Hae Anna.fi-sivustolta

Nukkamatto puhtaaksi

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä ei enää ikinä tällaista, 10.05.2011.

1. Vein reilu vuosi sitten ostetun valkoisen nukkamaton (tai miksikä nyt kutsutaankin sellaista ryijyn näköistä mattoa) pesulaan. Matto tuli pesusta aivan saman näköisenä takaisin, joten kiikutin sen pesuun uudestaan. Toisen kerran jälkeen mukana tuli viesti: "Maton tummemmat reunat johtuvat sukista lähtevät nukasta, joka tarttuu tämän tyyppisiin mattoihin, eikä sitä saa pois." Voiko tosiaan olla niin, että tämä matto on suurinpiirtein kertakäyttöinen? Ihan halpakaan se ei ollut.

2. Töötti Vierailija

Minkä hintainen/kokoinen se on? Kyllä tuo aika pitkälti laatukysymys valitettavasti on että mikä matto on helppo ja mikä vaikea puhdistaa. Oman näkemyksen mukaan villa- tai viskoosimatto on helpoimmasta päästä puhdistaa.

3. Nanna00 Vierailija

Itselläni on monta nukkamattoa eikä ne pesulassa todellakaan lähtenyt puhtaaksi.
    Pistävä haju ja melkeinpä kaikki tahrat oli tallella kun pesulasta matot hain.

Pesin itse mäntysuovalla, pehmeällä harjalla ja painepesurilla, nyt on puhtaat ja hyvän tuoksuiset matot.
    Vaatii kyllä kärsivällisyyttä hinkata matot monta kertaa läpi, että varmasti tulee puhdasta
    mutta oli se hinkkaus sen arvoista.
    Noita nukkamattojahan ei saisi varsinkaan painepesurilla pestä mutta omat matot ei ainakaan mennyt miksikään siitä.

4. Halle Vierailija

Tein itse samoin kuin edellinen kirjoittaja, mutta pesuaineena - etenkin vaaleille matoille - oli nestemäinen Ariel. Ja puhdasta tuli.

5. niä justii? Vierailija

Isse määtte pessee mattonne pesupaikalle!

6. ketjun aloittaja Vierailija

Täytyy varmaan tosiaan seuraavan kerran pestä itse. Pesupaikalle tuskin lähden raahaamaan, matto kun painaa kuivanakin tosi paljon. Jospa saisi omassa pihassa jotenkin pestyä.

7. Mea_83 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen kuullut samanlaisia kokemuksia noista karvalankamattojen pesulakokemuksista. Kiitos siis tiedosta, että voi yrittää pestä itse. Ei muuta kuin pesutupaa kohden, täytyy tulla raportoimaan miten kävi ;)

8. Tutu Vierailija

Samanlaisia kokemuksia on nukkamattojen pesettämisestä pesulassa. Maksoi aivan liikaa, kun tulivat samannäköisenä takaisin ja viesti mukana, että tummemmat jäljet johtuvat sukista. Pesin itse matot pesuhuoneen lattialla mäntynesteellä ja puhdasta tuli..

9. Matonpesijä Vierailija

Veimme kaksi isoa ja yhden pienen valkoisen ryijymaton pesulaan. Maksoi maltaita! Ja tulos: matot olivat ihan yhtä likaiset kuin pesulaan viedessä, mukana selvitys likaavista/mustista sukista ja plaa plaa. Tuli ihan syyllinen olo, että ollaan nii-in likaista sakkia, ettei mattojamme saa puhtaiksi pesemäälläkään :( Aiemmin olimme itse saaneet samoista matoista ihan puhtaita kotikonstein liottamalla pesuainevedessä ja painepesurilla huuhtelemalla. Nyt vaan ei ollut aikaa itse pestä. Pesulasta tulleet matot olivat kuin niitä ei olisi pesty ollenkaan, pitivät vain niitä pari päivää nurkissaan ja palauttivat saatesanoin "mahdoton tehtävä". Mietittiin kuluttajansuojaa tämmöisessä tapauksessa kun rahat meni muttei mitään tapahtunut!

10. Olen itse pessyt matonpesupaikalla harjalla ja nestemäisellä valkoiselle pyykille tarkoitetulla pesuaineella. Sen jälkeen laakakuivatus. Hyvä tulee.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri