Nukahtamisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nasu

Vieras
Hei!

Olisiko kellään hyviä vinkkejä, kuinka saada vauva yöunille...
Meidän vauveli kuukauden ikäinen ja illat ovat yhtä tuskaa!

Vauva ei suostu nukkumaan omassa sängyssä millään, vaikka hänet sinne siirrettäisiin nukkuvana, juuri nukahtamaisillaan ym.
Tutia hän syö, mutta jos tuti putoaa alkaa huuto. Rinnalle olen saanut hänet pari kertaa nukahtamaan, mutta jos on yritetty omaan sänkyyn siirtää noin puolen tunnin päästä nukahtamisesta, hän herää ja alkaa huuto.

Jos vauvan on saanut nukahtamaan syliin, hän herää siirrettäessä, keinot alkaa olla vähissä. Illat ovat painajaista, kun ei tiedä koskaan , montako tuntia nukuttamisurakka kestää, nukkumaan menoaika vaihtelee klo 20-23 välillä, riippuen tietty siitä, milloin viimeiset päikkärit on otettu. Välillä nukuttamismaratonin aikana vauva yliväsyy, ja aloittaa huutamaan suoraa huutoa ja ei meinaa rauhoittua millään. Tällöin nukuttaminen on entistä vaikeampaa.

Miten ihmeessä jotkut saavat vauvan nukkumaan siten, että vain laittavat vauvan sänkyynsä ja peittelevät?Kateellisena kyselen...En kaipaa kommentteja, joissa sanotaan, että ""iteppähän olette vauvan tähän totuttaneet"" , olemme kokeilleet vaikka sun mitä keinoja. On myös yritettyt laittaa vaununkoppaan nukkumaan.

Väsymys vaivaa, kun yöllä herätään parin tunnin välein syömään, ehkä siksi kirjoitukseni on näin epäloogista.

Hyviä neuvoja kaivataan...

Meillä oli ihan samanlaista, kunnes huomattiin että pinnasängyn Finlaysonin vauvapatja oli liian kova! Taittelin 1-hengen täkin kaksinkerroin patjan ja lakanan väliin -> sängystä tuli sopivan pehmeä ja pesämäinen, kun täkki teki sängyn ""kuppimaiseksi"". Sitten vielä unikaveri: kietaisin harsoliinan keskelle löysän solmun ja sitä vaavi sitten hankasi naamaa vasten ja nukahti. Lisäksi laitoin vauvatyynyn pystyyn pinnoja vasten eli käsi osui tyynyyn jos heräsi, tunsi olonsa turvaisaksi ja nukahti uudelleen. Tämmöisillä keinoilla meillä. Suurin apu oli tuo alustan pehmentäminen.
Sitten jossain vaiheessa (n.3kk iässä) vein vauvan valvovana, juuri syöneenä sänkyyn, annoin unikaverin ja pikkuhiljaa oppi nukahtamaan sinne yksikseen. Tosiaan noin pienenä, 1kk ikäisenä, piti meilläkin vauvan nukkua kun vietiin sänkyyn.

Moips!Varsinaista ratkasua tähän en osaa sanoa, mutta sama juttu oli meillä. Poika ei alussa suostunut kans millään keinolla omaan sänkyynsä nukahtamaan ja vaikka kuinka sikeässä unessa oli kun sinne siirrettiin niin aina heräsi. Yritettiin kans kaikki maholliset keinot, ei auttanu, joten syötin sitten illalla aina sängyssä, poika nukahti viereen ja nukkui sitten meidän vieressä. Kaikki pelottelivat ja kritisoivat että älä nyt totuta sitä siihen, muuten se nukahtaa vaan tissille, ja nukkuu teidän vieressä vielä 15-vuotiaanakin. En välittäny puheista, kun ei ollu muutakaan mahdollisuutta. Vajaa 2 kk vanhana sitten poika alkoi yhtäkkiä nukahtamaan itse, omaan sänkyynsä, tutin kanssa ja nykyään nukkuu vaan sielä (nyt reilu3 kk vanha). Tosin iltaisin usein vieläkin nukahtaa tissille, josta sitten vaan siirrään sänkyyn. usein joutuu kyllä vielä nostaan syliin ja muutaman kerran heijailee ja tutti suuhun niin sitten uni maistuu.

