sit omaan sänkyynsä ja nukkuu siellä hyvin loppuyön. Perhepedissäkin ennätettiin nukkua pari kuukautta, kun hampaiden tulo teki yöt levottomiksi. Vaan eipä tullut siitäkään tapa. Ihan on hyvin vieroittunut tissistä (12½kk iässä) ilman huutoja ja oppinut myös nukahtamaan itse omaan sänkyynsä. Ehkä se on tapahtunu myöhemmin, ku niillä jotka huudatti vauvojaan unikoulujen tms. avulla, mut so what? Säästyi ainakin omat hermot ja sain nukuttua aika monta tuntia enemmän sinäkin aikana, joka olis menny vauva sylissä hyssyttelyyn.

Niin olen minäkin nukuttanut lapsen tissille niin pitkään kuin hän nyt siihen nukahti. Joskus 6-7 kk:den kieppeiltä on sit imenyt ja yleensä nukahtanutkin tissille, mut herännyt kun olen vienyt sänkyyn. On kuitenkin nukahtanut sinne jonkun ajan kuluttua itsestään.
Mitään ongelmia ei ole tullut, johtuen noista tissille nukuttamisista.

pari päivää sitten puhuin viimeksi yhden äitikaverin kanssa tästä ja tultiin siihen päätökseen että tissille vaan :)

Mitäpäs siinä oikeastaan voisikaan tehdä kun vauva nukahtaa aina tissille? herättää se ja nukuttaa uudestaan omaan sänkyyn? En ihan ymmärrä että mikä tuossa on niin kamalaa, sillä minä ainakin olen tyytyväinen että vauva nukahtaa helposti... En jaksa kehitellä mitään vaivalloisia rutiineja sillä etenkin tuo nukahtaminen muuten tuntuu meillä olevan tosi vaikea juttu. Taistellaan sitten myöhemmin jos tuosta jotain ongelmaa tulee..

Olen Jaanan kanssa ihan samaa mieltä. Antaa nukahtaa, ei sitä herätelläkään kannata;)

Meidän poika 6 kk nukahtaa myös yleensä aina tissille tai joskus jos on syömisen jälkeen vielä hereillä (on kyllä tällöin tositosi väsynyt) niin laitan sänkyyn ja on jo puoliunessa ja nukahtaa sitten sinne.

Joo, voihan siitä olla vaikea päästä eroon mutta ihan yhtä vaikea (vaikeampi?) on päästä eroon esim. tutista, tuttipullosta, syliinnukuttamisesta jne.
Anna nukahtaa tissille vaan jos siihen hyvin nukahtaa! Pääasiahan kuitenkin on, että kaikki saavat nukkua!:)

Meilläkin poika uinahti ennen tissi suussa autuaana. Syy siihen, miksi se ""lopetettiin"" pienen tappelun jälkeen on että mies sanoi että näin ei voi jatkua, koska silloin harvoin kun itse lähden tuulettumaan, hänen on vaikea saada lasta nukkumaan.

Mä hoidin aina vauvan nukkumaan ennen kuin läksin itse viihteelle (nukahti n. klo 22). Takaisin tulin yleensä ekalle yösyönnille mennessä (klo 02 tienoilla) ja kun lopetti yösyönnit niin sitten olin vapaa rilluttelemaan vaikka aamuun saakka. Tosin useinmiten en jaksanut vesi/limpparilinjalla pitkin juhlia. Käytyä tuli kuitenkin.

anna nukahtaa tissille vaan! sehän on vauvoille ihanin tapa nukahtaa! ja ihan potaskaa on se, etteivät nämä tissille nukahtajat oppisi jossain vaiheessa nukahtamaan myös itsekseen. oma vauvani on aina saanut nukahtaa juuri niinkuin haluaa. tissille nukahtamisen hän lopetti siinä 7-8 kk paikkeilla.

Siniselle unelle:
tuossa on kyllä asiaa, meilläkin nukuttaminen ilman tissiä on vähän vaikeaa. Vauva esim gägäilee sängyssä tunninkin verran mutta nukahtaa lopulta kun väsyy. Ei itke kuitenkaan joten ei se niin kamalaa ole :) Iltamenoille en jaksa lähteä näillä unimäärillä...zzzz....

Luulen että tuo loppuu kyllä itsestään jossain vaiheessa. Minusta tämä vauva-aika on ollut täynnä kaikkia ""älä tee sitä koska muuten et pääse siitä ikinä eroon"" -juttuja kuten älä nukuta vaunuissa, älä nukuta ulkona, älä nukuta sisällä, älä syötä porkkanaa ja älä ennenkaikkea totuta mihinkään ;)

Anna nukahtaa tisille vaan!!! Itseäni ärsyttää myös suunnattomasti nämä toitotukset, vaikea vierottaa.

No hitsiläinen sitten on vaikea vierottaa, jos nikseen tulee! Tuskin sekään mikään maailmanloppu on. Jos on myöhemmin vaikea vierottaa, niin sitten on niin.

Vaikeaa sekin on sitten muutoin nukuttaa ja venkoilla, ei sekään ""helppoa"" ole.

Juu, joka puolella hoetaan tuota, että myöhemmin on vaikea vierottaa tissistä, pullosta, tutista, yösyömisistä, vellistä, maidosta, varmaan vaikeaa vierottaa vanhemmistakin 20 korvilla. No meni vähän överiksi mutta..

Lapset ovat erilaisia, jotkut vierottuvat heti, oppivat heti syömään pullosta, nokkamukista kun käteen antaa, nukahtavat heti itse omaan sänkyyn jne. Toiset eivät ""opi"" ja ""totu"" sitten millään.

Anna nukahtaa tissille vain. Tämä taasen sitten vain ihan oma mielipiteeni, vaikka kirjoitus menikin ""vähän överiksi"".

Yhteistyössä