Tästä ei nyt varmaankaan kauheesti apua ollu, mutta vertaistukea ehkä?;) mä ainakin ajattelin sillon alussa, että vauva on niin pieni että ei halua yksinkertaisesti vaan nukkua yksin, ja annoin sitten nukkua vieressä. Luultavasti ja toivottavasti se siitä muuttuu teilläkin ku vaavi kasvaa,älähän stressaa äläkä ainakaan kuuntele muiden ""haukkuja"", ei mekään poikaa totutettu viereen nukkuun, vaan tosiaan kaikki keinot kokeiltiin että olis omassa sängyssä nukkunu. Kyllä se siitä!!
:)

meidän 5 vknen nukkuu ainoastaan viereen ja tissi suussa, turha yrittää siirtää. nukahtaa kans vasta 23 ja ei tosiaankaan nuku päikkäreitä. viimiset pitkät unet aamupäivällä. nukkuu hiukan sylissä ja imiessä. uni tulee illalla tunnin imetyksen jälkeen.

toivottavasti tämä helpottaa ajan kanssa, kyllä omassa sängyssä ehtii nukkumaan seuraavat 80 vuotta :) näin pieni tarvii läheisyyttä, mikä näkyy jo noista petien vuorauksista. vieressä ei tarvii kuin peiton päälle.

koitahan jaksaa, ajattelen sua illalla kitisijää kantaessani

Totta on, että nuo sängyn vuoraukset matkii lähelläoloa. Minulla ei tullut mieleenikään nukuttaa vauvaa samaan sänkyyn meidän kanssa, koska mies ja minä ollaan niin kovia pyörimään unissaan. Parempi vauvan nukkua turvallisesti omassa sängyssään. Näin meillä.

En osaa neuvoa enempää kuin muutkaan, mutta sen tiedän, että toi toinen elinkuukausi on pahin. Ainakin meillä. Kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa. Meillä oli samanlaista ekat 2 kuukautta ja yhtäkkiä alkoi vaan yöunet pidentyä ja ristiäisistä lähtien on nukkunut koko yöt syömättä ja heräämättä. (Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

Heippa Nasu! Ja kaikki muutkin!
Olipa helpottavaa lukea kirjoituksesi, ajattelin juuri kysyä nukahtamisongelmista itsekin. Meillä on kohta 3 viikkoa vanha poikavauva. Alku on ollut ei ihan sellaista- kuin kuvittelin. No mitäs hankitte vauvan, joku tietysti ajattelee. Raskaus meni hyvin ja synnytys ponnistusvaiheeseen asti. Pari tuntia taidettiin ponnstella ja lopulta imukupilla saatiin juuri ja juuri vauva kiskottua. Vauva oli aluksi veltto, annettin happea. Toivottavasti kaikki on nyt kuitenkin kunnossa. Itse sain 4. asteen repeämät, nyt olen saanut pari päivää istua reikätyynyn päällä...Ym...Niin, itse asiaan...En osaa kyllä sinua neuvoa, kun itsellä tosiaan vauvan kanssa päivisin nukahtamisongelmia. Vaunuihin hän yleensä nukahtaa, mutta kun aina ei viitsisi uloskaan lähteä. Yöt meillä kyllä menee hienosti, nukkuu 4-7 tuntia yleensä putkeen ja sen jälkeenkin nukahtaa yleensä vielä pariksi tunniksi aamulla omaan sänkyynsä. Mutta päivällä ei!! Kuinka monta tuntia vuorokauden aikana teidän vauva suunnilleen nukkuu? Oletko joskus laskenut? Pelkään itse, ettei vauva saa tarpeeksi unta ja näin ollen kasva ja kehity ""normaalisti"". Oppaat nyt on oppaita, mutta niissä sanotaan, et vastasyntynyt nukkuisi 17-20 tuntia yössä. No ei meidän vaavi nyt ihan vastasyntynyt ole, mutta tuntuu että välillä uniaika vrk:ssa on jotain 13 tunnin luokkaa...Eli tosi vähän?
Oletko jutellut neuvolassa asiasta? Mä olen koittanut ja nyt ollaan oltu kesälomien takia kahdella eri neuvolatädillä. En tiedä, uskooko he, kun kerron, että poika voi päivällä killitellä viisi, jopa kuusi tuntia putkeen, kun eivät ole oikein mitään kommentoineet...
Eipä näistä mun höpinöistä ole varmaan mitään hyötyä, mutta jos edes pikkuriikkinen vertaistukea, kuten eräs kirjoittaja laittoi.
Voimia teille kaikille! Eiköhän se joskus helpota...

Meillä on Finnlaysonin patjan päällä Oran vauvan sijauspatja, pinnasängyssä on ympäriinsä Pupujussikat-pinnasängynsuojus. Vauva on alusta asti nukkunut omassa sängyssä ja väsyessään haluaakin sinne. On toki meillä välillä syliinkin nukahdettu.

Eka yö kotona oli kamala :) Poika ei suostunut sänkyyn, ei koppaan, ainoastaan minun sylissä suostui nukkumaan. Seuravana päivänä nukutin häntä sängyssä päiväunilla ja siitä asti on omassa sängyssä nukkunut. Parhaat päiväunet hän saa kuitenkin ulkona vaunuissa.

Meilläkään ei ole tuota viereen nukuttamista ""opetettu"". Pätettiin miehen kanssa jo alussa, että omaan sänkyyn yritetään laittaa nukkumaan. Meillä on sängyssä muutenkin ahdasta. Toki välillä on poika sängyssämem pötkötellyt.

Miehen veljellä on jokaisen lapsen kanssa nukuttaminen vauvasta asti ollut melkoinen show, lapsia on hyssyttelty tuntikausia. Myös ystäväni nukutti lapset aina vieressään ja heilläkin nukuttaminen on aikamoinen operaatio. Itse ihailin aina lapsia, jotka vain jätettiin omaan turvalliseen sänkyyn nukkumaan, peittelyn jälkeen, myöhemmin iltasadun/laulun. Tähän asti niin olemme itsekin oman vauvan kohdalla voineet tehdä ja poika on nukkunut yöt tosi hyvin. Koskaanhan ei voi tietää mitä tuleman pitää :)

Kyllä meilläkin ihan alussa vauvaa sai sylissä nukuttaa, mutta n. 5 vko.n ikäisenä poika nukkui välillä yöt ilman yösyöttöjä. Välillä söi kerran yössä ja nyt on 2½ kk ja on viikon verran nukkunut yöt eli n. 22-6, herää syömään ja nukkuu sitten taas kolmisen tuntia. Tänään syötin pojan klo 7.30 ja kymmenen jälkeen sitten heräsimme :)

Jokainen tietenkin tekee oman lapsensa kanssa miten parhaaksi näkee ja lapset ovat erilaisia. Itse en ole vielä ainakaan tarvinnut väsymksestä kärsiä, mutta mun kohdalla olikin tuo imettäminen alkuu hankalaa, kun rinnanpäät eivät kestäneet :(

Ap.lle: kyllä teilläkin vielä helpottaa. Yleensä kahden kuukauden jälkeen.

apua tosiaan kaivattaisiin täällä. meillä nyt n. 3kk vanha poika jolla todella vaikeuksia nukahtaa päivisin ja iltaisin. tähän asti on nukahtanut itsekseen sänkyyn, mutta nyt kuluneen viikon ajan alkaa täys huuto kun laitetaan nukkumaan. minkään ei pitäisi olla hätänä ja mikään ei tunnu tepsivän. ei aikaisemmat nukkumaan laitot eikä nukuttaminen syliin ( siihen ei siis nukahda ). Huuto alkaa heti kun laittaa sänkyyn. Ajattelin jo välillä että inhoaa nukkua omassa sängyssä joten nukutin meidän vieressä, mutta tästäkään ei apua.
antakaa jotain vinkkejä... hermot menee!!!

Oletko kokeillut laittaa jo aiemmin unille? Jos on yliväsynyt, nukkuu yleensä sitä huonommin.. ja monesti myös epäloogisesti; mitä aiemmin unille, sen paremmat yöunet ja sen pidempään nukkuu aamulla; vauvat on vähän hassuja ;)

3-4kk iässähän yöunet monesti huononee, alkaa olla levotonta kun opitaan niin paljon uusia taitoja kerralla..

Yhteistyössä